Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - TM

Sider: [1] 2 3 ... 308
1
EQ / Sv: Storkunderabatt
« på: I dag kl. 10:24 »
Alle som kjøper fossil MB i dag får naturligvis kastet rabatter og «gratis» vinterhjul etter seg. Tror du vil oppdage at det er litt annerledes med EQC i starten og forhandlerens handlingsrom for rabatt er begrenset. Når flere konkurrenter kommer på banen og ventetidene på levering har normalisert seg blir det nok enklere å forhandle pris / rabatt.

2
BMW i3 / Sv: Masse småriper
« på: I går kl. 22:01 »
Men det er jo ganske utrolig at klargjøring gir riper! Da burde man jo få en ny bil egentlig. Er dette bare sånn det er og ikke noe man kan klage på? Skjønner jo at det er nytteløst, men litt av en situasjon da
Er det feil og riper i lakken så vil man ha krav på omlakkering, men ny bil får man naturligvis ikke. Man har heller ingen garanti for at ikke bilen er omlakkert etter transportskader og jeg tror ikke de gir opplysninger om det heller. Hvis alle skulle få ny bil ved mindre skader ville det føre til høyere kostnader som måtte tas igjen på nybilprisene. Men bilen skal naturligvis være som ny når du får den. Kommer du 1 mnd etter levering, så må du bevise at lakken hadde skader ved levering. Småriper som du har på din bil vil også kunne ha oppstått etter levering, så det blir i praksis umulig å bevise. Men du kan jo ta det opp med forhandleren og høre hva de sier. 

3
Audi e-tron / Sv: Fotgjengervarsling
« på: I går kl. 14:14 »
Det er nok en lyd man venner seg til og ikke legger merke til etterhvert. Men det har jo blitt framhevet av de fleste som har testet Mercedes EQC at den er nærmest helt stille, i motsetning til e-tron og i-pace.  Mercedes har i lotsetnibg til e-tron utvendig fotgjengervarsling som standard. Enten har de deaktivert den før testene, eller så har de klart å støyisolere så godt at heller ikke den lyden høres inne i bilen.

4
Kia Soul EV / Sv: Kia Soul EV 2020
« på: Lørdag 15. Juni 2019, klokken 14:36 »
God tur.
Jeg har møtte mange Audi selgere som fortjener betegnelsen arrogante, men har god erfaring med min Kia forhandler. Regner ikke med at du kjenner så mange forhandlere, så statistikken din kan nok ha store feilmarginer  ;)

5
Kia Soul EV / Sv: Kia Soul EV 2020
« på: Lørdag 15. Juni 2019, klokken 06:34 »
Interessant. Ser at det står i pressemeldingen ved lansering av priser og spesifikasjoner 30.4.2019.

Men siden det ikke framgår av dokumentet med detaljerte spesifikasjoner er det nok ikke juridisk bindene. Men det gir jo håp om at det finnes. Skal forsøke å få avklart det i dag.

Ganske interessant at forhandleren hugo har vært i kontakt med mener at vi ikke må kreve så mye  ???

6
Kia Soul EV / Sv: Kia Soul EV 2020
« på: Fredag 14. Juni 2019, klokken 22:14 »
Her er noe av det nye utstyret e-Soul kan leveres med:
LED nær- og fjernlys, adaptiv cruise control, elektrisk fører- og passasjersete, Head-up Display, forberedt for Kia UVO app (selve app lanseres på et senere tidspunkt), 10.25" multimedieskjerm, skiltleser, takrails - godkjent taklast på 100 kg., Harman Kardon lydsystem med 10 høyttalere inkludert subwoofer og LED stemningslys på dørsider foran...... så i følge KIA har den skiltleser.. kanskje det må aktiveres i menyen ? Er kanskje bare toppmodellen som har det
Hvor står dette ? Er det i en av SMS’ene fra Kia ?

Det står ikke noe om skiltleser i prisliste / tekniske spesifikasjoner, så jeg antar at det bare er noe importøren har funnet på / drømt om ;-)

At det ikke er aktivert en selvfølgelig en mulighet, men ikke veldig sannsynlig.

7
Kia Soul EV / Sv: Kia Soul EV 2020
« på: Fredag 14. Juni 2019, klokken 11:44 »
Hmm, jeg mente også å huske at Kona har optisk skiltleser. Mulig at e-Soul har det også da. De skiltene den ikke registrerte var lysende skilt, så kanskje det var grunnen. Jeg finner det imidlertid ikke nevnt i beskrivelsen av bilen at den har skiltleser. Da må den ha et kamera som jeg antar sitter ved speilet ved frontruten, så jeg får sjekke dette nester gang jeg er innom BOS.

8
Audi e-tron / Sv: Fotgjengervarsling
« på: Torsdag 13. Juni 2019, klokken 06:20 »
Ja, høres helt feil ut og høres mer ut som innvendig motorlyd. Det er forøvrig merkelig at ikke Audi leverer utvendig motorlyd / fotgjengervarsling som standard eller fabrikkmontert utstyr. Det leveres jo til e-Up og e-Golf. Mercedes EQC har dettr som standard, men det er nok fordi den er typegodkjent etter at det be krav om dette. Har hatt fabrikkmontert utvendig lyd iballe mine bmw i3 fra 2016. En lav, behagelig lyd som ikke sjenerer noen, men som unngår at man skremmer folk i parkeringshus, kjøring i boligfelt etc. Liker derimot ikke den syntetiske lyden som Renault, Kia og Huyndai har. Den er irriterende også for den som kjører.

9
e-Golf / Sv: Oppgradering til nye e-Golf
« på: Onsdag 12. Juni 2019, klokken 21:47 »
At ID.3 kommer med bakhjulsdrift ser jeg på som en fordel. e-Golf med forhjulsdrift og lavt akseltrykk foran har mye dårligere framkommelighet om vinteren enn Bmw i3 med bakhjulsdrift.(har eid begge biler). Men det forutsetter at de har en egen ESP modus for å gi økt framkommelighet på glatt underlag tilsvarende det bmw har. Kia e-Soul og e-Niro har omtrent like dårlig framkommelighet, og jeg har hittil ikke funnet noen 2WD som er bedre enn i3 til å komme opp bratte bakker. Ofte er det hytteveier som gir utfordringer, og da har en gjerne ekstra mye bagasje som bedrer framkommeligheten ytterligere for bakhjulsdrevne biler. Dette er litt OT, men siden det ble trukket fram som negativt at ID.3 har bakhjulsdrift, så ville jeg nevne mine erfaringer.

10
Elbilen i Samfunnet / Sv: 10 års levetid?
« på: Onsdag 12. Juni 2019, klokken 21:32 »
Det er vel heller snakk om økonomisk levetid. Med de deleprisene Nissan opererer med, så vil det nok bli for kostbart å beholde en elbil like lenge som en konvensjonell bil.

11
BMW i3 / Sv: Masse småriper
« på: Onsdag 12. Juni 2019, klokken 06:02 »
Høres ut som om det er små riper som har kommet ved klargjøringen. Har ikke hatt sort bil selv, men har sett samme riper på panseret som er i samme farge. Det er ikke nødvendigvis flere riper enn på resten av bilen, men de synes veldig godt på den sorte lakken. Nå er det kanskje bare du som som ser disse ripene, og andre vil si den er strøken ? Det er nok vanskelig å reklamere på eventuelle skader under klargjøringen etter så lang tid.

12
e-Golf / Sv: Oppgradering til nye e-Golf
« på: Tirsdag 11. Juni 2019, klokken 17:29 »
At en ny e-Golf får en prisreduksjon ned til 200.000 er helt urealistisk. Tror ikke prisen kommer mye lavere enn den er i dag, men kanskje vi vil se tilbud ned mot 260-270.000. Og kanskje man kan få en bil som er noen mnd med 5-6000 km for 200.000. Det er uansett mye bil for pengene for de som karer seg med den rekkevidden.

13
Kia Soul EV / Sv: Vinterhjul til E-Soul
« på: Mandag 10. Juni 2019, klokken 18:32 »
Bortsett fra at TPMS sensorer normalt må skiftes etter 4-5 år, og det dekkes nok ikke av garantien. Det blir nok regnet som en slitedel.a

14
Elbiler i media / Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
« på: ſøndag 09. Juni 2019, klokken 08:27 »
Hvis bilfabrikkene ikke kan / eller vil lage elektriske biler som gjør dem konkurransedyktige i pris, så kan vi ikke bare fortsette å subsidiere bilene i all framtid. Kanskje vi bare må akseptere at moderne dieselmotorer er så rene at de i mange år framover er det beste alternativet for store biler.

For å sette mva fritaket i perspektiv. Det er mange eksempler på alvorlig syke som ikke får de beste / dyreste medisinene i Norge fordi prognosene til livsforlengelse er for dårlig eller at de er for gamle. De som da velger å ta opp lån eller selge eiendeler for å betale for medisinene selv, må i tillegg til prisen i betale store summer  i mva til staten. Samtidig kaster staten penger etter folk med solid økonomi for at de skal kunne kjøpe overprisede biler.

Problemet nå er at politikerne har kjørt seg opp i et hjørne. Det har blitt så mange som er interessert i subsidierte biler at de frykter velgerflukt hvis de strammer inn. Men forutsigbarhet er et poeng, så er det gitt et løfte om å bevare fordelene ut tom. 2020, så bør man ikke endre på det. Men det må snarest ble enighet om å innføre mva fra 2021, eventuelt med en lavere sats første året.

15
Elbiler i media / Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
« på: Lørdag 08. Juni 2019, klokken 20:00 »
Det er en ambisjon om å selge kun nullutslippsbiler i 2025. Noen som har en formening om hvordan dette kan oppnås? Økt moms drar i hvert fall i feil retning.
Det er vel en visjon, og det er jo ingen som tror man kommer dit. Finansdepartementet har heller ikke forutsatt det i sine prognoser. Det er også en visjon om null drepte i trafikken. Visjoner er viktige for å bevege seg i en bestemt retning, selv om man ikke kommer til målet. Det virker litt urealistisk at Norge setter slike mål, og siden vi ikke selv har en bilindustri så er vi avhengige av utviklingen i utlandet. Kraftigere skattlegging av fossile biler er en måte å bevege seg mot målet. Merklig nok har man nærmest fjernet beskatning av hybridbiler, selv om de i praksis ikke bidrar vesentlig til bedret miljø.

Sider: [1] 2 3 ... 308