Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - cito13

#1
Bestilling og levering / Sv: Statusoversikt - regneark
tirsdag 17. februar 2015, klokken 08:24
I regnearket har det så langt ikke kommet en eneste bestilling med confirm dato i 2015? Har folk sluttet å bestille Tesla?
#2
Bestilling og levering / Sv: Statusoversikt - regneark
tirsdag 30. desember 2014, klokken 10:40
Ifølge regnearket har siden 22. desember en rekke S85D fått sin VIN nummer. Før det var det bare P85D som hadde fått VIN.
#3
Bestilling og levering / Sv: Endringer i konfigurator
tirsdag 11. november 2014, klokken 08:41
Sitat fra: jkirkebo på mandag 10. november 2014, klokken 22:38
Sitat fra: cito13 på mandag 10. november 2014, klokken 20:08
I dag fikke jeg samme fryktede telefonen med beskjeden om at det ikke kan bli brun bil på oss. Skulle egentlig hatt levering av brun S85 om to uker, men ombestemte meg til S85D. Surt.

Som juridisk legmann kan jeg, som Haknys, ikke finne noe uttrykklig i kjøpsavtalen at Tesla kan forandre bestillingen når det passer dem.

Du forandret jo bestillingen og satte i gang prosessen. De trengte ikke å gi deg mulighet til det. Hadde du beholdt opprinnelig bestilling hadde du fått det du bestilte. Man kan godt si det var dumt av Tesla å ikke gi beskjed om niks brun på D-modellene med en gang, men hadde du da valgt å beholde S85 og gått for brun? Hvis ikke er det vel lite å klage på etter min mening...

Det om S85'en må betegnes som sutring fra min side. Derimot har vi som har blitt oppringt av Tesla en bindende bestillingsavtale med spesifisert fartøyskonfigurasjon som de nå ønsker å endre på.
#4
Bestilling og levering / Sv: Endringer i konfigurator
mandag 10. november 2014, klokken 20:08
Sitat fra: Haknys på mandag 10. november 2014, klokken 18:40
Jeg ble oppringt av Tesla i dag. De krever å fjerne sort tak på hvit bil, og sier jeg kan få samme farge som bilen helt uten ekstra kostnader.

Dette fordi de ønsker å øke omsetningen og tjene enda mer penger, akkurat som det hjelper noe.

Hun som ringte var enig i at dette var urimelig.  ???

Vi har inngått en skriftlig kjøpsavtale. Står en noe der om at bestillingen er låst etter den er satt i produksjon, og jeg risikerer alt fra dagsbøter til tap av depositum om jeg bryter avtalen av denne "spesial-konfigurerte bilen". Finner ingenting om at de kan gjøre endringer som det passer de av den simple årsak at de skal tjene mer penger.

Hvilke rettigheter har jeg som forbruker?
Hankys: du kan spørre de om de folierer taket for deg uten ekstrakostnad?

I dag fikke jeg samme fryktede telefonen med beskjeden om at det ikke kan bli brun bil på oss. Skulle egentlig hatt levering av brun S85 om to uker, men ombestemte meg til S85D. Surt.

Måtte tenke på utsagnet tilskrevet Henry Ford: "You can order the Model T in any colour as long as it is black."
Som juridisk legmann kan jeg, som Haknys, ikke finne noe uttrykklig i kjøpsavtalen at Tesla kan forandre bestillingen når det passer dem.
#5
Trengte to mailer for å skifte fra S85 til S85D. En for å spørre, en for å svare ja. Utrolig at det var så enkelt.  :D

S85 har vært i transitt en stund og må være på en båt over storedammen. Surt med levering i april istedenfor om en måned.  :(
#6
Model S 2013 - 2022 / Sv: Vi som får bil i desember, autopilot?
mandag 13. oktober 2014, klokken 20:42
Bilen min var ferdig bygget for noen dager siden (levering slutten av november) og den har autopilot ifølge Tesla.
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: Best kjøp, P85 eller S85D?
fredag 10. oktober 2014, klokken 15:24
Sitat fra: Mippen på fredag 10. oktober 2014, klokken 14:57
Blir spennende å se hva den vil koste. Ikke kommet norske priser ennå.
På den amerikanske siden kan du bestille D'en for 4000 $ ekstra, dvs. vel 26000 NOK ekstra.
#8
Model S 2013 - 2022 / Sv: Teslamotors.com nede for oppdatering
fredag 10. oktober 2014, klokken 13:07
Den norske siden er oppe, men det er ikke mulig å bestille bil akkurat nå. Samme for den tyske og nederlandske siden.
#9
Sitat fra: NegativeElectrode på torsdag 09. oktober 2014, klokken 16:28
Sitat fra: cito13 på torsdag 09. oktober 2014, klokken 16:21
Mens man enda kan spekulere...
Savner at noen har nevnt stasjonsvogn. Riktignok ikke så populær i USA, men relativ enkel å få til fra en sedan. Siste søyle ved hekken hos stasjonsvogn heter D søyle. :-)

http://en.wikipedia.org/wiki/Station_wagon
Jeg tror jeg har nevnt det før, men sannsynligheten er vel liten med bildene av P85D
Leitet litt, men fant vel ikke din post. Enig at det er usannsynlig.  ;)
#10
Mens man enda kan spekulere...
Savner at noen har nevnt stasjonsvogn. Riktignok ikke så populær i USA, men relativ enkel å få til fra en sedan. Siste søyle ved hekken hos stasjonsvogn heter D søyle. :-)

http://en.wikipedia.org/wiki/Station_wagon
#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Velg el-taxi
tirsdag 30. september 2014, klokken 13:34
Kjenner en som har to Tesladrosjer i Trondheim. Han opplever ofte at folk vil kjøre med ham istedenfor vanlige biler. Bilene går i to skift, ca. 40-50mil hver per dag. Hovedproblemet hans er lading som han ikke har noe tilfredstillende løsning for. Det går mot å betale for å få satt opp et kraftig uttak ved huset hans.
#12
Vi holder på å selge, får Tesla i desember. Vi skal bruke Bilkollektiv i mellomtiden. De har biler som er parkert 3-5 min gåavstand fra der vi bor. Vanskeliggjør familielogistikken og vi er nødt til å sykle til jobben, men som utfordring for et par måneder klarer vi det.
#13
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hva skjer med Ishavsveien?
fredag 05. september 2014, klokken 14:36
Jeg har lurt på hvem som utgjør Ishavskraft AS som har blitt betegnet som kjøkkenbordsselskap i dette forum. Etter litt surfing på nettet fant jeg frem til at Ishavsveien skiller seg ut fra de andre aktører ved at det ikke er tilknyttet et større selskap med litt økonomiske muskler. Fortum, Grønn kontakt og selv trege EVPower er knyttet til kraftselskaper. Og så har du Statoil og deres satsing.

Ishavsveien ble grunnlagt av Ishavskraft AS i Alta i 2011 som et ambisjøst og storslagen prosjekt. Hurtiglading fra Alta til resten av landet egentlig. Høytidlig tale til tidligere daglig leder Bjarne Slettum fra oppstarten ligger fortsatt på YouTube. En gang i høst 2013 ble hele selskapet solgt til Frank-Hugo Storelv som holder alle aksjer direkte eller indirekte gjennom hans selskap Diamedes AS (http://www.proff.no/roller/ishavsveien-as/oslo/bygg-og-anleggsleverand%C3%B8rer/IF397610CVG/) .

Storelv har lang fartstid som miljøaktivist. Han skal ha reddet Bellona fra økonomisk havari i begynnelsen av 1990-tallet, senere gikk han ut av Bellona fordi han ville ha større fokus på feltaksjoner. I den senere tid var hans aksjon mot Sellafield i 2011 minneverdig, mest fordi den var velfinansert og fordi Petter Stordalen debuterte som miljøaktivist (http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Miljoklubb-med-sjekkhefteaksjonister-5592967.html.

Daglig leder for Ishavsveien er Karine Finne som også har et selskap som heter Waterstone AS som driver med løst og fast innen miljø og bærekraftig utvikling og sånt. Hun har også vært med i miljøaksjoner med Storelv (http://www.dittoslo.no/nordstrands-blad/nyheter-nordstrands-blad/mener-klif-bor-skamme-seg-1.6639155). Med i dette nettverket er filmskaper og fotograf Ole Bernt Frøshaug som sitter i styre på både Ishavsveien og Waterstone.

Det som ikke er synlig på nettet er eventuelle andre ansatte i selskapet, men det som er synlig ser overhodet ikke ut til å ha den tunge kompetanse som kreves til å koordinere og administrere oppbyggingen og driften av et hurtigladenettverk. Det må også være nyttig å ha kompetanse innen elektro/elbil. Det kom heller ikke frem opplysninger om det i mitt lille søk på nettet.
#14
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Statoil Ladestasjoner
tirsdag 26. august 2014, klokken 12:44
Synes at Transnovas siste tildeling er noe underkommunisert (http://www.elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3339-her-kommer-40-nye-hurtigladere). Her har Statoil fått tilsagn om støtte for 14 ladestasjoner. Nærmere bestemt:
Statoil F&R    Feiringvegen 23,    2092    Minnesund
Statoil F&R    Bryggevegen    2821    Gjøvik
Statoil F&R    Ølensvåg    5582    Ølensvåg
Statoil F&R    Bedringens vei 1    8536    Evenes
Statoil F&R    Storgaten 88,    8200    Fauske
Statoil F&R    Verkstedveien 3,    8624    Mo i Rana
Statoil F&R    Olderneset    8646    Korgen
Statoil F&R    Petroleumsvn 1    4033    Stavanger
Statoil F&R    Nordre Brurås 2    5131    Nyborg
Statoil F&R    Prestmoen    3946    Porsgrunn
Statoil F&R    Torbjørn Brattsvei 13    7032    Trondheim
Statoil F&R    Tertminalgata 24    9019    Tromsø
Statoil F&R    Rakkestadveien 50    1830    Askim
Statoil F&R    Grelland 1    3080    Holmestrand

Særlig hyggelig at man satser på en korridor mot nord, selv om det gaper et hull i Nord-Trøndelag. Jeg tror at Statoils gjennomføringsevne er noe større enn hos enkelte andre aktører som lover hurtigladere i øst og vest.

Et annet spørsmål kan jo være om et selskap som hadde i 2013et overskudd på 39 millarder bør ha offentlig støtte til noe som helst.
#15
Sitathttp://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bilutstillinger/foerste-toyota-hybrid-som-kan-trekke-henger/a/10113906/
Interessant liste i bunnen av artikkelen som viser at det er total uenighet mellom produsentene av hybridbiler om henger. Cayenne og Tuareg kan trekke 3,5t, BMW Q5 null gramm. Eller er det noe forskjell i hybridteknikken her som jeg ikke har fått med meg?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA