Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - AJF

#1
Noen som har et slikt å selge?
#2
Takk for svar alle her, trist å høre at det tydeligvis er noe dårlig finish på Nissan. Veldig bra bilder bjorn_2390, de illustrerer akkurat det jeg var ute etter :D

Ser at jeg ikke har noen sak her, og bare må akseptere at Leaf ikke er bedre på detaljer (håpløst dårlig for en ny bil i mine øyne dog)  :-\
#3
Hei her et spørsmål til dere som har 2011-2012 Leafer om finish på bilene deres. Det jeg tenker på er overgangen (skjøten) mellom forskjerm og støtfanger, flukter denne bra eller er det tydelig forskyvning mellom fanger og forskjerm??

Årsaken til at jeg spør er at jeg har kjøpt en US Leaf, som i følge selger (normann i US) skulle være som ny, kun kjørt 1900km når den kom til Norge. Ved ankomst Norge, var det noen riper nede på støtfanger foran og tydelig feil glippe mellom støtfanger og forskjerm (transportskade i følge selger), se bilde. Uansett selger tok ansvar og ville utbedre dette. Siden jeg ikke betalte bilen fult ut før etter at jeg hentet den, fikk jeg skaden taksert hos Drammen Karosseri, for å holde igjen tilsvarende beløp på sluttsummen til selger hadde utbedret dette.
Bilde av skaden:
[/URL]

Selger fikk bilen utbedret ved et annet verksted hvor han hadde kontakter. De byttet ikke støtfanger slik Drammen karroseri hadde anbefalt i sin takst (enkleste måten å få det 100% på ifølge DK), istede  flekklakkerte de og justere på fangeren. I mine øye er ikke resultatet 100%. Lakkering ser ok ut (etter at jeg klaget på tydelig lakksig, og de tok bilen tilbake og utbedret dette). Det som ikke er bra er overgangen mellom forskjerm og støtfanger. Lakk verkstedet og selger sier at slik er finishen på Leafer og det er normalt at denne overgange ikke er 100% (se bilde nedenfor). Jeg derimot synes det ikke ser bra ut og mener det bør værre 100%. Hvordan ser denne overgangen ut på bilen til dere som ikke har hatt skader???

Burde dette være 100%, slik at jeg har rett i å fortsatt klage og kreve dette utbedret eller et prisavslag, eller er det vanlig at Leaf er slik??

Bilder av "forskyvning" etter utbedring:


#4
Turen ble unnagjort sist helg, følte at strekningen var litt i lengste laget for Leaf batteriet (så jeg var sjelden over 90km/t på turen= kjedelig). Ble litt småkjøring i byen på vei ut av Oslo, så ladet på vei nedover på Grønnpunkt bortenfor Statoil på Kjelstad, kostet 100kr (Drøy pris for strøm til 15-20kr) som jeg betalte med SMS. PÅ returen kunne jeg nok klart og akkurat karre meg hjem, men siden vi skulle innnom Svigers å hente unger, tok vi ingen sjanser og ladet ved Kjellestad igjen, denne gangen ved Nissan forhandleren, her betalte vi bare 40kr med SMS (en mer fornuftig pris:-) ).
#5
Takk for nyttige tips. Krever noe av disse ladestasjonene spesiell medlemskap eller er de åpne for alle mot betaling på stedet?
#6
Hei

Skal prøve meg på en "langtur" med min Leaf. Noen som kan hjelp med å fortelle hvor jeg finner hurtigladere på strekningen, samt hvilke hurtiglader muligheter som finnes i Tønsberg?
#7
Da har jeg blitt oppringt av en hos Fortum angående varselyset som kom etter lading på en av deres stasjoner.
Han fortalte sa at dette ikke ver et helt ukjent fenomen på US Leafer (forøvrig noe som også Tesla sliter med ifølge han), da de var bygget for amerikanske markedet som har et bedre strømsystem TN enn vårt norske IT (som Norge og Albania er alene om i Europa). IT systemt er eldre teknologi og gir rom for større svingninger i strømmen enn TN som er mer stabilt.

Fiksen på Leaf`er som får varellyset etter lading, var som nevnt her å kople fra batteriet.

Han påstod at dette aldri ville skje med en Norsk Leaf. Så dersom noen med Norsk Leaf har erfart tilsvarende ville det være interessant å vite det..
#8
Opplevde samme på min bil etter etter et besøk på Fortum sin ladestasjon ved Vinterbro i kveld. Ringte Fortum umiddelbart og varslet om at jeg hadde fått et varsellys knyttet til ladesystemet på min bil etter besøk på deres ladestasjon. Jenta på kundeservice kunne ikke annet enn å notere det ned og si at jeg ville bli oppringt av en som kunne mer om dette fra de i morgen.

Vel hjemme plugget jeg i vanlige laderen og intet skjedde. Ble da ennå mer bekymret, så ble det litt nettsøk på problemet. Hjalp ikke at første treffet jeg fikk var en amerikansk tråd hvor en hadde byttet en del som visstnok var veldig dyr pga dette varsellyset. Som 1 uke gammel garantiløs US leaf eier var jeg nå blitt alvorlig bekymret. Kom heldigvis fort over denne tråden. Etter å ha koplet fra batteri og koplet til igjen tok bilen lading og varsellys er borte:-)
Nå krysser jeg bare fingrene for at varsellyset ikke dukker opp igjen med det første..
#9
USAleaf / Innstilling av klokken på info displayet på US Leaf
onsdag 18. desember 2013, klokken 12:39
Hei

Satt i går kveld og la in timer for lading av batteriet og forvarming av bilen på ukedager. Etter hva jeg ser får jeg ikke stilt inn klokken i infodisplayet på europeiske tidssoner, er dette riktig? Jeg endte opp å sett den til det valget som var nærmest norsk tid (+1 time)

Om det er mulig, vil jeg gjerne ha tips om hvordan.
#10
Dekk / Felger / Sv: vinterdekk til leaf og tips om hvor kjøper de
mandag 09. desember 2013, klokken 23:08
Takk for svar. Jeg endte opp med Michelin X-Ice i 205/55/16 påfelg til rett under 7500kr inkl bolter fra en forhandler i Drammen (husker ikke navnet med ligger mot Konnerud for de som er kjent).
#11
Dekk / Felger / vinterdekk til leaf og tips om hvor kjøper de
lørdag 07. desember 2013, klokken 10:13
Skal snart hente min us leaf i drammen. Noen om har erfaringer med 15" felger til vinterdekk på leaf? Eller er 16" og anbefale?

Hva er riktig innpress og boltsirkel for leaf felger?

Tar gjerne imot mot tips om steder på Østlandet som selger felgpakker til fornuftig pris
#12
Hei har en us leaf på vei.

Noen som har felger som passer leaf i 15" eller 16"  på østlandet til salgs. Gjerne med piggfrie vinterdekk.
#13
Kjøpe elbil? / Sv: Hvor viktig er sete/ ratt/ batteri varme i Leaf
lørdag 07. desember 2013, klokken 01:56
Takk for svar da er 2012 usa bil fra nord Amerika på vei med varme i seter, ratt og batteri og oppgradert lader som takler inntil 20A. Så er de bare å håpe at bilen ikke byr på kostbare feil:-)

Noen som Har tips om hvor jeg kan få tak i setetrekk?
#14
Kjøpe elbil? / Hvor viktig er sete/ ratt/ batteri varme i Leaf
mandag 02. desember 2013, klokken 22:57
Vurdere Leaf som hverdags/by bil.

Valget står mellom enten å kjøpe en USA import med varmepakke
eller en europaimport uten varmepakke (noe dyrer, men litt garantier) evt legge ennå litt mer kroner på bordet å kjøpe en norsk brukt leaf med fulle garantier og vamepakke.

Spørsmålet er, hvor viktig er varmepakke for rekkevidde, er dette et må ha eller klarer man seg fint uten? De som selger biler har alle argumenter for sine biler. Håper derefor noen Leaf brukere her kan dele sine erfaringer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA