Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - JO

#1
Polestar 2 / Sv: Reell rekkevidde og ladehastighet
onsdag 30. september 2020, klokken 09:49
Det er enkelt å avbestille, send de en mail med kontaktskjemaet på nettsiden. Det tar litt tid før de svarer men det er ingen problem. jeg fikk svar etter ca 2 uker.
#2
Polestar 2 / Sv: Feil og mangler
tirsdag 15. september 2020, klokken 14:18
Jeg kansellerte bilen nå. Det gikk enkelt med support og ingen sure miner. Betaler ikke mye penger for å være betatester. Når slike feil oppdages såpass fort og i ett såpass omfang så virker det som bilen ikke er testet av produsent. Jeg kunne levd med at alle software funksjoner ikke er på plass umiddelbart og kom som en oppdatering hvis resten av bilen var bra.

For en nytt merke er det krise hvis de mister tillit i markedet, nå er de ikke alene og det finnes alternativer så da må det leveres fra dag 1. Jeg tror bilen har potensial til å være en storselger, men tviler litt nå.
#3
Polestar 2 / Sv: Feil og mangler
mandag 14. september 2020, klokken 12:56
Avbestiller jeg og, altfor mye tull og rot som kommer frem. Gidder ikke være betatester på nok en bil.
Dette minner meg on tidligere Tesla dager. Bilen blir sikkert bra nok den etthvert men jeg skal ikke ta belastningen med å ferdigteste produktet for Polestar.
#4
Kjøpe elbil? / Sv: Polestar 2 eller Enyaq?
torsdag 03. september 2020, klokken 12:37
Sitter og inne med en ordre på Polestar med noenlunde samme behov.

Polestar er grei/bedre i det daglige, raskere og bedre infotainment andre plusser er hengervekt.
Skoden har bedre plass og bedre ved ferieoppakning, lavere hengervekt og ikke så morsom.

Prismessig synes jeg ikke de er så forskjellige at det utgjør det helt store, men lener mot Polestar da den er bedre i det daglige som stort sett er til å fra jobb, på butikken og kjøring i utvidet lokalmiljø.
#5
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe elbil eller vente
onsdag 19. august 2020, klokken 12:22
I-Pace har for lav hengervekt.
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe elbil eller vente
onsdag 19. august 2020, klokken 08:37
Jeg kjørte uten Performance pack. Ønsket helst det. PP tror jeg blir for stivt og hardt. Støynivå forskjell er det mellom EQC og Polestar. EQC er stillere men når jeg kjørte Polestar så opplevde jeg den og som meget stillegående. Slik jeg ser det er det mer at EQC er ekstremt stille mer enn at det støyer i Polestar.
#7
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe elbil eller vente
tirsdag 18. august 2020, klokken 15:06
Da er både Polestar og Mercedes EQC prøvekjørt. Begge er bra biler som kjører bra men forskjellige.

Polestar:Sportslig kjapp og nett å kjøre, liker kjørefølelsen meget godt, føles liten innvendig uten kanskje å være veldig liten, greit bagasjerom og praktikalitet ivaretatt med takstativ og hengerfeste. Infotainment uten sidestykke det beste på markedet, Tesla som har vært best til nå er grundig forbigått. Gode seter med god justering og etter min mening ett fint design. Av de to er den nok den beste til den daglige kjøring til og fra jobb og på butikken. I tillegg har den best rekkevidde og raskest lading både på AC og DC.

Mercedes EQC: Flott bil, stillegående og meget god komfort, Føles noe større innvendig uten at selve plassen til bein osv er så mye bedre. Litt større bagasjerom. Praktisk med hengerfeste og mulighet for takstativ. Infotainment krever nok noe tilvending, ikke intuitivt og enkelt som på Polestar. Rekkevidden er god nok og egentlig lademuligheter og. Soleklar vinner for de lengre turene med komfort i høysetet men ikke like nett og lettkjørt.

Konklusjon: 2 meget gode alternativ som er gode på forskjellige ting. Kan nok leve godt med begge. Polestar er endel billigere, som spiller inn. Uten tanke på pris hadde jeg tatt Mercedes EQC, men med tanke på ca 200 000 i forkskjell i pris er det ett meget vanskelig valg. Så egentlig tilbake til tenkeboksen.

biler som utgår:
Audi e Tron: Dyr og egentlig litt kjedelig.
Tesla X: Dyr å dårlig, Mercedes er ett hav bedre å kjøre. ingen konkuranse der.
#8
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe elbil eller vente
tirsdag 11. august 2020, klokken 08:27
Da har jeg bestillt en Polestar 2, mulig jeg og setter meg på reservasjon på TMY, skal prøvekjøre Polestaren neste uke så da får jeg fort ett inntrykk om dette er en bil jeg kan leve med. Den har alle kriterier bortsett fra at den kan bli litt liten innvendig.
#9
Mii electric / Sv: Seat Frii, andre runde
onsdag 05. august 2020, klokken 16:06
Da fikk jeg min i dag, andre runde. Ok liten bil til å frese rundt med, lavt forbruk så skal nok være veldig mulig å komme opp til WLTP rekkevidde.
#10
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe elbil eller vente
tirsdag 04. august 2020, klokken 15:26
Ja, Tesla MY er jo ett kompromiss. Appen bryr jeg meg fint lite om. Den virker å være godt utnyttet med akkurat nok plass, nok hengervekt osv. Er ikke superfan av M3, MY interiøret men som alt blir man vel vant med det.

Eneste er at det kan bli lenge å vente på MY.
#11
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe elbil eller vente
tirsdag 04. august 2020, klokken 10:06
Etter å ha sittet å lest og sett til øyet blir vått, har jeg fått øynene opp for Tesla sin Model Y, den er jo langt fram i tid mest sannsynlig, men den ser fortsatt ut som den perfekte bilen for våre behov. Jeg vegrer meg dog sterkt for å bestille en, med på kjøpet får man Tesla byggekvalitet, samt Tesla sin service organisasjon som da blir en dårlig kombo.(Jeg har hatt Tesla og vet hva det dreier seg om, selv om noen sier alt er topp).

Men det er jo mulig å avbestille så kanskje jeg bare må bite i eplet da konkurentene ikke er der, fordelene med ladenettverk, rekkevidde osv er jo velkjente.
#12
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe elbil eller vente
fredag 31. juli 2020, klokken 08:38
Har vært å kikket litt, EQC kommer nærmere 750.000 med det man har lyst på av utstyr. Absolutt en fin bil, men mye penger. Var å kikket på på en XC40 og, den var kort så litt rar ut høy og kort, men ellers helt grei, lite bagasjeplass men det kan ordnes med takboks.

Vanskelig dette. Hva skal man prioritere da hverdags behovet på bil egentlig ikke er en storbil. Velger man en mindre mer praktisk i hverdagen får man problemer den dagen man skal litt lengre avgårde med bagasje. Lurer fortsatt på Polestar som bare er en lekker bil, den har god nok hengervekt og kan ta takstativ så da er det bare ett spørsmål om plassen inni bilen, spesielt baksete.
#13
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe elbil eller vente
torsdag 30. juli 2020, klokken 14:48
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 30. juli 2020, klokken 14:11
Ikke vurdert Ipace? Flott bil innvendig og utvendig, i hvert fall med litt raus hjulstørrelse. HSE kan du plukke opp med ganske bra avslag på Finn.

Angående rekkevidde ser det ut til at EQC går litt lengre enn E55 vår/sommer/høst og litt kortere på vinteren. Med mindre de gjennom sw kan få skikk på det som øker forbruket såpass på vinteren. Antar det skyldes at Mercedes varmer batteriet mer på vinteren. Begge har varmepumpe og er godt isolert. EQC trekker det lengste strået på lyddemping, men mangler luft foran så du kan ikke heve den for bruk på traktorvei.
Jeg endte på 700" for en nesten fullspekket EQC. Virker kurant å få 6-8% rabatt på veiledende priser.
Om du hurtiglader veldig mye ville jeg sterkt vurdert E55 som lader raskt og har en overlegen ladekurve ved høy SOC. Ved lav SOC er forskjellen mindre da EQC bruker mindre strøm.

Ipace har vel litt lav hengervekt.

På EQCen hva oppnår du i praksis av rekkevidde?
#14
Kjøpe elbil? / Kjøpe elbil eller vente
torsdag 30. juli 2020, klokken 12:07
Hei

Jeg vurderer å kjøpe en elbil som hovedbil, mottar straks en mii electric som konebil(perfekt til dette). Per i dag har vi en BMW x3 diesel som familiebil. Jeg har hatt en Tesla MS tidligere 2014-2016 så kjenner greit til hvordan det fungerer. Vi har 3 barn alle godt forbi barnevogn stadie. Sitter å ser på hva som kan kjøpes å det ser ut til at det blir kompromisser uansett, men noen krav er det uansett, takboks(ønsket) og hengerfeste må vi ha så da korter jo listen seg ned betraktelig. BMWen vi har i dag er heller ingen plassmester men det fungerer veldig greit da vi hiver på en takboks når vi trenger bagasjeplass. Bilen blir i det daglige mest brukt til jobbpendling som alle elbiler kan klare og turer i regionen som ikke krever hverken overdådig plass eller rekkevidde. Så hva velger man av det som er på markedet i dag?

alternativene slik jeg ser det:

Audi eTron 55: fin bil, god nok rekkevidde mye dyrere enn jeg kunne tenke meg.
+takboks
+henger
+komfort
+ladehastighet
-pris

Mercedes EQC, liker denne ganske så godt på utseende, ikke kjempestor innvendig, lite bagasjerom i forhold til størrelse.
+Flott premium bil
+Henger
+billigere enn eTron
-ladehastighet
-noe kortere rekkevidde kanskje

Tesla MX: Stor og god rekkevidde med beste ladenettverk men og dyr(for dyr) og ett stort men, det er en Tesla med de kvalitets utfordringer det medfører og en forhandler som er bånn i bøtta(min egen opplevelse)
+Plass
+Ladenettverk
+Henger
-Pris
-Kvalitet
-Forhandler

Og en liten joker til slutt:
Polestar 2: God rekkevidde, akkurat nok hengervekt og mulighet for takboks, billigst av alternativene. Liker denne best av alle på utseende og interiør. Men plass vinner den ikke på. Usikker på hvordan baksetet er i forhold til feks BMW x3. Bagasjeplass kan løses med takboks.
+Henger
+Pris
+Rekkevidde
-Plass

Tesla M3: Ikke nok hengervekt utgår.
Tesla MS: Ikke henger i det hele utgår.


#15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Rett før det blir fossilbil igjen
torsdag 18. juni 2020, klokken 13:12
Jeg er en av de som har byttet tilbake til Diesel SUV. kjøpe TMS 85 da den kom, men selv om jeg kom meg dit jeg skulle så er det ikke til å stikke under en sten at det tok lengre tid. Miste ferger pga lading osv. Billig var det men jeg betaler heller litt for å ha mobiliteten med Diesel. Har bestillt en liten by elbil til kjøring i nærområdet og litt jobbpendling, som nr 2 bil er det helt topp. Som familiebil som skal på hytteturer, camping, fotballcup osv så sier jeg nei takk det fungerer ikke i det hele tatt uten mye ulemper.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA