Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Zett

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
lørdag 12. februar 2022, klokken 11:18
Sitat fra: filtvet på lørdag 12. februar 2022, klokken 08:02
Har du stolt på msm media siste 2 år kommer det nok som et sjokk at inflasjon i usa er på 7,5%. Ikke så mye for oss andre som bla hører på Peter Schiff podcast. Reell inflasjon er nok på nærmere 20% da feks husleie og boliger ikke er med.

Inflasjon er voldsom her også og kommer til å føre til at de rikeste blir rikere og de fattigere + lavere middelklasse fattigere.

Tenker at dette igjen styrker min hypotese om at alle personer som bruker forkortelsen msm bare kommer med svada.

Jeg leser stort sett tradisjonelle medier, og holder meg langt unna podcaster og andre andre "nye media". Det er absolutt ingen overraskelse at det er høy inflasjon for tiden, og det har jo vært helt åpenbart lenge og beskrevet i de store økonomi-avisene lenge.

Inflasjon er dog ikke noe som gjør de rike rikere og de fattige fattigere. Faktisk så er det i perioder med høy inflasjon og høye skatter at store formuer reduseres og ulikhet minsker. Dette beskrives i Thomas Pikettys "Kapitalen i det 21. århundre". En veldig interessant bok, men litt slitsom å lese da den gjentar seg selv og er altfor lang.

#2
Model Y / Sv: Feil og mangler på Model Y
tirsdag 09. november 2021, klokken 21:01
Sitat fra: Tes$a på tirsdag 09. november 2021, klokken 20:38
Nå viser den dekktrykket for alle dekkene untatt ett, men svinger mellom 42 psi og 44 psi. Jeg forsøkte også å fylle luft i dekket som ikke viser dekktrykk, men får først opp 39 psi og deretter noe som ser ut som en feilmelding. Antar at det da er sensoren eller noe med selve dekket det er feil med, og at jeg da kanskje helst bør parkere bilen til jeg har fått den på service?

Hvis svingningen er etter litt kjøring er det normalt, trykket øker når dekket blir varmt.

Og du kan kjøre med bilen hvis du visuelt sjekker at dekket ikke er litt flatt og ellers er oppmerksom mens du kjører. Det gjorde vi i gamle dager før vi fikk TPMS og det gikk jo stort sett bra.
#3
Skoda ENYAQ / Sv: Definitivt Stiv
tirsdag 17. august 2021, klokken 10:58
Sitat fra: VoltWay på tirsdag 17. august 2021, klokken 08:11
Ser poenget ditt, men så er det en aldri så liten forskjell på ledningsnettet til vindusviskermotoren og dekk. Dekkene er den eneste kontakten du har med underlaget og har betydning for sikkerhet og støy. De har vel dekklager i Tsjekkia òg der de kunne tilbydd i alle fall et valg mellom 3-4 leverandører. Du får spesifisert ganske mye annet på bilen, så hvorfor ikke dekk?

Fordi det bli mye dyrere? For noe som veldig få bryr seg om, og som de som er spesielt interesserte kan fikse selv.

Noen ting som gjør det dyrere:
- Typegodkjenning for hver dekkkombinasjon
- Dyrere priser fra dekkfabrikk når man kjøper mindre antall
- Mer logistikk og behov for lagerplass

Ekstrautstryr er jo noe de selger dyrt, men du kan jo ikke ta blodpris for dekk som man kan kjøpe senere til markedspris når man har fått bilen.

Har selv betalt 2400 kr for to koppholdere i en ny bil, tror nok at marginen på den var over 90%. Tror ikke det ville funket med dekk.

#4
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
torsdag 27. mai 2021, klokken 10:29
Sitat fra: Radial på torsdag 27. mai 2021, klokken 08:46
Man kan faktisk se i mørket med kameraer som har nightvision, Infrarød etc... Men da er man fort på militær-nivå i priser, og om det er duganes til noen form for selvkjøring er vel strengt tatt tvilsomt.

Men ja, dette pure-vision konseptet tror jeg ikke helt på.

Jeg tenker at det absolutt bør være mulig med kun kamera. Hvilke sensorer bruker din hjerne  når du kjører? Kan man få samme input fra de kameraer som bilen har?

Men jeg tror nok kanskje at autonome biler nok ikke vil kjøre i forhold som vi mennesker av og til kjører i. Jeg har selv hatt noen turer i snøvær hvor sikten har vært så dårlig at jeg nok ikke burde tatt turen.


#5
Tesla SW og AP / Sv: Autopilot og krav om å bevege på rattet
tirsdag 02. mars 2021, klokken 22:37
Det beste er å holde fingre/hånden slik at du gir litt konstant drag på rattet hele tiden, ikke at du napper i det hvert minutt. Jeg hviler typisk hånden på låret og holder med 2-3 fingre på rattet.

Jeg kjørte til i dag fra Oslo til Gardermoen på denne måten uten en eneste masing fra bilen, igjennom både 110+ og en lengre kø som kom litt brått på.
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Klimaeffekten av en ebil
onsdag 27. januar 2021, klokken 12:58
Siden fossile drivstoff stort sett gjøres om til varme og bare en liten del går til fremdrift, er det faktisk bedre å brukes strøm for fremdrift. Det er mindre utslipp ved å bruke gass for å lage støm enn å kjøre på fossilt. Kun hvis det er 100% kullkraft kan man diskutere om det er bedre med fossilt drivstoff.

Og som sikkert alle andre kommer til å si, energimiksen i Europa blir mer og mer fornybar, så er uansett en god ting å bytte til elbiler nå siden en ny bil varer i 15+ år.
#7
Model 3 / Sv: Leveringstid på Model 3 om dagen?
tirsdag 12. januar 2021, klokken 22:23
Sitat fra: pst på tirsdag 12. januar 2021, klokken 22:14
Hvor mye reduserer Tesla prisen på en nybil med lakkskader som skal utbedres og
lakkeres før levering ?
Tilbyr Tesla alternativt en feilfri bil ?

Hverken Tesla eller andre bilforhandlere reduser prisen hvis det er lakkskader som er blitt utbedret på en ny bil.

Og de tilbyr nok ikke en alternativ feilfri bil heller hvis det er lakkskader som er problemet med bilen.

Du har vel egentlig to valg, aksepter at de retter opp lakkfeilen(e) eller si opp kontrakten.
#8
Hva med å ta en skitur/gåtur rundt ihytteområdet og se om det er noen som har en elbil? Sikkert mulig å få avtalt å komme innom med bilen for å teste om deres lader virker på bilen din, eller låne laderen en liten stund.

Enhver type2 lader bør virke, så må ikke være Tesla.
#9
Model 3 / Sv: HW3 (FSD computer) retrofit for Tesla Model 3 er i gang!
torsdag 05. november 2020, klokken 10:06
Sitat fra: gruffalo på torsdag 05. november 2020, klokken 09:22
Jeg er en av dem som fikk bilen tidlig i mars 2019, bestilte EAP, og fikk SMS om oppgradering til FSD. Er det sånn at flertallet av dere i samme båt har fått HW3 nå?

Jeg er i samme situasjon.Har ikke begynt å bli stresset ennå, men kommer til å prøve å sette opp time i januar for oppgradering for å "minne" de på det.
#10
Polestar 2 / Sv: Lading av P2 med Tesla Type 2 hjemmelader
onsdag 19. august 2020, klokken 09:30

Sjekk om bryteren for lademodus inne i boksen er satt til "Legacy", da prøver ikke boksen å kommunisere med Tesla-måten først. Se bruksanvisningen for laderen for hvilken bryter dette er.

Ett annet tips er å vente litt, på en eUP som har vært på besøk hos meg tok det litt tid før bilen og laderen ble enige om å lade. Ladeboksen min er ikke satt på "legacy".
#11
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Kun 25A på 32A kurs.
mandag 22. juni 2020, klokken 16:07
Måtte også bytte en 32 A sikring med en 40A for å få 32A til å virke mer enn noen timer. Så er nok greit å ha litt å gå på.
#12
Model Y / Sv: Vil salgs-tallene til Y gå ut over TM3?
torsdag 18. juni 2020, klokken 08:19
Jeg hadde også litt problemer med lett bilsyke barn rett etter at jeg fikk Model S-en i 2014. Var litt uvant med regen og mye krefter som gjør at man lett går litt opp og ned i fart. Problemet forsvant etter hvert når jeg lærte meg hvor mye jeg må trykke på gassen for å holde farten konstant.
#13
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
torsdag 28. mai 2020, klokken 14:52
Sitat fra: moonbuggy på torsdag 28. mai 2020, klokken 14:27
Jeg har alltid dratt til hjulboltene med et "passende moment" når jeg skifter dekk. Jeg ser at BMW angir 130 NM på hjulboltene. Bør jeg gå til anskaffelse av momentnøkkel for å sjekke momentet?
Erfaringen fra verkstedbesøk er at boltene sitter som hakka møkk, så enten slurver verkstedene, eller så er subjektive oppfatning av momentet helt på jordet...

Jeg kjøpte momentnøkkel da jeg fikk Tesla som skulle ha 175 nm. Så da at jeg hadde ganske akkurat det andre bilder skulle ha (125-130 nm) når jeg "dro til" for hånd.

Så det er sannsynligvis nok godt nok å gjøre det som før, men det føles mye bedre å faktisk dra til med momentnøkkel og være sikker på at det er riktig.

Verkstedene/dekksjapper er åpenbart på helt på jordet, opplever at ting er MYE strammere når verkstedet har tuklet med hjulene enn bolter som jeg vet har riktig moment.
#14
Sitat fra: perjohans på mandag 20. april 2020, klokken 10:40
Spesielt at jeg som fikk min TM3 for 1 mnd siden da må betale fra Mai? Ca 10 måneder for lite inkludert, 1290 NOK.

Har du SR+ eller LR? SR+ har vel bare en måned inkludert, ref websiden til Tesla.
#15
Sitat fra: Motorwatt på mandag 20. april 2020, klokken 00:07
Hvor står det noe om dette?

Teksten i vedlagt bilde fra Tesla websiden er vel rimelig klart. Bildet er fra i dag, men var noe sånt for minst 1,5 år siden også.
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA