Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Trekkoppbil

#1
Så flott at du fikk det til og at du deler erfaring.


Ja, har du 2011, eller 2012 usa-modell, så er du avhengig av passasjersetet fra en lignende bil, ellers får du feil på airbag. Det er mulig du kan sette inn en dummy-sensor som innbiler bilen at du har en voksen passasjer hele tida, men da kan du ikke ha barn i passasjersetet. Jeg kjenner ikke til om det går ann å lage seg en overgang for å kople til Nissan Occupy System fra et nyere sete.

Det er tråder på nettet om hvordan du kan bypasse NOS. https://airbag360.com/nissan-leaf--occupant-classification-system-ocs-sensor-emulator--bypass-578-p.asp

#2
Det virker som at dagens bilister har svært ulike tidsperspektiv på biler. Noen har tydeligvis et perspektiv på ei leietid på 2-3 år, men hvis du har et 15 års perspektiv, så må du tenke helt forskjellig fra dem.

Batterier:
Det som er intererssant med batterier, er ikke hvilke egenskaper batteriet har når det er nytt, men når det er brukt.
Batteriet kan være ganske redusert etter en leasingperiode. Noen prosenter med tap i året, betyr ikke så mye for den som leaser, men for den som vil ha bilen noen år, så kan det bety mye.
Det viktigste kan nok være hvordan man bruker og tar bare på batteriet.

Valg av batteritype som passer til bruken, kan også være et poeng.
LFP-batterier har nok liten kapasitet når de er nye, men det er mulig det ikke aldres så fort under høye temperaturer som NMC-batterier gjør. I kulda kan de ha begrensa egenskaper.

Rust:
I noen land kan bilene være laget for hard bruk i få år. I Kina er det knapt noe bruktbilmarked, og bilene er nok til dels bruk og kast objekter. I Russland har man nå erfaring med kinabiler, og det er ikke så vellykka på salte veier, ut fra hva jeg har sett på youtube.
Her kan du se kinabiler som selges i Norge:
https://www.youtube.com/watch?v=oy9SqT3CYgI
https://www.youtube.com/watch?v=IRjjS_yY2Qg
https://www.youtube.com/watch?v=uyl1TA8sqH8

#3
Leaf 2010-2017 / Sv: Hurtiglading stopper med en gang
lørdag 23. mars 2024, klokken 21:26
Først og fremst ville jeg prøve ladere av ulik fabrikat. Jeg opplevde det samme med en Kople-lader her om dagen, hvor jeg sleit mye med mislykka forsøk, før jeg prøvde laderen ved siden av, som fungerte.

Er det noe spøkefullt som skjer med bilen, uten at man klarer å forstå hva det er, så kan man resette bilen med å ta av og på batteripol. Bare pass på at ikke dc/dc-convertern er på når du gjør det.

Ellers må man huske at bilen må være slått av, akkurat når ladinga starter.
#4
Det er ganske fascinerende og overraskene at Nissan Europa fortsatt bruker disse 2G-modulene.
For det første finnes det sikkerhetsvarsler mot sårbarhtere i denne hardwaren.
På USA-Leafer har det service-bulletins i mange år, på at disse 2G-modulene skal koples ut når bilen er på service. På tross av at 2G-nettet i USA er kopla ut for mange år sida, har det vær ansett som utrygt å ha 2G-moduler i bilene.
Jeg har inntrykk av at Nissan USA er mye raskere ute med tilbakekallinger og servicebulletins og er rausere med garantisaker.
I USA kunne man bytte ut 2G-modulen med 3G-modul.

Det fulgte vel med 5 års abonnement med nye biler. Så det er litt overraskende at du har det på en bil som begynner på J, som betyr at det er en 2011- eller 2012-modell.
#5
Kjøpe elbil? / Sv: El- biler er alt for raske for barna mine
lørdag 16. mars 2024, klokken 14:53
Elektrise 4wd-biler er nyere biler som ligger stødig på veien.
Problemet da, er at man ikke får følelse med hvor grensene går, og man lærer seg heller ikke hvordan man skal håndtere vanskelige situasjoner.
For å ta læringskurva, gjelder det at ungdommen tar de første vinterene med bakhjulsdrift og helst mest mulig manuell bil. Da trener man opp reflekser til daglig gjennom vinteren, og man får god følging med hvordan man skal mestre ulike situasjoner, og hvordan naturkreftene fungerer, og hvor grensene går.
Aller først bør man rene opp kroppsbeherkselse gjennom vinterlek i barndommen, og ettervhert bør man ta mange vintre på tråsykkel.
Jeg kikka på noe statisikk for noen år sida, og da var det 4 ganger så høy risiko for å dø i trafikken i USA, hvor det er rolig trafikk, store, automatiske, nyere biler, breie, ryddige veier og store marginer på alle måter, i forhold til Norge med smale veier, små, namuelle biler, dårlige veier og små marginer.
#6
Leaf 2010-2017 / Sv: Batterioppgradering
torsdag 07. mars 2024, klokken 20:30
Kuult!
Åssen gikk det?
#7
Kjøpe elbil? / Sv: Ny elbil eller brukt fossil i 2024?
søndag 03. mars 2024, klokken 21:57
Det kommer ann på hvor ofte man skal kjøre langt.

Jeg ser vesentlige fordeler med å kjøpe batterikapasitet til daglig bruk.

Men å kjøpe flere hundre kilo batteri som man drar rundt på, for å bruke lang rekkevidde 2 ganger i året, så blir regnstykket et annet.
#8
Kjøpe elbil? / Sv: Reklamasjonsrett
fredag 01. mars 2024, klokken 08:39
Når krona er svak, kan man ha gode muligheter til å selge bilen i utlandet.


#9
Kjøpe elbil? / Sv: Rimelig elbil god på vinterføre
søndag 25. februar 2024, klokken 16:51
Ville nok vurdere å bytte dekk, før bytte av bil.

Eventuellt bytte til bil med 4-hjulstrekk.
Når det gjelder framkommelighet, så er det nesten ingen egenskaper som slår 4-hjulstrekk. Kanskje kjettinger, eller vinsj, kan være viktigere på spesiellt føre.


Ved valg av 2-hjulsdreven bil, så gjelder det å sjekke opp vektfordeling. Jeg trur det er vanskelig å finne en bil som er bedre enn Leaf.  Nå er det kun eldre Leaf jeg har sjekka opp data på. Av og til må man rygge for å komme opp de bratteste bakkene.

På snøføre har jeg god erfaring med Hakka R2 eller R3, etc. Antakelig er det bedre med piggdekk på is, men jeg har inntrykk av at det er i nysnø det oftest er vanskelig med framkommelighet, og at på snøføre er det best med piggfritt. Når veien er isete, er den gjerne strødd.
Noen foretrekker litt smale dekk på enkelte typer føre, så det har hendt jeg har gått ned på bredda om vinteren, men det er det ulike meninger om, og på enkelte typer tørt føre kan det derimot være bedre med breie dekk. Det er mulig omkrets har noe marginal betydning. Om vinteren kan man bruke f.eks 205/60/16 i stedet for 205/55/16.

#10
Kjøpe elbil? / Sv: MG4 Lux 2023 vs Cupra Born 2022
søndag 25. februar 2024, klokken 16:25
Gratulerer med valget.
Jeg ville også valgt spansk bil, for å si det på den måten.
#11
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil og vask i vaskehall - hva funker?
søndag 25. februar 2024, klokken 16:21
Hva med Ariya?

For noen år sida hørte jeg løst snakk om at elbiler ikke bør underspyles, da en eller annen hadde gjort noe dumt, så jeg turde ikke gjøre det. Deretter spurte jeg en mekaniker som har jobba med Leaf siden begynnelsen, og han mente at det ikke er noe problem.
Deretter har jeg stadig underspylt leafen om vinteren, uten problem. Men jeg tør ikke spyle opp i motorrommmet.


Understell på model y:
https://www.youtube.com/watch?v=oy9SqT3CYgI
Understell på Ariya:
https://www.youtube.com/watch?v=NKDPwNCrjBg

Sjølv foretrekker jeg en enkel bruksbil til daglig, uten så mye hassle.

Har ikke erfaring med vaskemaskiner, og jeg vasker helst hjemme.

Her er en artikkel som mener at "soft-touch car wash" er en gammel teknologi og de kan legge skitt rundt kameraer og sensorer: https://getjerry.com/insights/can-you-take-ev-through-car-wash#which-car-washes-are-bad-for-electric-vehicles

Du kan søke på nettet etter en og en bilmodell og vaskemainer, for å få råd.

Her er det et tips om å slå av "hold mode" på bremsepedalen, hvis man trenger å sette bilen i fri, i vaskemaskin: https://www.ariyaforums.com/threads/car-wash.936/

#12
Det finnes el-biler i ulike klasser.
Model S var en dyr premiumbil og en av de aller første modellene fra et oppstartsselskap. Jeg trur ikke situasjonen her har så mye med drivstoff å gjøre.

Sjølv har jeg valgt å heller kjøpe enkle rimelige biler som går og går og som ikke trenger garanti. De siste 10 åra har jeg stort sett kjøpt 2-3 år gamle USA-Leafer til 100 000kr, hvor kostnadene er små.
Når det er feil, så er det stort sett startbatteriet, og at det får problemer hvis bilen har stått 3 uker eller mer, og det har jeg klart å lade sjølv. Om jeg trenger nøkler, har jeg kjøpt for noen titals dollar, brukte på Ebay, som jeg har para sjølv, og jeg har fått slipt opp nye blader for 100-150kr.

Bilene varer stort sett så lenge man tar vare på dem. Noen bilister har langtidsperspektiv, og bilene varer lenge. Jeg har inntrykk av at leasing-takere har et tidsperspektiv på leietida på 2-3 år.

Batteriet taper seg lite hvis man tar hensyn til det, og det taper seg fort hvis man er hensynsløs. Derfor har jeg kjøpt biler på auksjon etter leasingtida, for da er batteriene så dårlige at jeg får fabrikknytt på garantien, og det holder seg godt i mange år, så lenge jeg bruker det sjølv og innen familien, mens det tape seg mye om man låner bort bilen. Batterier som andre har brukt, er dårlige, mens batterier man sjølv bruker, holder seg godt, hvis man vil.

Elbil-hold er i hovedsak opp til bilisten. Det er klønete og ressurskrevende på alle måter, eller det kan være rimelig og praktisk, allt etter hvordan man inretter seg.

De siste 15 åra har det vært ulike generasjoner med elbileiere, som har hatt helt ulike kulturer, og ulike bilhold.
#13
LeafSpy / Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater
lørdag 24. februar 2024, klokken 22:01
Det jeg synes er den enkleste metoden for å få nytt batteri, er å kjøpe en usa-bil med 8 eller færre barer, og få nytt batteri på kapasitetsgarantien, før man skiper bilen til Norge. Det har jeg gjort mange ganger.
Kikker man etter 30kwt-Leaf i USA, har jeg inntrykk av omtrent halvparten av dem har under 9 barer, og man vil få 40kwt batteri på garantien. På mange 2016 er garantien utgått, men de fleste 2017 har nok kapasitetsgaranti fortsatt. Sørstatsbiler er uten rust, og de kvalifiserer ofte for nytt batteri. Hvis bilen ikke har fått pc630-oppdateringen, kan du få sw-oppgradering i stedet for nytt batteri.
På Finn så finner du nok også noen 30kwt Leaf med 8 barer. Jeg kjenner ikke til om du får nytt 40kwt-batteri fra Nissan Europa. Jeg føler at Nissan USA er mest rause med garantier og raske med tilbakekallinger, bortsett fra at garantien opphører når man tar bilen over sjøen. Men tilbakekallinger har jeg opplevd å få fiksa i Norge på usa-biler.
#15
USAleaf / Sv: Bytte USA batteri til engelsk eller japansk batteri
lørdag 17. februar 2024, klokken 23:38
Trur nok at forskjellene går på årgang og om batteriet har varmer eller ikke, og at produksjonsland ikke har så mye å si. Men de japanskproduserte var egne årganger.

Japansk type er nok ensbetydene med 2011- og 2012-modellene. 2011- og 2012-modellene som blei solgt i europa og USA, var produsert i Japa, og de har vin som begynner på J. Amerikanske 2013 kom i prod i Tennessee i slutten av 2012, og kjennetegnes med vin som begynner på 1. Europeisk 2013 kom i prod i mitten av 2013 og begynner på S.
Jeg tviler på at du ønsker å gå over til ett eldre batteri som de japanske. De tålte ikke ikke høye temperaturer så godt, og det kom bedringer i kjemien i løpet av årene 2013 og 2014.
Du finner histoier på nettet fra bilister som bytter til nyere batterier, og det finnes løsninger for det. Å bytte til eldre kan bli litt mer utradisjonellt.

Versjonsforskjeller:
  • Her er overikt over ulike versjoner batterier til Leaf: https://www.youtube.com/watch?v=hpgv-dY-q6M
  • Kablingen kan variere. 2011 og 2012 hadde ptc-varmer for vannbåren varme,og batteriet hadde nok uttak til den.
  • Det er forskjell på type 1 og type 2 batterier. Du ser hva du har, om du åpner dekselet foran baksetet for å se på strømbryteren. Type 1-batteri har tjukk kladd, mens type 2 har tynnere. Jeg har ikke oversikt over om 2014 hadde type 1 eller type 2. Type 2 batteriet kom også  i retrofit-utgave til erstatte gamle batterier. Nissan USA bytta batteri på ganske mange sørstatsbiler, på kapasitetsgarantien.
  • USA-modelene blei solgt med varmepakke i alle stater fra og med 2012 i flere år. Derfor har du batteri med varmekappe. Den europeiske modellen blei solgt uten varmepakke i de fleste europeiske land. Ikke sett inn batteri fra bil uten varmekappe, da det vil gi deg problemer

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA