Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Karkris

#1
Tesla / Sv: Tesla aksjer
lørdag 29. august 2015, klokken 00:20
Det er mye uro, men tar det helt med ro.
Bruker DnB nettbank til aksjehandel og er ikke fornøyd med dette. La inn et ønske om kjøp på 218 $ på tirsdag. På onsdag gikk kursen ned til 215 $ og jeg trodde at jeg da hadde fått kjøpt aksjer automatisk, men det viser seg at en ordre om kjøp (eller salg) kun gjelder samme dag. Så jeg gikk glipp av aksjer til 218$ som idag noen dager senere er verdt 245 $.
Så, finnes det andre brokere som lar ønsket ordre står så lenge en ønsker? Eller må en passe på hver dag?
#2
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Riksvei 17 - Kystriksveien
søndag 15. februar 2015, klokken 09:25
Kystriksveien er et svart kapittel når det gjelder lading. Her er det behov for endel 22kW ladere i Namsos, Brønnøysund, Sandnessjøen, Bodø ++. Kystriksveien er en mye brukt turistrute. I tillegg foregår det mye yrkestrafikk langs vegen. E6 begynner å få ladedekning, men det er for tungvint å måtte kjøre opp mot E6 for å finne ladepunkter. Noe for ERoute 71 eller ...
#3
Model S 2013 - 2022 / Sv: SW v.6.0
søndag 28. september 2014, klokken 09:02
Nå finner jeg firmaer på kartet. Har det vært slik lenge?
"Navigate to Pizza" og navven finner nærmeste pizzarestaurant.
#4
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
lørdag 16. august 2014, klokken 08:27
Enig. Kun drosjer med elmotor eller kankje også hybrid ( mange Prius som går) i kollektivfeltet. Men problemet er som jeg har forstått det når kødannelse når kjøretøy fra kollektivfeltet skal inn på normalfelt? Har kollektivfeltet forkjørsrett for å komme inn på normalfeltet? 1600 kjøretøy på to timer. Gjennomsnitt en bil pr 5.sek. Er kapasiteten oppbrukt da? Uansett må dette kunne reguleres lokalt av vegvesenet.
#5
Hvor vil en eventuelt finne oppdatert informasjon om E Route 71 North's ladestasjoner? F. Eks informasjon om feil, ute av drift eller lignende. Egen hjemmeside, egen Facebookside eller ?
#6
Elbiler i media / Sv: BMW i samtaler med Tesla
fredag 13. juni 2014, klokken 22:58
Nå er det fritt frem! :) Men håper vi slipper å finne Tesla SCene opptatt av bimmere
#7
Hvordan funker de? Er det bare å koble seg på med kabel eller må man ha RFID-kort , nøkkel, SMS eller?
#8
Er det ikke mulig å få informasjon eller forklaring fra de som er ansvarlige for E Route 71? Bellona, Salto, eller??
#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: Påsketur Oslo - Nordkapp og tilbake
torsdag 05. juni 2014, klokken 23:48
Har idag kjørt fra Namsos til Harstad. Planla å lade på 22kW ved e- Route71 i Mo i Rana. Så heldigvis på forumet igår at noen har prøvd og funnet at den ikke er tilkoblet. Valgte derfor å kjøre Skoda-diesel slik at vi kunne kjøre helt frem på en dag.synes det er dårlig informasjon fra Bellona når de bruker dette som en PR- jippo og lar oss tro at vi kan lade på de nye laderne. Man kan risikere å bli stående med familie og barn, kommer ikke frem i hht plan og må ta en ekstra overnatting.Slik så det ut idag....
#10
Helt enig! Strategi for lading mangler fullstendig. Virker nesten som at em ønsker å oppnå MINST mulig, dvs trenere. Bellona fikk til mer i Nordland Troms og Finnmark på en uke enn myndighetene har klart på fem år...
Priser, kort- , abonnement- og betalingssystemer er et evig kaos! Hvem vil vel ha det slik!?

Tror det blir Elon som får dette til å fungere etterhvert!
#11
BMW i3 / Sv: Strømforbruk vs fart
torsdag 01. mai 2014, klokken 19:58
Ja, jo..... om du ruller vil statisk energi gjøres om til kinetisk energi, dvs økende fart. Om en da blir nødt til å bremse så har en tapt kinetisk energi til bremsene. Men når en bruker regenerering omgjøres overskuddet av kinetisk energi til energi i form av strøm til batteriet.
Jeg tenker slik: Konstant hastighet opp og ned vha cruisecontrol gir-> konstant rullemotstand, konstant kinetisk energi, statisk energi øker i oppoverbakke og regenereres tilnærmet 100% tilbake i nedoverbakke.
Etter 50 mil oppover Nord-Norge lå jeg på et gjennomsnitt på 190Wt/km. På tur oppover større høyder kunne gjennomsnittet øke til 240 Wt/km når jeg kom til toppen. Etter å ha kjørt nedover til samme høyde som utgangspunktet var gjennomsnittet tilbake til 190Wt/km. Dette skjedde flere ganger på turen. 
#12
BMW i3 / Sv: Strømforbruk vs fart
torsdag 01. mai 2014, klokken 11:46
Nei, Klykken, ikke tap. Samme skjedde over Saltfjellet. Gjennomsnittlig forbruk kom tilbake til 190 etter at fjellet var passert.
#13
Tuxedo, det er det jeg mener . Tesla kan jo legge inn apper/støtte for wimp og Spotify og evt andre aktuelle streamingtjenester. Så får kundene bruker det de ønsker og alle blir fornøyd! Om Tesla ønsker å tilby Rdio som gratistjeneste så OK, om vi får mulighet til å kjøpe tilleggstjenester på egen hånd.

Elon sa at vi etterhvert kunne installere apper som var laget av frittstående programmerere. Når kommer dette?
#14
BMW i3 / Sv: Strømforbruk vs fart
torsdag 01. mai 2014, klokken 08:45


Fysikk er jo interessant. Jeg kjørte til Harstad i påsken. Bildet viser energiforbruk over Hamarøy, ekstremt høyt og lavt landskap. Min erfaring var at gjennomsnittforbuket (190Wt/km) alltid ble det samme etter at jeg kom tilbake til samme høyde, dvs ved havet. Dette betyr jo at man får tilbake 100% av ekstra energiforbruk i oppoverbakke når man kjører nedoverbakke til samme høyde? Jeg kjørte med Cruisecontroll og holdt samme fart hele tide.  Så spørsmål til slutt: er det lurt å kjøre fort opp og sakte ned, eller motsatt?
#15
Kan Tesla legge inn påloggingsfelt for Wimp, Spotify, Tunein osv under settings slik at en kan logge på etter eget ønske med egne private abonnement? Mange har Wimp og Spotify på mobiler. Ville vært topp om Teslaen også kunne takle dette.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA