Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Torz

Sider: [1] 2 3 ... 17
1
Alt det andre / Sv: Kinabil, nei takk
« på: I går kl. 06:55 »
I artikkel i DN står det om Nvidias oppkjøp av Arm. Det kan bli vanskelig å få Kina til å godkjenne Nvidias kjøp av Arm til 40 milliarder dollar. Myndighetene frykter økt amerikansk dominans og sanksjoner som kan knuse «Made in China 2025»-drømmen.

Konkurransemyndigheter i USA, Storbritannia, EU og Kina må godkjenne oppkjøpet av Arm til 40 milliarder dollar, som ble bekreftet tidligere i september.

«Det at Arm skal bli et amerikansk datterselskap er urovekkende – ikke bare for kinesiske selskaper, men også europeiske selskaper som benytter Arms teknologi. Kinesiske selskaper vil havne i en vanskelig markedssituasjon», skrev den statskontrollerte kinesiske avisen Global Times nylig.

Det kan bli vanskelig å få Kina til å godkjenne Nvidias kjøp av Arm til 40 milliarder dollar. Myndighetene frykter økt amerikansk dominans og sanksjoner som kan knuse «Made in China 2025»-drømmen.

Hva er Made in China 2025? Det er kinesernes forsøk på å gå fra å være en stor produsent av lavverdi og ikke strategiske produkter som klær, basert på lave arbeidskostnader, til å bli en verdensledende aktør innen high-tech områder, inkludert farmasi, bilindustri, romfart, semiconductor, IT og robot.

https://en.wikipedia.org/wiki/Made_in_China_2025

2
Alt det andre / Sv: Kinabil, nei takk
« på: Torsdag 24. ſeptember 2020, klokken 15:49 »
Da er første skipslast med Xpeng G3 ankommet landet, og Norge er første land utenom Kina som får bilen. https://bilnorge.no/artikkel.php?aid=54025

3
Alt det andre / Sv: Kinabil, nei takk
« på: ſøndag 20. ſeptember 2020, klokken 11:53 »
Fra DN Investor 20.09:

Kina innfører nye tiltak mot utenlandske selskaper
Kina har innført en rekke nye tiltak som lar myndighetene legge begrensninger på utenlandske selskapers virksomhet.

Tiltakene blir betraktet som en gjengjeldelse mot USA etter at USA innførte sanksjoner blant annet mot Huawei. De ble kunngjort dagen etter at USA la ned forbud mot å laste ned Tiktok og blokkerte WeChat.

De nye tiltakene gir myndighetene mulighet til å sanksjonere selskaper som skader landets suverenitet eller nasjonale sikkerhet.

Blant annet kan slike selskaper ilegges bøter eller hindres i å investere eller drive handel i Kina, eller de kan hindres i å importere utstyr eller hente inn utenlandske ansatte.

4
Alt det andre / Sv: Kinabil, nei takk
« på: Tirsdag 15. ſeptember 2020, klokken 10:15 »
Bil med Embret tester kinesiske Polestar 2 mot amerikanske Tesla model 3, og det skal kåres en vinner. Se innslaget hos DN i lenken under.

https://dntv.dn.no/m/qevZdYVL/hvilken-skal-du-velge-tesla-model-3-eller-polestar-2

5
Alt det andre / Sv: Kinabil, nei takk
« på: Fredag 04. ſeptember 2020, klokken 05:50 »
Polestar 3 er på trappene for 2022. En helelektrisk SUV med størrelse og pris i sjiktet mellom Polestar 1 og 2. Prismessig er vel det et ganske så stort sprang. Overskrift i artikkelen er svenskenes nye SUV. Det er vel i høyeste grad misvisende for en bil som vil bli produsert i Kina av kinesiske eiere.

https://www.elbil24.no/nyheter/dette-vet-vi-om-svenskenes-nye-suv/72760799

6
Alt det andre / Sv: Kinabil, nei takk
« på: Tirsdag 01. ſeptember 2020, klokken 20:44 »
Jeg gjorde et forsøk på å finne ut hvilke elbiler som er mest populære i 2020. Registreringsstatistikken til OFV sier noe om salget i en enkeltmåned og akkumulert. Jeg mener ingen av disse tallen kan brukes direkte fordi de ikke hensyntar når modeller blir introdusert eller store variasjoner i leveranser fra måned til måned. Jeg beregnet derfor gjennomsnittlig salg i de månedene der modellene faktisk har vært solgt. Dette er kanskje heller ikke det ideelle tallet, men det sier kanskje noe. For Polestar 2 sitt vedkommende vil nok tall fra en ekstra måned og to bidra til en riktigere plassering iom at den første store registreringen kom i august, men med et fåtall biler i juni og juli. 

Den helt enestående vinneren er Audi e-tron, helt i en klasse for seg. Deretter følger 2. VW Golf, 3. Hyundai Kona, 4. Nissan Leaf, 5. Tesla Model 3, 6. MB EQC, 7. Renault Zoe, 8. Kia Soul, 9. BMW i3 og 10. Hyundai Ioniq. Våre kinesiske venner følger på plass 11. MG ZS og 12. Polestar 2. Jaguar i-pace er på 19. plass.

Lenger ned finner en, overraskende for meg, Tesla på plass 22 med Model X og plass 24 med Model S. Det må vel kalles en detronisering de luxe.

7
Alt det andre / Sv: Kinabil, nei takk
« på: ſøndag 30. August 2020, klokken 09:40 »
På restene av Saab har det plutselig, fra ingenting, dukket opp 6 nye kinesiske biler. Det er 2 sedaner, 3 SUV og 1 MPV. Merket heter Hengchi.

Jeg vet altfor lite om disse bilene og dette selskapet til å ane om jeg skal ta det på alvor. Hva selskapet angår vet jeg at det har vært litt rot tidligere. Men jeg vet også at som kommende bilprodusent har de gjort en smart ting og ikke funnet opp ting selv, men gått til etablerte underleverandører i Europa og fått satt sammen seks forskjellige pakker. Til og med plattformen er hyllevare nå.

https://bilnorge.no/artikkel.php?aid=53842

8
Alt det andre / Sv: Kinabil, nei takk
« på: Fredag 28. August 2020, klokken 05:33 »
Her er noe fra pressekonferansen etter møtet mellom den kinesiske og den norske  utenriksministeren. Kina svarer da på spørsmål fra journalister. En ny fredspris til kinesiske opposisjonelle, slik som regimekritikere i Hongkong, vil nok ikke bli sett på med blide øyne. Pandemien skal visstnok heller ikke ha oppstått i Kina, selv om det ikke ble pekt på hvor den da har oppstått. Spørsmål om arrestasjoner av journalister, og trusler mot og trakassering av leger som varslet om pandemien, blir ikke besvart.

Trine Skei Grande blir også stilt spørsmål om besøket fra Kina.

Har innføringen av sikkerhetsloven i Hongkong endret synet på Kina i Europa?

– Det er helt klart at Kina bryter avtalene de har med europeiske land, og det stiller spørsmål om dette er et land man kan gjøre internasjonale avtaler med. Det er en vekker for Europa å se hvor lett Kina nå ødelegger demokratiet i Hongkong, sa Venstre-lederen.

– Jeg mener vi nå må vurdere om dette er et land vi kan gjøre internasjonal handel med, kommenterte hun.
[/b]

Les hele saken https://www.nrk.no/norge/kinas-utenriksminister_-_-kina-vil-ikke-akseptere-at-nobels-fredspris-_politiseres_-1.15137967


9
Alt det andre / Sv: Kinabil, nei takk
« på: Torsdag 27. August 2020, klokken 20:07 »
Verdens reaksjoner mot Kina har tydeligvis satt sine spor. Nå er kinas utenriksminister på en sjarmoffensiv for å prøve å snu den negative trenden landet nå opplever.

En av tingene jeg har skrevet om er kinas respons på kritikk. Det blir alltid møtt med aggressivitet. Sånt kan vi ikke ha det. Dette har vært kinas bevisste fremtreden, å fremstå sterke og modige, heldigvis helt feilslått.

Nrk skriver en god del om akkurat dette.

Ikke minst har Kinas «ulvekrigere» en stor del av skylden for en nedadgående spiral. I aggressive ordelag har ambassadører og talspersoner for landets utenriksdepartement refset dem som provoserer.

Vårt naboland Sverige har stått i nettopp slik en storm.

«Ulvekrigerne» har hatt en viktig betydning på hjemmebane. De har vist befolkningen at Kina ikke lar seg herse med, men heller står på krava.

De har vært velsignet fra høyeste hold, nettopp fordi president Xi Jinping har gjort det klart at nasjonen skal vise seg sterk og stolt.

Utenriksminister Wang Yi har vært en av «ulvekrigernes» herrer, for det er hans departement som har ført dem ut i felt.

Nå har kinesiske myndigheter innsett at denne politikken har slått feil.

«Ulvekrigerne» har ønsket å vise at landet er mektig og stolt, men er blitt oppfattet som bøller.

– Jeg tror at Wang Yis Europa-reise er et forsøk på å endre imaget, slik at Kina blir sett som ansvarlig og fornuftig, og som ønsker å bidra positivt i internasjonale relasjoner, sier Zhao Tong, stipendiat på Carnegie-Tsinghua Center i Beijing, til NRK.


Jeg tror vi har en lang laaaang vei å gå med å få rettet opp i forhold som angår Kina, men litt ydmykhet fra kinas side er ikke å forakte.

Les hele artikkelen hos Nrk https://www.nrk.no/urix/kinesisk-kommentator_-_-frykter-en-ny-fredspris-1.15137733

10
Alt det andre / Sv: Kinabil, nei takk
« på: Onsdag 19. August 2020, klokken 07:35 »
Jeg mener å ha skrevet om denne saken tidligere. Her er en oppdatering fra i dag. I følge E24 skal Elkem bygge en fabrikk i Porsgrunn for å lage batterimaterialer til bilbransjen. Ifølge selskapet kan investeringen potensielt bli på flere milliarder kroner.

Elkem er kontrollert av kinesiske Bluestar, og returnerte i 2018 til Oslo Børs etter noen års fravær.

Nå varsler selskapet en storsatsing på produksjon av batterimaterialer til blant annet bilbransjen. Konkret er det snakk om produksjon av anodegrafitt til bruk i batterier til elektriske biler, hvor det er ventet kraftig økt etterspørsel.


Les hele artikkelen her: https://e24.no/boers-og-finans/i/VbyzqV/storsatsing-paa-batterimaterialer-elkem-skal-bygge-ny-fabrikk-i-porsgrunn

Elkem er eid 58,2% av kinesiske Bluestar, og aksjer omsettes på Oslo Børs. https://investor.dn.no/#!/Aksje/S277/ELK/Elkem

11
Alt det andre / Sv: Kinabil, nei takk
« på: Tirsdag 18. August 2020, klokken 15:59 »
Kina er det landet i verden med desidert størst bilproduksjon. Hvorvidt de vil lykkes med en utvidet eksport av kommende elbiler gjenstår å se, men det vil i så fall kreve at de får godt fotfeste innenfor større markeder. Ser en på Mitsubishi så går det andre veien, der modellvalget nå kuttes og de konsentrerer seg om egne nærområder.

Flere bilprodusenter ønsker nok å selge egne merkevarer i det kinesiske markedet. Jeg tror det er grunnen til at bla. Tesla etablerer seg i Kina. De etablerer seg jo også i Tyskland. Om bakgrunn for etablering skyldes å unngå tollbarrierer eller om det rett og slett er nødvendig for å kunne få solgt til riktig pris i det kinesiske markedet vet jeg ikke. Men jeg ser jo at BMW legger noe av sin elbilproduksjon til Kina for salg til resten av verden. Jeg lurer på om det er så smart.

Jeg kan på ingen måte forstå at verden vil være avhengig av kinesisk elbilproduksjon. Jeg har heller ikke lest noe som taler for det. Men det er jo et tema hvem som har tilgang til viktige metaller som inngår i batteriproduksjon.

Referansen går på saken om Mitsubishi.
https://www.tv2.no/a/11560538/

12
Alt det andre / Sv: Kinabil, nei takk
« på: Lørdag 15. August 2020, klokken 13:33 »

13
Alt det andre / Sv: Kinabil, nei takk
« på: Lørdag 15. August 2020, klokken 08:49 »
Du får mene hva du vil, denne tråden er lagt til området Alt det andre, så det bør være greit.

14
Alt det andre / Sv: Kinabil, nei takk
« på: Lørdag 15. August 2020, klokken 07:32 »
Det viktige med denne tråden er å belyse hva man bidrar til å støtte opp om ved å kjøpe kinesiske produkter. Hvilke valg man så foretar får være opp til den enkelte, men da er man i det minste bedre opplyst. Jeg er av den oppfatning at vi må bli mindre avhengig av Kina, og dermed kjøpe mindre varer fra dem. Jeg har vist til uttallige artikler som går på det samme, og støtten synes å være bred. Jeg har vel til gode å finne artikler som går på at vi må kjøpe mer og øke avhengigheten til Kina.

Jeg er en fremtidig elbilkjøper, men velger å vente lengst mulig. Det betyr at jeg sliter videre på den bilen jeg har, samtidig som jeg ønsker å se at utviklingen har kommet enda lenger før jeg går over til el. Om det blir i 2021 eller 2025 vet jeg ikke, men jeg følger noenlunde godt med på det som kommer på markedet. I den sammenheng er det en opplagt sak for meg at dersom vi skal kjøpe mindre fra Kina, så må vi som en start la være å kjøpe mer. Derfor overskriften til tråden, Kinabil, nei takk.

Jeg har snakket om smittevernutstyr tidligere, og da ifm. flere kinesiske selskaper som ville donere smittevernutstyr til Norge, og ønsket samtidig publisitet rundt det. Jeg ble egentlig lei for at Norge valgte å svelge det agnet og ta imot utstyret. Når så helseminister Høye ikke klarer å finne noe annet å vifte med enn kinesiske munnbind, så blir jeg oppgitt. Først er vi alt for avhengig av Kina, deretter er det mer kinavarer som vi skal kjøpe.

Tråden handler om mye om hvordan Kina opererer, og hva vi som forbrukere er med på å støtte ved å kjøpe deres produkter. Min klare holdning er at jeg personlig vil bidra til å redusere den støtten.

15
Alt det andre / Sv: Kinabil, nei takk
« på: Fredag 14. August 2020, klokken 20:51 »
Når helseminister Høye står frem på TV og snakker om munnbind, så vifter han med en pakke fra produsenten Weian. Enten har han ikke visst at produsenten er kinesisk, eller så bryr han seg ikke om det. Ikke vet jeg, men det var særdeles lite gjennomtenkt spør du meg. Basert på hans innsats under koronatiden velger jeg å avskrive hendelsen under kategorien hendelig uhell.

https://agugarden.en.made-in-china.com/product/VBkQxHXJgKrb/China-Weian-Maskhigh-Quality-Non-Woven-Mask.html


Sider: [1] 2 3 ... 17