Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Kiefer

#1
Jeg har lavet en pakke hvor vi i samarbejde med en dansk campingplads (www.vammencamping.dk) tilbyder at udskifte eMMC kreds på din Tesla MCU.

Prisen er 12995,- NOK for 7 dages ferie i hytte inklusive udskiftning af eMMC kreds.

Se mere på: https://www.kevse.dk/norge
#2
Tesla / Sv: 2020-status på MCU1 (fart/respons/browser)
fredag 12. juni 2020, klokken 09:33
Nu vi er igang med reklamerne  :), så har jeg lavet en pakke sammen med en campingplads i Danmark til udskiftning af eMMC kreds:

https://www.kevse.dk/norge

#3
Hvis man har en 8GB kreds og bruger alle 8GB. Så er der jo ikke meget tilbage til wear-levelling.

Derfor man ser, at dem der skifter kredse bruger fra 16GB og opefter. Vi har valgt en 32GB da prisforskellen mellem 16 og 32 ikke er ret stor, men større mellem 32 og 64GB. Vi ændrer ikke på Teslas 8GB partitionering, så der er 24GB tilbage til wear-levelling.

/Martin
#4
Sitat fra: o.b.lix på fredag 20. mars 2020, klokken 13:30
Datakortet til MCU1 er en ferdig pakke levert av Nvidia, inkludert eMMC og hvordan den er satt opp.

Så det er ingen konspirasjon for å få MCU til å kollapse for å få... ja hva er motivet, hvorfor skulle eMMC med vilje kollapse?

Audi har brugt samme type Tegra-board som Tesla, blot med en 4GB kreds. Der har Audi så gjort det i forhold til Tesla, at de kun har partitioneret 1,5GB ud af de 4GB, hvor Tesla har partitioneret 8GB ud af 8GB. Tænker heller ikke Audi har bombarderet kredsen med så meget data som Tesla gør.

Men Audi har haft samme problemer, men er nok ikke blevet til samme skandale i samme målestok, når de ikke har taget mere end et par tusinde for at skifte mens Tesla tager rask væk 25.000 for at gøre det samme...
#5
Sitat fra: Muffinman på fredag 20. mars 2020, klokken 12:50
Nei, det stemmer ikke at de logget for å samle informasjon til emmc. Loggingen til emmc var i hovedsak OS`et som "snakker med seg selv", dvs temmelig verdiløse. All logging knyttet til bruk av bilen og dens systemer har hele tiden gått på et utskiftbart minnekort i MCU. Om dette skulle havarere ville MCU fremdeles virket.

Hele saken fremstår som en software/designtabbe, ikke en mystisk konspirasjon. Men jeg er helt enig i at Tesla burde ta ansvar for saken i langt større grad, selv utenfor 5-årsfristen. En recall eller utvidet garanti på aktuelle komponenter burde gjøre susen.

Det er så ikke helt korrekt, hvis man f.eks. kigger i /var/log/syslog, så kan man f.eks. se der sker en masse i forhold til 3G/LTE forbindelser, og hver gang man "tapper" på skærmen, så bliver det også skrevet i samme fil.

Det sjove, er at der i /lib/misc ligger en fil der hedder emmc-vitals-history.dat som Tesla placerer data i en gang i døgnet.

Her tester de kvaliteten af Hynix-kredsen i bilen.

Her er et eksempel på indholdet:
1581344704:MLCAvgBlkErases=3330,RSVDBlks=79

Denne linie er fra en bil der fik skiftet kreds præventivt.

Og fra en bil hvor skærmen var gået i sort:
1580135110:MLCAvgBlkErases=3287,RSVDBlks=61

Nå ja, og så det faktum at log-niveau skulle være sat ned. i en bil hvor jeg hev data ud omkring 1. marts ligger der en syslog-fil på 6.8Mb og ca. 47.000 log-linier. Filen er oprettet 11.2.2020.

/Martin
#6
Skrivningerne til kredsen er kun en del af problemet, det endnu større problem er den type silicium der er brugt i de Hynix kredse nVidia har valgt at bruge. Det er af en sådan kvalitet at den indbyggede controller på et tidspunkt går "bananas" og ødelægger partitionerne.

Problemet med controlleren er ikke kun skrivningerne, det er lige så meget hvor længe der er strøm på kredsen. Så at man bruger diverse monitoreringssystemer ødelægger ikke kredsen på grund af skrivninger, men fordi de holder kredsen tændt.

Eneste sikre metode til at forlænge livet på kredsen, er at holde den slukket...

Vi er et par stykker her i DK der startede ca. 1. januar med at skifte eMMC kredse, og vi kan konstatere at i ca. 7 ud af 10 tilfælde hvor skærmen er gået i sort, der mangler partition 3 helt og aldeles, data er ikke kun slettet sporadisk, som ville være tilfældet hvis enkelte blokke var ødelagte.

Partition 3 er den partition der indeholder de relevante data til at få bilen i live igen. Og er væk, er det utrolig svært at få dem tilbage.

Der er et firma i Polen der tilbyder data recovery af eMMC kredse, de er blot 4 til 5 uger om at levere data, et firma i Rusland påstod de havde udstyr til at gøre det, altså lige indtil vi gerne ville betale de 8-10.000 EUR de forlangte, så var det pludselig ikke færdigudviklet...
#7
Sitat fra: 692 på onsdag 08. januar 2020, klokken 12:43
Fix i Holland for €550 - https://www.laadkabelwinkel.nl/tesla-mcu1-emmc-vervangen-reparatie

Fix i Danmark for DKK 7.995 - https://www.hinnerupauto.dk/tesla-s-og-x-tilbud/mcu-upgrade.aspx

Prisen ved Hinnerup Auto i DK er rettet til 6.495,- DKK for at få skiftet eMMC kredsen. Men med de kurser der er mellem DK og NO er det vist stadig en relativ høj pris i Norge...

Der benyttes en 32G kreds ved Hinnerup (det er mig der skifter dem for dem :)
#8
Her i DK er indgangsprisen 2.120.000 DKK, svarer til ca. 2.800.000 NOK på en Taycan Turbo S. Det er dog med afgifter. Det er en anelse dyrere end en tilsvarende Panamera Hybrid, men en her del under en Panamera Turbo, der starter på 3.000.000 DKK (4.000.000 NOK)

Efter min mening er de priser helt i skoven for en Taycan, man kan jo købe 3 stk. Tesla Model S for hvad en Taycan koster...
#9
TAYCAN / Sv: Porsche Taycan
lørdag 20. juli 2019, klokken 14:01
Vi er netop kommet hjem efter en tur i Playmobil Funpark i det sydtyske. Her kunne man købe en Playmobiludgave af en Mission E / Taycan.

Selvfølgelig skulle datteren på 7 have sådan en, hun er helt vildt med bilen, og mener hendes er bedre end farens Tesla Model S, for hun kan nemlig dreje hjulene med hendes mobiltelefon, hvilken Teslaen jo ikke kan når man styrer via mobilen :)

Pakken er inklusiv ladestander ;)

/Martin
#10
Lading av Tesla / Sv: Breaking: Slutt på fri Supercharger fra 1.1.17
tirsdag 08. november 2016, klokken 20:03
Sitat fra: GeirHM på tirsdag 08. november 2016, klokken 09:54
Dette er en dårlig nyhet. Ikke for deg og meg. Vi beholder våre early-adaptor privilegier. Det er ikke en gang av større betydning for det norske markedet siden strøm er så billig her og opplegget skal reflektere prisene på strømleveransene lokalt. Men denne formuleringen er problematisk for videre implementering av elbiler (som hovedsaklig er tesla) på det store bilmarkedet verden over: "...Utover dette vil det være en liten avgift for Supercharging som belastes inkrementelt og koster mindre enn å fylle tanken på en sammenlignbar bensinbil." Betyr dette at dansker som har en av Europas høyeste strømpriser skal betale bare litt mindre enn det det koster å tanke deres fossilbiler? Dansker (og de fleste andre europere) må kjøpe sine Tesla med de samme avgiftene (omtrent) som de betaler for andre biler. Hvorfor skal de velge Fremonts biler da? Nei, dette er ikke bra. Vi har ikke nådd noe tipping point ennå. Elbilen er fortsatt en umoden teknologi. Det er det visst flere enn Dagens Næringsliv som ikke har fått med seg.

Hva er det dere holder på med Tesla?

Jeg tror som ikke man skal være så bekymret for Tesla ejere i Danmark. Den danske regering har helt og aldeles stoppet alt salg af el-biler her i landet, og de få der bliver solgt nu er slet ikke nok til at det kan betyde noget som helst hvad angår SuC i Danmark. Det gælder både nuværende teslaer og den kommende Model 3. Den kommer til at være markant dyrere end en tilsvarende Mercedes E-klasse og endda for en mindre bil.

De nuværende 3500-4000 danske teslaer der findes er allerede nok til at fylde de danske SuC'er og de er jo alle købt før 1.1.2017.

Vi har i DK 30% afgift i øjeblikket på en el-bil og det stiger til 60% den 1.12017 for at stige til 90% året efter. Dertil skal selvfølgelig tillægges de 25% moms vi også har...

Så nej, elbiler er noget de andre lande i verden har...

For at være helt ærlig synes jeg det er lidt noget pjat det Tesla har gang i, de kunne lavet dette på Model 3 og så stadig lade det være inkluderet i deres premium biler Model S og X. Prøv og kør en tur ned igennem Tyskland, men holder jo helt alene på deres SuC'er. Det er kun i NO, DK, NL og CH at der kan være en smule kø en gang imellem.

#11
Model X 2014 - 2022 / Sv: Gulvmatter
søndag 28. august 2016, klokken 21:15
Måske disse så virker bedre til det norske og danske klima:

http://www.ebay.com/itm/ToughPRO-Heavy-Duty-Custom-Fit-Floor-Mats-For-2016-Tesla-Model-X-6-Seaters-/201611719274?fits=Make%3ATesla&var=&hash=item2ef0feb26a:m:mRJOyX8W7To3IG_310oXAXg&vxp=mtr

Vi har ikke så meget sne hernede, men masser af mudder på ungernes gummistøvler...

Jeg synes bare 299 USD + shipping og importold/moms bliver lidt dyrt for et sådan sæt.

/Martin
#12
Model X 2014 - 2022 / Sv: Model x er bare for korte mennesker
onsdag 10. august 2016, klokken 20:29
Min kone, som kører bilen mest til hverdag, er 185cm høj og har absolut ingen problemer med at bilen er for lav i højden.

Både udsyn og sædeindstillinger er helt fine.

/Martin
#13
Model X 2014 - 2022 / Sv: Aktiv spoiler uten P
mandag 08. august 2016, klokken 09:23
Ja, bremselyset sidder også i den passive.

/Martin
#14
Model X 2014 - 2022 / Sv: Aktiv spoiler uten P
søndag 07. august 2016, klokken 22:53
Vi har fast spoiler på vores X90D uden P, vores bil er produceret april/maj måned (endelig konfiguration lagt den 8. april 2016). Den faste spoiler ligner den aktive rigtig rigtig meget, blot bliver den siddende oppe når bilen er parkeret i modsætning til dem der har aktiv.

Om vi hellere ville have haft aktiv. Tjae, bilen er "konebil" og hun ville hellere helt have undværet spoiler og siger det blot er en gang unødvendigt lir :-)

/Martin
#15
Model X 2014 - 2022 / Sv: Bilder av Model X
søndag 07. august 2016, klokken 17:45
Sitat fra: eha på søndag 07. august 2016, klokken 00:03
Det er godt å se at det fremdeles er noen av våre danske venner som velger elbil selv etter at den bitre avgjørelsen om innføring av avgift falt. Jeg håper at danske politikere tyr til fornuften igjen snart!

Mja, jo. Det er selvfølglig rigtig nok. Men vi bestilte vores i 2014 og fik sammen med 31 andre leveret bilerne FØR den 1.7.2016 hvor de nye regler om afgift på biler trådte i kraft. Hvis man vel og mærke havde bestilt før den 8.10.2015. Jeg ved der er en enkelt model X der er indregisteret efter den 1.7.2016, så der reelt er leveret 32 model X i Danmark i år. Men det er kun den ene hvor der ikke er tvivl om der skal betales afgift.

Det er også af lidt den samme årsag at vi har bestilt den mest skrabede udgave af en X90D med eneste tilvalg som 6 sæder, anhængerfeste og efterfølgende eftermonteret autopilot.

Så vi har vel rundt regnet betalt 400.000 mere end i skal give i Norge... deprimerende... ja!

/Martin
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA