Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - 02jan

Sider: [1] 2 3 ... 49
1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Rett før det blir fossilbil igjen
« på: Fredag 05. Juni 2020, klokken 17:41 »
Det får være opp til den enkelte å definere egne / egen families behov.

Jeg gikk fra veldig god funksjonell bil (4x4, stasjonsvogn, takstativ og hengerfeste), til å ratte rundt i en ny BMW elbil , 25’km i året i 5 år.

For hvert år ble det flere og flere kompromiss, da jeg forsøkte det en og det andre for få elbilen til å fungere funksjonelt som en vanlig bil. Ble lei av å ikke kunne ta med min og guttungen sykkel, trangt med bagasje, sette seg fast vinterstid, bruke veteranbil-jeep for å komme meg fint på aktiviteter med guttungen ( få med nok utstyr) .
De gangene jeg pakket bilen for å komme en tur opp på fjellet, demontering av sykkel og sykkelramme inn i bilen plasser få cm fra en liten pjokk.

Har kommet en del mer funksjonelle elbiler på markedet, trodde e niro kunne være noe , med nok en del kompromiss bortfall av funksjoner ( hengerfeste, plass og 4x4). Etter akkurat 2 år i kø, ble bilen veldig uaktuell for min del.

Solgte elbilen , litt pga innså pendling inn mot Oslo er stressende og varslet ytligere kostnader med restriksjoner for parkering.
Som kjekk pendlebil var elbilen helt suveren, lettkjørt og lite problemer (men det bør man vel forvente av en ny bil?).

Kjøpte min første diesel bil i fjor sommer og har hjemmekontor /tog/sykling til jobb. Sykling til butikk og næraktiviteter, med elbilen ble det mye kjøring hit og dit pga enkelhet.

Til
Mitt budsjett Kjører guttunge og meg nå komfortabelt, selv med en vanlig brødboks bil).
.  prøvde tm3, men manglet en del funksjonelt for mitt bruk (hode stanget  i taket bak) med
Folkevogna fikk jeg seter (som er gode), skikkelig ratt , skikkelig bagasjeplass, veldig god plass i baksete, skiboks og stativ, 3 sone klima, lydisolert, hengerfeste 2.2 ton, 4x4 bakkeklaring, minimalt med ding ding og pling plonglyder,
Kjører nær 100 mil før fylling vinter med skiboks , nær 120 mill sommer, dvs fyller tanken ca 1 gang i mnd.
Jeg lurer på hvordan biler mange har hatt, jeg synes fortsatt min gamle Audi fra 1997 er helt suveren, men setter pris på sikkerhetsteknologi i min folkevogn (som er like funksjonell som en gammel Audi eller Volvo 740).

Audi ET55 kunne jeg vurdert, men for kostbar både som ny og brukt (har ikke økonomi til å betale andre for dyre reparasjoner og nødvendig vedlikehold som uansett vil komme på en 2.5ton hitechbil.

* fra intet dukket Tesla opp med noe som fanget min interesse, moderne «landrover defender», som kan dekke flere funksjoner fanget min interesse, men kunne fint klart meg med noe enklere, så lenge funksjonelt og fordyrende uten dill dall .


2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Bompenger på elbil i Oslo.
« på: Fredag 15. Mai 2020, klokken 09:33 »
Ja disse `omkjøringsveien` rundt Oslo er lite fristende for de fleste, slik veiene er idag. Men jeg er også en av de som bruker disse veien rv22, både øst -sør rundt oslo (lillestrøm og sørover), eller lier-roa vest rundt oslo. Bor i nabokommune til oslo og bruker 1 time ekstra kjøring for å slippe å kjøre inn gjennom rushen i oslo med dertil bompenger og dårlig stemning.


Hvorfor ikke jobbe for en skikkelig Ring 4 rundt oslo. Start Lier, gjerne tunell og ut på RV4 nord oslo, ring videre til E6 skedsmokorset, videre sørover , ut til E6 Vinterbro/Vestby.

Dette ville ha mere nytteverdi for større region en bare de ,som bor så nærme oslo, som asker/bærum som ønsker lokal utvidelse inn mot Oslo sentrum. Økt kapasitet mot sentrum oslo.
Mulig jeg tenker subjektivt, da inn til sentrumsoslo sykler jeg  eller tog/buss. kanskje jeg ikke forstår behovet for å ta med bil inn til sentrum.

I ‘gamledager’ var naturlig for meg å parkerte jeg på karl johan/ akersgaten, stortingsgaten, rådhusplassen, pir 3 ved rådhuskaia og tulinløkka, når jeg jobbet i sentrum, kan forstå at mange ønsker denne muligheten , men oslo er ikke lenger tilpasset 80 tallet.

3
BMW i3 / Sv: Bytte av styrelager
« på: ſøndag 05. April 2020, klokken 00:10 »
Vi har fortsatt i3 60ah Familen. Av erfarne produsenter som BMW, Audi ,vw , ville jeg ha de samme forventinger. Ved å kutte på kvalitet , gjør det enklere for nye uerfarne produsenter å komme på banen.

4
BMW i3 / Sv: Bytte av styrelager
« på: Lørdag 04. April 2020, klokken 19:43 »
Er i prinsippet samme konstruksjon , McPherson oppheng, lager i fjørbenet en del av øvre ‘del av fjørbenet.

Audin på 1.8 tonn oppfører seg som en fjellgeit og skriver 8 tall hver vinter og knapt hatt en ukontrollert sleng på bilen, men min i3 blinket som et juletre på snødekte veier.

En så lett bil , som i3 burde lagrene  vare minst 300’km, det hadde isåfall jeg forventet.


5
BMW i3 / Sv: Bytte av styrelager
« på: Lørdag 04. April 2020, klokken 16:17 »
Hvorfor tåler ikke tårnlageret/fjærbeinslageret litt kjøring og ute-bruk ?
Har flere meldinger på at dette lageret må byttes ut etter knappe 5 år kjøring.

* min over 50 år gamle BMW , kun ca 300’km kjørt og 97 modell Audi med knappe 400’ , har fortsatt ikke hatt behov for bytte. Begge bilene går mykt og fint over hullete vei uten å avgi en eneste klakke/knirke lyd.



6
Mini Cooper E / Sv: Sykkel/skistativ på taket
« på: Lørdag 28. Mars 2020, klokken 17:12 »
60 kg er bra/ godt nok for denne type bil. Dvs ikke problemer med flere skipar eller 2 MTB sykler.

15 år gammel Konebil skal byttes ut før neste vinter, mini e kan passe inn her, som kan brukes til alt-mulig kjøring ellers i hverdagen/kveldsaktiviteter.


7
Mini Cooper E / Sykkel/skistativ på taket
« på: Fredag 27. Mars 2020, klokken 19:47 »
Kanskje dumt spørsmå nå i 2020l , men spør siden jeg ‘gikk fem på’ da jeg bestilte i3 i 2013, som viste seg ulovlig/uforsvarlig med tak og baklukestativ.
Og mini e, er en godt utprøvd  karroserikonstruksjon.

* jeg lurer på om mini e er godkjent med takstativ for type 2 sykler eller to ski paar ?



8
Jaguar i-Pace / Sv: Støv og sand i baksete kjøpt 30.11.19
« på: Mandag 24. Februar 2020, klokken 22:27 »
Forstår ikke hvorfor en slik sak skal feies under teppe, eller at det skal ta mange uker å fixe problemet.
Hvis det er finkornet veistøv , som siger jevnt inn ved baksete, så dr det fare for at (hvis det sitter) små barn inhalerer dette støv.

Jeg er ingen ekspert eller fagmann på støv , det kan godt tenkes at det ikke er skadelig, men tenker at veistøv også inneholder partikler fra piggdekk, dieseleksos, bremseklosser osv.

Flott for de som sitter foran har pollen og andre filtre som renser luften , men høres merkelig ut at man skal akseptere at «støv» siger inn ufiltrert til de bak.

9
BMW i3 / Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« på: Fredag 07. Februar 2020, klokken 18:26 »
At en kortslutning i ac modul (ac kompressor for aircondition antar jeg , og ikke ac modul for lading ?) uansett en dings som er ment å virke 15 år, ( eller er det meningen at bilene moderne biler  skal kastes etter garantiutløp ?

En dings som kortslutter, ikke reparebar , ikke sikring/beskyttelse , som da skal kunne ødelegge resten av drivlinje ?

Dette er ikke det eneste eksempel.
Hvor har kritisk biljournalistikk vært, hvorfor er biler konstruert på denne måte, hvor mer og mer kapsles inn og forbruker står igjen med lua i handa.




10
Kia Niro EV / Sv: Praktiske spørsmål
« på: Lørdag 01. Februar 2020, klokken 08:13 »
Må være i det «norske» elbilmarkedet, finne seg i å kjøpe ny bil i 2020, som 2019 modell, mens andre normalt vil få 2021 model ut i 2020.


11
BMW i3 / Sv: Dieselvarmer på i3?
« på: Mandag 20. Januar 2020, klokken 21:58 »
Så de mener at en mystisk feil i fremdriftmotor, snakker med varmepumpen og sier at Den skal skru av varmen ?

* varmepumpen jeg har for å varme opp mitt hus fra 1950 på 200m2, er en lukket boks til 20’000. I3 burde klare seg med en liten billig boks , som lett kunne byttes ut - men med forventet levetid min 20 år.

Men OK motor kan snakke og styre varme , kan det være tull med programvaren ?

Uansett, en mulighet å kunne via setup for bilens datastyring sette varmesystemet over til manuell modus , og leve med at fører må vri på bryter for varmen ?


12
BMW i3 / Sv: Dieselvarmer på i3?
« på: Mandag 20. Januar 2020, klokken 20:50 »
La oss si at varm&kjøleanlegget har sviktet , burde ikke motoren «skrudd seg av», da den forstår at her er det overoppheting på gang, før selvdestruksjon ?

Som fører , så har du fint lite med instrumenter å følge med på for å avdekke slike feil ? 



13
BMW i3 / Sv: BMW i3 94 Ah retrofit på 60 Ah versjon
« på: Mandag 20. Januar 2020, klokken 17:49 »
Jo vest med ny. Men om 5-8 år , eier med defekt 60 batteri og billig 94 bør lovlig få godkjent bytte.
 Evt. Bør BMW informere nå, at oppgradering går ut over sikkerhet, kipt å høre at man blir lurt.

14
BMW i3 / Sv: Dieselvarmer på i3?
« på: Mandag 20. Januar 2020, klokken 17:31 »
Mener man varmeapparat motor ? Jeg har byttet slikt på flere biler, sist på min 97 Audi med automatisk klimaanlegg. Her var det unødvendig komplisert konstruksjon og jeg brukte ca 3 timene med skruing og veldig dyr motor 1400 kr.

På min 69 mod BMW og 80 mod jeep er motor festet til 3 bolter og tar 5 minutter å skru ut.

Velkommen innovative løsninger og bruk og kast samfunnet.

15
BMW i3 / Sv: BMW i3 94 Ah retrofit på 60 Ah versjon
« på: Mandag 20. Januar 2020, klokken 17:27 »
Det betyr vel at 60 Jan oppgraderes til 94 ?

Når i3 ble lansert, så var nettop modul arkitekturen for fremtidige oppgraderinger. Jeg oppfattet det slik, alt. Villedende info/reklame ?

Sider: [1] 2 3 ... 49