Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - TorAtle

#1
TAYCAN / Sv: Forsinkelse på Cross Turismo
fredag 18. juni 2021, klokken 11:59
Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 13. juni 2021, klokken 15:06
En god pris samt momsfri levering før jul gjør at jeg føler at det er en ok deal mtp verditap på mellomlang sikt. Syns jeg bygger en nøktern bil, men likefullt drar det seg oppi 250000 i ekstrautstyr uten vinterdekk.
Jeg tror også en ny eller lett brukt CT på mobile i senhøst kan være et godt alternativ, gitt at man finner en med det utstyret man ønsker. Vi har leveranse i desember med mulighet for å gå fra kontrakten hvis datoen sklir over nyttår. Blir den forsinket OG mva slår inn fra 1. januar kommer det til å bli noen hektiske dager med egenimport  :)
#2
Takk for bilde. Har notert meg DEFA sin kabel allerede, uten at jeg synes den skilte seg vesentlig ut. Mange av pistolene har ganske lik utforming, sikkert av praktiske grunner. Charge Amps Beam derimot var noe annet, noe nytt, og med et grep som synes å ville fungere fint i hverdagen. Synd bare at den er 1-fas og for kort for meg.

Så skal man ikke overdrive viktigheten av dette her heller. Tanken var å finne en kabel som ikke kom for nærme naboens bil. At han ikke må lirke seg ut av plassen de dagene vi lader. Men DEFA sin og sikkert flere andre også vil være akseptabelt vil jeg tro.

Tar gjerne i mot flere forslag  :+1:
#3
Den pistolen så ikke så dum ut, Erik. Setter den opp som en kandidat. Det beste hadde vært å finne en ferdig kabel så man unngikk spesialbestillinger.
#4
Har kun 40cm til nabobilen i garasjeanlegget og ønsker en ladekabel der pistolen tar lite plass og kabelen går mest mulig nedover. Likte designet til Charge Amps Beam, men den kommer dessverre kun i 5m lengde. Må være minst 7.5m. 3-fas 16A. Noen forslag?
#5
Mange takk for svar! Nå har jeg en bedre forståelse av problemstillingen. Har videresendt info til styret og håper jeg kan komme tilbake med en oppdatering på at dette hjalp :)
#6
Sitat fra: Vollis47 på lørdag 06. mars 2021, klokken 15:50
I Zaptec portalen kan du strupe effekten i valgte tidsrom, for eksempel når forbruket deres er høyt og/ eller strømprisen er ekstra høy. Jeg har brukt det i vårt sameie selv om vi ikke har effektavgift.
Er det noen forskjell på å strupe effekten permanent og strupe effekten i et tidsrom når forbruket vårt er høyt? Når forbruket ikke er høyt vil vi vel ikke nå makseffekten uansett.

Styret i garasjelaget synes det var litt irriterende å måtte betale for en premium versjon for å kunne strupe effekten i visse tidsrom. Med 3.50 kr / kWh synes det for meg som vi lett vil spare inn den kostnaden, men hvis de ikke vil betale for det - kan effekten strupes permanent uten denne ekstrafunksjonaliteten?
#7
Drar frem en gammel tråd.

Prisen per kWh i vårt store parkeringsanlegg i Oslo sentrum er nå 3.50 kr. Dette grunnet høy effektavgift. Vi bruker charge365 / Zaptec.

1) Er det noe håp om at NVEs nye forslag til nettleie vil redusere prisen?
2) Har noen erfaring med å be forbrukerne skru ned maks ladestrøm i hver bil? Praktisk gjennomførbart?

Ellers ser jeg at man kan strupe totaleffekten i Zaptec sin portal. Det er vel kanskje den beste løsningen.
#8
Polestar 2 / Sv: Bilder og media
onsdag 23. oktober 2019, klokken 18:40
Pussig med 2 så ulike oppfatninger av støy med samme bil under samme forhold.
#9
Når jeg ser disse paneltilpasningene begynner jeg å lure på hvordan toleransene er på alt det man ikke ser. Er karosseri skjevt? Hva med hjulvinkler? Balanse i roterende deler? Hvis de ikke får til panelene, hvordan kan man være sikker på at de andre delene er bestilt (eller produsert inhouse) med snever nok toleranse?
#10
BMW i3 / Sv: Traction control system for i3s
søndag 14. januar 2018, klokken 13:19
50x raskere respons høres bra ut. Jeg har ikke vært særlig imponert over traction control systemet til i3, selv om mange synes å være fornøyd med det. Et perfekt system vil man ikke merke at er i bakgrunnen og begrenser dreiemomentet.

Noen i3S eiere her? Hvor bra er det på glatt føre?
#11
i-Pace / Sv: Selvkjøringsegenskaper på i-Pace
lørdag 13. januar 2018, klokken 18:54
Neppe mye å skryte av. Adaptive Cruise Control with Steering Assist. Må sikkert holde i rattet hele tiden.
#12
i-Pace / Sv: Endelig bestilling av I-Pace
fredag 12. januar 2018, klokken 00:44
Både Range Rover Velar og Jaguar E-Pace har en "First edition":

- Range Rover Velar First Edition represents the epitome of the vehicle's design story. First Edition is only available in the first year of sales and includes the very finest touches and options as standard.

- Only available for the first model year, First Edition includes exclusive design details

Hvorfor tror vi at I-Pace sin First kommer til å bli levert først eller at den skal være en limited edition?
#13
i-Pace / Sv: Produksjonsversjon av I-Pace
mandag 13. november 2017, klokken 19:04
Sitat fra: knut.aulie på søndag 12. november 2017, klokken 23:28
Bedre å lade på hurtiglader før du kommer hjem dagen før og så topplade hjemme på liten kurs.
Selvsagt. Det går an å forutse at man ikke rekker å lade ferdig før man står der morgentrøtt på utfartsdagen med halvladet bil  ;D
#14
i-Pace / Sv: Produksjonsversjon av I-Pace
søndag 12. november 2017, klokken 21:19
Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 10. november 2017, klokken 10:03
Sitat fra: turfsurf på fredag 10. november 2017, klokken 09:15
Har du virkelig ett behov for å lade bilen fullt over natten til daglig?

Nei, men av og til før man legger ut på lengre tur er det greit å ha muligheten. De med saktelader vil om dette stemmer bli annenrangs på bruktmarkedet.
Det høres ikke ut som noe stort problem. Skal du ut på langtur dagen etter og ikke rekker å lade fullt opp med 16A, stikk en tur innom hurtiglader.
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: Når skal Summon kunne gjøre dette?!?
søndag 22. oktober 2017, klokken 15:38
Sitat fra: TorAtle på søndag 08. oktober 2017, klokken 12:53
Ellers ser jeg ikke at ladenettverket til Tesla er så stort fortrinn i Norge lenger. Jeg kan lade på 697 hurtigladere nå. Tesla har 272.
2 uker senere - 29 nye CHAdeMO/CCS hurtigladere, totalt 726 CCS og 772 CHAdeMO. Dette er jo også til Tesla-eiernes fordel da de kan lade på sistnevnte med adapter. Situasjonen minner mye om iOS vs Android. iOS kom først, men over tid har Android fått over 80% markedsandel. Vil Tesla på et tidspunkt innse at ladenettverket deres har utspilt sin rolle? Kanskje.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA