Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Car-El

#1
Lading av Tesla / Sv: Type 2 lading
fredag 15. mai 2015, klokken 23:13
Æ føle æ blei klokere av å lese denne tråden.
Takk jkirkebo
:)
#2
Lading av Tesla / Sv: Type 2 lading
tirsdag 12. mai 2015, klokken 15:31
Kort versjon: JA.

Lengere versjon: Ja, men det er forskjell i kablene. Det finnes 16A-kabler og 32A-kabler. Det eneste som skjer om det er en 16A-kabel er at du får bare trekke 11kW selv om Teslaen din har dobbeltlader og Mode3-boksen kan levere 22kW.  Om du da havner på en 1~fase 230V 32A Mode3-boks med en 16A kabel så blir det ladet med 3,7kW isteden for 7,4kW.

Har også hørt om at det finnes 1~fase utgaver av denne kabelen. Allså Type2-Type2 kabelen. Men det må æ si at æ e ikke sikker på om det sant.



Uansett så kan du bruke alt av kabler med Type2-Type2 omhverandre ved lading på en Mode3-boks som har en Type2-kontakt.
#3
Lading av Tesla / Sv: hjemmelading - S85D & fremtidig eUP
tirsdag 12. mai 2015, klokken 15:17
No vet æ ingenting om e-Up! Så om du skal legge opp et system som du nevnte, så må det være på to separate kurser. For når e-Up!en trekker 10A av den ene fasen så er det bare 6A igjen til Teslaen. Og så vet ikke jeg om det går å justere ned ladeeffekten på e-Up!  Men uansett så vil æ anbefale å legge opp Mode3-lading for e-Up!en sin skyld. Schuko (vanelig huskontakt) er ikke noe som jeg vil anbefale. Industrikontaktene er noe helt annet.

Men søk hjelp på http://elbilhjelpen.no der tror jeg at dem kan være behjelpelig med en Mode3-boks med to Type2-kontakter/ledninger. Skulle ikke overraske meg om dem har system som deler strømmen om begge skulle lade samtidig.
#4
Tesla begynte kansje å gå fri for ladere? Så i steden for å måtte stoppe produksjon for at dem gikk fri, så produserte dem biler som kunne få ettermontert lader nummer 2.

Det er bedre å få produsert 20000 biler med enkeltlader for å så få ettermontert når lageret fylles opp. En å produsere 10000 biler med dobbeltlader og så måtte stoppe produksjon for at dem er fri for ladere.

Så når dem får inn noen containere med ladere og lagrene fylles igjen. Så begynner vel produksjonen av biler med dobbeltlader og ettermonteringen på di bilene som ble/blir levert med bare 1 der det skulle være 2.

Men hva vet jeg...   
#5
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
tirsdag 12. mai 2015, klokken 01:53
Sitat fra: jazzwheel på mandag 11. mai 2015, klokken 20:24
Mener det er berettiget harme å hate Tesla
- Folk knytter Tesla til å ha mye penger og være privilegert.

http://www.tv2.no/2015/05/11/broom/miljovern/model-3/tesla/6908318

Som vanlig bare kan man glede seg til å lese i kommentarfeltet :)


Sitat fra: Avh på mandag 11. mai 2015, klokken 20:15
Nå er siv.ing Dagfinn Danielsen jaggu på farten igjen. I tospann med avisen Nordland.
http://www.an.no/5-4-87110#/responses/14991292


No begynne æ å lure på om høyere utdannelse e skadelig! 

P.S. Viste ikke at jeg er rik og privilegert, men så e æ jo drosjesjåfør. Så det stemmer nok.
#6
Æ e helt enig!




Mercedes E-klasse er en helt utrolig jævela drittbil. Og æ trur æ har mine ord i behold med å kjøre min MB E-klasse bare 190000km på snart 3 år. Skulle ha vært nærmere 300000km, men det blir ikke kilometer av å henge i taket på verksted.

Det e en befrielse å sette seg i Car-El etter en dag på jobb.

Setene nevnes som bedre i MB...  Tja, som æ stiller inn sætene i MBen min så får æ to harde saker opp på yttersia av ræva. (Heldigvis!) Dem forsvinner om æ hever sete. Så etter å ha sittet ei lita stund, 2-5 timer, så sovner beina av. Det spiller ingen rolle hvordan æ justerer setene.  Disse problemene har ikke æ i Car-El. Så at setene er bedre i MB E-klasse? Tja, kansje luftputene i ryggen og i sidene er bedre, men ikke selve setet.

ILS er da bra på MB. Det er gode lys på E-klassen. Men så ser æ at det ikke er lyktespylere på nye C-klasse. Så æ e redd det kommer "lav-energi" lykter også på nyere MBer.
#7
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
tirsdag 12. mai 2015, klokken 01:14
Hmmm...  Lure på kor mye CO2 æ slapp ut ekstra ved å lese det rææle han har skrevet. For tenk! Min iPhone går også på strøm. Og i likhet med Car-El, og andre elbiler, så har ikke iPhone EKSOSRØR! Det har forsåvitt ikke kaffetrakteren, microbølgeovnen eller kjøleskapet mitt heller.
#8
Model S 2013 - 2022 / Sv: Jekk
tirsdag 12. mai 2015, klokken 00:59
Sitat fra: amund på mandag 11. mai 2015, klokken 19:14

Dette er en drukkenbolt:



(Dårlig poeng, men det er faktisk en vinkork...)

Det der er vel noe som blir en IQ test for drukkenbolter? 
Bare plagsomt! I tillegg til en flaskeåpner, så må man no ha med seg en skiftenøkkel eller et helt fastnøkkelsett.   :'(
#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: Kø på SC'ene?
mandag 11. mai 2015, klokken 17:41
Hvis dem tør å gå ut av bilen for å koble fra kabelen.  ;D
#10
Model S 2013 - 2022 / Sv: Jekk
mandag 11. mai 2015, klokken 09:06
Aah!  Donkrafter!

Enig med at dem er bedre enn disse versjonene av saksejekker.
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: Jekk
søndag 10. mai 2015, klokken 21:45
Dette er en flaskejekk!

http://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholding/husholdningsartikler/husholdning/vin-boksapnere/flaskeapner-810350/

Så ditt yrke er....     Drukkenbolt?  (Den va stygg, håper du ser litt humor i den. Hvis ikke så skal æ redigere eller fjerne den.)
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: Kø på SC'ene?
søndag 10. mai 2015, klokken 21:31
@RaBalder

Skal vi flisespikke på den...   "P-folket" har en raskere akselerasjon. Dette medfører at det blir vanskeligere og komme seg unna bilen og ved uhellet så har "P-folket" en høyere hastighet som gir større skadeomfang.

Dessuten så er alle Land Rovere og Range Rovere klimanøytrale de første 15000km. Samme med "Jense-mannen" som kom med privatfly rett etter ruteflyet. Arbeiderpartiet hadde kjøpt Klimakvote så den flyturen var også klimanøytral.  Så det er bare tull at helsekøen fylles på av folk som blir syke fordi at vi forbruker fossiltdrivstoff.  ???

Sitat fra: Muffinman på søndag 10. mai 2015, klokken 21:09
Det er morsomst å tråkke på ømme tær  ;D

Jepp, for å så be opp til en dans!  ;)
#13
Model S 2013 - 2022 / Sv: Jekk
søndag 10. mai 2015, klokken 21:18
Flaskejekk?

Er det et slik egenkonstruert ord? Slik som "retrofitte" som ble brukt ivrig på forumet.

(HUFF! Skjelver ennå av det ordet!)
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: Kø på SC'ene?
søndag 10. mai 2015, klokken 20:45
Du Muffe-duffe!

Den det va da litt på kanten. Det blir som å si at dem som har kjøpt elbil kommer bakerst i helsekøen siden dem ikke har betalt avgifter til staten. Og jo dyrere elbil, jo lengere bak havner du.

Men han som kjøpte en fossilbil med over en mill til statskassa får et delux rom på sykehjem med egen minibar, den dagen hun/han/det trenger det.

Vet at du mente det med humor. Men den var dårlig... humoren allså.
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hyggelig forbruk nå gitt
lørdag 09. mai 2015, klokken 09:18
A-ha!   Da er fortsatt snittforbruket på 250-260W/km til daglig. Men så skal det sies at det er som regel bare turer på 5-10km et par, tre, fire ganger om dagen. Men nå ser det ut som at utetemperaturen har steget så pass at det er ingen begrensning i regenerering og da ser det ut som at forbruket synker.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA