Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - 02jan

Sider: [1] 2 3 ... 48
1
Elbiler i media / Sv: Ap vil ha et tak på momsfritaket for elbiler
« på: lørdag 09. november 2019, klokken 20:52 »
Mang der ute , som har behov for større praktisk bil, dvs vanlig familiebil stasjonsvogn, som ikke har råd til Mercedes elbil SUV eller Audi el SUV.

Finnes ikke idag , og neppe noe i 2021 heller , i klasse med Toyota avenis , Skoda octavia og Mazda 6. Vanlige familiebiler på 1200-1400 kg vekt. Mange har heller ikke råd til å kjøpe disse nye.

Dette er biler mange kjører rundt i med familien sin, er ikke sikker på at alle her er klar over at hvis disse normale familebilene smeller  med en stor elbil , så er det 1200-1400kg mot 2500 -2700kg.

Ved slik vektforskjell overføres størsteparten av kraften over til den lette bilen.
Det betyr at de i den tunge går uskadet, mens de i den lette får alvorlige eller død med front i front moderat fart (60-70kmt).

For egen del hadde jeg ikke mulighet til trafikksikker elbil til 800’ men kjøpte meg en større og dyrere fosilbil en det jeg har behov for, nettop for å ha glede av airbag og deformasjonssone på moderne bil - hvis det skulle smelle.

At de som fortsatt kjører rundt i idag eldre og «lette» fosilbiler, bare er missunnelig pga må betale fulle avgifter og forringet sikkerhet, fordi noen kan kjøpe luksus kjøretøy fra 700-800’kr har jeg ingen formening på.

Men så lenge utvalget på elbiler er som det er ,forstår jeg hvorfor noen stiller spørsmålstegn på avgift modellen.




2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil salget dramatisk ned
« på: søndag 03. november 2019, klokken 18:23 »
Tviler på at det å destruere 1-2 milliarder biler, for på produsere tilsvarende antall nye elbiler er det mest gunstig for miljø.

Hvorfor ligger det ikke ant til at det dukker bedrifter, som i større skala kan konverter konvensjonelle biler til elektrisk drivlinje. Selv mannen i gata har klart og konvertere. Spesielt SUV biler burde vært godt egnet.

Etter 5 år med i3 (ventet forgjeves på praktiske oppgraderingsmuligheter), har stått 1,5 år i eniro venting, estimert kun et år igjen.

Dagens praktiske elbiler ifamilieklassen med bakkeklaring , 4x4, hengerfeste og takstativ er fortsatt utenfor mitt budsjett.

I3 (pendlebil) røyk ut da det blir for kostbart for min husholdning at pappa har egen ny pendlebil, etter at bom og parkering kostnader økte betraktelig, samtidig familiebilen til langtur/ferie begynte å falle fra hverandre pgar rust i bærekonstruksjon.

Kjører nå eltog til jobb (Oslo), som jeg tenker er riktig for min del, gjør alt av handling, og aktiviteter med minst mulig bil involvert (med elbil ble det kjøring selv på gå avstander).

Prøvde tesla 3 , kjekk bil, litt bakkeklaring og flatt tak, for skiboks. Kunne jeg strukket meg etter RWD utgaven.

Ble en nyere diesel (euro6) stasjonsvogn 4x4  ,som jeg fikk kjøpt til pris av liten elbil. Så da har guttungen airbager bak og annen moderne sikkerhetsteknologi, istede for at jeg kjørte rundt med dårlig samvittighet.

* holder en knapp på at Bollinger B1 kommer om få år alt. Alt. Nye defender 90 kommer BEV, så kan de andre holde på med dråpeform og lavprofildekk.




3
BMW i3 / Sv: Vurderer å kjøpe i3
« på: lørdag 05. oktober 2019, klokken 15:34 »
Kjørte nylig åmotveien , Røldal over til Haukeli med min mellomstore tyske crossover , som passer perfekt til denne type vei. Da bakkeklaring, 4x4 og ekte adaptive LED hovedlys (noe min i3 skulle ha, men hverken LED hoved eller adaptiv sving fungerte i praksis , mulig forbedret på siste årsmodell?

I3 på svingete , isete røffe vinterveier 80 sone i høyfjellet, vil jeg si i3 definitivt ikke passer til. Spesielt med 4 i bilen, barn i baksete og kanskje løse ski klemt inn ?
Personlig ville jeg syntes det hadde vært svært artig å kjørt en i3 ( ikke en egen), på disse veiene - men da uten passasjerer.



4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Skal vi ha renere luft i byene må Diesel bilene tilbake a
« på: fredag 06. september 2019, klokken 18:26 »
hva med å legge sykkeltraseene langs hovedveiene, så kan svevestøv samles inn i lungene, istede for kostbare filter løsninger på bilene.

5
Kia Niro EV / Sv: Går du for Tesla Model 3 i stedenfor e-Niro?
« på: fredag 28. juni 2019, klokken 22:59 »
Forstått det drøyer med å få til hengerfeste (og produsere bil). Har nylig oppgradert familiebilen , med tilsvarende (som min gamle) til nyere europeisk crossover stasjonsvogn med 4x4 og hengerfeste (2+tonn).

Kia reservasjonen beholder jeg for å vurdere , hvis stoffsete og 40-batteri blir en valgmulighet- hvis behov for lokalbil. Kjører nå eltog og sykkel til hverdags.

6
Elbiler i media / Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
« på: mandag 10. juni 2019, klokken 20:57 »
Kjørte selv med på E18 Sandvikabrua og kikket ned på flammene ut fra anlegget, kraftige flammer ut av stasjonen, noen metallplater på bakken.

Med vindu og soltak lukket (sort røyk), tenkte jeg litt på at denne stasjonen , var i 4 år plassert 100 meter fra kontorvinduet mitt og mange mennesker daglig gikk forbi (ring 3 Gaustad ), der var det ikke slike hendelser.


7
Model 3 / Sv: Smalere dekk, noen som kjører på 215/50 18?
« på: søndag 02. juni 2019, klokken 19:44 »
Min Audi a6 quattro med 1630 kg tommvekt er levert med 195/65 15, og forsåvidt (samme bilmodell) godkjent opp til 255 brede dekk.

Med 195 dekk har bilen kjøreegenskaper, komfort og bremseegenskaper , som overgår de fleste elbiler (og fosilbiler), jeg har kjørt.

Hva er det som er så spesielt med modell 3, at den ikke kan kjøre på «smale» dekk på norske veier ?

Har prøvekjørt Mod3P, uten problemer med å kjøre som en prest , selv om den også kan kjøres sportslig.

BMW i3 leveres med 195 dekk, men kan kun
Kjøre med myke vinterdekk 155 dekk (vinter) uten at det er noe problem.

8
Kia Niro EV / Sv: Går du for Tesla Model 3 i stedenfor e-Niro?
« på: fredag 24. mai 2019, klokken 19:20 »
Har også vurdert (vurderer fortsatt), Kan model3 erstatte vår Honda crv ? Har reservert Elniro , men det drøyer og uten 4x4 og hengerfeste blir det mange kompromiss.
Likte mye med model3 (har lyst på slik bil), men med mine 181cm, er hodet veldig nære glasstaket. Selv i golf 1 fra 75 og Audi coupe GT fra 85 sitter jeg bak uten å stange i taket.
Heldigvis drøyer Kia , så jeg har ennå tid å vurdere.

9
BMW i3 / Sv: Har alle solgt BMW'n sin ?
« på: torsdag 23. mai 2019, klokken 21:44 »
Har fortsatt min i3, passert 110’km. Bilen holder seg godt, selv om den brukes mye.
Har oppgradert til 20 tommer (430), som gjør bilen hakket mer sportslig og går støtt som et tog i 110kmt.

Merker ikke mere støy på 20 vs 19. Målte 4db lavere støy i min i3 90 km/t , samme vei, samme dag, samme strekning på annen ny bil til 700’.
2db laver en i ny xc60 på våt vei i 80kmt.

Satte inn skinnseter i vinter, men kun skinn bak nå (praktisk), stoff er for meg bedre å sitte i, da jeg ikke liker å være avhengig av varme i sete. Skinnsetene er fine, men går inn i et annet bilprosjekt.
Montert sikerhetsvegg bagasje, da jeg frakter diverse utstyr.
Holder på med ekstra støyisolering, nå som garanti går ut.

Har fått tak i ekstra sett med bakfelger/20x175for plassere disse foran +
Spaceer f/b for å få bilen slik jeg vil ha den. Mulig jeg legger på bredere bak og skrur på skjermbreddere.

Gjorde omtrent det samme med 1. Bil når jeg var 18, men siden BMW kommer med på refleksteip og kromlist på siste årsmodell , tenker jeg alt er lov.

Har begynt å slenge innom FB, dukker av og til opp nye ideer.



10
BMW i3 / Sv: Kjøpstips brukt i3
« på: søndag 12. mai 2019, klokken 10:13 »
Har hatt i3 i 5 år, ingen av tingene som nevnes over. Men fortsatt fornøyd med bilen, og hadde helt sikkert vært fornøyd uten LED lys, hifi og soltak , som er utstyr jeg selv setter pris på.

11
BMW i3 / Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« på: lørdag 11. mai 2019, klokken 19:41 »
Prøv å start lader via SMS , jeg hadde samme trøbbel med app/brikke pga tull med DNB konto min igår opp mot Fortrum.

12
Kia Niro EV / Sv: Går du for Tesla Model 3 i stedenfor e-Niro?
« på: mandag 29. april 2019, klokken 22:42 »
Skoda crossover, Audi q2 electric, Volvo xc40 electric kan dukke opp i 2020. ikke sikkert de er mer spennende eller sprekere i designet en e niro, men kommer noen av de
Med 4x4
Og hengerfeste, så kan det åpnes opp for litt konkurranse.

13
Kia Niro EV / Sv: Hvilken pris har du fått fra din forhandler?
« på: lørdag 13. april 2019, klokken 07:07 »
Ser at eniro og M3 s+ koster omtrent det samme , ca 370’nok , i Norge.

Mens i Sverige koster eniro 430sek og M3 s+ 540 sek, er det slik at det selges en ribbet billig versjon av eniro i Sverige , hvorfor er det så stor prisdifferanse ?

14
BMW i3 / Sv: Rust på "bremsene"
« på: tirsdag 09. april 2019, klokken 21:17 »
Jeg antyder at rusten på skive spisser opp klossene på kort tid, mine var også nede på stålet lenge før forventet. Se hva jeg skriver over. Skal være slik.
Min 69 modell har skiver fra 70 eller 80 tallet. .

15
BMW i3 / Sv: 120ah - realistisk rekkevidde - egne erfaringer
« på: tirsdag 09. april 2019, klokken 21:07 »
Polstra 2 virker lovende , 5 dørs CC crossover 4x4, med litt mer spennende funksjonelt design. Følger med på denne,  lurer også på om den komme som
Volvo 40.2. 

Sider: [1] 2 3 ... 48