Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - KjellG

Sider: [1] 2 3 ... 82
1
Lade hjemme / Sv: For varm automatsikring?
« på: Lørdag 04. Juli 2020, klokken 18:17 »
En klassisk automatsikring har jo både en bimetallfjær og en spole i serie med lasten så noe varme og spenningstap er vel uungåelig?

2
Lade hjemme / Sv: Hyttelading - hva får folk lov til å installere
« på: Tirsdag 23. Juni 2020, klokken 19:46 »
Kan ikke svare på spørsmålet ditt (har ikke hytte), men jeg har nylig fått på plass en Easee her hjemme (har konvertert til 3-fas og fikk godkjent 3x63A på hovedsikring, så Easee-boksen har fått en egen 3x32A)
For ordens skyld: 3-fase stikkontakt for lading har en bare nytte av om bilen har 2-3 ladere ombord. Full symmetri oppnår en bare med 3 ombordladere.

3
Lade hjemme / Sv: Hyttelading - hva får folk lov til å installere
« på: Tirsdag 23. Juni 2020, klokken 19:42 »
Logikken blir da at det må søkes om enhver kurs over 16-20A, også komfyrkurs.
Det virker ulogisk om søknaden er styrt av hva strømmen sal brukes til lading eller badevann.

4
Avansert: Batterier og Lading / Sv: 32A 4pol jordfeilautomat og IT
« på: Tirsdag 02. Juni 2020, klokken 14:06 »
I IT kan en flytte lederen på L3 til N-terminalen, så slipper en lasker.

5
Med helt symmetrisk last i et 230/400V nett går det i normaldrift (varmeelementer) ingen strøm i N-leder. Dersom lasten er ladere i stjerne, kan en oppleve overharmoniske strømmer i N-leder. Dette er uønsket, men vanskelig å unngå.
Det finnes diverse industriutstyr som går på 3*400V uten N i trekantkobling.

6
Problemet på kort tid vil være at jordfeilvern i resten av anlegget ditt ikke fungerer og stående jordfeil ikke vil bli oppdaget. Dette kan forårsake brann eller potensielt dødelig berøring av feks vannkraner vasken eller dusjen.

Her omtales vel ett felles jordfeilvern for hele huset. Med eget jordfeilvern type A for den kursen det lades på, vil bare dette vernet kunne blindes av DC. DC kan en forøvrig få fra alt ladeutstyr med likerettere, PC, mobil, radio...

7
Audi e-tron / Sv: Logget spenningen på 12V batteri (for de teknisk interesserte)
« på: ſøndag 19. April 2020, klokken 16:07 »
Er dette et vanlig 12V blybatteri?
I så fall, så anbefalte NAF i sin tid en ladespenning på 14,4V på startbatteri. Vanligvis var bilene med ca 13,8, noe en mente var for lavt i Norge.

8
Lade hjemme / Sv: Tiårets mest meningsløse dings?
« på: Fredag 17. April 2020, klokken 21:29 »
Kokong EV10 skal ha «plass for ladekabelen slik at kladden ikke henger i kontakten».
Hvor lager EV10 kladden?

9
Det er feil at kabeltrommelen oppfører seg som en induktans. Dette fordi kabelen er en toleder. Opprullet kabel oppførerer seg derfor som to viklinger i motfase. Spolen er bifilarviklet

Kabel i opprullet tilstand blir varm pga ohms tap i kabelen. Vurder alltid grad av uttrekk opp mot strømforbruk. Ved langvarig høyt forbruk som panelovn eller lading må en alltid trekke kabelen helt ut.

10
Lade hjemme / Sv: Tiårets mest meningsløse dings?
« på: Fredag 03. April 2020, klokken 18:25 »
Designpriser kan være så mangt. Noen som husker Startloop? Startloop

Flott utseende som krevde ekstra plass for oppbevaring. Dessverre fungerte den dårlig og gikk fort ut av salg, bortsett fra hos NAF som drev på etter alle andre. Fungerte ikke, men fikk designpris.





11
Lade hjemme / Sv: Tiårets mest meningsløse dings?
« på: Fredag 03. April 2020, klokken 17:30 »
Her finner du et foto av innmaten i Kokong S https://dealflow.no/case/lightcircle/oversikt

Øyensynlig overvåker stikkontakten strømtrekket. Blir strømtrekket lavt nok, slår den nesten av utgangen. Tilbake blir bare en liten pilotspenning for å teste om lader eller annen last, blir frakoblet. Ved ny tilkobling er stikkontakten nullstilt og gir full spenning. Kanskje har den også en temperaturføler.

Jfr Lightcircle har den også følgende spesifikasjoner:
230VAC til 5V DC og 3.3VDC.

Jeg er usikker på hvordan den leverer 5 og 3,3V DC siden det øyensynlig ikke finnes annet enn to stk schucko. Trådløs DC kanskje, men hvordan kontrollerer de da spenningen en mottar? Pussig produkt.

12
Lade hjemme / Sv: Tiårets mest meningsløse dings?
« på: Lørdag 28. Mars 2020, klokken 12:03 »
Her: https://thehub.io/startups/avenira-technologies

Følg lenken i høyre kant, goes nowhere. Er Avenira/Ejector allerede historie?

13
Lade hjemme / Sv: Tiårets mest meningsløse dings?
« på: Lørdag 28. Mars 2020, klokken 01:39 »
Google «Kokong EV10» og du finner flere varianter: ett uttak med klapplokk, ett uttak uten klapplokk, og en modell med deobbelt uttak uten noe klapplokk. Kan visst brukes til å lade lampetter: https://www.facebook.com/pages/category/Science--Technology---Engineering/lightcirclenorway/posts/

Mere lesestoff: https://lightcircle.io/products/kokong-s-nordic-pink-smartsocket



Minner meg om en historie fra labben: en fra Stavanger (dette var mens Elektrolux fortsatt gikk med bleier) solgte «strålefanger» for en dyr penge. Vi ble for nysgjerrige og bestilte en. Den ankom, innkalling til frokostkaffe, vidunderet skulle dissekeres. Bruksanvisningen hevdet at bare «strålefangern» ble koblet til strømnettet, så ville den suge til seg all livsfarlig el-stråling i hele heimen. Andektig ansamling. Et jordet støpsel, 1,5 m hvit bevegelig kabel inn i en hvit, delikat plasteske stor som en stor fyrstikkeske. 4 skruer ut og lokket av, hva var inni?
Voilá, en knute på ledningen som strekkavlaster og – dett var dett! Kanskje en knute på tråden kunne fange elektromagnetisk stråling? Tja?

14
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Skjøteledning over vei
« på: ſøndag 08. Mars 2020, klokken 20:12 »
Er nok det. Røde rør lagt oppå asfalten på en gang/sykkelvei, deretter en ny fartshump over som beskyttelse. Trolig anleggsstrøm i ca 2 år. likevel, kabel over vei i en lang periode.

15
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Skjøteledning over vei
« på: Torsdag 05. Mars 2020, klokken 23:18 »
Apropos ledning over vei, her er hvordan proffene gjør det:

Sider: [1] 2 3 ... 82