Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - turfsurf

Sider: [1] 2 3 ... 346
1
Audi e-tron / Sv: Appen vil ikke oppdatere
« på: lørdag 16. november 2019, klokken 09:26 »
Tesla, eller snarere eierne, har også et imageproblem i mine øyne. Ønsker ikke å være medlem av en menighet.
Og det har ikke Audi eierne? Image problem kommer an på øynene som ser. Audi, BMW, Tesla,vw, Volvo, Toyota osv er alle uglesett av andre...

2
Audi e-tron / Sv: Vinterbilen e-tron quattro
« på: lørdag 16. november 2019, klokken 09:16 »
Forøvrig er jeg enig i at ryggekameraet som er beskyttet av VW emblemet på Golf er en supervløsning. Har ikke EQC sammevløsning.
EQC har samme løsning ja. Men da kan man jo ikke ha kameraet aktivt under kjøring...

3
Ford / Sv: Mach-e noen som vet noe nyttig?
« på: lørdag 16. november 2019, klokken 00:48 »
Eh,

Model-Y = kjempestygg
Mach-E = Ser ganske bra ut så langt
Eh, snakk for deg sjæl.

Mach-e henter milevis med designelementer fra Tesla, alt fra interiøret til den buete taklinjen.

4
Kjøpe elbil? / Sv: Langtur med Polestar 2 vs Tesla Model 3
« på: torsdag 14. november 2019, klokken 23:45 »
For de som sliter med de fire regneartene kanskje. For oss andre er det bare irriterende.
Pølsevev. Fra ett rekkeviddeperspektiv er ladefart i km/t det eneste interessante. Og, ja, jeg er ingeniør m.m.

Høyt forbruk gir og høyere kostnader i samme slengen.

Så høyt forbruk kompensert av høy ladeeffekt er egentlig ikke ønskelig.

5
Kjøpe elbil? / Sv: Langtur med Polestar 2 vs Tesla Model 3
« på: onsdag 13. november 2019, klokken 23:17 »
Hva legger du i din definisjon av "raskest ladende elbil"? Det er bare en kort periode at Model 3 klarer 250kW før kW stuper. E-tron f.eks. holder jevnt ca (i underkant av) 150kW fra ca 20-80%.
Ladefart er best definert i km/t, ikke kW.

6
Model S / Sv: Bilen min på vinterføre.
« på: onsdag 13. november 2019, klokken 18:09 »
Opplever ikke at dekkene låser seg, men at ABSen regelrett ikke fungerer så bra, holder bremsa inne, men den sliter med å stoppe bilen. Mulig kombinasjonen av tung bil med 90% av vekta lavt mellom akslingene gjør den verre i glatte nedoverbakker.
Lavt tyngdepunkt mellom akslingene gjør definitivt ikke at festet blir dårligere. Tung bil ned bratte bakker på holka er dog en utfordring uansett. Det er essensielt å holde hjulene rullende, så senk farten maksimalt før bakken, sett bilen i fri og hold farten så lav som mulig uten å bremse. Ofte er det lurt å legge to hjul på veiskulderen siden det sjelden er like glatt der.

7
Model S / Sv: Konkurrentene sover ikke
« på: onsdag 13. november 2019, klokken 12:33 »
We find the defendant (Tesla) - Not Guilty :+1: :+1:
Tja, de er jo ganske langt fra null enda. Å bli kvitt kobolt i seg selv er jo ikke det viktigste, det som må gjøres er jo å stille krav til leverandørene.

8
Model S / Sv: Konkurrentene sover ikke
« på: onsdag 13. november 2019, klokken 12:31 »

Ca 10.000. Men der en Iphone lever rundt 3 år, vil et Teslabatteri, inklusiv etterbruk, trolig vare i 20.

Det betyr at en 100 kWh Tesla tilsvarer ca 1500 iphonebrukeres kontinuerlige forbruk av batterier.

Nå lever mine iPhoner tydeligvis lengre enn snittet, typisk 5 år grunnet verdikjeden i huset.

Setter jo ett ganske interessant bilde på hvor mye batteri det er i en elbil.

9
Elbiler i media / Sv: Ap vil ha et tak på momsfritaket for elbiler
« på: onsdag 13. november 2019, klokken 12:15 »
Om langdistansekjøring en gang i ny og ne er viktig så har folk gode alternativer i plug-in biler. Om biler som Kia Niro Plug-In o.l er for små for deg og noen få andre så er det helt greit, da får dere bare ordne dere på en annen måte.
Ja, vi kunne ordnet oss på en annen måte. Poenget er at det ville ført til vesentlig mere forurensning. En ekstra bil eller fossil. PHEV er latterlig, vi kjører 50k i året.

10
Model S / Sv: Konkurrentene sover ikke
« på: onsdag 13. november 2019, klokken 10:48 »
De som vil tyne Tesla fordi de er bekymret for barna som jobber i gruvene i Kongo bør ikke være blant dem som kjøper ny iPhone annethvert år...
Hvor mange iPhone batterier trenger man for å drive en Tesla?

11
Tesla SW og AP / Sv: 2019.36
« på: tirsdag 12. november 2019, klokken 06:51 »
Så 0,7 promille av verdens befolkning bruker 0,5% av veisaltet. Dvs vi bruker litt mere enn snittet da.

12
Elbiler i media / Sv: Ap vil ha et tak på momsfritaket for elbiler
« på: tirsdag 12. november 2019, klokken 06:31 »
Det er absolutt ingenting miljøvennlig med å stimulere til salg av biler med 100 kWt batterier og vekt på 2500 kg. Batteriene har kanskje 20-25 kg med rare earth minerals som er så ressurskrevende og møkkete å utvinne at man stort sett ikke vil gjøre det i vestilge land.
Biler er ikke miljøvennlige i det hele tatt, punktum. Det er mere miljøvennlig å frakte 5-6 stykker rundt i en stor bil enn to mellomstore. Og hva med de som er kun to voksne, idioti for de å kjøre rundt i en femseter, burde jo holde med en twizy?

Hadde vi ikke kunnet kjøpe stor elbil hadde vi måttet bytte den ut med en stor fossilbil, evt kunne vi hatt to mellomstore biler. Da hadde vi kjørt to biler til hytta i stedet for en.

Man kan jo beregne skatt på bil etter antall seter i bilen delt på antall personer i familien...

13
Elbiler i media / Sv: Færre enn 1 av 3 vurderer elbil som sin neste bil
« på: mandag 11. november 2019, klokken 17:03 »
.
Dersom noen av de ikke eier bil, eller kjøper brukte biler, så er det fremdeles representativt for befolkningen. Man kan i hvert fall ikke påstå at n% av befolkningen vil kjøpe elbil neste gang, dersom man kun spør de som kjøper nye biler.
Når spørsmålet handler om hvilken biltype man  skal velge neste gang kan man ihvertfall ikke regne med de som ikke har eller ikke skal ha bil. Neste gang impliserer at man har bil og skal bytte bil. Og når man snakker om ny eller brukt bil så er det relevant å ta med når undersøkelsen er vinklet for å underbygge om elbiler er populære eller ikke. Det hadde f.eks ikke vært veldig relevant å spørre de som skal ha bil over 10 år gammel om de vurderer elbil.

14
Lading av Tesla / Store svigninger i ladehastighet ved lading på ordinær 16a kontakt
« på: mandag 11. november 2019, klokken 16:55 »
Dette begynte å skje på vår X 100 i mars. Har ladet fint på 11A på hytta gjennom nesten to vintre, men plutselig sluttet den å lade når temperaturen sank under null. Plugget i når vi kom til hytta, og bilen ladet fint til en stund ut på natta, før den stoppet opp. Da hadde temperaturen vært under null noen timer. Utpå dagen når det hadde vært plussgrader noen timer til ladet den som normalt.

Reklamert på det, og de byttet noen deler i kjølesystemet, men fikk ikke testet det siden det hadde blitt varmere i været når de gjorde det. Spent på hvordan det blir neste tur på hytta.

15
Derfor kan det oppleves som om noen står og stanger i venstre feltet, mens de egentlig snegler seg forbi i 2-3 km/t raskere enn bilen til høyre. Kjører bilen da på eller over fartsgrensa så mener jeg at da får biler bak bare finne seg i at det tar litt tid før den legger seg inn igjen. Ingen skal måtte la seg presse til å bryte loven.
Hvis man kjører forbi med bare 2-3km/t større fart kan man jo bare la vær, og bli liggende bak.

Sider: [1] 2 3 ... 346