Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Gondron

#1
Sitat fra: TB på torsdag 28. juli 2022, klokken 19:47
Estimert rekkevidde er ikke nødvendigvis linjer. Kan være mer rekkevidde fra 50% til 0% eller fra 100 % til 50%

Prøv å kjøre bilen ned til ca 10% batteri igjen. Så måler du hvor mye strøm bilen trenger å lade opp igjen. Gjerne via hurtiglader, den viser faktisk tilført energi. Eller via ordinær lading. Da må en rekne med ca 10-15% ekstra i tap i likeretter.

Regnestykket bli slik 35 kWh batteri (netto?) 10% igjen 3,5 kWh = 31,5 kWh forbrukt fra batteriet.
Dermed bør det på hurtiglader gå 31,5 kWh å lade opp igjen. På normal lading legges tapet på, dvs ca 35 kWh bør bli resultatet her.

Denne testen viser både hvor langt du faktisk kan kjøre og faktisk kapasitet på batteriet.


Det skal eg teste.

Faktisk så har AutoCo Bærum sin annonse feil både med at det er WLTP test og at det er 35 KW batteri.

Det virker der ut til det er 22.5%

Berlingoen har jo bare ein Tank måler nål.

Ikkje % visning. Eller har eg misset noe?
#2
Sitat fra: TB på tirsdag 26. juli 2022, klokken 19:29
Sitat fra: Gondron på tirsdag 26. juli 2022, klokken 13:45
Kjøpte nettopp 2018 modell.
Er den rammet av denne produksjons typen?

Videre ser det ut til at den utlades 10-15% over 3 dager. Er det normalt?
Biler som har merkbar selvutlading bruker strøm til å varme opp batteri og/ eller til 12V anlegget i bilen. Tesla er kjent for å bruke en del strøm når bilen står parkert.

Energi (strøm) kan ikke bli borte, den må gå over i annen energiform. Ca 2 kWh pr døgn vil bety et konstant forbruk på ca 80 Watt. Ikke utenkelig at bilens styringssystemer kan ha et slikt forbruk om bilen ikke klarer å slå seg helt av.

Mange historier om denne typen feil, men ofte så går 12 V batteri tomt og bilen er død. Lys som står på, dører som ikke er lukket, feil på dørlås, feil i programvaren eller andre komponenter er mulig årsaker til slike hendelser.

Om vi antar bilen henter strøm fra hovedbatteriet vil dette blir tappet ned.

Om det ikke er feil bruk (lys som står på eksempelvis) vil være noe merkeverksted kan sjekke og utbedre.

Det kan også være at bilen beregner estimert rekkevidden på nytt, kaldere vær. Da er ingen energi borte og ladenivå bør ikke endre seg, bare estimert rekkevidde i km.

Takk for svar, eg sjekket alle tinga på bilen og dei var av,
Kjørte heim. Der sere dere hvordan turen på 58 km gjekk, Eg er litt overrasket.
#3
Hei, Eg sente denne mailen til forhandler idag Føler det er noe som ikkje stemmer, Eller kjenner dere Berlingo eigere dere igjenn?

Eg er litt forundret over rekkevidden på Berlingoen, den er i laveste laget.

Idag ved Idelle forhold,
1. Minimalt med fotbrems,
2. 20-24 Celsius-
3. AC av, ( vinduer åpne)
4.Rekkevidde ved start 131 km.
5.Lite høydemeter, flate veier

Idag kjørte eg heim eit stykke på 58 km.
Når eg har kjørt 50% av batteriet har eg kjørt mellom 50 og 51km. rekner med at bilen da ikkje har 35KwH som i annonsen.
Bilen sier eg har brukt 16kwh/100Km, dette tilsvarer eit forbruk på 0,16 watt/Km,
Batteri tanken (måleren sier eg har brukt 50% = det er da 11,25Kw, om det er dette 22,5Kw batteriet som sikkert står i.
Da har forbruket mitt faktisk vært:
11,25Kw/50Km = eit faktisk forbruk på 0,225watt/ Km. Noen som vil si at det ca er max rekkevidde på 100Km, ein sommersdag,
Da kan eg få det tøft vintersdagen når det er kaldt batteri.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=248687797 legger ved annonsen der det står 170 km og 35 KW batteri.

Kan det være noe gale med batteriet mitt ? Det var brudd i lade kladden, kan det ha skadet batteriet tidligere?
legger med bilder i mailen.
#4
Kjøpte nettopp 2018 modell.
Er den rammet av denne produksjons typen?

Videre ser det ut til at den utlades 10-15% over 3 dager. Er det normalt?
#5
BMW i3 / Sv: Dekk og felg I3
fredag 21. april 2017, klokken 12:24
Skal sjekke opp i desre dekka der.
Bringstone ser eg ligger fra 1300 for amale framme og 1700 for breie bak. Sommerdekk
Nett pris uten montering
#6
BMW i3 / Sv: Dekk og felg I3
mandag 10. april 2017, klokken 15:08
Noe  som har sjekket opp i dekk priser i det siste?
Fant gandkr bra pris, men husker ikkje kor det var. :/
#7
Elbil og økonomi / Elbil og bompenger, Skatt.
tirsdag 16. august 2016, klokken 20:11
Hei, er det noen som veit om ein kan skrive frådrag på skatten sjølv
om ein kjører gratis gjennom bommen med Elbil.

Eventuelt noen som kan hjelpe med å henvise til regler for dette?


#8
BMW i3 / Sv: Hvor kjøper dere Sommer/vinter dekk.
tirsdag 31. mai 2016, klokken 12:17
Sitat fra: 02jan på onsdag 18. mai 2016, klokken 11:16
Dere som bytter, regner med at det kun er bak ,som det er behov for ved første bytte ?

Anslår at min må ha nye bakdekk ved kjørt ca 60' km.
Framdekken er pr.idag 20-30% slitt (ved 45'km).

Da kjører du veldi fint ;)
Vi har noe møkka veier med kvasse svinger.

Har nå kjørt 34 000km og må skifte vinter å sommer :/

Antar den kan være kjøringa min det er noe med? Eller kan det være feil på dekk med denne forskjellen vi Har?
#9
BMW i3 / Sv: Hvor kjøper dere Sommer/vinter dekk.
tirsdag 17. mai 2016, klokken 23:16
du har kjørt dobbelt så langt du da, å eg bør bytte nå :/
#10
BMW i3 / Sv: Tap på gamle i3 pga ny batteri pakke.
lørdag 07. mai 2016, klokken 12:41
Eg vill ikke sei da. Ny BMW i3 med større pakke starter fra 262 000, med forbedret lading. Nå veit ikkje eg om ein må betale extra for hurtiglader osv fortsatt. men er ordre lista lik som når vi bestilte for 2år sia? Min bil kostet vertfall 325 000, husker ikkje kva startpris var da.
#11
BMW i3 / Hvor kjøper dere Sommer/vinter dekk.
lørdag 07. mai 2016, klokken 11:49
Dekk1 sku ha 2500 per dekk og det var ikkje Bridgestone ein gang. Var noko kalla greie. Kor har dere kjøpt nye dekk og kva betalte dere?

Har brukt 2 sett dekk å kjørt 33000km
Syns dere det er nok med 16 000 km for dekka?
#12
BMW i3 / Tap på gamle i3 pga ny batteri pakke.
lørdag 07. mai 2016, klokken 11:47
Noen som har funne kva vi som har liten batteri pakke kan rekne med vurdering taler på bilene våre pga ny pakke.  Ser jo for meg at ingen vill kjøpe brukt i3 men ein mindre pakke når våre biler er 3-5 år gammel.

Å så leste eg ein artikkel at vi kan måtte betale 100 000 for oppgraderer :/

Noen som kan anslå brukt verdi på min bil? kjørt 33 000 km. 
#13
BMW i3 / Sv: Ladestatus utfordringer/DC/32AC/16AC
torsdag 29. oktober 2015, klokken 12:25
softwaren min er gammel.

Va derfor eg spurde i ein annen post om eg oppgradere software om eg får 1Kwh meir tilgjengelig.
#14
BMW i3 / Sv: Ladestatus utfordringer/DC/32AC/16AC
torsdag 29. oktober 2015, klokken 08:37
Sitat fra: LMOR på onsdag 28. oktober 2015, klokken 20:04
I bilen ser du både max og aktuell kapasitet. På websiden ser du bare aktuell, så du kan bare sjekke "max" når bilen er 100% ladet.
Web-siden er enkel og risikofri. Menyen i bilen er komplisert og med en viss risiko for å resette noe...

Fant menyen i bilen, Veit ikkje korleis eg navigere der inne enda.

Nå har eg testa litt forskjelligt, men har kunn tatt ut verdier på Bmw Routes

35% kapasitet i mobil app sier at eg har tilgjengelig 5.94kwh. Det tilsvare batteri kapasitet på totalt 16.97 Kwh

75% kapasitet i mobil app sier at eg har tilgjengelig 13,43Kwh.Det tilsvare batteri kapasitet på totalt 17,90 Kwh

100% kapasitet i mobil app sier at eg har tilgjengelig 18,42kwh. Det tilsvare batteri kapasitet på totalt 18,42 Kwh

per 25% så "forsvinner" 0.5Kwh (total kapasitet) fra batteriet.

Noen som veit årsaken til dette?
#15
BMW i3 / Sv: Ladestatus utfordringer/DC/32AC/16AC
onsdag 28. oktober 2015, klokken 14:16
Ja, den har eg funnet ut Klykken, men eg veit ikkje korleis ein sjekker dette i bilen.

Min bil viser max ladakapasitet på 17 kwt på denne siden. er jo nesten 3Kw under dere andre det.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA