Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - turfsurf

#1
I4 har også omtrent samme forskjellen mellom standard (19») og performance (20») staggered.

Har jo og med dekktype å gjøre.
#2
Sitat fra: eisa01 på I dag kl. 14:40Veldig få ting fra Freia er produsert i Norge. De merker ting med «et lite stykke Norge» som er produsert andre steder

Så vidt jeg kan finne er all melkesjokolademassen og 95% av melkesjokoladeproduktene produsert i Norge
#3
Tesla / Sv: Tesla aksjer
I dag kl. 14:53
Sitat fra: daktari på I dag kl. 14:38
Sitat fra: turfsurf på I dag kl. 13:41
Sitat fra: daktari på I dag kl. 08:40Så skriver de at de har installert produksjonskapasitet på 125.000 cybertrucks, men vi vet se har levert ca 4000 på 1,5 kvartal, og de skryter av 1000 produserte CT i én uke j april. Er det 125.000 eller 52.000? Kan man egentlig stole på det de skriver?
Installert produksjonskapasitet og hva de faktisk produserer er jo to vidt forskjellige ting. Dette er jo helt vanlig ved ramp-up av en produksjonslinje. De varslet jo og for lenge siden at ramp-up av produksjonskapasitet for CT ville strekke seg godt inn i 2025.
Poenget er at det er et estimat, eller fantasitall, inntil de faktisk klarer produsere ca 3000 biler i uka. Ingen vet om det faktisk går, Tesla har i beste fall en klar plan om det.
Tviler sterkt på at det er ett fantasitall. Vanligvis så er slike tall maks teknisk designet kapasitet på en produksjonslinje. Så er det mange ting som kan gjøre at man ikke oppnår den. F.eks delemangel, feil, QA etc.
#4
Tesla / Sv: Tesla aksjer
I dag kl. 13:41
Sitat fra: daktari på I dag kl. 08:40Så skriver de at de har installert produksjonskapasitet på 125.000 cybertrucks, men vi vet se har levert ca 4000 på 1,5 kvartal, og de skryter av 1000 produserte CT i én uke j april. Er det 125.000 eller 52.000? Kan man egentlig stole på det de skriver?
Installert produksjonskapasitet og hva de faktisk produserer er jo to vidt forskjellige ting. Dette er jo helt vanlig ved ramp-up av en produksjonslinje. De varslet jo og for lenge siden at ramp-up av produksjonskapasitet for CT ville strekke seg godt inn i 2025.
#5
Tesla SW og AP / Sv: 2024.8.x
I dag kl. 13:35
Sitat fra: Handyman på I dag kl. 09:37At den legger seg til venstre i høyresvinger og til høyre i venstresvinger er irriterende og noen ganger nervepirrende.

Ja, det blir jo en veldig unaturlig kurve av det, og som du skriver litt nervepirrende med møtende biler i høyresving.
#6
Den har fått staggered oppsett på hjulene, og sikkert litt dårligere aerodynamikk grunnet "leppa".
#7
Freia er ihvertfall produsert i Norge med norske råvarer, og Mondelez er ikke kinesisk. Polestar er jo helkinesisk på samme vis som Volvo EX30.
#8
Tesla SW og AP / Sv: 2024.8.x
I dag kl. 05:31
Sitat fra: kaistian på lørdag 20. april 2024, klokken 18:32En positiv ting jeg merket var at i høyresving så hold den mye mer til høyre enn før, før var den så nærme gulstripa at det til tider var ubehagelig.
Noen andre som har lagt merke til det?
Hvis den holder mere til høyre i høyresving så er den vel så langt fra gulstripa som den kan komme?

Men nei, kan ikke si jeg har lagt merke til det.
#9
Poenget er vel bare at service vil variere like mye på grunn av lokal ledelse som på grunn av hvilket merke det er. Jeg har da hatt noen dårlige opplevelser hos noen Tesla SeC også. I tillegg spiller jo valg av løsninger inn. Der synes jeg Tesla sin app løsning er suveren, etter å ha blitt vant til den.
#10
Elbilen i Samfunnet / Hva er det med strømprisene?
mandag 22. april 2024, klokken 15:59
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 22. april 2024, klokken 15:07
Sitat fra: Joccy på mandag 22. april 2024, klokken 14:56
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 22. april 2024, klokken 14:48Det var jo knøttsmå vindmøller....eller at det er zoomet veeeldig inn...

Ja disser nok ikke så store..


Ja, de er en god del større på Fosen.
90m rotordiameter på Frakken vs 117 og 136m på Fosen. For reinsdyra tror jeg ikke det spiller noen rolle. Så er reinsdyra på Fosen mere vindturbinsensitive  enn de på Vannøya? Kanskje de trenger litt terapi?
#11
Sitat fra: automat på søndag 21. april 2024, klokken 16:37Batterier i dag har f.eks. en mye lavere andel kobolt enn for 5-10 år siden.
Eller faktisk ikke kobolt i det hele tatt for LFP.
#12
Bestilling og levering / Sv: Model Y - angrerett
mandag 22. april 2024, klokken 05:20
Sitat fra: automat på søndag 21. april 2024, klokken 20:26Nå er jo dette bare en problemstilling hvis Tesla strikt ønsker å forholde seg til angrerettloven. Hvis de ønsker at alle salg skal regnes som nettsalg, så vil de jo ikke krangle på en angrerett. Selv om avtalen er gjort i Teslas lokaler, og juridisk sett ikke er dekket av angrerettloven.
Tesla sender med angrerettskjema ved bestilling av bilen. Det er jo i seg selv en innrømmelse av at det er angrerett. Dette får du uansett om du bestiller fra ett servicesenter eller ikke.
#13
Sitat fra: Bmw_Tryne på søndag 21. april 2024, klokken 23:26Skjønner egentlig ikke hva som er «problemet» når grunnen til at folk kjører elbil primært er for å ta vare på miljøet. Da er vel lade prisen ikke så viktig, en må jo huske på at det er andre fordeler som må sees i sammenheng i totalbildet.
Det er vel ganske mange som kjører det som er billigst for lommeboka eller det som de synes er minst trøblete for de. Da er pris viktig.

Og selv de som velger elbil grunnet miljø ønsker jo ikke å betale mere enn nødvendig.
#14
Model 3 / Sv: Spare penger på vedlikehold på elbil?
søndag 21. april 2024, klokken 11:08
Sitat fra: Joccy på søndag 21. april 2024, klokken 09:35
Sitat fra: turfsurf på søndag 21. april 2024, klokken 09:04Det var feil på linken jeg la ut, er fikset nå. For min del handler det ikke bare om potensiell feilrate men serviceapparat som har vist seg å være fraværende på Tesla.
Ja, dårlig service i nærheten er en god grunn til å sky unna ett merke. En av grunnene til at jeg er skeptisk til å kjøpe VAG igjen. BMW kjøper jeg på tross av service tilbudet. Tesla har dog vært helt supre etter de etablerte seg her i området, og app løsningen er helt genial når man har blitt vant til det.
#15
Model 3 / Sv: Spare penger på vedlikehold på elbil?
søndag 21. april 2024, klokken 09:04
Sitat fra: Joccy på søndag 21. april 2024, klokken 08:59Jeg kunne aldri kjøpt en Tesla med alle skrekkhistoriene. Det er rulett hva du får, du kan være heldig men du kan også få en mandagsbil.
Jeg har hatt Tesla, BMW, Jaguar og Audi elbiler, og fulgt med på foraene til noen merker til som jeg har lurt på å kjøpe. På samtlige er det noen misfornøyde med mandagsbiler, og mange fornøyde. At man hører mere om Tesla har jo litt sammenheng med antall biler solgt, og merkets merkelige (om enn avtagende) nyhetsverdi.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA