Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - TorT

Sider: [1] 2 3 ... 26
1
Lading av Tesla / Sv: Lading av Tesla i Norge utenfor SC-nettverket og offentlige ladepunkt
« på: Lørdag 20. November 2021, klokken 14:32 »
Hei, satt og lekte meg litt med kartet i min Model 3 fra mai 2021, og ser at mange andre ladestsjoner dukket opp.
Navigerte til en nærliggende Ionity som en test, og bilen begynte umiddelbart å forvarme batteriet.  Faktisk en av funksjonene jeg har savnet.

Når kom dette? Faktisk en funksjon jeg har savnet.

2021.36.5.8

mvh TorT

2
Model 3 / Sv: Hva bør en kjøpe
« på: Lørdag 18. ſeptember 2021, klokken 10:16 »
Noe å tenke på er batteriet vil jo falle med årene også. Med LR så har du mange km igjen med redusert batteri.

Nå er jo en av forskjellene på litium jern batterier og litium ion at jern batteriene er langt mer holdbare over tid, med hensyn til degradering, og faktisk blir anbefalt å lades til 100% i det daglige.

Mvh TorT

3
Model 3 / Sv: Kupématter
« på: Lørdag 18. ſeptember 2021, klokken 10:02 »
https://www.begood.no/categories/bilmatter-tm3

Har selv maxpider kopien som koster kr 1990. Godt fornøyd. Fikk også rabatt den gang ved å skrive teslabjorn som rabattkode.

Mvh TorT

4
Hyundai KONA / Sv: Begrense lading til 90%
« på: Mandag 26. Juli 2021, klokken 22:27 »
Min bil, akkurat solgt forresten, har estimert batteriskifte uke 38 2021.

Førstegangsregistrert slutten av august 2018. Så de er nok i gang snart.

Mvh TorT

5
AC fleksilading / Sv: Hotell med god ladekapasitet, Bergen
« på: Torsdag 24. Juni 2021, klokken 00:00 »
Scandic
Kokstadflaten 2

To stk Tesla 22kW. Kun stikkontakt for andre.

Mvh TorT

6
Model 3 / Sv: Noen som har dradd campingvogn med Model3?
« på: Lørdag 22. Mai 2021, klokken 21:21 »

7
Model 3 / Sv: Dragrace M3, Performance / L R / S R+ . Uventet resultat.
« på: Mandag 29. Mars 2021, klokken 07:05 »
Leser meg jo opp på Tesla siden jeg har bestilt en LR.

Den nye med varmepumpe tar jo varme fra batteriene for å varme kupeen.

Kan det være så enkelt som at batteriene er kalde, og ikke yter sitt beste på den nyeste?

Mvh TorT

8
Model 3 / Dragrace M3, Performance / L R / S R+ . Uventet resultat.
« på: ſøndag 28. Mars 2021, klokken 15:44 »
https://youtu.be/htGXA4McmGU

Dette var uventede resultater. Performance blir frakjørt på mellomaksellerasjoner.

Bremsene er heller ikke bedre.

Mvh TorT.

9
Hvis man skal diskutere det fjellet hvert år, så kan en feks se på carwow, publisert 12.mars.
Sammenligner Tesla m3 performance, SR+ og Polestar 2. Kjører i sirkel på M25 rundt London.

Polestar 2 ; 197,1 miles = 317,3 km.    198 Wt/km
SR+ ; 218,6 miles = 351,9 km.             137 Wt/km
Performance ; 286,1 miles = 460,6 km.    168 Wt/km

Det ble 143,3 km i forskjell her. Performance utgave riktignok,
men SR+ slo jo også Polestar, med 34,6 km.

https://youtu.be/9-E2GJW_8Vc

Mvh TorT


10
Hyundai KONA / Sv: Plast på baksiden av førersete sprukket
« på: Lørdag 20. Mars 2021, klokken 23:27 »
Har du ikke tenkt tanken på å prøve å reklamere.

En slik seterygg skal jo tåle ganske mye.

Og hvis du ikke engang har merket at noe skjedde, men at det plutselig bare var sånn?

Mvh TorT

11
Model 3 / Sv: Ny Lazer Elite 18 med "nærlysassistent" - "Matrix light"?
« på: ſøndag 07. Mars 2021, klokken 10:31 »
Er det ingen som tenker over at når man går fra det enormt lyssterke fjernlyset, og over til et middels nærlys, så ser en ganske dårlig en stund.

Og jo eldre en er jo lenger tid tar det å justere om.

Bare noe jeg tenker på ihvertfall.

Mvh TorT
Jeg har hatt den erfaringen med Lazer 18. Men virker som det er en aldersgreie og at yngre øyne ikke er så plaget av det. Vil hjelpe dersom nærlysene blir styrket ved denne løsningen men tror det bør testes først. Er ikke helt overbevist.

Her blir daglig leder i Norges optikerforbund sitert.  Tankevekkende at en i 40 årene er nærmere en 70 åring enn en 20 åring i nattsyn.

Google mørkesyn og alder selv. Kanskje litt for enkelt å tenke aldersgreie, gjelder ikke meg.

Bør absolutt testes, som du sier.

https://bobilverden.no/allerede-som-40-aring-er-nattsynet-sterkt-redusert/

Mvh TorT

12
Model 3 / Sv: Ny Lazer Elite 18 med "nærlysassistent" - "Matrix light"?
« på: Lørdag 06. Mars 2021, klokken 10:46 »
Er det ingen som tenker over at når man går fra det enormt lyssterke fjernlyset, og over til et middels nærlys, så ser en ganske dårlig en stund.

Og jo eldre en er jo lenger tid tar det å justere om.

Bare noe jeg tenker på ihvertfall.

Mvh TorT

13
Model 3 / Sv: OBDII-port i TM3
« på: Tirsdag 19. Januar 2021, klokken 09:29 »
Se signatur, men refresh 2021 model 3 AWD LR levert tidligere i desember :)


Nice, da er det mye letter med Scan my Tesla osv. Slipper adapter og hard off osv hver gang man skal gjøre noe.


Hadde du klart å ta et bilde "rett opp" så vi ser hele kontakten?


Så vi ser den sånn

 [ You are not allowed to view attachments ]

Ser ut som om 3,4,5,6,11,14 og 16 er koblet i.

11 er nok noe Tesla da bruker til eget formål, hva nå det må være.

Fant bruksanvisning til OBD lx adapter, som jeg vurderer.

Ser ut som at 2,4,5,7,10 og 15 er koblet.

Da kan vel den legges død, som de sier på tv. En må ha adapterkablingen i midtkonsollen.

Mvh TorT

14
Hyundai KONA / Sv: Kona i kulda
« på: Tirsdag 12. Januar 2021, klokken 12:19 »
Jeg har siste oppdatering, men jeg føler ikke at jeg har nedsatt DC ladehastighet i det hele tatt.
Men batteriet ser jeg trenger minst ca 26-27˚C for å yte sitt beste under lading.

Derfor er jeg irritert over at vintermodus ikke gjør noe, selv med de temperaturene jeg har nevnt i denne tråden.

Jeg lader aldri over 80% på DC lading,
og jeg har forstått det slik at ladingen tar 10 minutt pause ved 80% SOC, og igjen ved 90% SOC, for at BMS skal kjøre en sjekk av balanse mellom battericeller.
Så det er kun under hjemmelading jeg er i området som som tar lengre tid.

Mvh TorT

Edit; Og det er gjerne en måned eller to mellom hver gang jeg lader til 100%. Normalt lader jeg til 70%.

15
Hyundai KONA / Sv: Kona i kulda
« på: Tirsdag 12. Januar 2021, klokken 11:14 »
Ulelyden kom nok utelukkende pga kulde. Lydløst og fint i mere moderate temperaturer.

Mvh TorT

Sider: [1] 2 3 ... 26