Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - suverin

#1
Sitat fra: geear på lørdag 19. februar 2022, klokken 09:09Trykk på den fjerde/single kula nederst på "stammen", så finner du nok utav det.  ;D

Alt man finner ut av på elbilforum :)

Skulle ha på hengerfeste på 3-en for første gang idag, klødde meg i hode, da det gikk i lås, men fikk ikke ut nøkkelen!

Inn og ut med den fjerde kula du nevner her noen ganger! En dose  smøremiddel på den, vente litt, så smakk, der satt det som det skulle, og fikk ut nøkkelen!
#2
Fisker / Sv: Fisker muligens konkurs (igjen)
fredag 12. april 2024, klokken 09:33
Sitat fra: dundun på fredag 12. april 2024, klokken 09:23Kan egentlig et selskap som selger bil til sluttkunde påberope seg unntak fra forbrukerkjøpsloven fordi produsent går konkurs?

Det er nok derfor den ble satt til inaktiv ;) Handler man fra en bruktbilforhandler i Norge så gjelder forbrukerkjøpsloven okke som, den kan de ikke sno seg unna. Så da kan man i teorien gå på forhandler uavhengig av om Fisker går konk eller ei. Skulle man først handle en Ocean nå, blir vel det fort "tryggeste" måten å gjøre det på?
#3
Kjøpe elbil? / Sv: Beste tilbud/kampanjer?
søndag 07. april 2024, klokken 20:23
Fisker Ocean med rett over 200.000 i avslag.. Om du tør.

https://www.tv2.no/broom/gigantisk-priskutt-selger-bil-med-en-advarsel/16591877/
#4
Kia Soul EV / Sv: Oppgradere 27kW til 33kW batteri ?
søndag 07. april 2024, klokken 18:41
Jeg hadde en sånn med 27kW, leste om at de som fikk nytt batteri på garanti, fikk satt inn 30kW- batteriet som kom i 18-modellene. Så fysisk skal det være helt greit.

Men finnes det 33kW- batteri til de også?
#5
Fisker / Sv: Fisker muligens konkurs (igjen)
søndag 07. april 2024, klokken 15:53
Nå er prisene dumpa i Norge og. Over 200.000 avslag på lagerbilene!

#6
Elbiler i media / Sv: Tesla endrer prisen på TMY sr igjen
søndag 07. april 2024, klokken 08:30
Nå har elbil24 oppdatert artikkelen med rette priser  :+1:
#7
Sitat fra: Vaduz på fredag 05. april 2024, klokken 19:49Det er helt umulig at Tang tar 50% mer bagasje enn en Y. Du må ha sett på kolonnen med baksetet nede. Tang er enorm utenpå men ikke inni.

15 stemmer. 28 med setene nede:

https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/htmlview?pli=1#gid=0

Må pakke i bag, ikke banankoffert skal du få plass til noe i Y.
#8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil vs fossilbil Norge anno 2023
fredag 05. april 2024, klokken 18:59
Sitat fra: Egil S på fredag 05. april 2024, klokken 17:59Toyota har et problem, det finnes ikke infrastruktur for hydrogenfylling, litt som å kjøpe elbil i 2013, bortsett fra at du ikke kan lade hjemme.


Hvor stor er egentlig den hydrogensatsningen til Toyota nå?

Det de "lever av" er vel hybrid, ladbar hybrid og vanlig fossil. Som det står i artikkelen, spørs hva de får til bak scenen 😂:

"Toyota can just continue doing what it does best. That includes selling conventional hybrids, PHEVs, and gas-powered models while working behind the scenes to bring 10 new pure electric cars to the market by 2026."
#9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil vs fossilbil Norge anno 2023
fredag 05. april 2024, klokken 08:20
"Toyota Has A 'We Told You' Moment As Stock Climbs 32% Year To Date"
https://insideevs.com/news/714827/toyota-stock-rises-as-tesla-shares-drop/

Interessante betraktninger fra Insidenews. Har noen selskaper hoppet uti for dypt vann for tidlig? Er det et "I told you so moment"- fra Toyota som kommer?

Sitat fra: insidenewsBut many experts consider that the EV industry here in the U.S. is past its first- and second-wave early adopter phase. The next wave of EV buyers want affordable EVs priced under $30,000, and they don't want to worry about charging and range. That's exactly where Toyota's hybrids come into the picture.
...
Second, the price war should theoretically help Tesla weed out the competition. However, it would also help Toyota. When the automaker is ready to embrace electrification, it will have less competition to deal with. In the meantime, the aggressively low pricing has wreaked havoc on Toyota's mainline rivals, many of which jumped a bit too far into the deep end.
....
While carmakers rush to build affordable EVs to thwart Chinese automakers's potential attempt to penetrate the U.S. market with irresistibly cheap EVs, Toyota can just continue doing what it does best. That includes selling conventional hybrids, PHEVs, and gas-powered models while working behind the scenes to bring 10 new pure electric cars to the market by 2026.
#10
Sitat fra: Borger_ på onsdag 03. april 2024, klokken 14:44Men hvis du uansett har et krav om størst mulig plass og bagasjeromsvolum så ryker jo de fleste modeller som feks. Solterra, Eve6 osv.

Om det er størst mulig bagasjeplass som gjelder, så ryker egentlig hele den bilklassen, Y- inkludert. Man får ikke med seg såå mye mer i Y enn de andre i klassen (ja, jeg har testet) :)

Konklusjonen vår var at alle bilene i denne klassen (Y, ID4, bz/solterra, enyaq osv) var for små til ferie-turene (vi byttet ut en stor kassebil), men store nok til hverdags. Men supplert med stor takboks og en liten fritidshenger så ble plutselig alle store nok. Ofte billigere totalpris enn stor bil, og kan slenges på bare de gangene behovet melder seg.

Med hengeren på, kan vi i praksis reise på ferie med Model 3-en og, bare vi får vokst ut av noen barneseter, slik at alle fem får plass.
#11
Kjøpe elbil? / Sv: Beste tilbud/kampanjer?
fredag 22. mars 2024, klokken 14:40
Sitat fra: E-Trond på fredag 22. mars 2024, klokken 13:44Veldig godt tilbud på Solterra.
Tips
Andre forhandlere matcher nok denne prisen også.

Subaru SOLTERRA
4x4 Limited Edition
Nå kun:
kr 449 900,-
Spar kr 125 250,-
kr 0,- kontant
Vinterhjul og met.lakk inkludert

https://www.okkenhaug.no/subaru-solterra

419.900,- for Nordic- utgaven ser jeg, det er b-b-billig!
#12
D-MAX / Sv: D-MAX i media.
fredag 22. mars 2024, klokken 13:25
Sitat fra: THE på fredag 22. mars 2024, klokken 13:11Jeg må si jeg synes det høres veldig snaut ut med knappe 70 kWh batteri til en stor tung bil med elendig aerodynamikk, og som i tillegg skal kunne trekke 3,5 tonn tilhenger. Jeg ser for meg at jeg ville fortsatt med diesel pick up til turer ut i skauen med masse utstyr på tilhenger i stedet for en elektrisk pick up med så kort rekkevidde som denne nødvendigvis må få under litt krevende forhold.

Ja, stort batteri er det ikke!

Men tipper kanskje det er stort nok for ganske mange til "pick-up-bruk". Jeg bruker (eller må vel si brukte, siden den er solgt) pick-up-en som en traktor, stort sett veldig korte avstander og lave hastigher på dårlige veier. Da kan man holde på i mange timer med 70kWh.

Ser man for seg å bruke denne som personbil, så blir det nok knapt ja..   
#13
D-MAX / Sv: D-MAX i media.
fredag 22. mars 2024, klokken 12:52
Sitat fra: RJK på fredag 22. mars 2024, klokken 12:15Pris er uinteressant om rekkevidden er så dårlig at man ikke rekker frem til skauen før det er tomt!  ;D

< fredagsmodus >
Om man har så lang vei til skauen, trenger man sikkert ikke pick-up :D
</ fredagsmodus>
#15
Peugeot (PSA) / Sv: e-5008
onsdag 20. mars 2024, klokken 19:54
Sitat fra: egleh på onsdag 20. mars 2024, klokken 19:37ser ut for meg som firehjulstrekkeren dessverre bare kommer med det minste batteriet;
Oi, ja, får satse på det som står i artikkelen til elbil24 stemmer istedenfor, der sto det at awd ble tilgjengelig med begge batterier.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA