Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - 02jan

Sider: [1] 2 3 ... 62
1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Lørdag 04. Desember 2021, klokken 14:16 »
Jo man kan snakke rosenrødt om å binde seg til fastavtale eller bli hobby-strømbørs spekulant.
jeg trodde ærlig talt at noe av samfunnskontrakten med å være innbygger og jobbe&skatte i Norge var trygghet til de tjenester alle er avhengige av for overlevelse.

Mulig det er meg og disse damene her som er litt gammeldagse og ikke forstår hvordan egne  økonomiske rammer skal stå opp mot spekulativ markedsmekanisme anno 2022.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/bGj25d/lite-lys-og-lite-varme

* jeg har mulighet til å betale strøm også med de priser børsen bestemmer den skal være i 2022, men synes det er på sin plass å si fra med det som nå skjer og vil skje fremover. Det vil konme flere kalde vintere -også på kontinentet og alle vet at mye skal elektrifiseres - fortrinnsvis med fornybar energi.

2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Lørdag 04. Desember 2021, klokken 09:38 »
Mulig det kan kjøpes strøm ink alle avgifter til 1 kr. ( minus den nye trappe sats nettavgift). 

Jeg ser også at media /NVE snakker om snitt forbruk over et år, som eksemplet mitt over bruker jeg 80% av totale årsforbruk til oppvarming i vintermånedene.

har ikke jacussi, badstue, varmekabel ute etc, kun for å klare å holde 20 grader i oppholdsrom på en nøktern flate.

Vi kan også få til at over et år kan strmmen  koste 1 kr pr. Kw/t ved at man kjøper overskudd strøm sommer til noen få øre mens vinterhalvåret ligger prisen på over 2.
Å se på snittpris og forbruk over et år gir ikke meg noe svar på om jeg får strømregning på 4000kr eller 8000 kr. Pr mnd.

Når man snakker om at vi må belage oss på samme strøpris som nede på kontinentet, så er min erfaring siste ti år at strøm pris har ligget på 2 - 3,50 Nok , godt mulig det har vært perioder der med lavere pris.

Systemet som er satt igang kommer til å gjøre det utfordrende for mange næringer i Norge som er avhengig av den populære handelsvaren «strøm». Svaret kan være å flytte til mildere klima.

3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Fredag 03. Desember 2021, klokken 20:30 »
Ja det er mye , men jeg bor på 250moh, og andre temperaturer ned mot lavere.
Kjøpte pgså stor varmepumpe i 2011 (mistbish kirigame 6.6kw) , den holdt 8 sesonger, gikk stort sett for fult her. Lå gjærne flatt på 2.5kw/t med panel nå har foruket denne høst vært noe lavere en samtlige siste 3 år.

Har kjørt enøk her, fore ut maks, glava i vegg + loft + xps i kjellergulv og vegg alle vindu skiftet ut 3 lags. Har hatt strømregninger på 4000-6000 pr vintermåned før , så dobling eller trippling  som jeg hører det snakke om at vi mår rege med fremover, gjør at jeg må tenke nytt.

Prøvde meg på å senke temp , men ble bråk i heimen med 15 grader inne , når det er -15 ute, samt vasking av klær om natta skaper også litt dårlig stemning med tanke på bekymring i forhold til brannfare mens man sover.

4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Fredag 03. Desember 2021, klokken 19:08 »
Normalt 4000-5000 vinter mnd, rundt 6000 kald jan/feb. 
Sommer 1000 kw/t pr mnd.

Dvs 100-120 pr døgn mild vinter døgn 0- minus 5, mens kaldere dager rundt 150 opp mot 200. Men sommer snitt 30kw/t pr døgn. Dvs mye går med til å ha varme i huset.

Vanlig hus fra 50 tallet isolert etter hva som er max forsvarlig, må rive huset og bygge nytt hvis det skal ha moderne standard. Vi har ikke mer en 20-max 22 grader i stue/oppholdsrom.

Har ikke sjekket prisen nøye nå, men hvis den skal legge seg på rundt 3 kr ink avgifter + ekstra nettleieavgift fra 2022.






5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Fredag 03. Desember 2021, klokken 15:28 »
Med nettleie på 2500 (etter 2022 beregningmodell) pr mnd og strømregning på 12-15000 pr. vintermåned , må jeg nok vurdere å flytte fra kalde innlandsområde og ned til kystnære by område.

Med varslet høyere prise og forbud mot vedfyring, så blir det vanskelig å holde 19 grader i huset uten å bruke strøm.

Vannkraften er bygget ut av generasjonene før oss og nedbetalt, at vi nå setter oss i en situasjon hvor vi blir avhengig av å kjøpe kullkraft/vindkraft pga magasinene er tømt.
Er vi sikker på at det vil være nok energi tilgjengelig fra eu land den vinteren det virkelig blir kaldt.
Har sett hvordan de sliter i «vinterstorm» med få minusgrader og snø opp til ankelen.

Uansett med den kursen energimyndighetene nå har staket ut ser jeg store omlegginger i måten mange av oss skal leve livene sine.



6
ID.4 / Sv: Forvarming av batterier før ladestopp
« på: Onsdag 24. November 2021, klokken 21:32 »
Nei i3 hadde kun oppvarming av batteri ved å være tilkoblet stikkontakt ved parkering.

Jeg tok det for gitt all alle nye elbiler hadde mulighet for oppvarming av batteri under kjøring , helst med en visning av batteritemp og knapp for selvalgt av eller på med batterivarne.

Nå må vi slutte stå med nisselua i hånda, jeg ser ikke frem til å bruke elbil nok en vi ter med turer ned fra fjellet/skiturer med frossene batterier. Forstår godt at de fra fosilbiler ikke forstår et kvekk av problemstillingen her.

Men forstår ikke hvorfor elbil bilister helst ikke vil se temperatur og heller vil juletrebelysning i grill og mener at bilen kan bestemme selv om varme skal av eller på - som forutsetter at jeg skal fikle med navigasjon og velge ladestasjoener.

Ser at bilen jeg har bestilt ikke har mulighet til å varme batteri - trenger ikke 4x4 bil på sommerbil…

7
Elbiler i media / Sv: Årets beste bilkjøp 2021 ifølge Motor.no
« på: Tirsdag 23. November 2021, klokken 20:24 »
Tror det er kun nr4 på listen som er utlevert i Norge.

8
Elbiler i media / Sv: Årets beste bilkjøp 2021 ifølge Motor.no
« på: Tirsdag 23. November 2021, klokken 20:13 »
Utlevert til kunde 2021, da tipper jeg :

Nr 1 Rivian RT1
Nr 2 Opel Rocks e
Nr 3 Tesla model S Plaid
Nr 4 Porsche Taycan Cross Tourismo
Nr 5 VW ID 6

Edit : skrivefeil i Opel Rocks e


9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Fredag 19. November 2021, klokken 18:57 »
Har prøvd å forstå tankegangen bak disse «trappe avgiftene»

Er det slik at vi må forsøke å begrense effektuttaket pga knapphet/sikkerhet ?

Er det satt en grense på 5 kw/t som tak , overstiges dette i en eller annen time i løpet av mnd , så straffegbyr 1. overstiger man 9 kw/t så straffegebyr 2 ?

Jeg migger normalt på 4-6 kw/t (høst/vår) og på de kaldeste dagene i jan feb opp mot 8-9 kw/t på de mest aktive timer. Dvs 80-150’kwt pr døgn vinter og rundt 30’kwt pr.døgn sommer.

* for å få ned peak, kan jeg be barn/frue droppe dusj om morgen, ikke lage mat med varmeovn , begynne å levere skittentøy til et fellevaskeri.

Jeg bor i et land som ligger nær polarsirkel, 250 moh innenlandsklima, alt rive huset , flytte vekk tul en leilighet i mer kystnært strøk hvor det er færre minusgrader.
Vi bor i et land med større klimatiske forskjeller og klar over at en ekstra avgift på noen 1000 lapper ikke er så mye, men hva kommer neste år, når satsene økes eller grensen settes på 3 kwt som maks ?

Går avgiftspengene til å oppgradere innenlandsnettet eller går dette til å dekke utenlandskostnader - som sjøkabler og andre større utenlandsinvesteringer  ?

For å gjøre min dugnad så skal jeg passe på å fyre med ved når jeg lader elbil for å unnngå belastning i nettet.

10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Fredag 12. November 2021, klokken 16:36 »
Litt håpløst hvis vi har kommet der hvor strømnettet er så dårlig forfatning at vanlig hushold må forandra på spise og klesvask rutiner.
Dette med kostbare kw/t eller «nettleie»  deler av døgnet vil ramme de med svakest økonomi.
Det går selvfølgelig å si at dette bare er syting og vi tåler noen øre forhøyet regning, samt din egen feil at du enten bruker for mye strøm eller ikke har byttet til topp notch smart bolig.

Forsøkte å organisere klesvask kveldstid hjemme hos meg , med dertil krangel om redsel for å sove hvis det skulle begynne å brenne. Vi bor i gammelt hus med vask i kjeller og sover 2 etasjer over. Begynner det å brenne så vil jeg tro at da vil tørt treverk brenner godt, jeg våkner normalt ikke av litt piping fra alarm.

Mat organiseres normalt før skole/jobb og på etter jobb/skole, vi kan jo innføre sydeuuropeiske tradisjoner med siesta midt på dagen og middag 20-21 tiden, jeg regner med å bli skilt og miste farskapet med å forsøke dette.
Men tåler nok å betale noen 1000 lapper ekstra pr.mnd vinterstid, så beholder nok status inntil videre.

Men signalet som nå sendes ut, familier med svak økonomi, så blir dette veldig feil. Vokste selv opp med familie med begrenset økonom, vi måtte snu hver krone. Rommet mitt var nederste kjøkkenskuff, da jeg på barneskolen skulle på leirskole måtte velge at min lillebror heller skulle få dra da han sin klasse skulle dette samme tid , foreldrene mine (far var student og ung mor jobbet hardt slik at vi kunne drikke maks et glass melk pr dag).

De fleste her inne tåler nok at noen på en smart måte lager butikk/bussinesscase for å tjene noen ekstra slanter på det som er med på å gi trygget ( varme og beholde rutiner) i hjemmet og ikke evner å tenke på hvilke konsekvenser for de som virkelig kommer til å betale for dette til slutt.




11
ID.4 / Sv: Symbol for rattvarme.
« på: Onsdag 10. November 2021, klokken 20:08 »
Fysiske knapper/brytere  for klima, ventilasjon, varme i ratt, rute, defroster, volumkontroll er etter mitt behov overlegent på en funksjonell bil istede for å sveipe på en touch meny.

* har dobbelt opp på min passat, dvs kan styre funksjonene via touch eller med knapp/skrubryter. Siden jeg  bruker bil til forskjellige fritidsaktiviteter uanswtt vær og føre , er det befriende å enkelt kunne guffe på med varme under kjøring etter en skitur, det samme med rattvarme og setevarme, juster med et trykk på bryter av eller på etter eget godtbefinnende under kjøretur.

* Hadde ønsket en id4 Alltrack (4x4)  , dvs en med litt røffere eksteriør og uten app og skjerm og 18 tommer hjul med mulighet for bestemme permanent 4x4, slik som gamle Synncro  og Quattro. Men innfunnet med at elbil utvalget fortsatt består av kompromisser.

12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Fredag 05. November 2021, klokken 13:36 »
Går vi noen år tilbake ser vi at Norsk industri har flyttet ut , dette er utenfor mitt fag, men ser ut til at man fant andre steder i verden energi var rimligere.

https://www.aftenposten.no/norge/i/lEb09/hydro-flytter-fra-co2-kostnad

Annen artikkel , som peker på har høye energikostnader bremser investeringsvilje hos eksisterende industri.

https://forskning.no/arbeid-bransje-industri-marked/greit-a-bli-kvitt-aluminiums-industrien/877905

Om framtidige generasjoner i Norge ikke behøver arbeidsplasser innen industri/produksjon får tiden vise. Men gunstig energi og lett tilgjengelige råvarer er nok en fordel for de som ønsker å starte opp. F.eks batterifabrikk.

13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Torsdag 28. Oktober 2021, klokken 16:24 »
Jeg ville antatt at det var brukere av de nye sjøkablene ut av landet som betalte nettlei her, usikker på om det betalses MVA. Motsatt er det vel nestegenerasjon innbyggere som vil være med på å betale ned, når de blir skattepliktige ?

14
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Fredag 22. Oktober 2021, klokken 20:29 »
Tja, men det tenkte scenario her med lagring av overskudd energi ment for land uten vannkraft. Lagring av overskudd vind/sol/kullkraft.

15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Fredag 22. Oktober 2021, klokken 18:13 »
Ang. Lagring av energi er langt utenfor mitt kompetanseområde, men ser det ble satt opp en i Australia (pilot) og california , nå bygges det i Texas.

https://www.tesla.com/en_eu/megapack

For få år siden var jeg som sistemann(før motorvei ble steng)  over Kjørebo (sandvika) og kjente på varmen igjennom mitt plastkarroseri i bmw i3,fra flammene som slo opp fra noe vi kalte hydrogenstasjon. Da fantes ikke Megapack og Model S var en batteribil fra biitterliten elbilprodusent.

Har lært meg på disse årene ,Hva som er mulig om 10-15 år med batteritek er det veldig få som kan spå.

Sider: [1] 2 3 ... 62