Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - turfsurf

Sider: [1] 2 3 ... 403
1
Nåja, det er vel en sannhet med modifikasjoner, eller?

Har forstått det sånn at de skal kjøre "smart fordeling" altså at man slipper å passe på hvilket par man hører til, at alle laderne har tilgang på samme poolen, men at det ikke vil være stor nok supply til at alle gir 250kW samtidig. Noe som i så fall er helt greit, og fornuftig.
Det er sånn jeg har forstått det og. Tvilsomt at det kommer biler som kan trekke 250kW samtidig til alle laderne.

Men konseptet med ladepar er altså borte.

2
Model X / Sv: Vurderer å kansellere Model Y for en brukt Model X
« på: Mandag 01. Juni 2020, klokken 20:12 »
når det gjelder akslingene, blir de bedre å ha bilen i low eller high? Altså er det bare standard at dette problemet oppstår?

Er det forøvirg en enkel måte å finne ut om bilen har MCU2?
Fks denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=177352295

ble første gangsregistrert i mai, men vet jo ikke når bilen ble produsert, er vel mars 2018 som er skille mellom MCU1 og 2
Hvis akslingene ikke har utviklet vibrasjon vil det normalt ikke oppstå så lenge man kjører i low til vanlig, og er forsiktig med akselerasjon i standard eller høyere. Kan være lurt å få tatt firehjulskontroll i low hvis det ikke er gjort, ellers kan det fort bli ekstrem dekkslitasje.

MCU2 kan vel selger svare på, vet ikke om man kan finne det fra VIN. Kom i mars 2018 ja.

3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Rett før det blir fossilbil igjen
« på: Mandag 01. Juni 2020, klokken 19:48 »
Ser at egenvekten i grunnkonstruksjonen er på ca 300 kg, men med mindre man har E i førerkortet, så er det totalvekten som begrenser, selv om man ikke fyller over grensen.
Så lenge tillatt totalvekt for bil og henger ikke overstiger 3500kg kan man fint trekke en større henger så lenge man ikke laster den med mere enn tillatt tilhengervekt på bilen.

4
Model X / Sv: Vurderer å kansellere Model Y for en brukt Model X
« på: Mandag 01. Juni 2020, klokken 19:34 »
X har en svakhet, og det er vibrasjon i akslingene foran. Det kommer hvis du kjører i standard høyde og gjør noe mere enn moderat pådrag. Utover dette er slitasje i dørkarmene ett gjenstående problem, men ikke alle har det. Så kan det være knirk o.l., men ikke noe som ikke kan fikses. Panserlås er en av de mere irriterende feilene som kan oppstå, kjedelig om man har mat der på fredag ettermiddag og ikke får åpnet panseret før Tesla åpner service.

Når en X først har blitt debugget er det en særdeles trivelig bil å forholde seg til. Jeg ville utvilsomt gått for en X75D med MCU2 over en X90D, den reelle forskjellen i rekkevidde på de er minimal.

5
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
« på: Mandag 01. Juni 2020, klokken 15:44 »
http://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=53261

X er fortsatt beste el familie bilen
Bra test, må si meg helt enig etter å ha prøvekjørt alle disse, og eid både X og I-Pace. Det viktige er å vite hva man kjøper, og hvilke behov bilen skal dekke. Og er f.eks I-Pace stor nok så er det jo ikke noe verdt at Model X er større. Eller er etron sportslig nok er det jo ikke noen verdi i at I-Pace er sportsligere. Og så videre...

6
Siste nytt fra elbil.no / Sv: Endelig bygges ladenettverket i Troms og Finnmark!
« på: Mandag 01. Juni 2020, klokken 11:55 »
Si meg, er det bare jeg som fikk frysninger langt nedover ryggen når det ble kjent at Ishavskraft skal operere disse ladestasjonene?

Sjelden har vi vel hatt hissigere diskusjoner og meningsytringer her på forumet enn når vi for 7-8 år siden diskuterte priser og manglende oppetid hos Ishavskraft/Ishavsveien/Arctic Roads (kjært barn har som kjent mange navn)...

Visste ikke at det var samme firma, selv om navnet lignet.

De klarte å forsinke utbygging av hurtigladere langs E18 gjennom Vestfold med 2 år grunnet konsesjoner de aldri bygde ut.

8
Mesteparten av den reduksjonen er nok pga lavere luftmotstand ved høyere temperatur.
I hastigheter rundt 70 og med en såpass aerodynamisk bil som 3 serie tviler jeg på at endring av luftmotstand bidrar så mye.

9
Audi e-tron / Sv: Dårlig kvalitet på eTron bremseskiver!
« på: ſøndag 31. Mai 2020, klokken 20:22 »
Karbon skiver hadde vært særdeles idiotisk på en elbil siden de har dårlig bremseeffekt frem til de blir varme.
Jeg har karbonskiver på min Taycan, å kalle det idiotisk og si det har dårlig bremseeffekt er... idiotisk :)
Fordelen med karbon keramiske bremser som du har er først og fremst at de mister ikke effekten selv om de blir varme. De har ikke bedre bremseeffekt i seg selv. I tillegg har de fordelen med at de ikke støver, så felgene holder seg rene

10
Hvis det er korrekt så bør jo vi i nord Norge kjøre på piggfrie vinterdekk hele året! Gjennomsnittstemperaturen på sommeren i Tromsø er jo aldri over 10 grader.
Mellomeuropeiske vinterdekk eller såkalte helårsdekk hadde sikkert ikke vært så dumt

11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Rett før det blir fossilbil igjen
« på: ſøndag 31. Mai 2020, klokken 14:35 »
Vil jo påstå at hytte/snøskuter/hestehenger utfordringene er selvvalgt problematikk. Men hvis det er krav ville jeg nå heller valgt en Mercedes GLE plugin hybrid + en TMY. 

12
Audi e-tron / Sv: Dårlig kvalitet på eTron bremseskiver!
« på: ſøndag 31. Mai 2020, klokken 14:19 »
Karbon skiver hadde vært særdeles idiotisk på en elbil siden de har dårlig bremseeffekt frem til de blir varme.

13
Model 3 / Sv: Bremseservice etter bokklubbmetoden?
« på: ſøndag 31. Mai 2020, klokken 14:11 »

# lav regenerering, alltid på?
Eg fekk tilbakemeldinga etter bremseservice at eg måtte ha bilen konstant i lav regenerering modus. Det er litt rart for til nå har den stått i lav regen mellom okt og april, eg synes det er ganske lenge. Men tilbakemeldinga eg fekk var å ha den på året rundt, med unntak av langturar der rekkevidde var viktig.
Høres helt tullete ut. Hvis man ikke bare kjører langturer om vinteren vil kaldt batteri sørge for at bremsene blir brukt. Om sommeren skal jo ikke rust være like stort problem. Vår X stod på konstant høy regen, og hadde fremdeles ikke byttet klosser etter 87kkm. Forutsetter at man ikke kjører som en pasifist da.

14
Når det gjelder sammenligning vinter vs sommerdekk gjøres det ofte når temperaturen favoriserer vinterdekkene. Sommerdekk har ikke optimal temperatur. De ruller vesentlig lettere om sommeren. En diesel 3 serie vi hadde reduserte forbruket med nesten 20% på landeveiskjøring fra tidlig vår til midtsommers.


Sent from my iPhone using Tapatalk

15
Synes ikke det nødvendigvis er en bra endring. Med mindre det gjør at førstemann oppmuntres til å avslutte ladinga tidligere uten at sistemann forlenger ladetida si tilsvarende, så er netto endring i ladetid 0. Gir ingen gevinst som jeg kan se.
Det er helt klart en gevinst for de som bare skal lade litt for å komme hjem / komme seg til hytta. Har flere ganger kommet til travel SuC for å lade 15-20kW bare for den siste biten, og så blitt avspist med 30kW. Dette er en stor forbedring. Og så er det enklere, man slipper gjettekonkuranse. Er ladere. Delt er det 70kW.

Ellers er ulempene som du beskriver, men det kan stort sett løses med litt folkeopplysning.

Sider: [1] 2 3 ... 403