Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - PionerThink

Sider: [1] 2 3 ... 35
1
Takk for tips :+1:

Nå har jeg fått totalpris av Bavaria: 71.944kr.
Bilder av Styringshjernen vedlagt, veldig overraskende at dette skjer på en BMW fra 2014.


Noen nyheter om hva som kan være årsak til feilen, og hva har du evnt fått ordnet mtp deler og reparasjon osv for å få bilen i orden igjen?

2
Mach-e / Sv: Ford Mach-E vs konkurrenter
« på: I går kl. 09:41 »
Er ikke Etron en størrelse opp å regne sammenlignet med Ford Mach-E og Model Y? Etron er jo 4,9m som ligger i X5-klassen, mens de andre er 4,7m? i-Pace er vel sammen med Model Y de som er mest "tro" mot "Cab Forward" prinsippet, men den ene defineres som mer premium enn den andre og er vel også bredere?
Kan jo ikke bare blindt se på foto heller og konkludere med at de tilhører samme klasse?

3
BMW / Sv: BMW i4 specs offentliggjort
« på: tirsdag 19. november 2019, klokken 14:32 »
Ser det er en del detaljer om batteriene og modellene som også står i denne artikkelen:
https://www.bmwblog.com/2019/11/18/here-is-a-video-explaining-the-bmw-fifth-generation-electric-drivetrain/

Spennende tider hvis bare BMW får ut fingeren :o

4
Mach-e / Sv: Mach-e noen som vet noe nyttig?
« på: mandag 18. november 2019, klokken 12:20 »
Ser at Nettavisen skriver i sin artikkel at "det sporty navnet til tross, vi snakker altså om en fullverdig SUV. Faktisk er den større enn for eksempel Jaguar I-Pace, med sine 4,7 meter i lengde"
https://www.nettavisen.no/livsstil/ford-mustang-mach-e-pris-rekkevidde-og-lansering-i-norge/3423879033.html
Jeg må jo si at den minner litt om i-Pace sett fra siden, men der Jaguaren har et kortere panser virker Mach-e å ha et mer tradisjonelt "ICE panser".
Vil dette gi seg utslag i den innvendige plassen? i-Pace har jo rykte for å ha små utvendige mål, men god plass inni?
Hvordan målene er på "hjulbasen" på de to vet jeg ikke, men Mach-e har større mål enn Tesla Y etter hva jeg kunne skjønne?
Håper noen som er på avduking kan si litt om innvendig volum mtp plass til fører og passasjer?

5
Elbiler i media / Sv: Ap vil ha et tak på momsfritaket for elbiler
« på: torsdag 14. november 2019, klokken 11:50 »
Minner litt om utgangspunktet for AP sitt forslag om at de som har råd til de dyreste elbilene også kan betale litt mer: https://insideevs.com/news/382176/california-amends-cvrp-rebate-program/
Ikke bare her til lands man ser på insentivene for lavutslippsbiler ;)

6
BMW i3 / Sv: Priser service i3
« på: tirsdag 12. november 2019, klokken 10:31 »
Skal snart ha service igjen på vår i3 som nå er utenfor garantitid i motsetning til forrige gang. Ser at flere skriver at man ikke mister garantien om man dropper merkeverkstedet, noe som jo er vel og bra! Spørsmålet mitt er om man får de SW-oppdateringene(og evnt. bulletin-inkallinger) som et merkeverksted har førstehåndskjennskap til via BMW-systemet om man bruker merkeuavhengig verksted?

7
BMW i3 / Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« på: fredag 08. november 2019, klokken 10:51 »
Var oppe hos Bjarne Johansen i går og hentet et førersete, og han hadde 2 stk i3 inne der begge batteriene var solgt tror jeg(i hvertfall på 2018-modellen!)
Hvis ikke denne "styringshjernen" er montert på batteriet kan det jo være at de har på en av de bilene? Ville tatt kontakt med dem!

8
BMW iX3 / Sv: Har du reservert / avbestilt etc?
« på: torsdag 07. november 2019, klokken 11:32 »
Apropos flaut  og pinlig sendte jeg i et øyeblikks frustrasjon denne mailen til BMW Norge etter nok en mail med null konkret leveringsinfo om iX3:
Er det ikke på tide at det kommer noe mer info om når iX3 tenkes å lanseres, når den kan prøvekjøres og ikke minst til hvilken pris, samt antatt leveringstidspunkt?
 
Det ene merket etter det andre kommer med priser og leveringstider, mens BMW sier ikke ett ord annet enn at i 2023 skal det lanseres X antall elbiler?
 
Dere blir jo latterliggjort inne på nettforumene for deres sendrektighet!
 
Dette er bare pinlig!


Svaret jeg fikk etter 14 dager var dette og sier det meste om deres fokus på rene elbiler for tiden:
Hei,

Takk for din henvendelse, vi holder fortsatt på å undersøke dette. Kommer tilbake til deg så snart som jeg har fått svar.

Ha en flott dag videre.


Som en annen sier her oppe så henger min reservasjon også i en tynn tråd for tiden >:(
Fikk nytt svar i dag, så de skal ha det BMW at de i det minste gir svar :D:

Takk for henvendelsen din, samtidig beklager jeg sen tilbakemelding.

Vi har nå undersøkt dette og fikk beskjed om at det kommer mer informasjon til deg om iX3 senere i år.

Beklager så mye for ulempen som dette medfører.

Ønsker deg en flott dag videre.


Så vi får vente i spenning som de sier :P

9
BMW i3 / Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« på: torsdag 07. november 2019, klokken 11:14 »
Dette hørtes jo rart ut, men jeg hadde jo et uhell med min der jeg landet oppå en kant med batteripakka der noen celler tok kvelden. Bavaria i Kr.sand foreslo da at jeg burde se etter en brukt batteripakke, så de er ikke vanskelige når det gjelder bruk av brukte deler når vi snakker om relativt dyre deler ::)
Det står jo en i3 for demontering hos Bjarne Johansen: http://bjarnejohansen.no/ext/deler.aspx
Ønsker du å bytte til et større batteri når du først har det ute så kan det gjøres i samme slengen:
https://www.nbfbildeler.no/nbf/DekkTilbehor/Tilbehor/batteri/3159-301995/
Sjekk som Klykken sier med Bavaria hvorfor slikt kan oppstå og evnt forhør deg om bruk av brukte deler hvis disse er mye rimeligere?
Ønsker deg lykke til!

10
Kjøpe elbil? / Sv: Pendlebil 4 mil hver vei (motorvei)
« på: torsdag 07. november 2019, klokken 10:57 »
I øvre del av hva du kunne ønsket prismessig, men du slipper i det minste å tenke på degradering av batteri eller problemer med hurtiglading hvis du skal på lengre turer. Tesla lader kan du også bruke på den:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=162519480

11
BMW i3 / Sv: Forventet rekkevide?
« på: onsdag 06. november 2019, klokken 13:59 »
Med feil trykk forringes dekkets egenskaper. Med høyt trykk blir det hardere og grepet kan bli dårligere om kjørebanens form endres. Ikke sikkert det er noen krise, men verd å ha i bakhodet. Jeg har aldri hatt problemer med dårlig grep eller feil slitasje selv om jeg har kjørt med noe høyere trykk enn anbefalt. Når jeg fylte vinterdekkene etter omlegging la jeg på en del ekstra da det var 6-7+ grader ute.

Årsaken til at Nokian anbefaler høyere trykk i vinterdekk enn merket trykk er i tilfelle du måler med annen temperatur enn det dekket har når det er kaldt.
https://www.nokiantyres.no/innovativt-arbeide/dekkfakta/luftrykk/

Se hvor lett det var å skrive dette uten å hive på nedsettende betegnelser, rakke ned på utdannelse osv. Hissig nedsettende tone er unødvendig for å få frem budskapet.

Det eneste jeg merker negativt med litt økt trykk er noe hardere flyt over ujevnheter.
:+1:
Jeg glemte å legge til at etter jeg opplevde at dekkene jeg refererte til var slitt ut etter en drøy sesong så ringte jeg Bavaria for å spørre om råd for å unngå dette igjen. Verksmesteren sa da at dette ikke var helt ukjent fenomen på de bilene med M sport understell og bredere dekk, så anbefalingen var å bruke maks last fra dekktrykktabellen ;)
Kan også legge til som Øyvind er inne på at når jeg fyllte til 2,9 og 3,0 bar så var det +8-10 grader. Til morran i dag ved 3 minus var dette i iDrive 2,7 og 2,8 bar ved oppstart.
Jeg er ingen ekspert, men har lyttet til andre som kan dette bedre enn meg og funnet ut hva som passer best på mine biler med tilhørende dekk!
Er selvfølgelig opp til hver enkelt å gjøre som de vil :)

12
BMW i3 / Sv: Forventet rekkevide?
« på: onsdag 06. november 2019, klokken 10:34 »
Enda høyere dekktrykk? Jeg har kjørt helt opp til 3,5 bar både foran og bak. 3,0 bar kan du trygt prøve.
Er du gal, mann? Anbefalt dekktrykk er 2,3 foran og 2,7 eller 2,8 bak på de smale vinterhjulene. I motorveihastighet øker dette med mellom 0,2 og 0,3 bar.

Høyere enn anbefalt dekktrykk forringer kjøreegenskapene og det er ikke den maksimalt ene milen ekstra med rekkevidde verdt. Er det så kritisk i daglig bruk, så har man kjøpt feil elbil. Man kommer vesentlig lenger ved å gjøre noe med kjørestilen (har selv kommet 300 km med anbefalt dekktrykk uten at det var nødvendig å kjøre under fartsgrensen).
Ville ikke være så bastant og si at man er gal fordi om man kjører 3,2 bar både foran og bak ???
Jeg har hatt en del BMW'er og opplevd at flere biler har slitt dekk etter 1-2 sesonger pga for lavt trykk, som igjen har vært i.h.h.t "standard" trykk i tabellen :(
Har derfor de senere år og siste bilene jeg har hatt konsekvent kjørt på høyeste trykk, og gjerne litt høyere foran da BMW har tendens til å ha bortimot negativ chamber foran, som igjen sliter mye på innsiden hvis lavt dekktrykk!
Sjekker man tabellen sier den 2,5 bar foran og 3,0 bar bak på dekkene(sommer, full last),og legger man til 10% som mange gjør på vinterdekkene så er man oppe i 2,8 og 3,3 bar. Jeg kjører 2,8-3,0 bar foran og 3,0 bar bak på mine vinterdekk! (kjører litt lavere foran hvis snø for ikke å ha for liten kontaktflate)
Dette funket fint i fjor vinter, og dekkene har jevn og fin sliteflate slik jeg kunne se før de ble montert nylig :+1:
 [ You are not allowed to view attachments ]

13
BMW i3 / Sv: Forventet rekkevide?
« på: onsdag 06. november 2019, klokken 09:12 »
Det som også hjelper er jo å bruke varmen i setet i stedet for 21 grader i kupeen siden varmesetet ikke tar så mye av rekkevidden ???
I stedet for å sette varmeapparatet på "Auto" kan det også lønne seg å la varmluft blåse ned på bena og på overkroppen når det ikke er fuktig(da må man velge ben og rute)
Høyere dekktrykk og noen gode skinnhansker som andre her har nevnt bidrar også i positiv retning :+1:

14
BMW i3 / Sv: Varmeseter
« på: onsdag 06. november 2019, klokken 09:02 »
Bumper denne da vi også plutselig fikk problemer med at varmesetet på førersiden virker i noen minutter før det slår seg av igjen, og nektet deretter å komme på!
Har også hatt noen tilfeller der ladepistolen ikke har kunnet tas ut av bilen pga låsen ikke frigir den, så tenkte å be om tilbud på skifte av den også i samme slengen.
Bavaria skal ha det at de svarte på mailen etter en liten time, men prisen var jo litt drøy da :o
Etter en sjekk på nettet så jeg jo at skifte av en slik setepute med tråder faktisk er en drittjobb https://www.youtube.com/watch?v=CgL37CQNcWc
Kontaktet derfor den lokale høggeren, og jaggu hadde han ikke en hel førerstol som var samme farge og i orden(tilsynelatende). Fikk prutet det ned fra 2000,- til 1500,- så nå blir det en litt lettere jobb tror jeg ;)
Fant også flere som hadde byttet låsen for ladepistol, men dette var en jobb for varmere tider siden det krevdes en del mekking enten man gjorde det ved å ta av bakfanger og hele bak/sideskjerm https://www.youtube.com/watch?v=cFn5isebVMU, eller tar det ved bare å ta ut innerskjermen og den veien: https://www.youtube.com/watch?v=ziVu9-v69eE
Får se om jeg ber om bytte av ladelåsen i.f.m service om en måneds tid hvis det forverrer seg ???
 [ You are not allowed to view attachments ]

15
Model Y / Sv: Model Y in the wild
« på: søndag 03. november 2019, klokken 20:39 »
Et kjapt søk avdekker at både sedan og stasjonsvogn har nedgang, mens flertallet ser etter SUV:
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/10/06/195616470/elbil-nei-flest-bilkjopere-leter-etter-noe-annet
Det står da vitterlig der at selv om SUV øker, så søker flertallet etter stasjonsvogn:

Stasjonsvogn 36,4%
SUV 21,5 %
Sedan 17,6 %
C-segment 12,4 %
Cabriolet 5,9%
Pickup 5.7%
Andre 0,5%
Beklageligvis så var jeg litt kjapp i avtrekket her og burde jo lagt til at det står i artikkelen at SUV har mest øking med volum på 5,5%, mens Stv har en nedgang på 9,1%
Var dette jeg la til grunn mtp endring kontra tidligere, men skrev beklageligvis feil når jeg påsto at flertallet søkte etter SUV :-[

Sider: [1] 2 3 ... 35