Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - nien

#1
Audi / Sv: Norges raskeste E-Tron 50 !!
torsdag 24. oktober 2019, klokken 14:24
Jeg er ikke fornuftig... bare blakk !  :o
#2
Audi / Norges raskeste E-Tron 50 !!
onsdag 23. oktober 2019, klokken 12:29
-Har booka inn en ribba E-tron.... heeeelt uten utstyr .. launch edition.. og da blir jo bilen lett & fin ... og lett bil går fortest .. altså Norges raskeste E-Tron 50 !

Måtte bare si det til noen !

:)
#3
På Nissan sitt anlegg / Follestad i Hurum, er det nå lagret 100'vis av S, X, E, - Nye og brukte, med og uten skilter.

I tillegg er det ca 100 Jaguar i-Pace, og selvfølgelig mange Nissan Leaf.

Men... lite tvil om at Tesla og Jaguar nå har biler på lager... som ikke er solgt/utlevert .. og som kan leveres på kort varsel.

Nå vet du det også ! :-)

#4
Presisering: Gjelder lading med bortimot tomt batteri, men etter at lader er tilkoblet mer en 1 time.
Det var nyttig info at boksen SKAL programmeres / det har ikke utført på flere av boksene våre.
Alle kan gjøre feil .. også elektrikere ! Enig der.... Men, vi andre som ikke er trikkere blir veldig usikre når trikkere gjør feil, for da skjønner vi ingenting :-)

Uansett... etter at vi begynte å lade biler som viser ladeeffekt i KW, ble det veldig tydelig at effekten varierer - fra 0,9 til 4,6 KW - og det skjønner vi ingenting av... enda.
#5
Jeg har 4,6 KW solcellepanel på taket / 20 panel /  I vinterhalvåret leverer disse panelene så lite strøm, at lading av en el-bil fra solstrøm er umulig.
Jeg tror derfor at du må finne en annen løsning på lading av el-bilen i vinterhalvåret.

Med et stort anlegg / hele taket dekket av paneler på begge sider av mønet, kostnad 200.000 ++, vil du kunne klare å delvis lade eller toppe opp batteriet på hytta.......... hvis det er sol.

:-)

#6
Vi har en rekke forskjellige salto ladebokser - gamle og nye / i flere bygg.

Ved bruk / eks Audi E-Tron / TMS / E-Golf, ser jeg at ladeeffekten inn til bil med tomt batteri varierer fra 1,4 til 0,9KW til 4,6 KW - uten noen sammenheng som jeg kan se.

Montør påstår at det kan være støy i strømmen ?

Videre har en annen montør vært innom flere ganger for å "programmere" boksene - vedkommende hadde med en dataledning + Laptop, og gjorde en endring i boksen. Utgjorde ingen forskjell så vidt jeg kan se.

Ble også montert en Salto boks hvor sikringen går i sikringsskapet umiddelbart ved forsøk på lading - sikringen i skapet var vesentlig mindre enn sikringen i salto boksen .. er det mulig for fagfolk å gjøre så elementære blemmer ? Har for øvrig skjedd 2 ganger i 2 forskjellige bygg / forkjellige elektrikere..

Da blir spm: Ved montering av en Salto boks, skal den programmeres, eller skjønner den selv hvilken ladeeffekt den kan belaste nettet med ?

De som monterer / elektriker / flere forskjellige, later til å være helt uten kunnskap om hva de gjør - brukte en time med en trikker for å forklare at jeg ønsket med 7,2 KW en fas lading til en Golf...... ble koblet feil / virker ikke - boksen lader maks 4,6 KW - somoftest mindre.


Har noen der ute skjønt hva det er som skjer ???


Please, / ingen "jeg tror svar" / kanskje en flink elektriker kan forklare på en forståelig måte...




#7
Grunnlaget for spm er at car net ikke er veldig stabilt - varming starter ikke alltid med app styring..
#8
-Har noen gått opp løypa med tanke på om det er mulig å starte Varme / kjøling med et signal fra eksempelvis et upgrade kit for webasto - altså at varming kan startes med en fjernkontroll, som når frem en styreenhet, som igjen gir signal til start varme .... ?

Var is på rutene mine i morgen .... :-)

#9
Kia Soul EV / Sv: Hva har bruktimport å si for verdien?
torsdag 28. juni 2018, klokken 10:08
Bruktimport fra hvor ?
Bruktimport senker verdien av bilen .... Uansett hva selger sier.

Men, hvis bilen er NY / bare flyttet over grensa, og bilen har standard utstyr som passer til kaldt klima - varmeseter, varme i spylerdyser, batteri for kaldt vær +++ som en Norsk bil, så går nok dette bra. Problemet nå er at du ikke vet hva som er standard for en norsk bil - og det bør du sjekke opp...
#10
Twizy / Sv: Renault avvikler batterileien
mandag 25. juni 2018, klokken 12:28
Kanskje trådstarter vil legge ut et foto eller scann av brevet fra Renault om avslutting av batterileien... hadde vært artig å lese...
#11
Alternativ energi / Sv: Tesla Powerwall
fredag 11. mai 2018, klokken 09:48
Så bra at flere tenker 3 fase / øydrift ! Har prøvd å lufte 3 fase invertere og 3 fase powerwall med div elektrikere.... men når liksom ikke helt fram... ligger nok for langt fremme i tankegangen :-)

Har taket fullt av solcellepaneler... har ikke båt eller motorsykkel .. håper på batteribank på veggen !
#12
Alternativ energi / Tesla Powerwall
onsdag 09. mai 2018, klokken 10:45
-Har noen som leser dette fått montert inn en Powerwall 2 .... ?

-Kanskje den som har fått en montert kunne dele litt erfaringer med oss andre... ??
#13
All of the cars in storage have protective white foil fitted - therefore they must be new cars....
#14
-Ser det står mange Tesla på lagring Norges Varemesse Lillestrøm + i Røyken - på Nissan sitt anlegg.

Ser ut til å være flere hundre biler...

Noen som vet hvorfor - finnes det lagerbiler ???

Eller er det kø i systemet for utlevering til kunde ?
#15
-Har en vegglader med 25a sikring. Fikk nylig ladekabel som tåler 7,2 Kw. Måler 25A i ledning inne i boksen / 230v spenning betyr ca 5,2 Kw ladeeffekt.

Så langt er alt bra ... jeg får altså ikke 7,2 kw, og må nøye meg med med 5,2 kW

Spm: Når sikringen er lastet med 25 A, og oppgitt til 25 A, er dette da "innafor", eller bør det være større sikkerhetsmargin.... skal det være slik ?? Noen trikkere her som kan si noe om dette ?

Kan nevne at sikringen går av og til - men bare av og til ...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA