Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - PionerThink

Sider: [1] 2 3 ... 43
1
BMW i4 / Sv: BMW i4 specs offentliggjort
« på: Tirsdag 22. Juni 2021, klokken 11:33 »
Jeg var å så på en 2018 mod 4 serie gran coupe.
Bavaria mente den var ganske lik å sammenligne med, men I4 blir vel litt større i alle retninger hvis jeg har skjønt riktig.
Og en annen ting er hvordan de har plassert batteriet? Hvis det ligger i gulvet så håper jeg det bygger nedover å ikke går utover benplassen.
Hvordan var plassen i baksete på den du prøvde? Satt du bak deg selv og hvor høy er du? Vet jo at gulvet er litt høyere i i4, men vi er ikke så storvokste i familien som han på 195cm ref video, så greit å vite om litt mer "normale" rundt 180cm har prøvd baksetet?

2
BMW i4 / Sv: BMW i4 specs offentliggjort
« på: Mandag 21. Juni 2021, klokken 14:01 »
Vi har satt oss opp på prøvekjøring av 3-Serie Touring Hybrid og fikk beskjed at i4 er 7,6cm lengre, 2,3 cm bredere, 0,4cm høyere, så den er nok den som Bavaria har inne som er nærmest selv om bakdelen ikke er helt lik ;)
Er det noen som har sett skisser av i4 og 3-serien "oppå hverandre" som ofte blir gjort for å sammenligne størrelser ???
Har jo ikke fått inntrykk enda av hvordan front- og bakseteplassene blir i forhold til hverandre ref ovenfor sammenligning, og fruen ville helst vite ca hvor stor i4 blir før det blir aktuelt i det hele tatt vurdere en bestilling 8)

3
BMW i3 / Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« på: Lørdag 12. Juni 2021, klokken 23:47 »
Da bytta du hele puta eller?
Det kostet noen tusen, så jeg trodde mer ble byttet, men det var all innmaten under setetrekket. Varmetrådene ligger visstnok inne i  :'(«skummet» eller hva det nå enn er.
Så puta er nok dekkende.
Jeg var heldig og fant helt likt sete hos huggeren, og når dette kostet 1500kr byttet jeg likegodt hele setet. Fire skruer og en hurtigkobling, så tok ikke veldig lang tid å bytte :+1:
Litt surere at AC plutselig sluttet å virke forrige uke. Etter litt feilsøking fikk jeg beskjed om at kompressor måtte byttes :(
Heldigvis hadde huggeren rett ved en brukt inne, så da kostet den 2500kr i stedet for 15'kr. Reparasjonen kom allikevel på 8700,- så der forsvant litt av feriepengene før de kom :'(

4
BMW i4 / Sv: i4 - Din bestilling (farge, utstyr osv)
« på: Mandag 07. Juni 2021, klokken 13:47 »
Fikk tilbud inkl. storkunderabatt nettopp på mail:
Modell BMW i4 M50 (31AW) 537.500

Farge 475 Safirsort metallic
Interiør KGNL Alcantara/Sensatec combination
Black/contrast stitching Blue (BK)

Ekstrautstyr, fabrikkmontert 69.400 -> Fully Charged
Ekstrautstyr, ettermontert 28.200 -> Vinterhjul 18''
Frakt og Klargjøring 16.800
Totalt (eks engangsavgift) 651.900
Hvorav MVA
Rabatt -65.120
Engangsavgift 2.400
Nettopris 589.180

Må jo si at denne frister mer enn iX3 både mtp xDrive og rekkevidde. Men er usikker på om fruen er like enig :P

5
BMW i4 / Sv: BMW i4 specs offentliggjort
« på: Onsdag 02. Juni 2021, klokken 10:05 »
Klarer ikke å se at det står noe nevnt om xDrive noe sted? Bare jeg som er blind eller ???

6
BMW i3 / Sv: Brukt i3 fra 2018, er det fallgruver?
« på: Tirsdag 01. Juni 2021, klokken 15:42 »
Som du sikkert har fått med deg er det ikke så mye trafikk her inne lengre siden i3 er en relativt pålitelig bil med få mangler. Det er noen gjengangere jeg uansett ville sjekket med denne modellen (i3 generelt):
Hvis bilen har vært kjørt i saltholdig klima på vinteren er tårnlager framme noe som ofte skiftes før garantitiden er over. Er de ikke byttet er det bare et tidsspørsmål. Spør om byttet, og hvis ikke ta en kikk opp under framhjulet og se om dekselet er veldig korrodert på toppen av fjærene som du kan finne bilder av her inne! Samme gjelder bremseskiver som også er en gjenganger, spesielt hvis eier ikke bremser regelmessig som du også finner mange emner om her inne! Låsepinne-aktuator til ladepistol er også en gjenganger som mange har skiftet på garanti, eller som meg som var dum og ventet til garantien gikk over og måtte betale 4000kr for å få byttet. Det har også vært noen tilfeller av varmesete som har sluttet å virke, men dette kan jo ikke sjekkes egentlig.(jeg måtte kjøpe et brukt og byttet hele setet da det var enklest). Ellers er det stort sett småting på feilsiden bortsett fra noen som har vært uheldige og måttet skifte større enheter for egen regning, noe som alltid er kjipt. Lading er lik for alle i3-modellene og den tar 50kWh hvis man har temp i batteriet, og lader mellom 20 og 80% SOC. Noen få har ikke hurtiglading som er type importert, så sjekk at den har dette før kjøp og om den har vært mye hurtigladet som ikke er så gunstig i lengden.(kjenner ikke til noe OBD-dongle for i3, så ikke lett å sjekke status på hver celle)
2018 modellen var vel ellers en facelift med bedre lys og litt småting, men mye lik den jeg har som er 2014 modell. Vi har ikke skinn, men stor Navi og H&K anlegg og klarer oss fint med dette for en slik bil på kortkjøring. Dog kunne ryggekamera vært greit å ha sammen med sensorer foran da det ikke er lett å bli vant med det korte overhenget og vite hvor langt i fra man parkerer ;)
Rekkevidden er mye lik hele året hvis ikke for kaldt, men 10-20% reduksjon må nok påregnes vinterstid.
Lykke til med kjøp og håper du finner en som du blir fornøyd med! :+1:

7
BMW iX / Sv: Bmw iX - pen?
« på: Tirsdag 01. Juni 2021, klokken 11:38 »
Etter å ha sett iX i ulike farger og settinger synes jeg også bilen "vokser litt på meg", og man blir litt mer fortrolig med utseende. Tror dette blir en knall bil, men ser at jeg fort kan ende opp med en i4 også nå når ungene er på vei ut og behovet for stor SUV minker.
Når det gjelder detaljer som grill synes jeg jo at BMW får veldig tyn i.f.h.t Audi som ikke akkurat kan sies å ha liten grill på sin siste ankomne elbil ref https://www.bilnorge.no/bildegalleri.php?aid=55224&limfrom=5#f0 :o
  [ You are not allowed to view attachments ]  

8
BMW i4 / Sv: BMW i4 specs offentliggjort
« på: Torsdag 27. Mai 2021, klokken 14:00 »
Når de da skriver følgende:
"BMW has yet to reveal the pricing of the new i4 family, but we expect models to range from mid $50,000 to $70,000, depending on spec and standard features"
Mulig vi kan se for oss at innstegmodellen havner på oversiden av ca.500 000 NOK da hvis vi tenker 50-55 000 USD og ganger med 9-10? Så er det disse berømmelige utstyrsvariantene som BMW har som sikkert gjør at prisen fort kommer opp på 600' for en "Fully Charged" av den rimeligste varianten?
Spennende blir det til uka uansett når de frigjør litt mer info :+1: :)

9
BMW i4 / Sv: BMW i4 specs offentliggjort
« på: Torsdag 27. Mai 2021, klokken 09:25 »
Står hintet litt om US-priser og i4 M50 i denne artikkelen:
https://www.bmwblog.com/2021/05/18/first-look-bmw-i4-m50-with-a-blue-paint-job/
Vet ikke om det er mulig å regne om til norske priser fra dollar?

10
BMW i4 / Sv: BMW i4 med M Sport styling
« på: Fredag 23. April 2021, klokken 15:07 »
En artikkel fra BMWBlog der de viser litt glimt av i4 i en video:
https://www.bmwblog.com/2021/04/22/bmw-i4-m-sport-video-bmw-switzerland/
Må si jeg liker bilen bare mer og mer, så om ikke de priser 4WD utgaven helt utav en annen verden så kunne det bli drømmebilen :+1: :)

11
Står omtalt på flere nettsider, så VG har vel bare lest seg opp og ikke funnet på dette selv:
https://electrek.co/2021/04/19/tesla-crash-deaths-police-no-one-drivers-seat/

12
BMW i3 / Sv: Vindu går ikke ned ved åpning av dør
« på: Tirsdag 13. April 2021, klokken 08:44 »
Vi hadde samme problem på vår 120i Cab på førerdøra som jeg antar har samme system for vinduene som i3. Jeg fulgte en slik prosedyre og da funket senk/hev som normalt igjen:
https://www.youtube.com/watch?v=kVPN9qLOAj4
Tror dette kan skje ved batteriskifte eller dårlig batteri også, men er jo verdt å prøve før man gjør større grep?

13
EQC / Sv: Dårlige friksjons bremser.
« på: Mandag 29. Mars 2021, klokken 12:47 »
Fabrikantene av nyere elbiler burde kunne omprogrammere slik at det ved oppstart og regn(som mange allerede gjør det i dag), burde bremsekraften bak vært mye kraftigere enn foran hvis det er mulig å få til?
Har flere ganger i vinter etter en helg med lite kjøring måttet finne meg en stor P-plass der jeg har satt bilen i R og rygga i god fart før jeg har vippa over i N og bremsa gjentatte ganger. Dette er eneste måten jeg klarte å få bort rust på skivene bak uten å demontere og slipe dem rene!
Er enig i at dette burde ikke være nødvendig på elbiler i 2021 :(

14
BMW i3 / Sv: Ekstraservice?
« på: Torsdag 25. Mars 2021, klokken 13:33 »
Ja, men er mye saltlake her på vinteren, og hvis forrige eier aldri bremset eller vasket så blir det rust!
Klossene foran var ikke så ille som de bak, men har man først kjørt noen år uten å foreta daglige oppbremsinger(spes. om vinteren) så klarer man ikke å reversere når det er kommet "kjørespor" på skivene :(
Vil også anbefale å rygge og bremse 2-3 ganger på en P-plass for å trimme bakbremsene innimellom, for disse merker jeg blir for lite "pusset" selv ved bråbrems forover!
  [ You are not allowed to view attachments ]  

15
BMW i3 / Sv: Ekstraservice?
« på: Torsdag 25. Mars 2021, klokken 09:10 »
Mener å huske at bilen var 4 år og gått rundt 70'km når jeg hadde den på EU kontroll i 2018, og da var klossene nesten rusta vekk når jeg skiftet bremsene bak.
Tror hun som kjørte den før, en godt voksen dame, ikke akkurat bremset så veldig mye ???
Skiftet deretter bremser foran året etterpå siden jeg hadde kjøpt til alle 4 hjul og regnet med at den ikke ville gå igjennom ny EU kontroll i 2020 hvis jeg ikke gjorde det! Dette var vel ved 82-85'km tror jeg, og skivene foran så vel mye like ut som de bak ref vedlagte bilde ::)

  [ You are not allowed to view attachments ]  

Sider: [1] 2 3 ... 43