Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - kos

Sider: [1] 2 3 ... 132
1
Model S / Sv: Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene
« på: Torsdag 26. April 2018, klokken 22:04 »
Nå har jeg ventet på service i 5 mnd. Fikk dato ble utsatt dagen før og er igjen på venteliste. Lang liste med feil og garantisaker. Tesla må gjøre noe med det- men vi kan ikke vente til bilen bryter sammen er heller ikke lett å få byttet til nyere modell. 

2
Elbiler i media / Sv: Felles betalingssystem for elbil lading
« på: Torsdag 10. November 2016, klokken 00:40 »
Merkelige holdninger til dette betalingssystemet - burde være så enkelt - men når man ikke klarer å samle seg om en eneste betalingssystem som kommuniserer via kabelen så er det lite som kan skje på den fronten - så er det de som er standard lade  løsninger - men igjen så er de ute å kjøre, da flere av lade systemene ikke kjører noen form for   standard - men kommer ut av en vanlig 220 / 400 nett og da er det lite hjelp i standard ditt å datt - men en standard kommunikasjon så hadde vi vært der enten  det er 110 volt eller tesla sitt super system. - en standard lade kommunikasjons enhet som passer til alt - tusentakk. - alt det andre er kort og greit "drit"

3
Elbiler i media / Sv: "Grønt skatteskifte"
« på: Fredag 07. Oktober 2016, klokken 14:13 »
"Grønt skatteskifte" kan også bli tolket i en annen retning - elbilen og varslede kapasitet og rekkevidde på elbilen blir så god at man faktisk konkurrerer ut bensinbilen på prisen på drivstoff.

Det sterkeste kortet til elbilen er faktisk prisen på kjørte kilometer og ikke bomstasjoner - som for øvrig vil stå seg uavbrutt av regjeringsskifte eller ikke. Og kommer det nok elbiler så er regningen overlevert til elbilistene.

Fra første dag jeg satte meg inn i en elbil og fra dag en på disse sidene har jeg hevdet at det vi bør passe på er hva vi betaler for å lade elbilen - da dette er elbilens største fortrinn for å bli valgt som bil nr 1og som nr 2.

Har nå noen år med Tesla, Zoe golf og tvillingene samt leaf som referanse og har den erfaringen at uansett bilavgifter så kan ikke en fossilbil konkurrere i driftskostnader - dertil er elbilen overlegen.

Så til miljø, klima og vær. Det vi gjør med vårt miljø som å kjøre i de store byene er et bedre argument å slå i bordet med enn klima - fordi at klima og miljø er to sider av samme sak men som ikke må brukes i hytt og vær.

Elbilen i byene bør ikke betale bompenger da de er langt over bedre for det NORSKE miljøet i byene og bør ikke forveksles med klima.

Miljøet i byene er det viktigste argumentet for å bevare elbilgodene. På Hardangervidda og hardangerbroen er det et helt annet regnestykke og ser at her er det helt naturlig å se på klima fordelene og da er faktisk det å kjøre mellom Oslo og Bergen med en elbil,  så stort drivstoff fordel at vi har ingen problemer med å betale for passering av bomstasjonene.


Så om vi skal være seriøse å se på dagens forslag så er de verken bra for miljøet eller klimaet. Og det vil nok ende med en eller annen krise - enten for regjeringen eller for klima og miljøet - og ansvaret vil nok havne hos politikerne som vil måtte se sine posisjoner i fremtiden fordufte i takt med miljøet og klima opplysningen i folkemassene.

4
Zoe / Sv: Nytt 40+ kWh batteri?
« på: Torsdag 11. August 2016, klokken 17:56 »
her treffer man med hva kundene vil ha - lengre rekkevidde og større batteri - for øvrig er zoe en flott bil for korte turer og på lengre turer så er den langt fra en bil som under leverer. den har ingen problemer med 17 mil på vestlandsveier om man kjører fornuftig.

så et 45 kwh batteri ville bilen bli het utrolig i hverdagen med et 43 kw og hjemme ladding selv med dagens it problemer.

5
Zoe / Sv: Nytt 40+ kWh batteri?
« på: Mandag 08. August 2016, klokken 22:15 »
Det er en rar holdning til batteri - blir liksom det samme med bensin - om man bare hadde flere og hurtigere bensinpumper så trenger man ikke mer enn 5 liter bensintanker - eller var det litt raskt konkludert - forstår egentlig ikke problemet med å ha et stort nok batteri - trenger heller ikke lade så ofte og trenger heller ikke ha ladestasjoner over alt.

Så er det faktisk slik at det er akkurat det jeg har hevdet i flere tråder - man trenger å se etter to ting når man kjøper elbil.
Hvor fort kan man lade bilen hjemme og hvor langt kan den kjøre.


kombinasjonen hurtig lader hjemme og stort batteri er uten diskusjon best.

Hurtig ladding hjemme kan kompensere også for mindre batteri - det er her Zoe er ulik alle de andre kortrekke bilene. 

6
Zoe / Sv: Nytt 40+ kWh batteri?
« på: Onsdag 03. August 2016, klokken 00:27 »
Det var en oppsiktsvekkende konklusjon - at med et nesten like stort batteri som tesla ville en i3 komme like langt - det må være årets bombe - om den lille lette bilen med tynne hjul ikke klarte å kjøre mye lengre enn teslaen så ville det være svært oppsiktsvekkende om ikke direkte deprimerende for en av verdens mest avanserte bilprodusenter.  den andre konklusjonen er nesten latterlig - om en bil bare klarer å fylle batteriet på rekordtid så har det ikke så stor betydning for hvor fort man kommer frem - stoppe parkere lade betale starte opp igjen ferden og så har vi kø ?

Det er mange måter å se det på - men så lenge du ikke skal lengre enn 20 mil så er du stort sett der i dag - selv med små biler - men du kan ikke planlegge etter et slikt mønster - da blir det  lykke og fromme.

7
Zoe / Sv: Nytt 40+ kWh batteri?
« på: ſøndag 24. Juli 2016, klokken 01:07 »
Om man får 40 kwh batteripakke så ser man nesten 30 mil + rekkevidde. Kjørte 36 mil med Zoe ladet for 50 kroner og i 30 minutter - er ikke så ille det over Vestlandske krøtterstier - så med 40 kwh batteri ville den være helt super. Om det blir en opsjon med 50 k i mellom så er det et godt alternativ om et år eller to - bilen er i hvert fall helt grei - selv i dag.

8
Lading av Tesla / Sv: Hvordan unngå "anarki" på Superladerne ?
« på: Lørdag 23. Juli 2016, klokken 15:42 »
Kjørte 200 mil siste 4 dager - Bergen  Gøteborg - Sogn - Ikke en eneste kø for meg - men det var flere på SC - og seint om natta. Men dette virker helt perfekt.

9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Bompenger innføres for elbil
« på: Mandag 06. Juni 2016, klokken 23:32 »
Hei

Har nå vært noen år på dette forumet og kan bare konstanter at de første heite diskusjonene om priser på elbiler blir som fryktet - eller blir slik jeg har sett det stort sett fra første elbil.

Den største besparelsen på elbiler i fremtiden er elkraften - som selvsagt for flere har vært å selge i tid og ikke i KW.  Nå betaler man 2.5 kroner minuttet og kan sammenlignes med gjerrige bensinbiler. Det er få som har reagert.

Nå kommer parkeringsplasser og bomstasjoner - for ikke å snakke om betaling i tillegg for strømmen. Fergene er stort sett vekke og nå kommer selvsagt bomstasjonene. Og da er 10 og 30 kroner lite når fossil bilene betaler det dobbelte og vel så det .

Men hvorfor så stor frykt for bomstasjonene - og ikke hva vi skal betale for drivstoffet - det er her vi i lengden sparer mest uansett og er stort sett det eneste vi kan kreve å få beholde - da ren fossekraft faktisk ikke koster mer.

10
Elbiler i media / Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side
« på: Tirsdag 24. Mai 2016, klokken 22:30 »
Det vi egentlig frykter er at oljefondet biter på kroken - så kan Spetalen sole seg i framgang i lettlurte tullinger - og se at hans hets mot elbiler stadig gir gevinst.

11
Det er vel omtrent presis der man ønsker at de skal være - bortsett fra det nye at elbilen er i en unik posisjon til å sette et avgiftsnivå for elbiler i fremtiden som er mer lik resten av verden og som dermed sikrer alle belister i fremtiden, da jeg faktisk har avskrevet bensin og diesel biler om et tiår eller to.

12
Vi trenger både elbil foreningen og NAF. Men skulle selvsagt sett at også NAF ser at elbiler eller null utslippsbiler er fremtiden og at de posisjonerer seg slik at bilistene slipper å være melkeku for staten. Nå er elbilene i den posisjon at de har ingen avgifter og er dermed i en posisjon som gjør at de kan havne på et akseptabelt nivå om man ser litt i den berømte glasskulen.

Og her bør ikke NAF sluntre unna men heller slå seg sammen med elbilforeningen i samlet kraft om avgiftsnivå. Noe jeg håper vil skje.

13
Og en lang rekke med tiltak for trafikk sikring - NAF gjør en god jobb - og om det er noen som mener at det gjør en dårlig jobb - så lever vi i et land med frie meninger - men kan i min villeste fantasi ikke finne at de gjør noe galt - heller stikk motsatt - men de kan sikkert bli bedre - og hvem kan ikke det ?

14
Elbiler i media / Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side
« på: Torsdag 21. April 2016, klokken 20:27 »
I denne sammenheng har faktisk Spetalen en stor verdi - som underholdning - og med journalister som trenger å forsvare sine inntekter så er han ren kapital - men som flere har påpekt - hans 300 millioner er svært risiko fylt kapital - og markedet for hydrogen biler er vell heller av liten verdi for den jevne mann og kvinne - så her er det nok staten som skal forsvare innvesteringene - og da kan det fort bli 300 mil i tap. 

15
NAF er en organisasjon for de som kjører bil på veiene i Norge. NAF er ingen konkurrent til elbil foreningen - men jeg tror heller at NAF og elbil foreningen kommer til å slå seg sammen på et tidspunkt - NAF er uansett en organisasjon som jeg er medlem av, selv om jeg er medlem av elbil foreningen. Men så er det også slik at elbil foreningen faktisk ikke server medlemmene på samme måte som NAF. Elbil foreningen er mer en interesse organisasjon for elektriske biler - men NAF er det for alle som ferdes med kjøretøy på våre veier. -

Sider: [1] 2 3 ... 132