Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - fitzox

#1
G3 / Sv: Xpeng G3
lørdag 16. januar 2021, klokken 13:10
Hehe. Det var i og for seg en kuriositet at Taycan ryker samtidig som Xpeng'en ble levert. Men det handler om hva man betaler for og hva man får. Med elbil-bølgen har ting endret seg. Et nytt bilmerke kan plutselig bli bestselger ila noen år...et utenkelig scenario med fossilbiler. Taycan'en var en kjøremaskin, ingen tvil om det, men jeg har merket at ting som ladenettverk inkl ladepris, interface, tech osv betyr mer enn jeg hadde trodd. Det hjelper ikke at Porsche lager en av de vakreste bilene på lenge, som virkelig er moro å kjøre, når jeg irriterer meg grønn over at de ligger milevis bak på så mye annet. Sammenlignet med Tesla X'en (som jeg elsker) snakker vi Nokia 3210 vs Iphone 12 (i Porsches disfavør), og Xpeng blir vel på en måte en fullgod Xiaomi  ;)
Skal man blande politikk inn her, må man i alle fall ha tungen beint i munnen 24/7. Vil være en prestasjon å klare å boikotte Kina som produsent, enten det er tannbørsten du bruker, klærne du tar på deg, mobilen du snakker i eller bilen du kjører. Men ja, det er en skremmende tanke at Vestens konsumenter i stor grad bidrar til at et totalitært regime er i ferd med å bli verdens største økonomi. USA har på mange måter seg selv å takke. Men jeg tror ikke det blir så enkelt, og siste ord er vel neppe sagt.

Jeg har prøvd bakovervente barneseter baki i Xpeng'en ja. De finnes jo i ulike størrelser, men det har gått fint for vår del, selv når førersetet er satt helt bakerst. Isofix'en er litt mer trøblete enn de som har egen luke til isofix...på xpeng ligger iso nedi setebunnen.  En annen ting med G3'en er at jeg synes designet vokser på meg. Til å være en crossover(?) - må jeg si at fronten ikke er så verst, og kudos til lyktene bak også. For 358k var dette en no-brainer for min del.


#2
G3 / Sv: Xpeng G3
lørdag 16. januar 2021, klokken 09:19
Da har jeg hatt min g3 smart i nøyaktig 1 mnd. Har ikke kjørt den veldig mye, men er godt fornøyd, spesielt med tanke på forventning og pris. Deilig å bli kvitt Taycan som har helt latterlig dårlig ryggekamera, interface og brukervennlighet, i tillegg fikk jeg en mandagsbil-Taycan med knirkelyder osv.

G3 passer ikke for førere over 185 cm. Jeg er 184 og det går akkurat når jeg tar setet helt ned og bak. Bilen går godt og langt, selv i minusgrader. Varmekapasiteten er mye svakere enn hva jeg har i Tesla X, men det duger og appen fungerer bra. Ellers er funksjonalitet og menyer osv bra. Litt færre valg enn på en tesla, men like intuitivt og pent. Byggekvalitet er jeg positivt overrasket over, og jeg har snakket med en Meca-mekaniker som hadde kjøpt g3 selv, han ble overbevist når han så hvor godt den er bygget og hvor enkelt framtidig vedlikehold blir. Han mente den har mer solide deler enn Tesla feks.
Kjørekomfort er godt nok, grei plass og enkel bil å kjøre. God på vinterføre også.
Autopilot virker også meget bra, men er også ganske sensitiv før den trekker seg. Sterkt motlys kan være en slik faktor.
Lading går helt fint, jeg har ikke kjøpt denne for langturer så skal ikke uttale meg om det aspektet. Topp familiebil uten for mye bagasje. Må vel tilbake til første Nissan leaf jeg importerte i 2014 til 120.000 kr før jeg kan si at jeg har fått like mye value for money.
#3
Model S 2013 - 2022 / Sv: Premium Lyd
søndag 23. desember 2018, klokken 08:43
Good.
Venter noen svar fra tesla, og tenker litt på saken. Kommer tilbake hvis interessant. Takk for godt tips!
#4
Model S 2013 - 2022 / Sv: Premium Lyd
onsdag 19. desember 2018, klokken 19:58
Kan være en løsning det ja. Men må ha det ferdig montert. Bor i Bergen... Noen tips?


Sitat fra: SH aka F_P på onsdag 19. desember 2018, klokken 08:12
Det kan du dessverre ikke. Grunnen er helt ulikt oppsett. Både på forsterkersiden, på høyttalere, ledningsnett, og ikke minst at du må få med Tesla på laget skal du få aktivert det hele i etterkant.

Til X (og S) så anbefaler vi alltid å starte med en subwoofer. Det hjelper veldig på lyden. F.eks denne - https://www.bilkomponenter.no/products/spesialbygd-subwoofer-tesla-model-x


Sitat fra: fitzox på tirsdag 18. desember 2018, klokken 20:37
Kan man ettermontere/oppgradere standard til premium HiFi? Pris?
Har en mod x 100d, 2018
#5
Model S 2013 - 2022 / Sv: Premium Lyd
tirsdag 18. desember 2018, klokken 20:37
Kan man ettermontere/oppgradere standard til premium HiFi? Pris?
Har en mod x 100d, 2018
#6
Twizy / Noen som vurderer å selge en twizy?
tirsdag 13. februar 2018, klokken 21:01
Jeg vurderer å kjøpe en! (uten batteri leasing)
#7
Noen som vet hva Nordic edition innebærer av ekstra spec?
#8
Model S 2013 - 2022 / Sv: "Trips" i VisibleTesla
mandag 03. november 2014, klokken 16:22
Fant du ut en permanent løsning?  Eller må du slette cache'n i java daglig?
#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: Lade - også når det ikke trengs?
fredag 31. januar 2014, klokken 13:56
Joda...enig i at debatt er fint. Og jeg "overreagerer" litt med vilje. Men jeg skjønner ikke helt essensen i hovedinnlegget ditt...og dette svaret gjorde meg i alle fall IKKE noe klokere.
Jeg skal altså kun lade hjemme for å ikke pirke i den norske folkesjelas misunnelse og jantelov? Og folk med min innstilling(?) kan vurdere å kjøpe sjøfly for å virkelig irritere!?
Hehe...


Sitat fra: Batteritralla på fredag 31. januar 2014, klokken 13:44
Hehe

Bra med litt opphetet debatt :-)

Poenget er at det er lov å være litt smart....

Den norske folkesjela tror jeg det er vanskelig å gjøre noe med, misunnelsen og janteloven råder.

Har forøvrig en kamerat med akkurat samme innstilling som deg.

Han vurderer å kjøpe seg Sjøfly, ikke fordi han har bruk for det - men for å irritere folk :-)

Greit med slike fargeklatter, men blir det for mange av dem så vipper det fort feil vei.

Å "hevde sin rett" når man kjører Tesla er nok ikke lurt på lang sikt.





Sitat fra: fitzox på fredag 31. januar 2014, klokken 13:30
Kjenner jeg blir litt småprovosert av TS som tydeligvis skal veilede til etisk riktig opptreden og skikk & bruk for oss Tesla eiere.

Ettersom TS i stor grad registrerer smålighet på forumet og gremmes over hvor gnitne enkelte er, velger han å rette en moralsk pekefinger for å forhindre at en av de 7 dødssynder skal slå rot i samfunnet. Jeg kan ikke skjønne hva som ellers er poenget med denne tråden. - Jo, i tillegg bruker TS seg selv som et verdig og godt eksempel på hvordan man bør opptre.

Jeg setter dette kanskje litt på spissen, men jeg fatter og begriper ikke at TS skal bruke energi på å bekymre seg for hvordan andre TMS-eiere velger å lade bilen sin. TS registrerer at "det er mange som bruker anledningen til å lade andre steder enn privat". Og hva så?

Sitat: "Tror Tesla eiere er tjent med mest mulig diskre fremtoning" ...  Hva er dette for vås? Vi er ikke én gruppe mennesker. Vi er ikke en menighet. Og vi har ikke alle samme syn på TMS. For noen er det drømmen som går i oppfyllelse. For noen er det en økonomisk, kynisk vinning hva gjelder driftskostnader. For noen er det svaret på miljøspørsmålet.  For andre kan det være litt av alt.

Hva er åpne, tilgjengelige ladestolper til, hvis ikke det er for å lade el-biler? Sist gang jeg kjørte inn på Bystasjonen i Bergen stod det ca 20 LEAF'er på rad og rekke og opptok absolutt alle ladepunktene. Vil anslå ca 50% ladet. Er ladepunktene kun forbeholdt disse pendlerbilene? (hvis man absolutt skal kalle noen gnitne - så er det vel denne gruppen framfor noen...investeringen er utelukket gjort på bakgrunn av økonomiske og tidsmessige besparelser)

Jeg bruker TMS'en min MYE og jeg liker å bruke høyrefoten. Dvs jeg egentlig like gjerne kan lade der jeg har mulighet (og ikke bare hjemme i garasjen om natten på 13A). Og jeg gjør det med GOD samvittighet. (faktisk har Tesla Servicesenter Bergen anbefalt det) Hvorfor skal jeg måtte hensynta janteloven HVER DAG fordi andre har problemer med dette? HAR andre problemer med dette? At det lader en elbil på et ladepunkt uten "gyldig nok grunn"? Skal en dyr MB S-klasse med stor motor og bensintank betale mer for bensinen enn en gjerrig Fiesta? Hvor går grensen?
Jeg tror de fleste klarer å bruke sunn fornuft, og dersom man ikke MÅ lade bør man gi plass til andre som trenger det. Og er man ferdig å lade, bør man besøke parkeringshuset ens ærend og flytte bilen - det tror jeg vi alle er enige i. Men det var ikke dette som var TS sitt budskap...
Jeg hever i alle fall ikke et øyenbryn eller en pekefinger selv om jeg måtte se en TMS som lader...uavhengig av hvilken range som er igjen.

Forresten en smule ironisk at TS, som er så raus, er bekymret for at godene skal forsvinne "når misunnelsen inntar Stortinget". 

#10
Model S 2013 - 2022 / Sv: Lade - også når det ikke trengs?
fredag 31. januar 2014, klokken 13:30
Kjenner jeg blir litt småprovosert av TS som tydeligvis skal veilede til etisk riktig opptreden og skikk & bruk for oss Tesla eiere.

Ettersom TS i stor grad registrerer smålighet på forumet og gremmes over hvor gnitne enkelte er, velger han å rette en moralsk pekefinger for å forhindre at en av de 7 dødssynder skal slå rot i samfunnet. Jeg kan ikke skjønne hva som ellers er poenget med denne tråden. - Jo, i tillegg bruker TS seg selv som et verdig og godt eksempel på hvordan man bør opptre.

Jeg setter dette kanskje litt på spissen, men jeg fatter og begriper ikke at TS skal bruke energi på å bekymre seg for hvordan andre TMS-eiere velger å lade bilen sin. TS registrerer at "det er mange som bruker anledningen til å lade andre steder enn privat". Og hva så?

Sitat: "Tror Tesla eiere er tjent med mest mulig diskre fremtoning" ...  Hva er dette for vås? Vi er ikke én gruppe mennesker. Vi er ikke en menighet. Og vi har ikke alle samme syn på TMS. For noen er det drømmen som går i oppfyllelse. For noen er det en økonomisk, kynisk vinning hva gjelder driftskostnader. For noen er det svaret på miljøspørsmålet.  For andre kan det være litt av alt.

Hva er åpne, tilgjengelige ladestolper til, hvis ikke det er for å lade el-biler? Sist gang jeg kjørte inn på Bystasjonen i Bergen stod det ca 20 LEAF'er på rad og rekke og opptok absolutt alle ladepunktene. Vil anslå ca 50% ladet. Er ladepunktene kun forbeholdt disse pendlerbilene? (hvis man absolutt skal kalle noen gnitne - så er det vel denne gruppen framfor noen...investeringen er utelukket gjort på bakgrunn av økonomiske og tidsmessige besparelser)

Jeg bruker TMS'en min MYE og jeg liker å bruke høyrefoten. Dvs jeg egentlig like gjerne kan lade der jeg har mulighet (og ikke bare hjemme i garasjen om natten på 13A). Og jeg gjør det med GOD samvittighet. (faktisk har Tesla Servicesenter Bergen anbefalt det) Hvorfor skal jeg måtte hensynta janteloven HVER DAG fordi andre har problemer med dette? HAR andre problemer med dette? At det lader en elbil på et ladepunkt uten "gyldig nok grunn"? Skal en dyr MB S-klasse med stor motor og bensintank betale mer for bensinen enn en gjerrig Fiesta? Hvor går grensen?
Jeg tror de fleste klarer å bruke sunn fornuft, og dersom man ikke MÅ lade bør man gi plass til andre som trenger det. Og er man ferdig å lade, bør man besøke parkeringshuset ens ærend og flytte bilen - det tror jeg vi alle er enige i. Men det var ikke dette som var TS sitt budskap...
Jeg hever i alle fall ikke et øyenbryn eller en pekefinger selv om jeg måtte se en TMS som lader...uavhengig av hvilken range som er igjen.

Forresten en smule ironisk at TS, som er så raus, er bekymret for at godene skal forsvinne "når misunnelsen inntar Stortinget". 
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: Feil dag i display
fredag 03. januar 2014, klokken 11:17
etter nyttaar var baade klokke og dato feil. jeg trykket paa klokken oppe til hoyre (touchscreen) og da endret den seg til korrekt dato/tid....merkelig
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: Standard lydanlegg - Er du fornøyd ?
onsdag 01. januar 2014, klokken 19:33
Noen som vet om man kan søke etter kanaler på tunein internett radioen?

Sent from my LG-D802 using Tapatalk
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla Bergen
tirsdag 10. desember 2013, klokken 13:57
Ja sikkert han. Kaller man dem mekanikere? Er jo ikke mye mekanikk på disse bilene, og Kristian har vel laptop som viktigste verktøy  :D
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla Bergen
mandag 09. desember 2013, klokken 13:22
Enig! Mange snakker om dårlig kundeservice hos Tesla, forståelig nok i mange sammenhenger. Men når det kommer til Tesla Bergen må jeg få lov til å gi begge tomlene opp! Særlig han på teknisk som snakker norsk med (tysk?) aksent får meg til å føle med som en VIP de gangene jeg har vært innom.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA