Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - KjellG

Sider: [1] 2 3 ... 80
1
Gitt en kurs som starter med et A-vern i skapet og ender i en ladeboks med en eller annen form for B-vern. Jeg ser ikke noe problem og jeg ser ikke hvordan sikkerheten økes ved å redusere fra A-vern til sikring i skapet.

Jeg mener en blander sammen med situasjoner der det er en forgrening, f.eks. med felles forankoblet A-vern for hele installasjonen, eller en kurs med en avgrenet stko før ladeboks.

En ser seg blind på uttrykket «aldri A foran B».

2
Lade hjemme / Sv: Easee lader, spenning 230 vs 400
« på: torsdag 16. januar 2020, klokken 17:05 »
«Korrekt» er jo litt uklart her. I et TN-nett er fasespenningen 230V og linjespenningen 400V. I IT er fasespenningen 132V og utilgjengelig mens linjespenningen er 230V.
Hva er da «korrekt» visning?

3
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Nye priser hurtiglading
« på: søndag 12. januar 2020, klokken 21:06 »
Hvis det skal være hold i påstanden om at effekttariff skal redusere behovet for nettutbygging, så burde den være belastningsstyrt. Gir liten mening å snakke om effekttopper på en varm sommerdag mens alle panelovnene er skrudd av og alle bedriftenehar ferie. Effekttariff er nok mest forå tjene mer.

4
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Effekttariff
« på: torsdag 09. januar 2020, klokken 12:26 »

Dersom en kjenner strømmen i hver linjeleder, er totaleffekten gitt. Imidlertid, ikke gitt at en gitt boks klarer å regne dette ut.

5
Lade hjemme / Sv: 400v eller 230v (hytte)
« på: fredag 03. januar 2020, klokken 17:05 »
Dersom du graver kabel, vurder 3-fase. Du får mulighet for noe mer effekt og bedre fordeling av last.

6
Lade hjemme / Sv: Nesten-brann schukolading
« på: mandag 30. desember 2019, klokken 19:19 »
Bare en tanke:

Finnes det en temperaturføler en kunne feste på støpselet med overføring til temperaturalarm på mobilen?

Ikke det at schuko er noe å strebe etter, men blir brukt av mange.

7
Lade hjemme / Sv: Underfordeling og sikringer
« på: tirsdag 17. desember 2019, klokken 11:26 »
Hvordan tripper et DC-RCM en jfa type A i foranliggende skap? Legger den inn en falsk, «kraftig» jordfeil?

8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Har det noen hensikt å bygge nye, større veier?
« på: mandag 16. desember 2019, klokken 15:09 »
Vi må bo på mindre flate. I gamle dager bodde en hel familie på ett rom. Dersom vi går for to, vil de fleste som pendler, f.eks. inn til Oslo, kunne bo i Oslo. Mao innen gå, sykle og buss-avstand til jobben. Behovet for store veier reduseres til varetransport.
Med halvering av vareforbruket vil varetransporten kunne halveres. Med drastisk reduksjon i eneboligproduksjonen vil mer matjord kunne reddes.

Mao, skal en virkelig tak, så vil det «koste». 

9
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Hvorfor lader jeg ikke mer enn 16A 1-fas?
« på: fredag 06. desember 2019, klokken 00:59 »
Koster du på deg en trafo 230V IT til 230/400V TN, kan du komme opp i 11-12 kW hjemme.

10
Audi e-tron / Sv: 230V trefas?
« på: onsdag 04. desember 2019, klokken 23:36 »
Hvis en antar IT, 3-fase og kun to aktive ladere i bilen, vil strømmene i linjelederne være 18,5A 18,5A og 32A og teoretisk maksimum ladeeffekt 8,5kW

11
e-up! / Sv: Mye høyere forbruk denne vinteren
« på: onsdag 04. desember 2019, klokken 20:42 »
Litt subbelyder er normalt, men hjulet skal gå lett rundt. En kan også kjenne på bremsene etter en tur, men her blir det fryktelig varmt om bremsen ligger på. Egentlig best med et IR-kamera.

Subbinga kommer av at det ikke er noe som trekker klossene fra skiva som i gamle dager med trommelbremser. Enkelte fabrikanter gjør nå et poeng av at klossene trekkes unna, men da skal du ha veldig ny bil.

12
Lade hjemme / Sv: Erfaringer med eomini lader - black friday tilbud 5k
« på: fredag 29. november 2019, klokken 19:50 »
VW syns å ha klønet det noe til. Dersom en kjenner til dette og handler deretter, så er muligheten for V-kobling i enkelte tilfeller gunstig, en får bedre balansering, blokkerer mindre og en kan tyne ut litt mer ladeeffekt, jfr 3,6kW (1-fase) kontra 4,1kW (3-fase V-kobling) begge på 16A sikring.

Det var med stor spenning en avventet eTron for å se om de hadde gjort endringer.
Full Tesla 3-fase er utvilsomt den beste løsningen, men ikke standardisert.

13
Audi e-tron / Sv: Lading i stikkkontakt
« på: fredag 29. november 2019, klokken 14:46 »
Har du 230V IT eller 230/400V TN-nett?

Til eTron kan 3*32A IT eller 3*16A TN være aktuelt. 3*32A er det mest fleksible om du skal lade gjester eller andre merker med 1-faselader.

14
Lade hjemme / Sv: Erfaringer med eomini lader - black friday tilbud 5k
« på: fredag 29. november 2019, klokken 13:16 »
Dette er et problem når strømtrekket kan bli høyere enn det bilen får beskjed om å trekke. Dette gjelder primært VAG kjøretøy. Tesla har løst dette og det kan kompenseres for med dynamisk styrt ladestasjon. Da vil ladestasjonen sørge for at strømtrekket på fasene holdes innenfor fastsatt nivå.

Stemmer det? Si at hovedsikringene er på 63 A, elbillading over 3 ladestasjoner trimmes ned dersom strømtrekket i hovedsikring overstiger 35A. Du lader én eGolf og denne trekker 28A over en 16A kurs. Hvordan justerer lastdelingen denne situasjonen?

15
Lade hjemme / Sv: Erfaringer med eomini lader - black friday tilbud 5k
« på: fredag 29. november 2019, klokken 13:07 »
En får 2*9*230W = 4140W i V-kobling mot 16*230=3680W i ren énfasekobling.
Årsaken er at de to strømmene på 9A har et fasesprik som vektoradderes til 16A i siste linjeleder.

Med TN blir det enda snedigere. Der blir strømmene i linjelederne 9A og i felles N-leder 9A. Eller 16, 16 og 16A. Effekten blir 2*230*16A=7,4kW. Det holder mao med 16A kurs i TN for 7,4 kW mens en må opp i 28 (32A) kurs i IT for samme ladeeffekt. 3-fase IT vs TN er uoversiktlig og ordbruken i IT er en rebus av misforståelser.

En RFC finnes her: https://byggebolig.no/off-topic-chitchat/3-fase-it-filosofisk-trad

Sider: [1] 2 3 ... 80