Er det flere som har opplevd at saktelading skaper ubalanse i batteri?
Gikk ned til 6A lading på en 2021 I-Pace da effektariffen kom.
Dvs lading på 4,1kw AC og anslagsvis 3,3kw DC og opplading over 27 timer. Dvs opplading over ca 30 timer, da spenningen gjerne er 10% lågere på vinteren. Vi snakker om ladehastighet på 0,03C.
Det gikk bra fram til slutten av 2024, da det viste seg ei celle var dårlig og måtte byttes.
Bilen blir hurtiglada omtrent aldri, og fullades med balansering omtrent ukentlig.
Vil effektariffen føre til kondemnering av biler?
For batterier med høy kapasitet, kan det bli ekstrem saktelading, og for premiumbiler kan det være dyrt å operere batteriet. Med I-pace koster det 350 000kr, bare å bytte batterikassa etter skader med jekken. Er det risiko for å bytte celler, går jeg ut i fra at folk ikke tør å ha bilen etter garantiutløp, og at fabrikanten ikke har råd til å følge opp garantitida, og det blir billigere for ham å kjøpe opp og skrote bilene, som skjer ved batteriproblemer.
Finner ingen annen forklaring enn saktelading
Har 11 års erfaring med mange 20kwt Nissan Leaf. Leaf har batterier uten effektiv temperaturstyring, og kapasiteten taper seg fort ved dårlig behandling. Det gav bratt læringskurve: Når man var på tur med disse bilene, fulgte man nøye med på parametere som SOH, og hvor mange kwt man fikk når batteriet var fullada, man måtte regne nøye for å komme fram, og man la merke til aldringsprossene. Lærdommen var at hvis man parkerte i kjeller, og unngikk ekstreme temperaturer, og unngikk å la bilen stå fullada over tid, spesielt i høye temperaturer, og man valgte at bilen skulle avslutte lading og balasere på 80%, dvs 4V, til daglig, så var det ikke aldring av betydning. Ellers var det rask aldring.
Rett nok blir batteriene fort redusert av hurtiglading av hensynsløse bilister som hurtiglader på høy SOC og med ekstreme temperaturer, men det rettferdiggjør ikke ekstrem saktelading, og med Leaf opplevde mange at man kan gjenvinne tapt kapasitet med hurtiglading.
Effektariffen er tap-tap for alle parter
Det er mange problemer med effektariffen. Før den kom, kunne vi lade med så høy effekt som mulig i de rimeligste tidsintervallene i løpet av uka. Til vanlig lada vi på 16A, og fikk 11kw til i-pace og lada gjerne et par andre biler samtidig. Det var en optimal ressursutnyttelse for alle parter, at man kunne legge forbruket til perioder med tilgjengelig energi og ledig kapasitet i nettet. I sommerhalvåret er det gjerne på solskinnsdager i helgene, og midtvinters kan det være utenom perioder med sprengfyring. Men å betale flere hundre kr/mnd i ekstre effektaraff, blir mange tusen i året.
Normal markedsføring er å la hamstrere gjøre storinnkjøp når det er overskudd og ledig kapasitet, men med effekttariffen gjør man det motsatt og struper vekk storinnkjøp, så hamstrerene må fordele forbruket sitt også over på perioder med knapphet.
Effektariffen styrer jo forbruket kun til smidige forbrukere, dvs hamstrerene. De rigide brukerene lar seg ikke styre, og de er gjerne termostatstyrte og kjører høy effekt under forbrukstoppene i sprengkulda uansett.
Gikk ned til 6A lading på en 2021 I-Pace da effektariffen kom.
Dvs lading på 4,1kw AC og anslagsvis 3,3kw DC og opplading over 27 timer. Dvs opplading over ca 30 timer, da spenningen gjerne er 10% lågere på vinteren. Vi snakker om ladehastighet på 0,03C.
Det gikk bra fram til slutten av 2024, da det viste seg ei celle var dårlig og måtte byttes.
Bilen blir hurtiglada omtrent aldri, og fullades med balansering omtrent ukentlig.
Vil effektariffen føre til kondemnering av biler?
For batterier med høy kapasitet, kan det bli ekstrem saktelading, og for premiumbiler kan det være dyrt å operere batteriet. Med I-pace koster det 350 000kr, bare å bytte batterikassa etter skader med jekken. Er det risiko for å bytte celler, går jeg ut i fra at folk ikke tør å ha bilen etter garantiutløp, og at fabrikanten ikke har råd til å følge opp garantitida, og det blir billigere for ham å kjøpe opp og skrote bilene, som skjer ved batteriproblemer.
Finner ingen annen forklaring enn saktelading
Har 11 års erfaring med mange 20kwt Nissan Leaf. Leaf har batterier uten effektiv temperaturstyring, og kapasiteten taper seg fort ved dårlig behandling. Det gav bratt læringskurve: Når man var på tur med disse bilene, fulgte man nøye med på parametere som SOH, og hvor mange kwt man fikk når batteriet var fullada, man måtte regne nøye for å komme fram, og man la merke til aldringsprossene. Lærdommen var at hvis man parkerte i kjeller, og unngikk ekstreme temperaturer, og unngikk å la bilen stå fullada over tid, spesielt i høye temperaturer, og man valgte at bilen skulle avslutte lading og balasere på 80%, dvs 4V, til daglig, så var det ikke aldring av betydning. Ellers var det rask aldring.
Rett nok blir batteriene fort redusert av hurtiglading av hensynsløse bilister som hurtiglader på høy SOC og med ekstreme temperaturer, men det rettferdiggjør ikke ekstrem saktelading, og med Leaf opplevde mange at man kan gjenvinne tapt kapasitet med hurtiglading.
Effektariffen er tap-tap for alle parter
Det er mange problemer med effektariffen. Før den kom, kunne vi lade med så høy effekt som mulig i de rimeligste tidsintervallene i løpet av uka. Til vanlig lada vi på 16A, og fikk 11kw til i-pace og lada gjerne et par andre biler samtidig. Det var en optimal ressursutnyttelse for alle parter, at man kunne legge forbruket til perioder med tilgjengelig energi og ledig kapasitet i nettet. I sommerhalvåret er det gjerne på solskinnsdager i helgene, og midtvinters kan det være utenom perioder med sprengfyring. Men å betale flere hundre kr/mnd i ekstre effektaraff, blir mange tusen i året.
Normal markedsføring er å la hamstrere gjøre storinnkjøp når det er overskudd og ledig kapasitet, men med effekttariffen gjør man det motsatt og struper vekk storinnkjøp, så hamstrerene må fordele forbruket sitt også over på perioder med knapphet.
Effektariffen styrer jo forbruket kun til smidige forbrukere, dvs hamstrerene. De rigide brukerene lar seg ikke styre, og de er gjerne termostatstyrte og kjører høy effekt under forbrukstoppene i sprengkulda uansett.