Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Pit

#1
BMW i3 / Sv: i3 60Ah: Hva er kapasiteten på batteriet ditt?
onsdag 08. desember 2021, klokken 20:07
Sitat fra: Pit på søndag 10. januar 2021, klokken 18:50
For loggføring
Nå kjørt 159300 km
Batt Kap 14,3 kwh.
Pr nå tapt ca 25%... ::)

Ny loggføring, 11 mnd siden sist :-)
Nå kjørt 166700 km
Batt kap nå avlest til 16,5 kwh !!!! :) :) :)
Jeg har altså vesentlig mer (10-15%) batt kapasitet nå enn for et år siden. (viste da 14,3 etter å ha vært jevnt nedadgående i mange år)
Ingenting som skulle tilsi hvorfor batteriet har fått mer kapasitet nå. Bruken er dog annerledes, med stort sett bare småkjøring, maks 3-4 mil hver dag.
#2
BMW i3 / Sv: i3 60Ah: Hva er kapasiteten på batteriet ditt?
torsdag 14. januar 2021, klokken 14:36
Sitat fra: moonbuggy på mandag 11. januar 2021, klokken 19:22
Ista software finnes for å "resette" batteriet.
Det som synes å skje er at BMS hever nedre grense for utlading når degradering skjer.
Bilder før og etter: Hvor varig bedringen er skal være usagt. Kanskje samme effekt når BMW resetter SW...

Takk! Mye interessant lesing der, men noe konklusjon på om dette gir tilbake tapt kapasitet over litt tid fant jeg ikke. + at man kanskje risikerer at dette egentlig tar fra bufferen i bunn og dermed gir fare for total batterihavari dersom bilen kjøres helt til 0%
#3
BMW i3 / Sv: i3 60Ah: Hva er kapasiteten på batteriet ditt?
søndag 10. januar 2021, klokken 18:50
For loggføring
Nå kjørt 159300 km
Batt Kap 14,3 kwh.
Pr nå tapt ca 25%... ::)
#4
Polestar 2 / Sv: Feil og mangler
tirsdag 08. september 2020, klokken 08:18
Sitat fra: Skuggis på tirsdag 08. september 2020, klokken 07:49
Sitat fra: Skuggis på lørdag 22. august 2020, klokken 08:32
Selv om bilen står satt til å lade til 80%, lader den til 100. Ikke sikker på om dette er konsekvent.(lade hjemme 7kwh)

Jeg kan bekrefte at denne feilen er fikset nå. Nå stopper lading på 80% både på hurtiglader og på min Easee lader hjemme. Virker som det har kommet en OTA oppdatering for jeg har ikke rørt noenting i denne sammenhengen. Sammen med SOS fiks som kom nylig, har jeg tro på at Polestar ordner ting, men skulle ønske de var mer informative om kjente feil og planer for utbedring.
Ja, virker som det kommer inn noen OTA uten at man får noen beskjed om det på skjerm el.lign.
Jeg opplevde at kart appen til stadighet restartet i forrige uke, men nå er den helt stabil. Kanskje de retter småting underveis nå, og det er jo bra!
Når det gjelder 12v problemet er det noe de vil komme med løsning på snart, kanskje det allerede er gjort. Jeg kom borti dette da jeg satt meg ut i parkert bil og trykket rundt i skjerm med varme på + musikk og lys i ca 1/2 time uten at bilen stod til lading.
Så det er nok enkelt å reprodusere feilen om den fremdeles er tilstede.
#5
Polestar 2 / Sv: Reell rekkevidde og ladehastighet
lørdag 29. august 2020, klokken 20:51
Sitat fra: power59 på torsdag 27. august 2020, klokken 09:21
Dette så interessant ut - så jeg tok et Google Maps søk etter "ladestasjoner" for mitt nærområde.

En del, men ikke alle hurtigladere kom opp. Ingen sakteladere ble vist. For noen hurtigladere var status angitt, andre ikke.

Google sin statusrapportering ble sjekket mot Fortum appen. Hvis vi forutsetter at Fortum viser riktig status så er Google sin statusrapportering åpenbart ikke oppdatert og foreløpig null verdt.
Stemmer nok det. Noen leverandører kaller sine ladestasjoner for hurtiglader, så søker du på det istedenfor ladestasjon i google maps vil nok de du manglet komme opp i kartet. Antar dette blir standardisert etterhvert.
I Polestar sin google maps implementering ( som ikke er helt lik den man har på tlf)  kommer alle stasjoner opp, og etter det jeg har sjekket, stemmer status med det som er i de dedikerte apper fra fortum, grønn kontakt osv. Så i Polestar (som første bil med google automotive integrert) så er dette allerede veldig bra integrert og dermed har man en bil som har minst 3 ganger så mange ladere online på skjermen som Tesla har. Og mye mer spredd utover.
#6
Polestar 2 / Sv: Reell rekkevidde og ladehastighet
onsdag 26. august 2020, klokken 21:31
Sitat fra: Contango på tirsdag 25. august 2020, klokken 20:32
Jeg skjønner godt at man har forskjellige preferanser, og at Tesla ikke treffer alle. Rekkevidde og ladehastighet betyr en del men er ikke avgjørende for alle. Men- jeg har selv ett forbehold der. Ingen andre biler enn Tesla (så lang jeg vet) gir online status på (Tesla) ladestasjoner i nærheten med ett tastetrykk. Vi har ikke allverdens mange langturer men noen har vi. Det å vite status på ladestasjonene foran gir allverdens fleksibilitet og ro i sinnet. Den funksjonen vil jeg savne hvis vi byttet, og jeg synes kanskje det kan være lov å forvente en sånn funksjonalitet fra en bil med «det siste» av integrert teknologi i bilen.
Ikke det nei... Hva er dette da? Her spurte jeg google om nærmeste ladestasjoner....
#7
BMW i3 / Sv: i3 60Ah: Hva er kapasiteten på batteriet ditt?
torsdag 24. oktober 2019, klokken 09:49
Sitat fra: Kanon på onsdag 16. oktober 2019, klokken 13:32

Som jeg har skrevet før: vår bil har variert mellom 16,4 og 20,4.
Nå for tiden leser jeg av 17,6. Min erfaring er at med mye saktelading synker verdien jevn og trutt. En langtur i varmen, med flere hurtigladinger, og avslutning med saktelading, så spretter avlest verdi opp.
Siden bilen brukes til samme kjøring, er det lett å sammenligne: etter 60000 km er rekkevidde så å si lik.
Altså avlest verdi er i min verden verdiløs...
Da må du nok ha en veldig spesiell utgave, hvis avlest verdi varier fra gang til gang, mellom helt fra 16 tallet og opptil 20 tallet. Det skjønner jeg.
For de aller fleste andre er variasjonene minimale, kanskje +- 0,3 avhengig av batteritemperatur.
Min har falt jevn og trutt etter total kjørelengde, og med små variasjoner.
#8
Sitat fra: s3xy på onsdag 16. oktober 2019, klokken 21:35
Sannsynligvis blir rekkevidden veldig like Polestar 2 når den blir offisiell testet og bekreftet..
Vil tro rekkevidden blir noe dårligere grunnet tilsynelatende dårligere aerodynamikk.
#9
BMW i3 / Sv: i3 60Ah: Hva er kapasiteten på batteriet ditt?
onsdag 16. oktober 2019, klokken 11:45
Sitat fra: quandt1960 på mandag 07. oktober 2019, klokken 14:43
Sitat fra: Pit på onsdag 07. november 2018, klokken 10:40
Tenkte å høre litt om batterikapasitet fra dere som har eldre i3.
Oppgi avlest kwh fra servicemeny, km kjørt og eventuelt hvordan man normalt lader

Mine tall:
2014 modell
Kjørt 110 000km
Batteri: 16,2 kwh
Lading: Hver dag(natt) til 100% (32A lader), og i snitt 2-3 hurtigladinger i måneden.
Kommentar: Ingen merkbar reduksjon før ca 60-70k km. Stabilisert seg på ca dagens kwh siste 4-5 mnd.

Du kan ikke måle det slik fra servicemenyen, Det som står i servicemenyen er bare beregnet basert på en algoritme. Skal du gjøre det korrekt må du gjøre en batteriutladningstest/ha BMW service verktøy for å måle ut kapasiteten korrekt. Batt.Kap Max kan variere i clustermeny uten at det er den reelle kapasiteten til batteriet.

Kan du gi litt mer info om hva du baserer dine påstander fra?
Etter min erfaring (5,5 års eie av i3) stemmer den avleste reduserte Batt.kap.max veldig bra med opplevd redusert rekkevidde i km.
Batt.kap max varierer heller ikke mye mellom hver måling på min bil, har du andre erfaringer å vise til?
#10
Polestar 2 / Sv: Prisen er klar
lørdag 05. oktober 2019, klokken 08:45
Sitat fra: bno på fredag 04. oktober 2019, klokken 21:36
Kommer med en lille inntrykksrapport i morgen, men jeg er klar for å kjøpe. For en FLOTT bil mann. Jeg er overraskest over forskjellen på bilder og video og den virkelige fysiske bilen. Den vireker solid som en ja hva skal man si, Audi sin "fasthet", robusthet. Formendt flott bil som gir et solid inntrykk som forsterkes etter som man studerer den. Baggasjerommet er ikke så høyt, men dybt og med praktiske finesser som jeg ikke har sett tidligere som "oppbrettvegg" midt i rommet for oppheng av bæreposer etc. Fikk ikke målt noe, men tror en barnevogn muligens får det kummerlig der.
Kvaliteten virker upåklagelig. Ingen panel gap det var jevnt over det hele på denne bilen. Borger for et godt produkt. Jevnt over god kvalitet på interiøret noe hardplast "skulte steder". Satt veldig godt i setene og vast justeringsmuligheter. Skjermen var krystallklar.
Varmepumpe var det ikke her enda, men da jeg snakket med en som jeg oppfattet var tekniker så sa han at det var under vurdering. Hengerfeste de sa 1400Kg, men ta det med en klype.
Innsteg foran og bak var bekvemt da den ikke er for lav som xvis TM3. Lakk var upåklagelig over alt.
Den er bygd i Kina, men for meg fremsto den som en europeisk bygd bil totalvurdert.
Tillegg med brembo bremser samt medfølgende felger virket å passe bilen bra og god harmoni mellom karroseri og hjul(bue).
Ville jeg kjøpe den nå som jeg har sett den og sittet i den over det hele. Et ubetinget JA! Det er bare å glede seg og den vil gjøre seg også i en hver gårdsplass for de som synes det også hører til. Bilen oser kvalitet og Volvo status bil. Ser frem til å få min til sommeren neste år som det ble sagt.
V

Høres bra ut! Takker! Antar baksete kan deles 40/60? Fikk du sett bagasjerommet med nedslått baksete?  Noe i nærheten av flatt gulv?
#11
Polestar 2 / Sv: Prisen er klar
fredag 04. oktober 2019, klokken 20:17
Spennt på rapport fra dagens visning i Stavanger !  :)
Rapporter!😊😊
#12
Sitat fra: Egil Fonn på torsdag 29. november 2018, klokken 20:36
Ser ikke helt problemet med frunken. Jeg har følgene lagret der: Originalt dekk repp sett + ekstra boks med punkterings skum. 25m skjøteledning. Adapter fra 16A industri til shuco. Original ladekladd. Type2 kabel i original bag. Sistnevnte legger jeg over slik at den fungerer som et deksel over frunken.

Helt enig! Frunken er super for oppbevaring av slike ting.
Har brukt den til orig ladekladd, skjøteledning, rep sett + ekstra spylevæske i 4,5 år på våte vestlandsveier. Aldri vært et problem. Heller ikke hatt noen ekstra beskyttelse over.
#13
BMW i3 / Sv: i3 vs TM3
tirsdag 20. november 2018, klokken 15:16
Og er man avhengig av krykker er også i3 veldig grei med manglende b-stolpe. Da kan du sette deg inn i setet først og deretter skyve krykkene inn på gulvet bak førerstolen. (Og omvendt når man går ut av bilen) Veldig praktisk basert på egen erfaring med brukket fot.

Ville tro det kanskje kan være aktuelt for eldre også.
#14
BMW i3 / Sv: i3 60Ah: Hva er kapasiteten på batteriet ditt?
tirsdag 20. november 2018, klokken 13:11
Sitat fra: Klykken på tirsdag 20. november 2018, klokken 12:46
Sitat fra: SveinJ på tirsdag 20. november 2018, klokken 11:48
Sitat fra: Klykken på tirsdag 20. november 2018, klokken 09:57
Forvarmes bilen (med timer) mens den er koblet til lading?

Spørsmålet har vel ikke noe med trådstart å gjøre. Men svaret er ja.
Jo, tenker som så kapasitetstap kanskje kommer av hyppig kaldstart...

Ja, det er ihvertfall et godt innspill her! Som nevnt over har jeg (nesten aldri) aktivert batterivarming.
Men så er det temmelig sjeldent under 5 blå her som jeg bor, så det kommer vel anpå hva som er "kaldstart"...
Hva anbefaler BMW? Noen som vet?
#15
BMW i3 / Sv: i3 60Ah: Hva er kapasiteten på batteriet ditt?
tirsdag 20. november 2018, klokken 13:05
Sitat fra: Klykken på tirsdag 20. november 2018, klokken 09:57
Forvarmes bilen (med timer) mens den er koblet til lading?
Hvis dette var et spørsmål til meg (trådstarter) så er svaret nei. Det gjør jeg ikke.
Ved behov forvarmer jeg kupeen med et trykk på nøkkelen ca 10 min før avgang.
Ytterst sjeldent har jeg startet forvarming (batteri + kupe) med programmert avreisetid fra app.

Kanskje batteritap ville vært mindre om man forvarmer batteriene hver natt?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA