Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - TM

Sider: [1] 2 3 ... 355
1
Polestar 2 / Sv: Av-reservert Polestar 2
« på: I går kl. 16:34 »
Er det noen som har kansellert nylig ? Jeg har lagt inn kansellering på kontaktsidene deres, men får ikke noe svar eller automatisk bekreftelse.
Er glad jeg ikke har bestilt at en sånt firma  :o


2
fant dette bildet av Thunder Grey Metallic. Den er litt blålig, og ganske ulik den som vises i konfiguratoren.


3
XC40-EV / Sv: Xc40 - oversikt over farger
« på: mandag 20. januar 2020, klokken 21:11 »
Sage green!  8) Veldig spent på å se den i virkeligheten!
Tror den blir veldig fin. Har bare sett fargeprøven så langt.

4
XC40-EV / Sv: Volvo XC40/C40/40.1-40.2
« på: søndag 19. januar 2020, klokken 21:28 »
Noen som husker det som ble sagt ang gratis strøm det første året?
Har ikke hørt eller lest det. Hvor / når mener du det ble sagt ?

5
XC40-EV / Sv: Bestilling - utstyr og leveringsinformasjon
« på: søndag 19. januar 2020, klokken 11:29 »
Et annet bilde av Thunder grey. Konfiguratoren gir jo inntrykk av mørk / koksgrå metallic   :o
Minner mye om Galaxy Grey på Kona...som var uten pristillegg.
Synes det er litt vanskelig å si om jeg liker den. Det er en farge nesten helt uten metallic glans...grunningsgrå 😉




6
XC40-EV / Sv: Bestilling - utstyr og leveringsinformasjon
« på: søndag 19. januar 2020, klokken 11:22 »
Bursting Blue metallic ser også bra ut. Eller hva mener folket ?

7
XC40-EV / Sv: Bestilling - utstyr og leveringsinformasjon
« på: søndag 19. januar 2020, klokken 11:19 »
Og her er et bilde av fargeprøven på Sage Green. Den tror jeg kan bli litt tøff, da den er lys militærgrønn.

8
XC40-EV / Sv: Bestilling - utstyr og leveringsinformasjon
« på: søndag 19. januar 2020, klokken 11:16 »
Har dere sett Thunderbolt grey og Glacier silver ?
Ble overrasket over at Thunder Grey en ganske lys, og at Glacier Silver så ut som hvit perle  :o

Her er et par bilder...Bilen i Thunder Grey er ikke XC40, men samme farge.

9
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Ionity slutter med fastpris
« på: søndag 19. januar 2020, klokken 09:16 »
Hvis det helt plutselig begynner koste 10–20kr/milen så er det plutselig ikke så veldig interessant å ha elbil lengre.
Enig. Bil er for meg noe jeg ikke bruker daglig, men en «luksus» for å ha friheten til å reise på tur dit jeg vil / når jeg vil. Med det kaoset det nå er med ulike ladere, abonnement, rf-brikker her og der, så lurer jeg alvorlig på om jeg skal hoppe av karusellen og kjøpe meg en ny dieselbil. Da kan jeg fylle for 1000-1200 km når det passer meg og prisen er gunstig. Synes det på tide at forbrukertilsynet og andre setter fokus på lade-leverandørenes praksis. I andre bransjer er det krav om at prisopplysninger framkommer klart og tydelig. Nå er det jo bare rot, og pris på varen vet man som regel ikke før etter at man har betalt.

10
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Ionity slutter med fastpris
« på: lørdag 18. januar 2020, klokken 12:41 »
Det er iallefall helt idiotisk at man nå kan parkere en e-golf for å topplade den fra 90-100 % mens man går en tur på en time eller to. Det koster vel ikke mer enn 20 kr, så det er billig parkering. Kanskje det ville vært en fin aksjon for å få Ionity til å forstå hvor tåpelig deres prismodell er. Det ville være mye smartere om de hadde en startpris på 50-80 kr og deretter en mer moderat kwh pris.

Det er vel ikke så rart om VW syns det er greit at e-golf lader på VW sitt eget ladenettverk? Selv har jeg ved et par anledninger ladet til 100% på Teslas superladere fordi jeg trengte å strekke rekkevidden til det maksimale. Det tar tid. Men er absolutt innafor.
Vel, det er ikke forbudt men nokså egoistisk hvis man opptar en superlader for å lade i sneglefart hvis noen står og venter. Poenget mitt er at minuttpris eller fastpris er en langt mer fornuftig måte å prise lynladere, slik at kapasiteten utnyttes av de som kan utnytte den.

11
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Ionity slutter med fastpris
« på: lørdag 18. januar 2020, klokken 11:05 »
Jeg syns det er veldig bra at Ionity endelig lanserer en prismodell som gjenspeiler hensikten med dette lynlade-nettverket. For kort og mellomdistansebiler som lader langsomt finnes det nok av vanlige 50 kW hurtigladere og flere blir det for hver uke. Ionity nettverket er bygget for å gjøre det mulig å kjøre på kryss og tvers av Europa uten å kaste bort tid på å stå i ladekø.

En annen måte man kunne gjort det på er minuttprising på ca. 8 kroner per minutt. Men slik jeg har forstått er det ikke lovlig med tidsbasert prising i Tyskland og kanskje en del andre EU land også.
Det er iallefall helt idiotisk at man nå kan parkere en e-golf for å topplade den fra 90-100 % mens man går en tur på en time eller to. Det koster vel ikke mer enn 20 kr, så det er billig parkering. Kanskje det ville vært en fin aksjon for å få Ionity til å forstå hvor tåpelig deres prismodell er. Det ville være mye smartere om de hadde en startpris på 50-80 kr og deretter en mer moderat kwh pris.

12
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Ionity slutter med fastpris
« på: lørdag 18. januar 2020, klokken 09:53 »
Etter prisendringen på lynlading til Fortum ( 2 kr pr min + 2,5 kr pr.kW) så koster det kr. 8,25 pr. kW for E-Tron 55 hvis den lader på sin max 150 kW, og kr.7 pr. kW for E-Tron 50 hvis denne lader med  sine 120 kW.
Dette er ikke langt unna prisene til Ionity.
Korriger meg gjerne dersom jeg har regnet feil.
Det stemmer jo ikke. Hvis e-tron lader 75 kwh med en snitthastighet på 130 kW så tar det 35 minutter = 70 kr. I tillegg betaler du kr 188 for strømmen. Det gir en snittpris på kr 3,44 pr. kwh. Det betyr at prisen omtrent er lik som Ionity med abonnement. Jeg tipper dette kommer til å løse seg ved at 1 års gratis abonnement med eks. Audi forlenges kostnadsfritt. Og dette gir jo Fortum et godt insitament til å øke takten på sin utbygging, men vi får håpe det ikke bare gir dem et påskudd til å øke prisen.

13
Audi e-tron / Sv: Levering av bil
« på: lørdag 18. januar 2020, klokken 06:21 »
Bestillte 2 september. Ble lovet bil nov/des, så bestemte de seg for å holde igjen bilene til 2020, så da ble levering lovet tidlig i januar. Bilen står fremdeles på havna. Har senest utlevering uke 4 i kontrakt. Kansellerer kontrakten/hever kjøpet om ikke bilen kommer neste uke.
Forstår veldig godt at de som er i denne situasjonen er frustrert. Det er jo uakseptabelt at de gjør dette uten at det er tekniske grunner for det. De burde også kompensere kunder som opplever dette, men de har vel helgardert seg med kryss for usikker levering. Er imidlertid ikke sikker på om de kan bruke den klausulen når de har oppgitt leveringsuke og det er under 6 mnd. leveringstid. Jeg får også min bil 6-7 uker senere enn avtalt, men da er tross alt produksjonen av bilen også utsatt (ferdig i disse dager). Forhåpentligvis går da leveringen mer etter planen, da det dessverre viser seg at biler som blir satt til side ikke får førsteprioritet ved forsendelse  :(

14
Ja, min erfaring er at det er forholdsvis enkelt å oppnå bedre resultater enn WLTP rekkevidde (blandet kjøring) for de flest biler ved vanlig landeveiskjøring under gode forhold (inntil 70 km/t i snitthastighet). Men det forutsetter at bilens hjuldimensjon ikke er endret og det er tørr vei og sommertemperatur.

At i-Pace i paksis har betydelig kortere rekkevidde en oppgitt er vel at den i følge forhandler gjelder for 18 tom hjul. Det er  nok få som har kjørt 470 km med i-Pace med mindre destinasjonen ligger mye lavere enn startpunktet (eks. hjem fra fjelltur). Men nå ser jeg på Jaguar.no at 470 km er bykjøringsmodus også, så at de fortsatt bruker dette tallet er fullstendig misvisende. Dette er hvordan de tåkelegger sin oppgitte rekkevidde ...OT, men..

Fulladet bil gir en rekkevidde på opptil 470 km WLTP-syklus *.
*Tallene gjelder for NEDC og de nye WLTP kjøresyklustestene. Avvik er en følge av hvordan bilene testes snarere enn redusert ytelse. Reelle tall og ytelsesdata for elbil kan variere etter kjøring og miljø

15
BMW / Sv: Rykter/nyheter om kommende BMW elbiler (oppdatert 08.10.2019)
« på: fredag 17. januar 2020, klokken 20:23 »
https://www.automobil-produktion.de/hersteller/bmw-stellt-stammwerk-auf-i4-um-343.html

I sommer bygger de om fabrikken til å kunne produsere i4. Tror det blir min nye bil. 1000 roboter må til.
Ja, det blir spennende. Men den kommer kanskje for sent for fullt mva fritak.

Sider: [1] 2 3 ... 355