Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Mikmik

#1
Sitat fra: TorS på tirsdag 20. september 2016, klokken 12:54
For en tid tilbake klarte jeg ikke å få løsnet ladekabelen fra bilen og måtte bruke nødutløseren. Etter dette ville ikke kabelen låse seg til bilen i det hele tatt. Etter en uke på verksted fikk jeg beskjed om at motoren som styrte låsingen, måtte byttes. Det kan vel tyde på at denne motoren på ~2+ år gamle biler før eller siden må byttes.  Etter bytte har det ikke vært problemer i det hele tatt.

Jeg opplevd det samme i helga. Ville ikke låse etter jeg bruke nødutløseren. Så vi måtte sette igjen bilen på Skøyen, og buss hjem. Dette er vel garanti....?
#2
Sitat fra: svingen på lørdag 27. september 2014, klokken 19:32

"Laderne skal klare seg uten leskur.

Vi sitter likevel å vurderer å montere leskur der hvor klimatiske forhold skulle tilsi beskyttelse."
Nja........ Ikke så redd for regn som jeg er for en 17 åring med Fasttrack m/brøyteskjær i tett snødrev. Kan bli ganske bra fyrverkeri.  ;D
Jeg vil minne om at laderen ikke står på en fortauskant engang....
#3
Skal bli spennende å se hvordan det ser ut til våren når brøytemannskapet har gjort sitt. Denne laderen er helt ubeskyttet.  :o
#4
Ladeplasser og ladekabler / Bellonas 32 uspesifiserte.....
lørdag 23. august 2014, klokken 20:57
...... 22 kW AC-ladere (med Bellonas 32 uspesifiserte lokalsjoner, øker antall nye ladestasjoner i denne runden fra 40 til rundt 70).......

Det har vært en en uke med gode nyheter. Transnova sine millioner i støtte til mange seriøse aktører, (og en useriøs og politisk død aktør), vil gavne oss på flere vis.
For det første vil alle oss som ønsker å bruke elbil på langkjørin kunne gjøre  det. Det gjør noe med utnyttelsesgraden.
For det andre blir det en god markedsføring av konseptet elbil når vi lader hos Statoil og Kiwi.

Men det jeg egentlig lurer på er setningen om Bellona.
Det jo kjempegode nyheter at de planlegger hele 32 nye ladepunkter!
Noen som vet noe mer om plassering og når?
#5
BMW i3 / Sv: Generelle strøm og ladespørsmål.
onsdag 13. august 2014, klokken 14:38
Sitat fra: np på onsdag 13. august 2014, klokken 12:48
Drister meg til å spørre, har søkt, men ikke funnet OK svar. Skal legge en ny kurs fra sikringsskap til garasje, kun for lading av el-bil(er, etterhver). Hva bør man legge inn? 230V/32A, 400V/32A, 1-fas, 3-fas? Har noen en link som lett forklarer dette.

(Vet ikke ennå hvilken el-bil jeg kommer til å kjøpe, men vil gjøre garasjen klar, samt ha en løsning for whatever else man måtte oppgradere til etterhvert, evt. om man ender opp med to el-biler...)
Siden du skal legge ny ledning til garasjen ville jeg valgt 400V/32A til et lite fordelingskap.
Derfra kan du dele ut alle de variantene som finnes. Merkostnaden blir ikke så stor.
Skal du velge en budsjettløsning så rekker det langt med 230V/16A.
Til hvilken el-bil du bør kjøpe, så MÅ jo valget bli i3.  ;)
#6
BMW i3 / Sv: Hvor langt går bilen din?
torsdag 31. juli 2014, klokken 15:12
Jeg tror det bekrefter min følelse av at rest-km vist på skjermen er litt streng (Viser for lite).

Tore Wold:
Har kjørt 141km. Ca 18% igjen på batteri. (SOC)
(141km / 82%) * 100% = 172km totalt
Skjermen viser at han har igjen 25km, men jeg tror det er 31km

Jorgensen:
Har kjørt 143km. Ca 20% igjen på batteri. (SOC)
(143km / 80%) * 100% = 178km totalt
Skjermen viser at han har igjen 25km, men jeg tror det er 35km
#7
Jeg kan bekrefte at den fungerer som en drøm.
I hvertfall på i3. :D 60% på 35min.
#8
BMW i3 / Sv: Ladeutsyr til BMW i3
fredag 04. juli 2014, klokken 21:42
Monterte 16Amp fra Elbilhjelpen.
Funker bra.  :D
#9
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Statoil Ladestasjoner
onsdag 25. juni 2014, klokken 12:49
Sitat fra: Electrix på onsdag 25. juni 2014, klokken 12:39
Sitat fra: Mikmik på onsdag 25. juni 2014, klokken 12:18Nå vet jeg ikke hvilken bruk av hurtiglader du ser for deg.
La oss i at du bruker HL ofte som f.eks pendling.
Her er det mest naturlig å kjøpe et abonnement til kanskje 400 - 500,- pr mnd. Synes du det er urimelig?
Når du sjelden eller av og til trenger HL må jo drop-in prisen bli høyere. Kanskje 70 - 100,- pr gang. Er det ok?
Jeg synes ikke det er ok. Jeg klarer meg stort sett med saktelading I hverdagen. De gangene jeg har bruk for hurtiglader er nåe jeg skal lengre strekninger. pga avstandene mellom hurtigladerne kan man ikke kjøre bilen tom og så lade den opp igjen, man må kanskje lade på 40% til 80% og så en ny liten lading fra kanskje 30% til 50% så har man nok til å rekke frem. Skal man da betale 400kr for dette så er det I meste laget og man velger gjerne dieselbilen istedet med mindre man er dedikert entusiast. Abonnement er også uaktuellt for meg for man må da ha abonnement med mange leverandører og da blir det veldig dyrt.

Skal man lokke de mindre elbilene ut på langtur må prisene være litt edruelige, man må ikke basere seg på å utnytte de få entusiastene eller stakkarene som har forvillet seg utenfor rekkevidden sin. De løpende utgiftene pr lading er jo veldig små, og derfor vil jeg tro at det vil gi mye mer penger I kassa med mange billigere ladinger enn noen få dyre.

Nei nei. Kanskje jeg ikke forklarte godt nok.
Hvis du ikke har behov for HL daglig/ukentlig velger du ikke å ha et abonnement.
Da betaler du 70-100,- pr gang du lader. Etter hvert kommer ladepunktene så tett at du kan utnytte 10-90% pr lading. :)
#10
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Statoil Ladestasjoner
onsdag 25. juni 2014, klokken 12:18
Sitat fra: Sven-Erik på onsdag 25. juni 2014, klokken 01:54
Sitat fra: NilsRo på tirsdag 24. juni 2014, klokken 22:16
Forutsetter en fornuftig prisstruktur, slik at det ikke bare blir nødlading og få kunder.
Akkurat den er av en eller annen merkelig grunn blitt veldig viktig for meg.

Betale kr 60,- for å få strøm til en verdi av ca. kr 10,- i løpet av en time? - neppe.
Handle mat og annet for flere hundre kroner, mot å få strøm for en tier? - ikke noe problem.

Nå vet jeg ikke hvilken bruk av hurtiglader du ser for deg.
La oss i at du bruker HL ofte som f.eks pendling.
Her er det mest naturlig å kjøpe et abonnement til kanskje 400 - 500,- pr mnd. Synes du det er urimelig?
Når du sjelden eller av og til trenger HL må jo drop-in prisen bli høyere. Kanskje 70 - 100,- pr gang. Er det ok? 
#11
BMW i3 / Sv: AC problmet og batteri kjøling
tirsdag 24. juni 2014, klokken 21:59
I en moderne bil ligger det MYE sikkerhet innbygget. Og i batteripakka (og mange andre steder) ligger det dusinvis av temperatursensorer. (PT100 elementer) Disse vil shutte ned både kjøring og lading lenge før det vil skade batteriet. Ingen fare.
#12
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Statoil Ladestasjoner
tirsdag 24. juni 2014, klokken 21:48
Sitat fra: Statoil Norge på tirsdag 24. juni 2014, klokken 14:32

Ja. Vi har en del søknader inne hos Transnova.

/Anders
Det er kjempebra Anders!
Jeg ønsker å sende en oppfordring til Elbilforeningen i å hjelpe/purre på/følge opp Transnova og de søknader de får inn.
En slik søknad bør ikke ta lenger tid enn dager/uker. Ikke uker/måneder. Utbetaling skjer trinnvis etter delmål nåes.
#13
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Statoil Ladestasjoner
tirsdag 24. juni 2014, klokken 09:50
Sitat fra: Sven-Erik Ellefsen på tirsdag 24. juni 2014, klokken 08:41
Sitat fra: Mikmik på onsdag 23. april 2014, klokken 15:23
For fleksi og hurtigladings prisene er helt greie. Tommel opp. :-)
Sitat fra: Mikmik på søndag 27. april 2014, klokken 15:51
Jeg syntes for min del at Type 2 er litt høyt priset. Andre operatører som basere drift og
Sitat fra: Mikmik på mandag 28. april 2014, klokken 12:19
Sitat fra: Sense på mandag 28. april 2014, klokken 09:27
Jeg synes det er helt greit at Statoil tar det de mener markedet er villig til å betale.
+1  :)
Ikke helt enig med deg selv?

Hehe. Joda. Jeg blir som regel enig med meg selv. ::)
Det som jeg prøver å få fram her er at jeg er villig til å betale for hurtiglading. Men at det går en grense hvor fosilbilen blir billigere å bruke enn elbil.
Vi skal vite at de forskjellige aktørene som potensielt ønsker å sette opp hurtigladere til oss leser hva vi skriver her. Og de har to regnestykker å ta hensyn til; Investeringskostnader og driftskostnader vs tilskudd og inntekt.
Hvis den gjengse tonen her på forum er at "jeg gidder ikke å betale (mer enn xx,-)" så er det noe aktørene tar hensyn til. Og det fører igjen til seinere utbygning. :-\
Som du sikkert ser "heier" jeg mer på kommersielle aktører som f.eks Statoil og Kiwi enn på de "statsfinansierte". Dette fordi Statoil og Kiwi har en kommersiell grunn for å sette en hurtiglader utenfor butikken. "Ventepølse og ventehandel".
I mitt innlegg ovenfor prøver jeg å si at muligheten for god inntjening for aktørene ligger i å bygge ut stamveinettet. Ikke å "pepre" Oslo med flere. De lader jo hjemme uansett....  ;) (Brannfakkel?)
#14
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Statoil Ladestasjoner
tirsdag 24. juni 2014, klokken 02:08
Sitat fra: Statoil Norge på mandag 23. juni 2014, klokken 14:22
Endelig.

Etter lang tid med venting er hurtigladeren på Statoil Fornebu og semihurtigladeren på Statoil Majorstua og byttet ut med trioladere. Det vil si at alle alle standarder er dekket: Chademo, CCS og AC Type2.
Velkommen til lading på Statoil.

/Anders
Kjempefint.
Når setter dere opp ladere i Vestfold og Telemark..? og Agder. MANGE som kjører og pendler her.
#15
Kjempebra innlegg.  +1 til Hans, Electrix, goggo og smaug01.
Jeg håper elbilforeningen leser dette. Et eller annet sier meg at byråkratiet til Transnova kunne gitt mange flere DCladere.
Anbudet lyses ut til aktører som har en interesse av å ha publikum i butikken / cafeen / bensinstasjon i 30 min. De vil også ha personell som kan se etter laderen.
Disse aktørene er også så økonomisk solide at de ikke må søke om støtte for å kjøpe brevpapir.
Og ja, 200+ ladere. Ikke bare i Oslo, men la oss kjøre langturer. :-)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA