Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Stikkkontakt

Sider: [1] 2 3 ... 143
1
Volvo / Polestar / Sv: C40 Recharge
« på: I dag kl. 12:11 »
Volvo har lagt ut en teaser idag med silhouetten av deres kommende biler plassert på en tidslinje. Bilen som skal lanseres idag ligner ikke på PS2 dersom denne teaseren er autentisk. Den ligner mye mer på XC40.

2
Utifra silhouetten å dømme blir C40 svært lik XC40 bortsett fra mer coupe-aktig hekk. Det blir altså ikke en Polestar 2 med Volvo-logo.

3
Audi e-tron GT / Sv: e-tron GT Bilder og videoer
« på: I går kl. 18:07 »
Noen som har fått "Masser av rabatt" på e-tron GT?
De snakket om et sett vinterdekk da jeg spurte. Det er vel 20000 kr for Møller. 40000 i listepris..

4
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Videoer og bilder
« på: I går kl. 10:23 »
Har de oppgitt luftmotstanden?
Kan da umulig være under 0,30 med så firkantet fasong. Ligner igrunn litt på legende Lancia Delta Integrable. Og DET er et kompliment!!

5
Mach-e / Sv: Mach-e GT
« på: I går kl. 00:08 »
Ingen som visste noe, så jeg spurte Ford.
Bestilling mulig om et par mnd.
Kun GT Performance som blir tatt inn til Norge.
Pris usikker.

6
i-Pace / Sv: Tragisk ulykke
« på: Lørdag 27. Februar 2021, klokken 10:37 »
Helt ufattelig at det er mulig å overleve noe slikt.

7
i-Pace / Sv: SE vs HSE
« på: Fredag 26. Februar 2021, klokken 10:56 »
Endte opp med å kjøpe denne SE utgaven i dag https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=206077406

Importbil?
Regnr tilsier vel førstegangs registrert i Norge mai-ish 2020.

Nei den er norsk. Den er regget i Juli 2019 -https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop%2Bog%2Bsalg/kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=EB32089

Brukt som privatbil hos en ansatt hos importøren.

Grunnen til at jeg spør er at det første EB-skiltet i Norge kom 27.september 2019.

8
i-Pace / Sv: SE vs HSE
« på: Torsdag 25. Februar 2021, klokken 20:46 »
Endte opp med å kjøpe denne SE utgaven i dag https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=206077406

Importbil?
Regnr tilsier vel førstegangs registrert i Norge mai-ish 2020.

9
Mach-e / Sv: Tester av Mach-E
« på: Torsdag 25. Februar 2021, klokken 10:17 »
Mulig det er bare jeg som har blitt så vant med det jevne gnaget om hvor mye strøm I-Pace bruker at jeg forventer nye biler på markedet skal gå mye lengre og bruke mindre strøm, men det viser det seg stadig at de ikke gjør det når de lander i norsk klima..
Strømforbruket til I-Pace er sånn midt på treet.

Etter min mening er forbruket på I-Pace greit.
Problemet er at hurtigladingen er elendig og langt dårligere enn det som annonseres.
Det er også en luksusbil interiørmessig. Spesielt i HSE og FE-versjonene. Disse får du med 20-30000 km til 600.000 kr. Det er ekstremt mye bil for pengene.

10
i-Pace / Sv: SE vs HSE
« på: Onsdag 24. Februar 2021, klokken 13:15 »

Tror dette glasset er av en type med veldig god isolasjonsevne.

Det tror jeg ikke, for å få god isolasjon så må det være to eller trelags som i hus. Et tolagsglass har en U-verdi på ca. 1.5.
La oss si at panoramataket har en U-verdi på 5 og er på 3m2. Hvis forskjellen mellom kabin temperatur og ute temperatur er 40 grader, vil det tapes en effekt tilsvarende


U-verdi på 5 tilsvarer tynne 1-lags glass som ble benyttet i vinduer før andre verdenskrig. Glasset i i-Pace er for det første mye tykkere. I tillegg antar jeg det er laminering i glasset slik at det ikke går i tusen knas med den minste sprekk. U-verdien er nok langt langt lavere enn 5.

Jeg tror også U-verdien er lavere men mitt poeng var at selv med en U-verdi på 5 så har det lite å si energimessig, det går mere på hvordan opplevelsen er.

Tesla Bjørns test med isolert og uisolert er en god indikasjon på hva forskjellen er hvis en ønsker å bruke bilen som et telt. Har et varmekamera så jeg kan teste hvis det blir kaldt igjen.

En grunn til å tro at glaset er godt isolert er at snørester blir liggende veldig lenge på taket selv med 20 grader i bilen og utetemp like under null.
Om det var dårlig isolert ville varmen fra kupeen raskt lage en vannfilm under snøen som ville fått den til å gli av.

11
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 nærmer seg
« på: Tirsdag 23. Februar 2021, klokken 09:33 »
Som RJK skriver kan man endre bakseteposisjon men fra elbil24.no: "Volumet i bagasjerommet oppgis til 531 liter, som er med baksetet i midterste posisjon. Derfra kan du enten skli det 10 centimter bakover, eller forover – en total lengdejustering på 20 centimeter der, altså."

Så vi som har bilstoler må ha baksete i bakerste posisjon og da blir bagasjevolumet bra mye mindre enn 500 L => vill ikke kunne erstatte vår etron.
ikke enig, den har 15-20 cm lenger akselavstand enn etron. Du sitter lenger foran og det vil gi mer benplass bak.

Noen få cm ca.(2928mm)
Men 5 er nøyaktig like lang, like bred og like høy som I-Pace. Den har også eksakt samme akselavstand.

12
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 nærmer seg
« på: Tirsdag 23. Februar 2021, klokken 08:31 »
Synes prisen er lav til å være så stor 4wd og med 73 kWh. Billigste 4WD på markedet.

Det er vel ikke billigere enn Polestar?
Den har også masse utstyr og like stort batteri. Den lader dog litt tregere og har litt mindre plass.

13
i-Pace / Sv: SE vs HSE
« på: Mandag 22. Februar 2021, klokken 12:34 »
... Glasstak er en avveining med litt ekstra støy i tuneller mot kulderas om vinteren. ..

Det jeg derimot merket var når jeg hadde en lånebil med ståltak i fjor sommer, trodde bakdørene var åpne når jeg kjørte inn i Helltunnelen første gang :-)

Taket er vel i aluminium?
Ellers har jeg heller aldri merket kulderas.
Etter min mening er det taket verdt mer enn det det koster. For å si det enkelt. Jeg ville aldri vurdert en bil uten.

14
Mach-e / Mach-e GT
« på: Torsdag 18. Februar 2021, klokken 08:31 »
Noen som vet når denne kommer?
Noen som har fått estimert en pris? Ser den er 2000$ dyrere enn First Edition i USA, men med noe mindre utstyr.

15
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Oppdatert Bolt inkl LWB-versjon
« på: Mandag 15. Februar 2021, klokken 11:17 »
https://www.cnet.com/roadshow/news/2022-chevy-bolt-ev-hatchback-debut/

Samme drivlinje, men 11kw AC. 160 km på en halvtime tyder vel på fortsatt 50 kW DC.
Oppdateringer i form av kjøreassistenter er på sin plass og prisen er særdeles gunstig. Må si at jeg savnet de ekstra 15 cm som EUV har. Regner med det meste legges til i bagasjerommet som er noe knapt på standardutgaven.
Synd vi ikke får se denne i Europa.

Sider: [1] 2 3 ... 143