Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Warlock

#1
Sitat fra: worry på I dag kl. 09:00En mer datateknisk diagnose fra Warlock der.  :+1:
Jeg må øve på de greiene der.

Ja, det er jo her SavvyCAN brillierer da.
I CommTool er det veldig knotete, CAN-meldingen er delt i to og man må telle bakfra, og slå opp i dokumentet "Vehicle_CAN_Bus_Guide_V3.0.docx" og håpe man har regnet rett og treffer rett linje.
Med SavvyCAN går man til meldingene på 721-723, som er navngitt til EDL_Active_Fault_Data, EDL_Latched_Fault_Data, og EDL_History_Fault_Data. Sørger gjerne for at kun de er haket av (så de er lettere å finne) og klikker på en melding man ønsker se på. Da får man en lang liste med feilsjekker, som enten er OK eller FAULT :)

For "Historic Faults" på Ørsta-thinken ser jeg også ut fra CommTool at følgenede har vært et problem en eller annen gang (nå eller tidligere):

11   CONT_PCHG_SHORT_FLT   Short circuit detected at precharge
27   UNDER_VOLT_FLT_A   Cell under voltage fault string A
39   IN_12V_UNDER_VOLT_FLT   12V input under voltage fault
44   IN_12V_UV_WARNING   12V input under voltage warning

Dette tar tid å slå opp, og lett å telle seg feil frem.
I SavvyCAN får man det rett ut (med rett oppsett).
#2
Sitat fra: Marsto på I går kl. 21:43Flott at det virker. Batteriet må ut, ja men lurer på en ting. Når rlec 06 rapporterer lite spenning er det da rlec kortet eller cellene med lav spenning som er problemet?

Dette er et veldig godt spørsmål ja. Begge deler er en mulighet. Enten er cellene "døde", eller så måler kortet feil... man vil nok kunne se om noe er grillet på kortet når man har demontert seg frem dit....

Om ingenting ser grillet ut kan man jo "jukseteste" med å bytte plass på de to RLEC kortene på den blokka, om det da fremdeles er på 06 feilen er er det kortet, om det flyttes til 07 er det cellene som er døde :)
#3
:+1:

Under Diagnostics, Mastr_Malf_Codes1: 08 00 00 00

Denne leses bakfra i CommTool, så det blir (om man starter telle på null):

Byte 3:
Bit 3    27    UNDER_VOLT_FLT_A    Cell under voltage fault string A


Så du har nok helt rett, den eneste feilen batteriet reagerer på er de cellene som ikke har høy nok spenning. hadde ikke den feilen vært der hadde nok alt vert ok (bilen rapporterer ikke flere feil i alle fall).

Det ser ut til at RLEC_06 muligens er ok(?) og svarer fint for de øvrige cellene og andre verdier den skal rapportere. Det er nok kanskje bare de 3 cellene du her har funnet. Så spørs det om man kan få tak i nye celler eller ei hel blokk som dette fra en hugger eller noe...
Eller kanskje Elbolhjelpen eller noen har noe? .. hvem vet.
#4
Nei, det skal ikke være noe klikk.
Om det er vanskelig å sette på kontakten kan det skyldes at den sjeldent/lenge siden den har vært brukt, og man kan ha bittleit silikonstift (for dørlister) på kontakten så det blir mindre friksjon.

Om du får "CAN Init Error: PCAN_ERR_REGTEST" får ikke CommTool kontakt med PCAN adapteret.

Får du linjer som "CAN 01 04 00... : No data received" er det ikke kontakt mellom bil og PCAN.

Som sagt har jeg testet PCAN-klonen, men jeg vet jo ikke hva som kan ha skjedd i transport etc. Det virker likevel som om du får den til å virke i alle fall før du kopler den til bilen. Det er ikke noen vekkbøyde pinner eller noe på ODB-kontakten på den (bare for å eliminere i alle fall det)?
#5
Om PCAn-klonen ikke begynner lyse blå så er nok det første steg å jobbe med.
Jeg testet at den funket før jeg sendte den, men det ser ut til at jeg har to forskjellige varianter med hensyn til hvilken farge lysene har.

Det kan være du har fått av den typen som lyser rødt (lang nedi der) istedet for grønt, og både grønt og gult istedet for blått.

Så neste jeg kommer på nå er i teste om adapter og kabel funker.
PCAN-klonen trenger ikke være plugget inn i bilen for at man skal få kontant med den (og dermed blått lys (eller gult og grønt) når programmet har startet opp) så man slipper sitte i garasjen å trøbble med dette heldigvis...

Om så ikke skjer; sjekk/oppdater PCAN driveren og verifiser at enheten dukker opp i device manager.
Eventuet sjekk at kabelen funker for datatransport, ikke bare lading (alle lederne ikke bare for strøm, bruke den til noe annet)/ teste en annen kabel.

EDIT:
Jeg klarte nå plutselig fremprodusere feilmeldingen du hadde, men klarer ikke å reprodusere hvordan. Det jeg la merke til var at jeg ikke fikk opp data- og aktivitetlys (blå/gul+grønn) og adapteret var åpenbart ikke klar for bruk. Etter at jeg avsluttet CommTool og startet det på nytt funket at som det skulle igjen. (jeg får teste litt mer)

DobbeltEdit:
Om man starter CommTool uten at adapteret er plugget i kan man klare å få feilen du hadde, sammen med CAN Init Error: PCAN_ERR_REGTEST. Start programmet på nytt, eller fjern haken vet "Use CAN" og sett den på igjen. Data- og aktivitetslys burde nå tenne...
#6
Jeg har testet litt nå med original PCAN og PCAN-klonen i CommTool.

Ingen av de bryr seg hvilken COM port som er valgt, og de ignorerer også Baud Rate. Så verdiene der er komplett likegyldig ser det ut til (jeg prøvde alle varianter, og alle gav rett svar med Analog_QC.mcf).

For PCAN-klonen gjelder følgende:

* Om den koples til PC vil den lyse grønt.
* Dersom et program kopler seg til den vil den i tillegg lyse blått
  (Så om CommTool eller SavvyCAN finner den og får satt den opp)
* Dersom den samtidig er koplet til bilen og tenning er på vil den motta data, og det blå lyset begynner blinke veldig raskt.
* Er det ikke kontakt mellom PC og PCAN-klone vil ingenting lyse, selv om bilen er på og det er data på CAN-busen.


I CommTool, om man trykker på "CAN Monitor", og bilen er skrudd på, vil man om alt er rett få mange meldinger (rådata) flyvende inn i kommunikasjonvinduet (på samme måte som med SavvyCAN, men man har ingen måte å lagre, eller tolke disse på)

Jeg har ennå ikke klart å fremprovosere meldingene du har om "Set filter error: UNKNOWN" i CommTool.
#7
Laderen sitter som du sier i PCU om man har Litium-ion batteri.
Summinga du hører er vannpumpen for kjølevæske.

Husker du om det sier "Kli-klikk ki-klikk" fra kontaktorene i batteriet?
De slår gjerne inn før summinga starter når alt er som det skal, men jeg er usikker på om pumpa startes opp og skrus av igjen selv om kontaktorene ikke lukker seg, eller om MLEC ikke svarer. Man er avhengig av MLEC og at den synes alt er OK for at alle releene og kontaktore lukkes.
RLECene står på en egen CAN-krets separat fra den PCU og MLEC snakker sammen over, så MLEC er på en måte en tolk mellom. Alle RLEC bør ha svart positivt for at MLC synes det er greit at lading starter og lukker kontaktorene i batteriet.
Om precharge motstanden er blåst i batteriet vil du høre færre klikk og den vil gi opp etter ca 3 sekund, men dette vil man også få opp som feilmelding i SavvyCAN og Think TechCenter. Man kan også lese det i CommTool (med f.eks Analog_QC.msf), men da må man selv tyde litt kryptiske linjer og slå opp i eksternt dokument på hva feilmeldingen betyr.

Ett tilfelle vi var borti var at Traction Inverter Module var grillet. Da kunne batteriet være koplet til noen minutter før bilen gav opp pga ekstern isolasjonsfeil. I det tilfelle var sikringen fra laderen og inn til batteriet også blåst, sikkert grunnet delvis kortslutting i TIM, det gikk mer strøm enn laderen kunne levere. Så i dette tilfellet ville bilen aldri fått strøm inn på batteriet heller. (Her lyste også HV-feillampa, så ikke helt det du opplever)

Uansett, alt slikt blir bare ren gjetting, det er derfor det er greiere å spørre bilen om hva som er galt. Heldigvis er du jo nesten der nå. Dette finner vi ut av.
#8
Sitat fra: Marsto på onsdag 17. april 2024, klokken 21:00Ja, men det er vel i Savvycan. Jeg refererte til commtool. Det må jeg velge com port manuelt.

Jeg snakket m CommTool, det var derfor jeg syntes det var Interessant ;)
(SavvyCAN har ikke COM-valg for PCAN)

Jeg skal gjøre litt testing i kveld, så jeg ikke bare tar ting fra gammel hukommelse :D
#9
Sitat fra: ThinkGeo på onsdag 17. april 2024, klokken 20:28Trur eg får prøve SavvyCAN i morgon..
Ellers oppfører dei gule lampane på dashboardet seg akkurat likt som dei har gjort
dei siste 3 åra etter ristinga.
Er det ikkje drastisk å skulle meine at +/- ombyttinga på ekstra-batteriet
skulle ha effekt på kort/celler i framdriftsbatteriet ?!
Om det skulle vere tilfelle har Thinken ein lite robust konstruksjon.
Det må jo vere sikringar e.l. som fanger opp ein slik feil og hindrar at den får konsekvensar.
Det er jo f.eks. relativt lett å gjer ein slik feil på vinterstid med mørke, snø og bruk av
startkablar under krevande verforhold i landet vårt.

Ja, det er sikringer i flere lag innover. For eksempel inne i PCU også. Om de innerste også er røket (hvem vet hvilke som reagerte først) selv om den ytterste blir fikset kommer jo ikke 12V frem til eventuelle kort, og da vil de heller ikke svare. Men jeg vil tro i det minste noe svarer. Får man opp noen meldinger kan man jo også se hvilke som mangler, de skal jo sendes på nytt relativt ofte, gjerne flere ganger i sekundet, og da er det vel rimelig å anta om noen meldinger mangler etter noen sekunders logging, så har den enheten som skal sende de problemer ;)
#10
Sitat fra: Marsto på onsdag 17. april 2024, klokken 20:20Jeg forsøker flere com porter og trykker "Get Data" før jeg får kontakt.

Interessant.
Den skal jo egentlig velge usb0 når PCAN er satt til USB. Med meg ignorerer den helt COMx valget og jeg får kontakt uansett...
(men ja, man må klikke "Get Data" for å be om ekstra-infoen fra RLEC som Analog 1-8.msf med venner henter ut)
#11
Nei. Kun MLEC kommuniserer med RLEC-kortene og sitter på den infoen. Virker MLEC vil den kunne rapportere hva som er høyeste, laveste og gjennomsnitt av celler, også i SavvyCAN. Og om du vil du vite for hver enkelt må man spørre mer direkte til RLEC (via MLEC med CommTool). Men først må MLEC svare da. hvilke enheter som har tatt kvelden før, eller eventuelle enheter som fikk seg en knekk under kortsluttningen /polaritetsbyttet du hadde vet man jo ikke. Med SavvyCAN kan man få testet om kabelen virker, og om noe i hele tatt svarer. Siden CommTool ser ut til å ha problemer selv om innstillingene ser ut til å være rett ville jeg gått den ruta for å begynne eliminere feilkilder. Det er relativt fort gjort, og om du poster en "trace"-fil fra SavvyCAN hit (eller til Think-Tank gruppa på facebook) vil du også kunne få hjelp til tolkningen...
#12
Om MLEC ikke svarer er det som om du ikke har koplet til kabelen til bilen, feltene under blir sorte i alle fall. (Har du på tenningen når du prøver? Om tenningen er av sendes ingen CAN-meldinger). Jeg får vel "no data received" som melding, men jeg har på "Display Raw Data" og Sec 13 også.
Det jeg synes er fint med SavvyCAN er at meldingene bare tikker inn om alt er satt rett.. også fra PCU, CDCM, VCU etc etc. Men på sikt skal man jo få alt til å virke da :)
Lyser og blinker det på adapteret ditt?
#13
CommTool er bare for Li-ion batteriet, så om MLEC ikke svarer får du heller ingen verdier.

Prøv med SavvyCAN og se om det i hele tatt tikker inn noen meldinger (etter du har satt instillingene der rett)
#14
Sitat fra: worry på tirsdag 16. april 2024, klokken 08:37Så kan det hende at vi må lage oss en CommTool for dummies også? Det er flere muligheter der som jeg ikke har kontroll på.

Strengt talt burde vi vel få opp igjen en thinkwiki / elbilwiki igjen, så vi kunne tatt vare på info fra den gamle wikien, og lagt til alt det nye vi har funnet ut uten at det drukner i alt det andre vi skriver om :)
#15
CommTool er en god start om batteriet er relativt ok/svarer. Det er noen få innstillinger man der må få rett for at programmet skal svare. Can KBaud: 500, Rcv Range 61E - 61F, PCAN Type: USB, haket av Use CAN, ser ut til å være de viktigste
Som worry skriver finner man mye god info i Li-ion tråden.

CommTool kommuniserer dog kun rett mot batteriet, og kun det, så man får ikke opp feil med andre enheter i bilen med det programmet dessverre.
 Personlig liker jeg å bruke SavvyCan for å kunne se på rådata fra alle enheter, ellers vil man kunne få gjort en god del med Think TechCenter også, selv om Think aldri ble helt ferdig med programmet. Begge deler kan man nå få til å virke med PCAN-klonen (men noen få funksjoner i TechCenter vil ikke virke, som nøkkelprogrammering. TechCenter er vel likevel den enkleste måten å få slettet feilkoder på)


For å få SavvyCAN til å virke kan du lese beskrivelsen her:
https://elbilforum.no/index.php?topic=63465.msg1091619#msg1091619


For å få TechCenter til å virke er dette en god guide:
https://hrmnc.github.io/2023/11/16/Installing-Think-Diagnostics.html
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA