Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - TorT

Sider: [1] 2 3 ... 26
1
Model 3 / Sv: Dragrace M3, Performance / L R / S R+ . Uventet resultat.
« på: Mandag 29. Mars 2021, klokken 07:05 »
Leser meg jo opp på Tesla siden jeg har bestilt en LR.

Den nye med varmepumpe tar jo varme fra batteriene for å varme kupeen.

Kan det være så enkelt som at batteriene er kalde, og ikke yter sitt beste på den nyeste?

Mvh TorT

2
Model 3 / Dragrace M3, Performance / L R / S R+ . Uventet resultat.
« på: ſøndag 28. Mars 2021, klokken 15:44 »
https://youtu.be/htGXA4McmGU

Dette var uventede resultater. Performance blir frakjørt på mellomaksellerasjoner.

Bremsene er heller ikke bedre.

Mvh TorT.

3
Hvis man skal diskutere det fjellet hvert år, så kan en feks se på carwow, publisert 12.mars.
Sammenligner Tesla m3 performance, SR+ og Polestar 2. Kjører i sirkel på M25 rundt London.

Polestar 2 ; 197,1 miles = 317,3 km.    198 Wt/km
SR+ ; 218,6 miles = 351,9 km.             137 Wt/km
Performance ; 286,1 miles = 460,6 km.    168 Wt/km

Det ble 143,3 km i forskjell her. Performance utgave riktignok,
men SR+ slo jo også Polestar, med 34,6 km.

https://youtu.be/9-E2GJW_8Vc

Mvh TorT


4
Hyundai KONA / Sv: Plast på baksiden av førersete sprukket
« på: Lørdag 20. Mars 2021, klokken 23:27 »
Har du ikke tenkt tanken på å prøve å reklamere.

En slik seterygg skal jo tåle ganske mye.

Og hvis du ikke engang har merket at noe skjedde, men at det plutselig bare var sånn?

Mvh TorT

5
Model 3 / Sv: Ny Lazer Elite 18 med "nærlysassistent" - "Matrix light"?
« på: ſøndag 07. Mars 2021, klokken 10:31 »
Er det ingen som tenker over at når man går fra det enormt lyssterke fjernlyset, og over til et middels nærlys, så ser en ganske dårlig en stund.

Og jo eldre en er jo lenger tid tar det å justere om.

Bare noe jeg tenker på ihvertfall.

Mvh TorT
Jeg har hatt den erfaringen med Lazer 18. Men virker som det er en aldersgreie og at yngre øyne ikke er så plaget av det. Vil hjelpe dersom nærlysene blir styrket ved denne løsningen men tror det bør testes først. Er ikke helt overbevist.

Her blir daglig leder i Norges optikerforbund sitert.  Tankevekkende at en i 40 årene er nærmere en 70 åring enn en 20 åring i nattsyn.

Google mørkesyn og alder selv. Kanskje litt for enkelt å tenke aldersgreie, gjelder ikke meg.

Bør absolutt testes, som du sier.

https://bobilverden.no/allerede-som-40-aring-er-nattsynet-sterkt-redusert/

Mvh TorT

6
Model 3 / Sv: Ny Lazer Elite 18 med "nærlysassistent" - "Matrix light"?
« på: Lørdag 06. Mars 2021, klokken 10:46 »
Er det ingen som tenker over at når man går fra det enormt lyssterke fjernlyset, og over til et middels nærlys, så ser en ganske dårlig en stund.

Og jo eldre en er jo lenger tid tar det å justere om.

Bare noe jeg tenker på ihvertfall.

Mvh TorT

7
Model 3 / Sv: OBDII-port i TM3
« på: Tirsdag 19. Januar 2021, klokken 09:29 »
Se signatur, men refresh 2021 model 3 AWD LR levert tidligere i desember :)


Nice, da er det mye letter med Scan my Tesla osv. Slipper adapter og hard off osv hver gang man skal gjøre noe.


Hadde du klart å ta et bilde "rett opp" så vi ser hele kontakten?


Så vi ser den sånn

 [ You are not allowed to view attachments ]

Ser ut som om 3,4,5,6,11,14 og 16 er koblet i.

11 er nok noe Tesla da bruker til eget formål, hva nå det må være.

Fant bruksanvisning til OBD lx adapter, som jeg vurderer.

Ser ut som at 2,4,5,7,10 og 15 er koblet.

Da kan vel den legges død, som de sier på tv. En må ha adapterkablingen i midtkonsollen.

Mvh TorT

8
Hyundai KONA / Sv: Kona i kulda
« på: Tirsdag 12. Januar 2021, klokken 12:19 »
Jeg har siste oppdatering, men jeg føler ikke at jeg har nedsatt DC ladehastighet i det hele tatt.
Men batteriet ser jeg trenger minst ca 26-27˚C for å yte sitt beste under lading.

Derfor er jeg irritert over at vintermodus ikke gjør noe, selv med de temperaturene jeg har nevnt i denne tråden.

Jeg lader aldri over 80% på DC lading,
og jeg har forstått det slik at ladingen tar 10 minutt pause ved 80% SOC, og igjen ved 90% SOC, for at BMS skal kjøre en sjekk av balanse mellom battericeller.
Så det er kun under hjemmelading jeg er i området som som tar lengre tid.

Mvh TorT

Edit; Og det er gjerne en måned eller to mellom hver gang jeg lader til 100%. Normalt lader jeg til 70%.

9
Hyundai KONA / Sv: Kona i kulda
« på: Tirsdag 12. Januar 2021, klokken 11:14 »
Ulelyden kom nok utelukkende pga kulde. Lydløst og fint i mere moderate temperaturer.

Mvh TorT

10
Hyundai KONA / Sv: Kona i kulda
« på: Tirsdag 12. Januar 2021, klokken 10:37 »
Vintermodus ser ut til å gjøre nøyaktig ingenting.
Etter noen dager stort sett parkert, i -25˚C, og konstant tilkoblet 10A når parkert, var batteritemperatur ifølge Torque Pro -17,5˚C i snitt, og -19˚C i den kaldeste delen.

Etter en kjøretur på ca 55 km i ca -18˚C, var batteritemperaturen -8,8 i snitt.
Etter returtur på nye 55 km ladet jeg, og fikk ^hele^ 13 kW i begynnelsen. På slutten av ladingen, så jeg 42 kW. Inkl oppvarming, så antagelig ca 39 kW.
Batteriet på androidtelefonen jeg bruker på Torque Pro var dessverre tomt nå, så jeg fikk ikke lest ut noe temperaturer.

Bilen fungerte bra, men det var en del ulelyder fra drivverk.

Jeg ladet på 175 kW lader i nøyaktig 50 minutter, og fikk nøyaktig 25,3 kWt.
En del av dette er selvsagt til oppvarming av bilen.

Så når jeg er hjemme igjen skal jeg ha en samtale med min forhandler om vintermodus.

Mvh TorT

Edit; Jeg sjekket i menyen batteristell, og der var det ingenting som skjedde.
Jeg har forøvrig aldri sett at det skjer noe der.

11
Model 3 / Sv: Den første tiden - Tanker Opplevelser Spørsmål
« på: Mandag 04. Januar 2021, klokken 20:44 »
https://www.youtube.com/watch?v=LYm3qBv0Kl4

Her ser en hvordan spyledysene skal virke.

12
Hyundai KONA / Sv: Vurderer kjøp, noen spml
« på: Mandag 04. Januar 2021, klokken 19:52 »
TorT, det var interessante opplysninger. Var det en oppgradering av motorstyring eller lignende som ble utført på den servicen? (og når ble den utført?)

Spinner for ingenting nå, så det hadde vært en velkommen endring..

Vet egentlig ikke. Har en veldig tidlig bil. På 45000 service i sommer klagde jeg på lyd i motor. Verkstedet var enig, prøvde i første omgang "å snu motor", eller noe sånt.
De var enige om at det ikke var vellykket. Og hadde bestilt ny motor allerede før jeg hentet den.
Skulle på lang norgesferie samme uke, men det var bare å kjøre.
Fikk time i høst for motorbytte. Var vel i september motor ble skiftet, etter ferien.
De sa bare at de hadde utført alle oppgraderinger.
De også at de hadde gjort noe med forstilling, og fått vekk klikkelyder, som jeg også har klagd på fra dag 1.
Litt annen og bedre følelse i styring er det, og når det ble glatt merket jeg at den ikke spant lenger når jeg aksellererte inn på glatte hovedveier. Et lite glipp på hjulene, så porsjoneres kreftene nydelig, mens det blinker i antispinnlyset. Vært over flere fjelloverganger nå i jula, og veldig fornøyd.
Piggfrie Continental, som er på sin siste sesong. 5,5mm foran, og 4,6 mm bak når de ble montert.

nvh TorT

Edit; hvis du ser noen poster nedover på siden, så er det en til som er fornøyd med ny programvare.

https://elbilforum.no/index.php?topic=54023.0

13
Hyundai KONA / Sv: Vurderer kjøp, noen spml
« på: Mandag 04. Januar 2021, klokken 11:15 »
[quote author=andy99 link=topic=54385.msg948024#msg948024 date=1609617867

Vinterføre er den tragisk. Antispinn er hentet fra bensinvarianten og fungerer overhode ikke for så mye moment. Altfor mye hjulspinn.
[/quote]

Fullstendig feil.  Etter siste service, så er hjulspinn på glatta nesten ikke mulig. I vanskelige bakker gir jeg nå bare flat pedal.

Mvh TorT

14
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladelokk som fryser
« på: Lørdag 19. Desember 2020, klokken 15:14 »
Jeg har kjøpt meg noen gjenbrukbare varmeputer, som ligner på disse;

https://www.smartasaker.no/no/artiklar/handvarmere-springyard.html?gclid=Cj0KCQiA5vb-BRCRARIsAJBKc6IcDdZDEGkIXjuXIiBFcUoNpL3IMHyob0-35szG6Ak0aK3eYTOjj2UaAlc9EALw_wcB

Jeg kjøpte mine på xxl, men fant de ikke akkurat nå. Men virker akkurat som disse. Når de har vært brukt kan en koke de opp litt forsiktig i en kjele med vann til de er flytende igjen, og de er klare til neste gang.

Mvh TorT

15
Hyundai KONA / Sv: Batteriet lader ikke fullt opp lenger
« på: Onsdag 16. Desember 2020, klokken 15:10 »
Min bil nærmer seg 60000 km. Lader vanligvis til 70%. Da viser GOM i overkant av 300 km.
Bor i Rogaland med typisk 6-8 grader for tiden.

Ladet til 100% i forrige uke. Viste da ca 450 km.

2019 mod, registrert sent i august 2018.

Mvh TorT

Sider: [1] 2 3 ... 26