Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Kenny

#1
Stemmer, enkel rapportering uten masse andre tjenester.

Etter en liten detektivrunde fant vi en "EV ladestyring, EcoStruxure EV Charging Expert"-boks plassert på anlegget som vi fikk logget oss inn i. Trykket litt rundt og ser at denne tilbyr alt vi ønsker og litt til  ;D

Det merkelige er bare at ingen av de styret har vært i kontakt med har nevnt denne løsningen...
#2
Viktig melding / Sv: Ny drakt på forumet!
fredag 02. juni 2023, klokken 23:22
Virker å mangle litt på epostoppsettet fra forumet:

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Received-SPF: none (zohomail.eu: 185.47.40.228 is neither permitted nor denied by domain of smf01-prod.elbilforeningen.c.bitbit.net) client-ip=185.47.40.228; envelope-from=www-data@smf01-prod.elbilforeningen.c.bitbit.net; helo=smf01-prod.elbilforeningen.c.bitbit.net;
Authentication-Results: mx.zohomail.eu;
    spf=none (zohomail.eu: 185.47.40.228 is neither permitted nor denied by domain of smf01-prod.elbilforeningen.c.bitbit.net)  smtp.mailfrom=www-data@smf01-prod.elbilforeningen.c.bitbit.net;
    dmarc=fail(p=none dis=none)  header.from=elbil.no
Return-Path: <www-data@smf01-prod.elbilforeningen.c.bitbit.net>
Received: from smf01-prod.elbilforeningen.c.bitbit.net (smf01-prod.elbilforeningen.c.bitbit.net [185.47.40.228]) by mx.zoho.eu

Sikkert en del varsler som blir merket som søppelpost på grunn av dette.
#3
Stemmer at Electric Freeway er det offisielle alternativet til EVlink Connect, men denne gjør mer enn det vi ønsker - herunder direktefakturering samt ønske om å levere strøm.

Ønsket er å holde totalkostnadene så lave som mulig ved at styret selv henter ut forbruksrapporter som igjen håndteres sammen med den årlige avregningen for strøm og fjernvarme. Brukerne betaler allerede A-konto via fellesutgiftene, så ytterligere fakturering anses unødvendig.

Håper rett og slett å finne en rimeligere løsning enn Electric Freeway:
SitatPrices for our services after the testing period will depend on the level of service you would like to receive and start at 39 NOK per month per connector (all prices excluding VAT). We are happy to provide you with an offer! Use the contact form to request your specific price for after the testing period
Altså fra 585 kr/år per lader for en tjeneste som vurderes som mer enn nødvendig.

Aneo tilbyr fra det jeg kjenner til en totalpakke hvor de også eier infrastrukturen - her er allerede investeringen tatt.
Elaway ser også ut til å stå for faktureringen - mens vi kun ønsker en forbruksrapport i kWh som kan ganges opp med en gjennomsnittspris som alt annet i sameiet.

Kanskje en eller annen lokal server som kan lese av dette via OCPP 1.6 kunne gjort jobben? Men finner her kun alternativer som gjelder små husstander med en enkel lader.
#4
Bor i et sameie som bygd opp en infrastruktur bestående av EVlink Wallbox fra Schneider som administreres via EVlink Connect. Videre er det et felles inntak og strømavtale som avregnes årlig mot undermålere i leilighetene i tillegg til forbruksdata fra laderne.

Men fra og med den 30.06.2023 legges altså EVlink Connect ned og sameiet ser etter alternativer. De man har vært i kontakt med ønsker å fakturere seksjonseierne direkte og ser gjerne for seg å levere strømmen selv, noe som går ut over det som er ønskelig samt at det ikke er teknisk mulig.

Finnes det alternativer som lar oss:
1. Administrere RFID-brikker/brukere selv
2. Hente ut forbruksrapporter til fakturering
3. Ingen direktefakturering av brukerne

Om det er skybasert eller kjøres lokalt spiller for så vidt ingen stor rolle.

Som en tilleggsopplysning er det i dag 16 ladere på anlegget, men det er dimensjonert for rundt 100 ladere og befinner seg i Trondheim.
#5
Da ser det faktisk ut som om Ohmia har hørt på sine kunder:
SitatDere har talt, og vi lytter!
22. februar endrer vi våre ladeabonnement til å være basert på antall kilowattimer du bruker.

Den gode nyheten er at abonnementet vil ha den samme faste og forutsigbare prisen som før, samtidig som det blir mer fleksibilitet og åpenhet rundt strømforbruket. I tillegg introduserer vi roll-over, hvor kilowattimer (kWt) du ikke har benyttet overføres til neste periode*.
Les mer på https://www.ohmiacharging.no/landingssider/ladeabonnement-kwt/

En positiv effekt er at den kunstige begrensningen om at det kun er tillatt å lade én bil per lader forsvinner, noe som for min del gjør det litt enklere å svelge at man er fastlåst til en leverandør.

Men fortsatt spent på hvor enkelt det i praksis er å gjøre endringer i ladeabonnementet når man ser at man ligger under eller over kvoten, spesielt sett opp imot overføringen av ubrukte kilowattimer.
#6
Batteribytte og ladestasjoner / Sv: Lokasjoner i Norge
onsdag 10. november 2021, klokken 20:58
I Trondheim har de bedt om en forhåndskonferanse vedrørende en stasjon bak Nardo Bil på Ranheim, Theodor Overwiens veg 2. Ref. https://innsyn.trondheim.kommune.no/application/render_journalpost_pdf?jourid=4001720252

Ser ut som om det er planlagt fire ladestasjoner i tillegg til batteribyttestasjonen:

 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#7
Er det noen som har erfaringer med Ohmiaavtaler som inngås direkte med utbygger, og lovligheten av disse?

Har nemlig sett flere eksempler på at det i prospekter for nybygg reklameres med nettopp Ohmia Charging.
En ting er kortvarige avtaler utbygger inngår, men avtalen med Ohmia setter tross alt klare begrensninger på bruken av egen parkeringsplass, tenker da spesielt på dette med fast bil per lader samt at man i prinsippet er forhindret i å sette opp en egen lader.
I tillegg virker det som en avtale det kan være krevende å komme seg ut av, ref. krav til flertall samt en kunstig høy utkjøpssum.
#8
Audi e-tron / Sv: Bakluke åpner seg under kjøring
søndag 28. februar 2021, klokken 08:51
Du må ut med 25 % i merverdiavgift som eBay krever inn ved betaling:

 [ You are not allowed to view this attachment ]  

Altså blir småkjøp litt dyrere, men samtidig slipper man unna fortollingsgebyret på kjøp mellom 350 - 3000 kroner pga. VOEC-ordningen.
#9
EQB / Sv: EQB
lørdag 25. april 2020, klokken 11:29
Er en del flere bilder på TopSpeed, sist oppdatert den 28.02.
Absolutt spennende bil dette, spesielt om den får litt høyere bakkeklaring enn EQC. Kan vi håpe på så mye som 20 cm ref. variantene med fossilt drivstoff? 


#10
BMW i3 / Sv: Levetid Blizzak vinterdekk
søndag 24. april 2016, klokken 11:02
Dette er jo veldig interessant!

Fikk nemlig inntrykk på verkstedet av at dette ikke var så unormalt og skyldtes bakhjulstrekk og mye regenerering. Men må da være måte på? Skal ut en tur etterpå for å dobbeltsjekke lufttrykket.

Skal og ta en nærmere måling av mønsterdybden når jeg får tatt de av bilen, snødde fortsatt natt til lørdag...
#11
BMW i3 / Sv: Enkel tilgang til max kapasitet
lørdag 23. april 2016, klokken 18:35
Rett etter lading fra 45 % får jeg opp:


var comp_soc = '18.7549991607666';
var comp_rangeMap = 'RANGE_POLYGON';
var comp_socMax = '18.76';
var comp_chargingLevelHv = '100';


Dette med software fra desember.
#12
BMW i3 / Levetid Blizzak vinterdekk
lørdag 23. april 2016, klokken 17:41
Hadde i3en inne på service for litt siden, 2014 modell som har rullet litt over 12 000 km.

Fikk da vite at bakdekkene allerede er nede på 4 mm på det laveste, altså etter knappe 6 000 km.
Bilen blir til daglig kjørt av en rolig voksen dame, ingen racersjåfør for å si det slik.

Flere som har opplevd lignende slitasje? Kan nevnes at bilen har holdt seg på vinterveiene i Trondheim, noe som medfører en god del bare, godt saltede kilometer.
#13
BMW i3 / Sv: Comfort Access
fredag 19. februar 2016, klokken 21:16
Har selv flere ganger opplevd at brukerprofilen ikke byttes, da ved bruk av CA. Ender som regel opp med å gå ut av bilen, låse døren, for så å låse opp igjen for å få nøkkelen og bilen i synk.

Aldri tenkt over om dette har noe med hvor lenge bilen har stått, men kan ta dette i betraktning neste gang det skjer. For er et noe litt irriterende problem.

Har SW fra desember med prosentvisning, men feilen var der også før bilen ble oppdatert.
#14
TorS: Hadde sammen feilen på vår, fikk nye av Sulland Trondheim kostnadsfritt.
#15
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladestasjon på Storlien???
fredag 22. januar 2016, klokken 18:52
Spurte de på Facebook om dette:
Sitat
Meg: Hva skjer egentlig med hurtigladeren på Storlien? Ser at Clever har tatt over AC-punktene, er det da dere som skal drifte hurtigladeren?

Fortum Charge & Drive: Det er ikke endelig avgjort. EV Power driftet Storlien på vegne av prosjekt Green highway.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA