Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - buylove

#1
Model S 2013 - 2022 / Sv: Import Model S
mandag 30. oktober 2023, klokken 09:58
Hei!

Takk igjen for gode råd. Er det noen som vet hvordan man finner produksjonsdato?
#2
Model S 2013 - 2022 / Sv: Import Model S
søndag 29. oktober 2023, klokken 23:42
Hei!

Takk for svar. Bilen ble importert i 2020 og har vert i bruk i Norge på norske skilter så alle avgifter etc. er i orden. I og med at bilen er en 2016 modell så er det vel uansett bare 8 års garanti på batteri og motor og derfor ikke så lenge igjen på garantien men jeg vil sjekke det. Er det andre grunner for og ikke kjøpe den kontra en som er solgt ny i Norge? Bilen har vinter pakke med oppvarmede seter, ratt og vinduspussere.
#3
Model S 2013 - 2022 / Import Model S
søndag 29. oktober 2023, klokken 22:07
Hei!

Jeg kan få kjøpt en 2016 Model S som er importert til Norge i 2020. Er det noen grunn til å ikke kjøpe den. Prisen er veldig grei.
#4
Model S 2013 - 2022 / Sv: Erfaringer med erstattet batteri
mandag 26. april 2021, klokken 09:47
Hei!

Fikk byttet batteri på garantien i høst. Etter at batteriet ble byttet så hadde jeg mellom 40 og 50 km dårligere kapasitet på batteriet når det var fulladet. Jeg kontaktet Tesla om dette og fikk egentlig ikke noe klart svar men det ba meg om og se det an  da de mente at dette ville rette seg etter en tid. Det stemte for nå har jeg omtrent samme rekkevidde med fulladet batteri som før det ble byttet.
Jeg har etter batteribytte brukt bilen lite men jeg har nå hatt et par langturer der jeg har ladet på superladere og det som irriterer meg nå er at ladehastigheten er blitt mye dårligere etter batteri byttet. For eksempel så hadde jeg igjen ca 190 km på telleren og hadde kjørt på motorvei da jeg satte igang laderen. Da begynte den å lade på 39kw og gikk raskt nedover. Dette er irriterende da det tar mye lengre tid og få ladet. Før batteri bytte hadde den og blitt vesentlig tregere men nå er den enda dårligere. Er dette riktig? Bilen skal bli like bra eller bedre et en slik garanti reparasjon. Jeg hadde ved et par anledninger ringt Tesla om dette før batteriet ble byttet men de hevder som regel at batteriet ikke er oppvarmet til tross for at jeg har kjørt på motorvei før lading.
Er det noen andre som har lignende erfaringer?
#5
Hei!

Etter at bilen hadde stått på topp i 2 1/2 døgn uten å senke seg noen ting kontaktet jeg Tesla. De ringte meg tilbake dagen etterpå og jeg fikk da bekreftet at fjæringssystemet er i orden når bilen ikke har senket seg på den tiden. Det er ingen lekkasje på det. Da står det igjen og få montert frunken igjen og test kjøre. :) :)

Takker for innspill under veis.
#6
Hei!

Når jeg sjekket bilen i dag etter 1 1/2 døgn så har den ikke senket seg noen ting. Da mener jeg at det ikke kan være noen lekkasje verken på støtdemperne foran eller noen annen plass på fjæringen til bilen.
#7
Hei!

Ser ut som om bilen har senket seg ca. 5mm på de 18 timer fra topp stilling. Er det noen som har greie på om dette er dette normalt? Er det nok til å konkludere med at luftdemperne foran lekker?
Jeg synes selv at dette er for lite til og konkludere med at demperne er defekte men skulle gjerne hatt en uttalelse fra en som har greie på dette.
#8
Sitat fra: Hodetelefoner på torsdag 01. april 2021, klokken 18:49
Sikring til kontaktoren i batteriet. Man må slå bilen HELT av.  Mulig du bare kan koble av 12v batteriet også. Så låse bilen og legge vekk nøkkel. Ladekabel må ikke stå i bilen da.
(Ikke lukk panser :p)

Hvor finner jeg den sikringen? Har bare noen sikringsoversikter jeg har funnet på nettet men tror ikke at den er beskrevet der, akkurat som at sikringen til kompressoren ikke var beskrevet noen plass.
#9
Hei!

Takk for gode råd.

Fikk om sider svar her i forgårds på hvor sikringen til luftkompressoren sitter. Måtte få en til og reise innom Tesla og ringe meg opp mens han var der så jeg fikk snakket med en på telefonen. Fikk aldri svar på det via mail til tross for flere henvendelser. Sikringen sitter på det dekselet som ligger over 12V batteriet på min 2013 mod. I følge han på Tesla så var det kun en 40A sikring der men det var så klart to så jeg måtte måle meg frem til hvilken av dem som går til kompressoren.
Sikringen til kompressoren var defekt. Når jeg skiftet den så ser det ut til at alt fungerer som det skal.
Det eneste jeg har skiftet av det som Tesla sa jeg skulle er ventilblokken.

Er det noen som vet hvordan man kan sjekke om det er lekkasje på fjæringen foran?
Jeg lot bilen stå på topp når jeg gikk fra den tidligere i kveld. Dersom det er lekkasje på demperene foran så er det vel naturlig at den vil synke ned til i morgen? Eller vil den gjøre det uansett om demperene der er i orden eller dårlige? Mener at den ikke har senket seg over natten før men det kan bare være at jeg ikke har lagt merke til det.
#10
Hei!

Mener du sikringen til releet(kontaktoren)? Er det den sikringen som er merket med , luftfjæring, i sikringsoversikten?
#11
Hei!

Takk for svar. Bilen er en model S 2013 modell. Hvorfor måtte du ta sikringen når Tesla slår av kompressoren ved lekkasje?
Jeg har byttet ventilblokken på min bil for å se hvordan den oppfører seg da men kompressoren går ikke. Burde den ikke gå litt selv om det er lekkasje på demperen før den registrerer lekkasjen?
Sender deg en PM med vin nummer.
#12
Hei!

I dag var jeg i kontakt med Tesla vedrørende sikringen til luftkompressoren for luftfjæringen. Har slitt i flere dager for å få greie på hvor den sitter. Veldig vanskelig å få noe info ifra Tesla. Den skal sitte på toppen av 12V batteriet andre raden ble det sagt. Jeg har arbeidet meg ned til 12V batteriet og funnet sikringene. Det tyder på at 2.raden sitter under 1.raden. Er det noen som har kjennskap til dette. Må jeg demontere alle ledningene på 1. raden for å komme ned til 2.raden eller er det en enklere løsning for og komme ned til 2. raden? Har forsøkt og søke på nettet men finner ingenting om dette.
Virker meningsløst å måtte skru av alle ledningene for og komme til.
Veldig takknemelig om noen har kjennskap til dette og vil dele den.
#13
Hei!

Dette forklarer hvorfor min Tesla Mod S fra 2013 har blitt veeeldig mye treigere og lade. Sjelden den er over 90kw på super laderene selv om batteriet er omtrent tomt og så går den raskt ned på 47kw. Slik var det ikke når bilen var ny. Har forsøkt å ringe inn til Tesla om dette men får bare sånne svar som at batteriet er kaldt osv. Batteriet er vel ikke kaldt når en har kjørt milevis på motorvegen men det ville de ikke høre.
#14
Takk for tips.
Jeg har mistanke om at det kan være noe med høydesensorene da det ser ut som bilen tror den er på topp. På skjermen der hvor man justerer høyden så står den på topp selv om den er helt nedsenket nå. Når en prøver og justere ned høyden på skjermen så får jeg denne feilmeldingen 'Justering av luftfjæring ikke tilgjengelig. Kjøretøyet kan være ujevnt'.
Har kontaktet det lokale verkstedet for og høre om det kan teste høydesensorene med sitt testutstyr. Skulle høre fra dem senere så får vi håpe at de kan gjøre det da det er 18 mil til nærmeste Tesla service senter.
#15
Hei!

Jeg hadde bilen hos Tesla for å få diagnotisert hva som feiler luftfjæringen. Jeg fikk beskjed om at jeg måtte bytte ventilblokken, luftfjærene foran, kompressoren til luftfjæringen en sikring og et rele. Jeg ble forklart at kompressoren virket men de regnet med at den hadde dratt inn mye skit og fuktighet da demperene foran er lekk. Jeg forstår ikke dette helt, synes det ikke stemmer helt. Bilen var lav foran og høy bak når jeg kjørte den til Tesla.
Jeg tenkte jeg skulle skifte ventilblokken først for å se om fjæringen ble normal da. Når jeg skiftet blokken så gikk så klart bilen ned bak også, da den mistet lufttrykket. Nå får jeg ikke kompressoren til og starte. Har og prøvd den nye og den starter heller ikke. Har sjekket sikringen og den er ok. Når jeg prøver og justere høyden på skjermen så får jeg beskjed om at 'Justering av luftfjæring ikke tilgjengelig. Kjøretøyet kan være ujevnt' Denne meldingen fikk jeg før jeg gjorde noe med bilen også. Når jeg forsøker å justere høyden så forsøker den tilsynelatende på skjermen men bortsett fra denne meldingen så skjer det ingen ting.
Jeg mistenker at noen av høyde korrektørene kan være dårlige så jeg koblet dem fra men bilen oppfører seg like ens. Er det noen som har noen tips om hva det er som gjør at kompressoren ikke vil gå? Er det noen måte jeg kan teste høydekorrektørene på?
Jeg er egentlig usikker på om kompressoren virket før jeg begynte og skru på bilen, mistenker kanskje at den ikke gjorde det.
Har forsøkt å finne ut på nettet hvor releet til kompressoren sitter men har ikke funnet ut av det. Bilen min er fra 2013 og jeg finner plasseringen til releet bare for nyere modeller og det er ikke likt med min bil.
Stanger hodet i veggen litt her nå så er det noen som har noen råd og gi så er jeg veldig takknemmelig for det.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA