Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Diravi

#1
Model S 2023 - / Model S Standard Range er tilbake
tirsdag 15. august 2023, klokken 17:06
Dette ser jo lovende ut: https://electrek.co/2023/08/15/teslas-new-model-s-x-same-battery-pack-but-with-software-locked-capacity/

Hvis de blir 100 000 rimeligere enn dagens utgave, og du kan lade til 100 % hver gang, er det en ganske god pakke.
#2
Model S 2023 - / Sv: Nå kan man velge ratt!
fredag 14. april 2023, klokken 23:22
Har ikke hatt anledning til å prøvekjøre selv enda. Ut fra det jeg leser her i tråden og hos blant annet Motor og Elbilforeningen var jeg meget skeptisk til Yoke-rattet, men sjekk ca 29 minutter ut i denne videoen fra Autogefühl. Jeg synes han gjennom videoen demonstrerer hvordan rattet fungerer meget godt på motorvei og han ser ikke ut til å ha noen problemer med det i by heller.


Eller Matt Watson i Carwow sin test for et år siden; sjekk kjøringen på svingete vei:


Begge er for øvrig meget grundige testere og de har en tendens til å fange opp alt av niggles og dårlige løsninger i testene sine.

Ser ellers i kommentarfeltene på begge at knappene på rattet har en del mer funksjonalitet enn det som er blitt nevnt. Du trenger ikke treffe hornknappen ordentlig så lenge du dunker på den delen av rattflaten, for eksempel. Påstås det.
#3
Model S 2013 - 2022 / Sv: Luftfjæring kollapset foran
onsdag 22. februar 2023, klokken 22:58
Sitat fra: Navnebruker1 på onsdag 22. februar 2023, klokken 19:47
Til de av dere som har opplevd at bilen senker seg på begge sider enten fremme eller bak ved parkering, og har fikset dette på verksted, hva var feil og hva kostet reparasjonen i deres tilfelle?

Vi har fått beskjed om at det er lekkasje i begge belgene foran og fikk et pristilbud på ca 23000 for bytte. Har ventet siden før jul, dukker ikke opp deler før tidligst i april.
#4
E / Sv: Reel rekkevidde på vinter
lørdag 03. desember 2022, klokken 16:33
Forhandler oppga 13-14 mil realistisk vinterrekkevidde til oss, og det stemmer ganske bra. Mye kjøring på motorvei kan nok spise enda litt. Merk at det er stor forskjell om du skrur av varmeapparatet.

Som også sommertesten til NAF viser, så er det en del strøm igjen under 0% og 0 km. På sommerføre ganske mye; det har jeg selv erfart. Japanerne (Jfr Toyota sin BZ4X) har tydeligvis sin egen måte å «trygge» nye elbil-kjøpere på rekkevidde ved å gjemme unna litt ekstra.

Gjettometeret er veldig følsomt for forbruk de siste par km,  og etter f.eks. en lang oppoverbakke har du plutselig 7-8 km igjen, mot 30 km før den bakken. Så blir det å kjøre på noen fattige elektroner de neste 15  km, og droppe varmeapparat, og så kommer du i mål likevel - det var strøm nok. Men det er ikke for alle.

På vinterføre ville jeg vært forsiktig med å stole på at det er en buffer under 0, da varmeapparatet slurper grådig med strøm, og jeg mistenker at batteristyringen gjør det samme - den bruker sannsynligvis energi på å temperere batteriet. Så plutselig er den reserven spist opp. Men i hvert fall dør den ikke rett under 0, og det gjør at jeg tar sjansen på å bruke all rekkevidden bilen viser, dersom det trengs. Så jeg er i utgangspunktet ikke redd for å legge avgårde på en 13 mils tur uten lading på vinterføre.

Rekkeviddeangivelsen faller typisk det  øyeblikket temperaturen går noe særlig under 13-14 grader. En høstrekkevidde på 16 mil, tilsvarende det NAF fikk ut av bilen i vintertest, er realistisk på landevei. Britene pleier vel å regne at 1 % = 1 mile (1,6 km), og det er ikke noe dårlig utgangspunkt. Men som sagt enda litt mindre på vinter.

Hvis du ikke enten kjører bare småturer stort sett under 10 mil eller er bekvem med å utnytte alt, og har is i magen til det, ville jeg brukt de samme pengene til f.eks en pent brukt Peugeot e-208, selv om Hondaen er mye kulere. Selv har jeg kjørt Hondaen en langtur fra Kristiansund i Møre og Romsdal  til Terråk (Bindal i Nordland), en tur på 49 mil hver vei, i mildt høstvær på 15 grader og litt regn. Med ladestopp ca hver 13-15 mil gikk det helt fint. Sjelden noe behov for å lade mer enn en halvtime om gangen.
#5
Sitat fra: Contango på torsdag 04. august 2022, klokken 16:35
Mine forventninger om økte priser har ikke slått til, og jeg stusser litt på hvorfor Tesla velger å selge bilene i Norge såpass rimelig som de gjør. Ble ganske overrasket over prisingen av Plaid også. Den er billigere nå enn før den ble tatt vekk fra konfigurator sist.

Og tidligere har andre lurt på hvorfor Tesla ikke snart setter prisen NED i det norske markedet, jfr. tittel på tråden.  8)

Jeg har også tenkt som deg at prisene kommer til å øke, men veldig mange av oss som spekulerer her, tenker relativt kortsiktig på priser, ser det ut til.

Det kan se ut som Elon har is i magen mht det europeiske markedet. Han varsler jo nå at prisene skal generelt ned igjen (i hvert fall i USA) og har tidligere sagt at Tesla har måttet  sikre seg mot kostnadsøkninger de ikke enda kjenner fordi det er så lang bestillingshorisont. Mao at Tesla er høyt priset nå, noe marginene også viser.

Det europeiske markedet har sterkere elbil-konkurranse; de beste konkurrentene til Model Y er mer etablert her og kom tidligere ut til kundene, og f.eks. i Tyskland må Tesla slåss mot landets egne produsenter. Jeg gjetter på at Tesla ikke tar risikoen med å prise seg ut av konkurransen. En Model Y er bra, men den er ikke lenger rimelig vurdert mot konkurrentene, og f.eks. Ionic 5 gir vel så mye for pengene for alle som ikke trenger 400 hester eller ser verdien av hurtigladenettverket. Noen liker headupdisplay og komfortseter bedre. Så hvis prisene skal ned globalt etter hvert er det kanskje ikke noen god  grunn til å heve dem i Europa

Jeg merker meg at Plaid er blitt billigere og venter spent på hva Model S LR vil koste når den kan bestilles. Kanskje ryker Yen ut døra igjen i så fall..
#6
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bruker dere Creep-funksjonen eller ikke?
søndag 17. juli 2022, klokken 16:04
Vi har brukt creep hele tiden på Model S. Nå har vi fått en Y der bilen i praksis har one pedal mode dersom man skrur av creep, og derfor har vi gjort det. Men kjennes mer uvant ved igangsetting av bilen, så jeg er veldig fristet til å skru på creep igjen. Og det er liksom ikke fordi vi er uvant med elbil - vi har hatt det i snart syv år - men fordi starten blir mer smooth.

Har for øvrig også en Honda e som vi helst bruker med one pedal mode, men også den blir litt brå når du skal sette bilen i bevegelse.

#7
Model Y / Sv: TMY i media
mandag 04. juli 2022, klokken 18:19
Oppdatert gruppetest med MIC LR mot Mach-e, Ionic 5 og EV6: https://www.auto-motor-und-sport.de/test/ioniq-5-ev6-model-y-mach-e/

AMS har fortsatt issues med interiørkvalitet, komfort og betjening, men mindre enn da de testet den amerikanske Performance-versjonen i fjor. Så nå er MY rykket heeeelt opp til plass 3 av 4.

Det hører med til historien at testerne er ikke fornøyd med fjæringskomforten til noen av bilene (heller ikke Ionic5!) og disser Mach-e for det meste, ikke minst komforten. Y får topp score for kjøreegenskaper og fartsressurser og god omtale for plass i kupé og bagasjerom. Men de synes setene er ukomfortabelt harde.
#8
Model Y / Sv: 2022-modell LR vs P
onsdag 22. juni 2022, klokken 22:48
Sitat fra: daktari på onsdag 22. juni 2022, klokken 22:34

https://youtu.be/pv33j4s6V4o
Autogefühl sin test av P. Han har også testet LR før.
Påpeker lavere støynivå på motorvei på P, men klager over lav kvalitet på fjæring, og anbefaler LR med 19" til "vanlige folk".
Forøvrig er det lite kritikk i videoen. Masse detaljer.

Jeg har sett testen, men poenget er at hverken Thomas i Autogefühl eller andre har rukket å teste biler som leveres i kvartal 2, og det interessante er hvorfor LR er blitt mer komfortabel, fordi alle skrøt av at MIG P er bedre dempet enn MIC LR første kvartal. Derfor er det veldig interessant med brukererfaringer fra dem som har fått bil denne uken.
#9
Model Y / Sv: 2022-modell LR vs P
tirsdag 21. juni 2022, klokken 16:04
Bumper denne igjen. Nå begynner det å komme 2. kvartalsleveringer av LR Y denne uken. Er fortsatt P mer komfortabel enn 2022 LR? Hva sier de som får MIC-bil nå? Forskjell fra de tidligere bilene?
#10
Sitat fra: Kires på tirsdag 21. juni 2022, klokken 15:20
Sitat fra: Diravi på tirsdag 21. juni 2022, klokken 15:06
Sitat fra: Kires på tirsdag 21. juni 2022, klokken 14:56
Var og hentet på Lillestrøm i stad. Gikk som en drøm. Brukte 1-2 min å få nøkkelkort. Bilen var klar 30 min før når jeg kom og var helt strøken.

Og hvordan er fjæringskomforten i forhold til din gamle? Beklager OT, men grusomt nysgjerrig. ;-)

Den var bedre støyisolert og bedre over harde dumper

Hurra!  :+1:  8)
#11
Sitat fra: Kires på tirsdag 21. juni 2022, klokken 14:56
Var og hentet på Lillestrøm i stad. Gikk som en drøm. Brukte 1-2 min å få nøkkelkort. Bilen var klar 30 min før når jeg kom og var helt strøken.

Og hvordan er fjæringskomforten i forhold til din gamle? Beklager OT, men grusomt nysgjerrig. ;-)
#12
Bestilling og levering / Sv: Tesla Y Long range vurderes
tirsdag 14. juni 2022, klokken 07:03
20 tommers dekk er sannsynligvis dyrere enn eventuell moms...
#13
Model Y / Sv: Pris Tesla Model Y etter nyttår
tirsdag 07. juni 2022, klokken 23:41
Dollaren er singulært høyt priset mot kroner - nesten like høy som Euro. Med uro i verden rømmer valutaspekulantene gjerne til de store trygge valutaene som dollar, og den amerikanske sentralbanksjefen satte nylig opp renten. Mao. ikke grunn til å tro at dollar faller på en stund. Dette taler for prisoppgang.

Økte produksjonskostnader for de fleste merker, også Tesla, taler også for prisøkning.

Tesla selger fortsatt alt de kan levere av Y. I Norge har de riktignok solgt i et marked hvor mange andre har hatt leveringsproblemer, men jeg tror fortsatt markedet er rikelig stort nok også når Enyaq og Ionic5 endelig kan leveres ut. Og først må de andre produsentene dekke backlog. Og i dag er Tesla fortsatt godt priset mot f.eks. ID5. De andre produsentene må også justere prisene. Så jeg finner det usannsynlig at konkurransesituasjonen skal påvirke pris nedover i 2023.

Som nevnt i tråden så vet vi ikke det endelige påslaget for moms, men en bra utstyrt Model Y vil vel i verste fall få 25-30 000 ekstra i moms. Mindre hvis innslaget blir på 600'. Men både Tesla og de andre merkene har som nevnt økte produksjonskostnader som de uansett må dekke inn, og da er en momsøkning en kjærkommen unnskyldning til å øke prisen. Så jeg tror prisen øker med noe i nærheten av det momspåslaget som blir, men den reelle årsaken til økning kan ligge like mye andre steder.

Jeg tror den første Yen som blir billigere, er den nye varianten med et noe mindre 4680-batteri som nå produseres i USA. Den kommer kanskje ikke til Europa før i 2024? Først nå kan den så smått bestilles av andre enn ansatte i USA. Og det er ikke sikkert den blir særlig billigere enn dagens LR og P, disse blir heller dyrere.

Evt. at Tesla gjør som med Model 3 og introduserer SR etter hvert. Men jeg mistenker at den nye 4680-varianten erstatter denne.
#14
Model Y / Sv: 2022-modell LR vs P
onsdag 25. mai 2022, klokken 12:48
Jeg legger også til grunn at dersom det er støyforbedringer på P, så kommer de til Y også - MIC eller ikke.

Det jeg er mer spent på er demping. Det er slagene som er problemet, ikke at den er fast. Jeg opplevde en sen 2021 Model 3 LR som fast, men likevel behagelig. Mens Y LR tydeligvis har et rykte for å være ubehagelig over kanter og humper. Så jeg skulle gitt mye for info om Y MIC evt. får samme dempere som P.
#15
E / Sv: Vinteregenskaper
tirsdag 10. mai 2022, klokken 23:14
Sitat fra: Hen9ng på søndag 08. mai 2022, klokken 22:31
Hva ble valget her? Peugeot E-208?

Det ble Honda e. Henter den lørdag førstkommende.

Prøvekjørte både e-208, MX-30, Mokka-e og e-2008. Alle disse bortsett fra Mazdaen ville levert OK rekkevidde. Men de har også ganske jalla systemer for kontroll av el-biten. Mazda kan ikke forvarmes fra vegg, Stellantis-bilene kan ikke forvarmes i det hele tatt hvis ikke SOC er minst 50 %, og gjettometeret hos Stellantis er ikke gunstig for blodtrykket, da rekkevidden hele tiden rekalkuleres ut fra de to siste km. Mokka-e viser riktignok batteriprosent i displayet (går ikke hos Peugeot!). Og bremsepedalfølelsen hos Peugeot var svampete og med forsinkelse.

På en offentlig elbil-lader i Ålesund var det kul umulig for meg å finne ut hvor fort Peugeoten ladet! EasyPark hadde ingen info på søylen eller nett, og displayet i bilen viste nada. Før jeg skrudde av bilen og lukket døren - da dukket det opp en melding i displayet om at bilen er ferdig ladet om så og så mange timer. For en som kommer fra Tesla er det uholdbart. Jeg vil ha alle data tilgjengelig - når det passer meg. Honda har det.

Hondaen er dårligst på rekkevidde, og BMS kan nok fortsatt forbedres. Men den var umiddelbart lettest å like, mest «vil ha»-faktor, og best på å være elbil, tross alt. Og ingen av de andre har håp om å bli en designklassiker.

Så vi ble utfordret på hvor mye rekkevidde vi trenger på vinteren, og innså at a) den vil ha nok rekkevidde til 90 % av bruken på sommer (vi har en Tesla til langkjøring), og b) det er en grei lademulighet ved en passende plassert dagligvare på vei hjem i de 30 % av turene hvor vi er på halvlange reiser på vinteren og må toppe opp fordi du ikke kan stole på mer enn 140 km.

Så selv om E-2008 nok var den mest komplette bilen, så var Honda en mer komplett elbil, den drar ikke på plass vi uansett ikke trenger,  og med alt utstyr så blir det fortsatt 70 000 mindre enn en sammenlignbar e-2008. e-208 ville vært mer realistisk sammenligning, men jeg ble aldri venner med den. Bare det at rattet i riktig kjørestilling traff knærne hver gang jeg skulle ut av bilen var en showstopper.

Så da blir det e, og så er vi selvsagt spent på vinteren.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA