Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - KjellG

Sider: [1] 2 3 ... 78
1
Måleren kommuniserer med M-bus. Så langt jeg kan se gir måleren fra seg fortløpende informasjon om energiforbruk, ingenting annet. Ingen programvare i måleren kan gjette hva energien brukes til.
Med utstrakt bruk av analyse av data over lang tid, kan en spion kanskje finne ut noe om deg, men med stor usikkerhet.
En kan tenke seg at måleren kan gi fra seg aggregerte data, men fortsatt bare én stor sekk med forbrukt energi. Hvorfor skulle nettselskapet bry seg med det, du får jo tilgang til alt måleren vet og kan manipulere dataene selv?

2
Det aller meste i en vanlig bolig går til oppvarming og varmtvann, dvs ohms last. Da er det ev enkelt å regne ut den siste strømmen.
Strøm eller linjespenning vises ikke på displayet. Hva en får ut av HAN vet jeg ikke

3
Kommentaren gikk på at HAN-porten på strømmåleren kun gir fra seg hvor mye strøm som går, ikke hva som bruker strømmen. Det har vært lange diskusjoner om overvåkning. Du kan tyne ut noe av rytme i strømforbruk, men lite mer. HAN-porten i seg selv er totalt dum.

4
Videre er jeg medlem i en pilotgruppe som tester ut noe som heter Oss. Der er en boks som kobles til smarte målere og som gir deg forbruket nå på en app på mobilen. Den kan garantert si deg når du lader og når du er ferdig. Er vel ikke tilgjengelig for så mange enda, men det vil garantert komme flere slike systemer.
https://oss.no/

Måleren ser at det pt går si 10A, men til hva? Til lading, til vvb, til panelovn?
Hvordan finner oss.no ut av dette?

5
Audi e-tron / Sv: e-Tron flerfase på IT?
« på: fredag 15. november 2019, klokken 12:30 »
Fordelen med V-kobling på IT er at med 32A lading over én linjespenning, får bilen 7,4kW mens den blokkerer for 12,7kW. Med V-kobling får bilen fortsatt 7,4kW, men blokkerer ingenting. 5 kW er tilgjengelig for huset mens bilen lades. Dette er gunstig for dem med litt små hovedsikringer.

6
Lade hjemme / Sv: 32A lading med 32 sikring + andre kurser i garasje
« på: onsdag 13. november 2019, klokken 14:25 »
Slik er vel reglene ja.

Men om jfa A står kun foran jfa B beskytter den jo likevel ikkje kablen om den (jfa A) går i metning, så eg skjønner ikkje den heilt.
Usikker på hva du mener. Gitt at en «kursikring» mater en ren kabel uten avgreninger til en ladestasjon med type B:

1) Kusesn er sikret med en ren sikring. Type B i ladestasjonen vil trippe på jordfeil ACDC i lasten. Sikringen vil trippe om en jordfeil i kabelen blir stor nok, dvs strøm opp mot sikringsstørrelsen.
2) Kursen er sikret med jfa type A. Jordfeil etter ladeuttaket er sikret av ladeuttaket. Jordfeil i kabelen er sikret dersom det ikke samtidig er en maskerende DC-jordfeil i ladeuttaket som ladeuttakets type B ikke har reagert på. Det er lite sannsynlig.

Mao, i dette tilfellet vil type A forran type B gi litt høyere sikkerhet. Utsagnet er mao ikke entydig.



7
AC fleksilading / Sv: 400 V TN lader som går til både Tesla 3 og Zoe 40
« på: tirsdag 12. november 2019, klokken 15:21 »
Høres ut til at du skal til med trafo? Slike gir litt tap. Om mulig, plasser den et sted hvor du kan nyttiggjøre deg varmen.

8
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Skevbelastning och söknad till netteier
« på: søndag 10. november 2019, klokken 12:04 »
Hvis du har IT-nett, så vil lading med en spenning på 32A blokkere mye.

Tenk deg 3*32A hovedsikringer. Du lader med 32A over L1 og L2. I leder L3 går ingen strøm. Her er 32A «ledig», men du har ingen returvei og L3 er blokkert.

Tesla kan lades i V-kobling. Da oppheves blokkeringen, men en har fortsatt noe utfordring med lastbalansen, som alltid.

9
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Skevbelastning och söknad till netteier
« på: lørdag 09. november 2019, klokken 17:49 »
Tror en skal være ekstremt uheldig om dette skal ha noen praktisk betydning. Dette under den antagelse at om du ser på alle hus som mates av samme trafo og alle laster er koblet tilfeldig mellim linjelederne, så vil litt skjevlast fra et hus utjevnes av skjevlast i neste hus, osv.

At trafo skal ta skade betviles, den er sikkert sikret for ikke å ta skade.

Det er rett at om en tenker seg at kun én linjespenninger i en trafo belastes fullt ut, så vil den siste linjelederen ikke kunne belastes i det hele tatt. 1/3-del av trafo står ubenyttet og blokkert.  Skulle dette skje, kan everket be kundene om å reorganisere og koordinere hvilke linjeledere de belaster.

PS, hva for program er det utklipp fra over?

10
Audi e-tron / Sv: Lading av e tron
« på: lørdag 09. november 2019, klokken 13:16 »
For Audi's vedkomne er schuko kontakten til 8 A. Jeg forstår ikke det maset om å bruke "tilfeldige" løsninger. Uansett må en ha en elektriker til å montere et B-vern og da er allerede arbeidspengene til elektriker brukt. Hvorfor ikke få han til å montere en ladestasjon i stedet?

Et dedikert ladeuttak er selvfølgelig å foretrekke, så her er vi helt enige.

11
Audi e-tron / Sv: Lading av e tron
« på: lørdag 09. november 2019, klokken 00:55 »
Jeg tror også det.
Mao, dersom det står en schuko på veggen som kladden plugges inn i, så er dette «farlig». Dersom det settes en CEE på veggen med overgang til schuko, så er det trygt?

Det burde jeg jo ha innsett.  Godt med informative artikler om trygg lading.

12
Audi e-tron / Sv: Lading av e tron
« på: fredag 08. november 2019, klokken 23:52 »
Fra den lenken:
« Man kan fint bruke en slik kontakt til lading av bilen, bare merk at man som regel trenger en adapter som fås kjøpt der ladekabler og elbil-tilbehør selges.»

Hva slags adapter er det snakk om her?. En ny ledning fra kladden til veggkontakten CEE?  Lar alle kladder seg åpne for kabelbytte?

13
Audi e-tron / Sv: Lading av e tron
« på: torsdag 07. november 2019, klokken 22:32 »
Så langt jeg forstår lader e-tron likt med eGolf.
Da har bilen to ladere ombord. Sett på kabelen mellom bil og ladeuttak, er laderne i utgangspunktet koblet L1-N og L2-N. Dersom ladeuttaket signalerer 16A lading, suger hver lader 16A. Dersom ladeuttaket er tilknyttet et TN-nett, går det 16A i N-leder.
Dersom ladeuttaket signalerer 25A lading og bilen bare finner spenning L1-N, blir laderne parallellkoblet i bilen og den trekker 25A.

Dersom ladeuttaket er koblet til et IT-nett, blir N-leder fra bilen koblet til L3. Dersom en lader i V-kobling, går det nå 28A i N/L3-leder. (Dette kommer av vektoraddisjonen i 230V IT).

14
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Parkere fossilbil på ladeplass.
« på: tirsdag 05. november 2019, klokken 17:14 »
Eneste fornuftige er å plassere ladeuttak lenger fra døra. Folk vil helst kjøre inn tildisken! Å tro at en kan kjefte bort fossilsjåførene er fåfengt. Elbilførere klarer jo selv ikke å la vær å parkere på ladeplass.

15
Audi e-tron / Sv: Lading av e tron
« på: mandag 04. november 2019, klokken 23:11 »
Dere må uansett ha inn en egen dedikert kurs til lading med rett type jordfeilvern. Det er direkte brannfarlig å lade på en kurs som ikke er beregnet til elbil lading. I tillegg kan feil i ladesystemet føre til at utstyr i sikringsskapet blir ødelagt om du ikke har jordfeilvern som takler dette.
Du tenker på at feil i lader (i bilen) sender likestrøm tilbake til strømnettet?

Det som står sikringsskapet vil gjerne overleve, men annet utstyr i huset kan potensielt bli ødelagt.

Ville selv fryktet bruken av en tilfeldig stikk / kurs mer. Den kan være koblet via flere koblingsbokser, som fører til varmgang. Har selv sett dette, det tok flere år før det ble varmt nok til at boksen smeltet. Heldigvis oppdaget før mer skade oppstod.

Samme problemstilling gjelder også varmtvannstank, en grunn til at disse nå kobles direkte, og via stikk kontakt som før.

Helt riktig ☺️ ved feil kan likestrøm føres tilbake på strømnettet. Dette kan ødelegge samtlige jordfeilbrytere i installasjonen.

Ved feil i ladekretsen kan bilen begynne å trekke likestøm jordfeil fra nettet. Det vil ikke en vanlig jordfeilbryter type A nødvendigvis oppdage og feilen kan bli stående. En type B vil slå ut siden den er mer følsom også for likestrøm.

Ad lading. En må skille mellom tid for fullading av batteri fra tomt og etterfylling for det du har kjørt siist døgn. Vanligvis er ladebehovet mindre enn en tror, fordi en til daglig kjører mindre enn det en rekker å lade pr natt, selv med litt langsom lading.

Sider: [1] 2 3 ... 78