Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - moby666

Sider: [1] 2 3 ... 81
1
Audi e-tron / Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
« på: Fredag 15. Mai 2020, klokken 10:13 »
Gikk fra Etron til TM3, hadde aldri gått andre vei... Jeg var nok ekstra uheldig med min Etron, da den stod så si hele tiden på verksted. Problemet med etron er som sagt tidligere; rekkevidde, dyr lading, treg lading (i forhold til km, da særlig på AC), lite sporty kjøreegenskaper, langt bak teknologisk (må inn på verksted for en liten oppdatering)

2
Kjøpe elbil? / Sv: Kia e-niro eller Ford mustang mach-e
« på: Mandag 02. Mars 2020, klokken 08:06 »
Hvis det er 2020 mod av Kia eNiro, ville jeg gått for det. Er det den gamle hadde jeg tenkt med om noen ganger til...

3
Audi e-tron / Sv: Rekkevidde eTron 50 vs. Tesla X75d?
« på: Fredag 07. Februar 2020, klokken 10:42 »
Etter min erfaring går X75 lengre enn etron 55 på sommeren (noe som vises tydlig på EPA målingene også). Mulig etron går litt lenger i vintersesongen.

Ja, ikke noen tvil om at en X75D går lenger enn e-tron 50, men ikke på langt nær så langt som e-tron 55. Den er nærmere e-tron 50. Også i netto kWh;

X60: 62,4 (+8,6 kWh buffer = 75)
e50: 64,7 (+6,3 kWh buffer = 71)
X75: 72,6 (+2,4 kWh buffer = 75)
X90: 81,8 (+4,0 kWh buffer = 85,8)
e55: 86,5 (+8,5 kWh buffer = 95)

Jeg tipper X’ene i snitt har 5% lavere forbruk. Ladekurve, degradering/egnethet for fullading osv. er også faktorer kjøper bør vurdere. Men rekkevidde er rekkevidde. 🙂

Kilde: https://electrek.co/2016/12/14/tesla-battery-capacity/ ** kan ha blitt endret OTA, men netto verdiene er neppe blitt større med åra.

4
Audi e-tron / Sv: Rekkevidde eTron 50 vs. Tesla X75d?
« på: Onsdag 05. Februar 2020, klokken 16:10 »
Har hatt både e55 og x75 og jeg vil si de har tilnærmet lik rekkevidde. Dvs e50 har da 5-7 kortere rekkevidde enn x75, kanskje som x60? Du bør vurdere hva som er bra nok for deg, men for min del hadde e50 vært ubrukelig i denne prisklassen.

5
Kjøpe elbil? / Sv: Bytte fra diesel med 4x4 til elbil?
« på: ſøndag 26. Januar 2020, klokken 23:52 »
Har hatt e55, x75, eniro og nå tm3. Vil på det sterkeste anbefale tm3. Fantastisk bil og overgår alle andre biler jeg har eid tidligere. Fantastisk byggekvalitet, syk morsom å kjøre og veldig praktisk(rekkevidde, ladehastighet, forbruk,
 hengerfeste og takboks)

6
Model 3 / Sv: Hvilken takboks?
« på: Torsdag 02. Januar 2020, klokken 18:30 »
Av boksene jeg har sett synes jeg packline fx suv er penest

7
Model 3 / Sv: Hvilken takboks?
« på: Torsdag 02. Januar 2020, klokken 10:25 »
830S kommer veldig langt frem, pga stativet på 3 er så langt fremme.

8
Model 3 / Sv: Ujevn sammensetning av model 3
« på: Lørdag 14. Desember 2019, klokken 13:46 »
Skulle bytte fra X til Etron, men fikk heldigvis ikke solgt x til annonsert pris. Nå har etron havnet på finn i steden, makan til møkkabil. Etron gjør ikke en ting bedre en Xen og står stort sett på verksted. Skjønner ikke hva de driver med. Audi har null kompetanse på bilen, kunne likegodt levert inn bilen hvor spm helst. Dette kommer til å ta tid før noen tar igjen Tesla på så si alle områder, inkludert service.

9
Kjøpe elbil? / Sv: Kona eller soul?
« på: Fredag 13. Desember 2019, klokken 15:29 »
Har eSoul har hatt KONA. Har du mulighet til å kjøpe begge, så er eSoul solklart mye bedre på så si det meste...

10
Model Y / Sv: Hengerfeste
« på: Fredag 13. Desember 2019, klokken 08:53 »
Har både TM3 og Etron55, og det er klasseforskjell på kvalitene på disse to bilene. Virker som Tesla har fått orden på problene de hadde for 1-2 år siden, mens Audi er helt ute og kjøre. Vår Audi har stått mer på verksted enn vi har fått brukt den. TM3 har ikke vært noe galt med og kjørt 20.000 problemfrie km.

Y ville vært høyaktuell, men skeptisk pga kvalitet på de andre bilene dems. Følger ihvertfall med og håper de har skjerpet seg på det området, for teknisk sett er Y mest bil for penga.

11
Audi e-tron / Sv: Salg av E tron 50
« på: Fredag 13. Desember 2019, klokken 08:47 »
Ganske sikker på du kommer til å tape penger, hvis du henter ut bilen. Etron 50 har rett og slett for kort rekkevidde i dagens marked. Denne bilen kommer også bli testet nå snart og få negativ omtale pga enda kortere rekkevidde på vinteren. Forhåpenligvis har Audi klart å rydde bort det meste av barnesykdommer som Etron 55 sliter med, men er litt usikker på dette også.

12
Audi e-tron / Sv: Opplevelse av service- og verkstedsbesøk hos forhandler
« på: Mandag 09. Desember 2019, klokken 15:37 »
Problemet er nok ikke hvor hyggelig de er, problemet er kunnskapsnivået til Audi/VAG verksteder på elbil. Har hatt egolf og det var helt krise. Hadde bilen på verksted hos Møller og ba om å få en rapport på fremdriftsbatteriet, da jeg synes rekkevidden var blitt kortere. Da jeg hentet bilen fikk jeg tilsrtandsrapport på 12V batteriet...

Hvis det ikke er noe problem med bilen funker det sikkert greit, men personlig ville jeg heller valgt en bil med en serviceapperat som kan litt om elbil.


13
Model 3 / Sv: 446,8 hp/453 hk etter siste oppdatering AWD
« på: Fredag 06. Desember 2019, klokken 10:17 »
"Base Performance" komer vel ikke med HW3? Tror det er eldre produserte biler

14
Model X / Sv: Sprukket frontrute etter verkstedbesøk
« på: Torsdag 05. Desember 2019, klokken 10:22 »
Hvis dette hadde skjedd på loaneren du låner, måtte du da betalt? JA!

Case closed!  :police:

15
Audi e-tron / Sv: E-tron med lenger rekkevidde...men ikke for oss
« på: Mandag 02. Desember 2019, klokken 12:18 »
Tja, synes endringen er ganske stor. 5-10% lengre rekkevidde på en bil der hovedproblemet er rekkevidde, ser jeg som er skikkelig oppgradering.

Litt kjedelig at mange bare har hatt bilen i 6 måneder å mindre før de lanserer ny versjon...
Ser den, men ny versjon er vel å ta i. Det er en liten revisjon, og slike revisjoner skjer hos alle leverandører. Forskjellen er vel at Audi har gått ut med pressemelding, selv om endringen er nokså ubetydelig. Tror ikke de selger så mange flere biler på grunn av endringen, men skaper støy hos kunder som akkurat har fått levert ny bil. De har vel behov for å  informere om optimaliseringene etter å ha fått mye kritikk for høyt strømforbruk, men det er jo et tveegget sverd 😏

Sider: [1] 2 3 ... 81