Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - 02jan

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
onsdag 22. mars 2023, klokken 20:27
....men er dette ikke å vri seg vekk fra opprinnelige påstand/problemstilling ?   " bedre å la de land som har råvaren til aluminium  å prosessere metallet og foredle varene, som biler, beslag for bygninger, skinner for solsellepanel osv osv. 

Samme om produksjonen går på kull/olje. men spørsmålet er da, har disse lokasjoner alle andre råstoff/materiale som skal for å produsere varene ? Er det nok kompetanse, rett arbeidskraft er de nærme nok markedene som varene skal selges i ?

Hvis noe skal fraktes (da ikke med skip), er det bedre med lastbil/fly ?

Hvis ikke Europa skal få fraktet inn aluminiumsprodukter, hvilket materiale skal erstatte dette - rustfritt stål ?

Klarer ikke se ulempen med å prosessere metall/produkter på fabrikk liggende nær Havn (for motak av materiale og utsendelse av ferdige produkter til andre havner)  kombinert med energi fra co2 fri vannkraft.

#2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
mandag 20. mars 2023, klokken 18:30
Skal jeg ta på meg noen objektive briller, ville jeg tenke at den delen av befolkningen ,som bor i kaldt strøk eller gammelt hus vil i framtiden påføre nasjonen dobbel byrde ?
Staten må inn og subsidiere (strømstøtte) overforbruket for at disse skal holde seg varme + bortfall av eksportinntekter ?

Vil noen tenke at det er urettferdig felleskapet skal være med på å finansiere at noen er så ..... å ikke bo i 0 utslipp eller varmt strøk ?
#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
søndag 19. mars 2023, klokken 20:01
Men hva skal Europa  isteden for materiale basert på aluminium ? (Alt fra stillaser/forsterkninger i bygg/konstruksjoner/kjøretøy etc).

Er vel ikke helt galt om det blir foredlet nær markedet (havn til havn) og med 0 utslipp prosessering?
#4
Kjøpe elbil? / Sv: Minste elbilen med 4WD?
lørdag 18. mars 2023, klokken 18:10
Ville også ha fulgt med på Jeep Avenger og kommende Mini Countryman, når de leveres med 4x4.

Skulle gjerne ha sett en Elektrisk Fiat Panda 4x4.
#5
bZ4 / Sv: Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest
lørdag 11. mars 2023, klokken 18:25
Litt OT, men hvilken fabrikk/land er det BZ4 produseres på ?  (normalt så finner jeg dette ut selv, men her må jeg melde pass).
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
lørdag 11. mars 2023, klokken 14:03
Det er allerede betaling etter selvkost for feiing, men ved gjør at det soter mer en ved å fyre men annet ? så vedfyring gir 500 kr ekstra i tillegg til selvkost feiegebyr.
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
lørdag 11. mars 2023, klokken 11:38
Nei dette er nylig vedtatt i 2 norske kommuner. Avgiften faller på de som fyrer med ved. Kun kr. 500. I ekstra avgift lagt oppå normalt feiegebyr/kostnad.

Ikke dårlig gjettet hvis slike gebyr kan øke i sum, betaler allerede eiendomskatt og renovasjon/vann( betaler for målt forbruk) dette kommer på toppen. Antar dette er første steg til å «forby» vedfyring.
#8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
fredag 10. mars 2023, klokken 22:23
Enig med de siste og flere.

* fasiten i vinter for oss, er doblet strømutgifter i vinter jfr siste 20vintre (4000-6000 kr. pr.mnd siden i høst), med ca 15% laver forbruk sammenlignet med de siste 20 vintre - for prisen lever vi med 17 maks 19 grader i huset.

De siste dagene har vi hatt gratis solvarme igjennom vinduet og kjent på hvordan det er å ha 20grader i stua.

Kommunen min har nylig innført ekstra avgift til de som fyrer med ved, skal jeg tipse de om avgiftsfrie solstråler ?
#9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
torsdag 02. mars 2023, klokken 17:48
Lenge og lenge ? Slik jeg husker historien, først tidlig på 2000 tallet det ble «ledig» kraft i nettet. Årsaken var nedleggelse/avvikling av mye tung/prosessindustri fram mot slutten av 90 tallet.

Den gang var heller ikke den «grønne» vannkraften like verdifull ,som den kommer til å være for neste generasjon innbyggere.
#10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
torsdag 16. februar 2023, klokken 15:41
Lite obs å sjekke ut før mann går igang med å sette ut vindmølleparker ute i «havet».
Er ikke ekspert men ville tro at det er forskjellige grunner og områder der ute ,som brukes av fisk, småfisk, sjødyr, sjøplanter  etc.

Er det noe tema at vindmølle selskap trenger å ta hensyn til fiske/gyteområder eller er det bare å kjøre på da dette betyr lite for livet i havet/ jeg har ikke noe med å bry meg om dette ?
#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Statsbudsjettet 2023
lørdag 11. februar 2023, klokken 16:45
Kan bekrefte det var noe strenger å få lån noen år tilbake. Nyutdannet mitden av 90 tallet (IT) fast jobb med 220' i startlønn fikk jeg kjøpt 2 roms (55m2) i Oslo ved ring 2 for litt under 400'kr.  Populært område og lave fellesutgifter med oppvarming og vaktmester ink.
Men selv med 100'k i egenkapital var det ikke mulig å få låne slik at jeg kunne kjøpe til 430-470 prisklassen (2 roms innen for ring 2), som jeg primært så på.
Den gang  var det  jo også mer normalt at de som kjøpte , kjøpte for å bo , ikke for å pusse opp og tjene eller være bolighai.
Men jeg antar at systemet idag er til det bedre, 2 roms i samme område ligger å på 4,5-5. Er det noe statistikk på hvem som får kjøpe 1 ,2 roms leilighet i Oslo/storbyer , er det hovedsakelig 1 gang kjøpere (unge voksne?) eller er det bemidlete / selskap for å plasser/tjene ?

Strømprisen den gang var neglisjerbar, men kostanden ble bakt inn i felles varmtvann fyring. 

#12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
onsdag 01. februar 2023, klokken 20:34
Matproduksjon/fiskeforedling var jo en produksjon/industri det var mye av i landet fram til jeg var lite barn på 70 tallet og litt utover 80 tallet.
Så var det noen som fikk en ide om å legge ned det meste av dette og flytte produksjonen til andre siden av jordkloden for så frakte ferdig foredlet fiskemat tilbake til Europeiske markedet.

Er det fortsatt slik at mat produsert på fossil energi (Kull/olje) utkonkurrerer kort reist transport og produksjon på vannkraft energi ?  Antar at mye av slik matproduksjon er betydelig automatisert med  høyteknologiske maskiner/roboter ?

Men hvis vi har solgt ut strømmen til kabler eller syrebehandling, så er det begrenset hva neste generasjon kan finne på med av produksjon med vannkraft energi.
#13
Joda jeg gir meg, skal heretter tenke antall små bokser når jeg vurderer hvor mye bagasje en bil kan romme

Men dette er jo en avsporing fra at noen bilmerker ikke oppgir standard / måler ikke etter VDA uten å oppgi dette.

Hva som er best av små bokser vs banankasser får jeg holde for meg selv.
#14
Hvor har du lest at jeg mener små esker ?

Volum i liter er en måleenhet som brukes for Bagger, sekker ,kofferter etc , slik at man kan tenke seg å få med dobbelt så mye bagasje (sekker/bagger) i et 600 L (VDA) vs 300 Liters bagasjerom.  4 store sekker på 100 liter går neppe inn i bagasje på 300 liter. Men om man må ha et 5 eller 7 banankasse bagsje sier meg lite.
#15
Det finnes allerede en standard for måling av bagasje volum (har eksistert flere 10 år). VDA , som er en tysk industristandard. De fleste kjente bilprodusenter har fulgt denne standard måte å oppgi antall liter både med oppslått og nedfelt bakseterygg.

Leser man tester fra bl.a Teknikens Varld, så oppgir de volum med VDA. Hvorfor noen produsenter oppgir volum her i Europa på sine biler uten å opplyse hvilken standard de følger er for meg oppskrift på misforståelser.

I gamledager , kunne noen luringer oppgi hestekrefter i SAE , som på papiret gå høyere tall, men de som var flink pike og fulgte angitt standard DIN oppga lavere antall hestekrefter.  Dette ble det selvfølgelig slutt på , da det måtte anses som lurendrier etter dagens norm/lovverk.

Banankasser, hvem kjører rundt med det ?
© 2023, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA