Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Thornado

#1
BMW i3 / Sv: Ulyd i forstillingen ved kjøring i dumper
søndag 25. juni 2017, klokken 19:03
Jeg fikk byttet lagrene på toppen av dempertårnene på garanti i fjor, på grunn av ulyd. Hos oss har den vært mest merkbar ved rattutslag til den ene eller andre siden. Det høres ut som at hjullagrene går dårlig, en slags knatring. Nå er lyden tilbake og begge skal skiftes nok en gang. Fortsatt garanti, bilen har gått 89000km og er fra mars 2014. Ellers MEGET godt fornøyd med i3'n! Husstandens klart mest brukte bil
#2
Vi har hatt bilen i akkurat to år og snart rundet 60000km. Bilen er perfekt og husholdningens suverent mest brukte! 745'n min stor stort sett og støver...
Har hatt fint lite problemer med bilen, bortsett fra det venstre støtdemperlageret, som begynte å lage en ulyd for en tid tilbake siden. Nytt er bestilt, da bilen nettopp var inne til service. Byttes naturligvis på garanti! Forøvrig meget fornøyd med servicepakken vi kjøpte (inntil 4 år/12000km) for 6700kr. Først service koster vel ca 6100kr.
#3
BMW i3 / Sv: Klima anlegg uten problemer.
onsdag 18. juni 2014, klokken 22:05
7000 km og feilfri bil:-)
#4
BMW i3 / Sv: Hurtigladestasjoner for i3
mandag 19. mai 2014, klokken 21:57
Jeg har ladet i Drammen (Grønn Kontakt), i Sandvika (Fortum) og Fredrikstad (Fortum) uten problemer på min i3.Ishavsveien sine CCS-ladere fungerer i følge dem selv ikke på i3 i det hele tatt.
#5

Sitat fra: Charge and Drive på fredag 25. april 2014, klokken 18:17
I dag fikk vi igang hurtigladeren hos McDonald´s på Vestby.
Den er nå i test og vil stå åpen noen dager :D
Ikke klar for eUp enda.

Følg oss på Facebook: https://www.facebook.com/Fortum.Charge.Drive

Hvordan går testingen av hurtiglader'n? Er det CCS mulighet som støtter i3 der? Jeg har fått ladet min i3 i Fredrikstad og det fungerte glimrende!
#6
BMW i3 / Sv: Hurtigladestasjoner for i3
mandag 31. mars 2014, klokken 23:22
Jeg har klippekort fra Grønn kontakt, men man kan også betale via sms. Tror det var 100,- per lading.
#7
BMW i3 / Sv: Hurtigladestasjoner for i3
fredag 28. mars 2014, klokken 23:54
Jeg prøvde hurtigladeren på Marienlyst i Drammen (Grønn kontakt) i dag. Mest for å teste hurtiglading i praksis, da jeg fikk bilen i dag og aldri har forsøkt å lade en elbil. Det virket fint, og på 30 minutter ladet i3'n fra 47% til 91%. Mener den fikk på 10.5kWh. Tallene ble avlest på displayet til automaten!
#8
BMW i3 / Sv: Mediaformater FLAC/MKV og evt. andre
fredag 14. mars 2014, klokken 13:46

Sitat fra: Klykken på fredag 14. mars 2014, klokken 13:36
Tja, A2DP-protokollen i blåtann skal jo kunne strømme "nært opp til" CD-kvalitet om AptX-kompresjon benyttes. Om man hører forskjell på lyden kan jo derfor diskuteres... Og musikken i Wimp, Spotify osv allerede komprimert. Jeg kommer iallefall til å strømme via blåtann ukritisk, slik jeg alltid har gjort. Og ja, jeg bestilte i3 med HK-pakke og er litt over middels interessert i lyd. :P

Lyden blir sikkert bra med blåtann også, men det er langt fra alle telefoner som støtter Apt-X. Regner med at de som vil spille høyoppløste musikkfiler legger dem inn i bilen uansett. Har du fått testet forskjellen på standard og H/K anlegget? Jeg har også bestilt med H/K
#9
BMW i3 / Sv: Mediaformater FLAC/MKV og evt. andre
fredag 14. mars 2014, klokken 12:55

Sitat fra: Jorgensen på torsdag 13. mars 2014, klokken 13:32
Sitat fra: bromm på torsdag 13. mars 2014, klokken 13:09
Jaaaaaaaa !!!

i3 støtter både FLAC (Free Lossless Audio Codec - tapsfritt lydformat) og MKV (Matroska Container) for video. Dette er ekstremt gode nyheter for de som ønsker å få best mulig lyd- og video-avspilling i bilen - og det åpner for ren nytelse av underholdning (særlig for de lyd-intereserte, med HK-anlegget) :D

FLAC-formatet støttes OGSÅ i HØY-oppløste utgaver på 24-bit (vs 16 bit som brukes i CD-audio), og samplingfrekvens i opptil 192 kHz (vs 44.1 for CD). Dette betyr at man oppnår "studio master kvalitet" (24bit/96kHz er mest vanlig), hvis man får tak i riktig kilde-materiale. Man kan f.eks. rippe SACD, DTS HD (fra DVD/BD) rett over i FLAC med en vanlig PC. Eller man kan laste ned (altså "kjøpe") massevis av slikt materiale fra nettet :P

MKV har blitt det nye video-formatet, og dette støttes også av i3 :D Har selv testet at en fullstendig 1:1 kopi av en Bluray med høyoppløst lyd fungerer, når den er rippet over til MKV-format. Også her finnes det mange kilder til filmer etc. på nettet, uten at jeg skal utdype det noe nærmere ;) 

Har hatt bilen en uke nå, og den slutter altså ikke med å overraske i positiv retning - nå har den blitt et oppholdssted for å nyte musikk i skikkelig høy kvalitet også :D

Hvis noen finner flere formater som det bør opplyses om, eller som har spørsmål til dette, så er det bare å henge seg på....

Yess!! , men da nytter det ikke med Bluetooth fra iPhone, for denne støtter vel ikke "lossless" formater? Jeg har ikke prøvd musikk via kabel ennå, men det skal vel gå greit.

Jeg er iallefall meget godt fornøyd med lyden til HK-anlegget!

iPhone støtter Apple lossless, som er Apple sitt eget lossless format på lik linje med det åpne FLAC formatet. Imidlertid støttes ikke lydfiler med høyere oppløsning enn CD kvalitet (16/44,1) av iPhone. Bluetooth støtter ikke CD kvalitet i utgangspunktet, så for å få god lyd bør telefonen kobles til med USB eller 3,5mm jack. USB er klart å foretrekke, da musikken overføres til bilen digitalt. Jeg har dessverre ikke fått prøvd noe av dette selv, da jeg venter i spenning på min egen bil...
#10
Som mange andre har skrevet før meg på dette glimrende forumet, er det trist å se at El-biler blir fremstilt på en så negativ måte. Alle som vet litt om virkningsgrad på bensin/diesel kontra elmotorer vet at sistnevnte er totalt overlegne. Så fort batteriproduksjonen blir gjort mer bærekraftig har Spytalen ingen argumenter igjen. Her synes jeg faktisk Frederic Hauge hadde et godt poeng som ikke ble tatt skikkelig tak i. Norge har et vann(;D)vittig stort potensial når det gjelder produksjon av batterier, hvis myndighetene legger skikkelig til rette for det.
Jeg tar det for gitt at regnestykker med korrekte tall blir lagt frem i tiden fremover, så får vi bidra til at den informasjonen spres raskest og bredest mulig. De jeg kjenner som har kjøpt seg elbiler er helt vanlige folk, som stort sett har gjort det pga. økonomiske fordeler. Derfor tror jeg at utviklingen vil fortsette i minst like høyt tempo, til tross for medienes negative oppslag. Så fremt politikerne beholder dagens avgiftspolitikk!
+1 Abid
+1 NAF
+1 Frederic
+1 Jens (jeg er i lettere sjokk...!)
+1 NTNU
-1 Ove Bengt Berg
-1 Spytalen
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA