Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Olatho

Sider: [1] 2 3 ... 55
1
Model Y / Sv: Tap av rekkevidde når bilen står parkert
« på: Lørdag 23. Oktober 2021, klokken 14:45 »
Nei, hvis du slår av Sentry mode, Dog mode osv. , og unngår å "vekke" bilen for ofte så bør det gå bra. Jeg tror jeg tapte et par % på en Model 3 etter 2 uker. Men har du tid, så er det jo best å lade opp bilen (inntil 80%) i nærheten av flyplassen når du ankommer med varmt batteri.

Alt er avskrudd, men har vært inne i appen og "vekket" bilen en håndfull ganger iløpet av perioden. Angående lading før parkering er nok dette et godt tips ja.
Hver gang du vekker bilen via app så slår den på systemer, slår inn høyspentbatteriet, lader 12V batteri og så videre. Skal den spare strøm må du la den være av. Heller ikke låse den opp. Går du hyppig forbi den, slik at tlf kobler opp, så kan nok også det vekke den.

Det siste der er det greit å være oppmerksom på, særlig på hytter om vinteren osv.  Parkerer du for påsken ved en hytte uten lademulighet, og stadig vekker bilen fordi du går forbi med mobilen i lomma, så kan du få en liten overraskelse når du skal hjem...
Skru av blåtann på mobilen om du ikke trenger det på hytta, så slipper du det problemet...

2
Model Y / Sv: Stæsj til Y'en
« på: Lørdag 23. Oktober 2021, klokken 09:58 »


Er det noen som har testet disse https://www.begood.no/products/led-lys-tesla-model-s-3-x-y?
But... why?

Kom fra en 2014 Model S, og den hadde utrolig dårlig lys innvendig, så jeg tok dem med da jeg uansett bestilte gummimatter og annet stash til Y-en.
Men det virker ikke som det er like mye behov for bedre lys i Y som i gammel S i alle fall.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk


3
Model Y / Sv: Stæsj til Y'en
« på: Fredag 22. Oktober 2021, klokken 17:06 »
Er det noen som har testet disse https://www.begood.no/products/led-lys-tesla-model-s-3-x-y?

Jeg kjøpte noen, men klarte ikke å fikle ut orignial-lampene, selv med det verktøyet de anbefaler, så foreløpig ligger de i en pose.
Synes ikke lyset i bilen er så verst, så det har ikke blitt veldig høyt prioritert.  Særlig i bagasjen er det jo ganske bra lys med den lampa i selve døra, og det var den jeg var mest bekymra for.

4
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Tirsdag 12. Oktober 2021, klokken 14:44 »
En vesensforskjell er at der politiet står med laser og måler, så kan de gjøre en vurdering av situasjonen der og da, før de varsler gutta lenger nede i veien om du skal vinkes inn eller ikke.  Kanskje driter de i 5-10-15 km/t over hvis forholdene er gode og de er i godt humør.   
Mens en vektkontroll jo gjerne gjøres sammen med en haug av andre ting, der de vinker inn mer eller mindre "tilfeldige" biler, og i en del tilfeller vinker de inn alle, for å kontrollere både vekt og førerkort og gjerne promille og EU-godkjenninger og alt mellom himmel og jord.
Og hvis du i en sånn situasjon har overvekt, så er reglene klare på at du ikke får kjøre videre før den overvekten er fjernet.  Da har de faktisk ikke rom for å slippe deg videre, selv om vekta bare viser 10 kg mer enn tillatt totalvekt.  Så mens det du ble vinka inn for kanskje var en ren rutinekontroll, så kan konsekvensene bli kjedelige, helt uavhengig av om du eller politiet eller svv mener at bilen sikkert tåler vekta.
Er det overvekt må den ut av bilen.  Du slipper kanskje bot, men må legge igjen stash eller folk til vekta er innafor.

5
Model Y / Sv: Bagasjeromsdøra i garasjeporten...
« på: ſøndag 10. Oktober 2021, klokken 11:49 »
Hvis det stort sett bare er i egen garasje det er et problem, så har jeg løst det her ved å lime fast en bit av et svart liggeunderlag under luftekanalen i taket som er en fare for bakluka vår.

Skulle til å si det samme. Polstre garasjen, ikke bilen!

Hadde vært ett alternativ det, men da må ett ~30cm felt på drøye 2meter polstres på baksiden av porten + stiverene i såfall.

Et sånt og en tube Tec 7 løser det problemet: https://www.obs.no/sport-og-fritid/tur/liggeunderlag/2383567?v=Obs-7028670000017

6
Model Y / Sv: Bagasjeromsdøra i garasjeporten...
« på: Lørdag 09. Oktober 2021, klokken 20:44 »
Hvis det stort sett bare er i egen garasje det er et problem, så har jeg løst det her ved å lime fast en bit av et svart liggeunderlag under luftekanalen i taket som er en fare for bakluka vår.

7
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Torsdag 07. Oktober 2021, klokken 09:31 »
Tallene er merkelige på model 3. Var ikke reglene minimum 75 kg tilgjengelig per passasjer i følge ett tidligere innlegg i denne tråden?
5x75= 375 kg. Tallene i følge SVV på min model 3: Tillat totalvekt: 2139 Egenvekt: 1812 .
tilgjengelig nyttelast = 327 kg.   
Det blir bare 65.4 kg per passasjer det, Merkelig.... 
Man må holde tunga rett i munnen når man bruker SVV-tall. Hvis 327kg nyttelast er hentet fra SVV så må man regne 4 passasjerer. 75kg fører ligger da allerede inne i egenvekten. Det gir 27kg igjen til bagasje.

"Nyttelast" fra vognkortet er jo fortsatt et helt tøysete tall å forholde seg til.  Det er bare ferdig regna ut "Maks tillatt totalvekt" minus "Egenvekt" for de som ikke klarer å regne det ut selv.  Men Egenvekt i vognkortet har ikke nødvendigvis så mye med hvor mye bilen veier i virkeligheten å gjøre.  Så at en Zoe står med 454 kg nyttelast i vognkortet betyr ikke nødvendgvis at man kan fylle den med 454 kg.  Vei din bil når den er "tom", og trekk dette tallet fra Maks TIllatt Totalvekt, så har du din nyttelast.

Det kan være mye ekstrautstyr som til og med er fabrikkmontert, som ikke er tatt med i Egenvekt oppgitt i vognkortet.

8
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Mandag 04. Oktober 2021, klokken 15:18 »

Ja, da har jeg vært på veiestasjon og veid fullastet høstferie-bil med sykler bakpå, og har fått fasiten. 2920 kg med alle mann (og hunden) i X'en. Den har oppgitt 2353 kg i egenvekt (uten fører), så vi+bagasje veide altså 568 kg! Det er faktisk 10 kg over nyttelasten på X'en det (men under tillatt totalvekt på 2985). Så med Y hadde vi hatt ca 180 kg overlast...Tror ikke det hjelper med bil fra Berlin da altså :-(

Man kan ikke stole på oppgitt egenvekt. Ekstrautstyr er ikke nødvendigvis med. Jeg ser f.eks at TMX75 6- og 7-setere på Finn har samme egenvekt som min 5-seter.

Du må ut å veie bilen din når den er tom, for å finne den reele egenvekten. Og derved nyttelasten du faktisk hadde. Husk å ta ut ladekabler og annet dill som alltid ligger i bilen før veiing.
Jeg ville faktisk latt ladekabler ligge i bilen ved veiing, da de alltid er med. Så kan man slippe å regne de med, når man skal beregne hvor mye man fyller bilen med. Ja, hadde faktisk latt alt "ekstrautstyr" som man putter inn for å gjøre bilen slik man vil ha den som basis.


Kjørte innom Taralrud med det jeg regner som "tom" bil.  Dvs. med barnesete, ladekabler, en kanne spylevæske, litt verktøy og hodelykt og stash som alltid ligger i bilen, og klokka inn på nøyaktig 2100 kg (inkludert meg sjøl).  Ganske sikker på at den vekta har 10 kg. oppløsning.
Litt mer enn forventa, men da veit jeg i alle fall at jeg har 270 kg å forholde meg til for "nyttelast".

9
Model Y / Sv: skuffende rekkevidde
« på: ſøndag 03. Oktober 2021, klokken 22:30 »
Regn og våte veier er døden.
Vi brukte nesten nøyaktig dobbelt så mye strøm på tur Oslo - Göteborg i høljregn som på returen i strålende sol og tørre veier to dager senere i vår gamle S.
Kulde er et mye mindre problem.

10
Model Y / Sv: Fulladet og 496km - hvor ble de siste 11 km av?
« på: Torsdag 30. ſeptember 2021, klokken 08:40 »
På en måte er det jo det, men med Tesla har det vært slik at de har hatt et fast forhold mellom energi lagret på batteri og anslått km vist. Da vil anslått km teoretisk kunne vise en degradering på batteriet. Noe som er interessant.

Jo, men dette forholdet har endret seg med ulike software-versjoner, og er ikke så enkelt som X kWh / Y kWh/km.  Det er flere faktorer inne i den utregninga.  Og det blir total mayhem hver gang og folk mener de har "mistet" rekkevidde med en oppgradering fordi bilen viser noen kilometer mindre på en eller annen prosent.  Uten å ane om det er algoritmen som er endret, eller om det er hvor mye restkapasitet den sparer som sikkerhetsmargin eller om det er andre årsaker til at tallet har endra seg.

11
Model Y / Sv: Fulladet og 496km - hvor ble de siste 11 km av?
« på: Torsdag 30. ſeptember 2021, klokken 08:16 »
Det relevante er vel hvor langt du faktisk kan kjøre, ikke hva som står i displayet?

12
Model Y / Sv: Noen erfaringer og spørsmål fra ny Tesla-eier
« på: ſøndag 26. ſeptember 2021, klokken 22:55 »
Neida. Du får oppdateringer over 4G også. Muligens ikke alle kartdata til navigasjon (de utgjør ofte ganske mange GB), men vanlige software-oppdateringer får du også over 4G.
Jeg har fått to oppgraderinger de siste par dagene uten at bilen har hatt wifi-tilgang.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk


13
Model Y / Sv: Erfaringer med barneseter i Model Y
« på: Fredag 24. ſeptember 2021, klokken 11:36 »
Min erfaring var at isofix-festene i Y var ekstremt trange å komme til, og sitter så lavt nede at barnesetet virkelig måtte presses ned med makt for å få det festet.  Det var litt lettere med guidene, men det var også nesten spett umulig å få frigjort setet igjen, fordi det var ekstremt trangt å komme til løsne-anordningen på setet etter at jeg endelig hadde fått det på plass.

På den gamle S-en var dette mye enklere.

14
Model Y / Sv: Noen som har hatt problemer med for mye last?
« på: Torsdag 23. ſeptember 2021, klokken 14:33 »
100 kg overvekt gir "Plukk ut hundre kilo av bilen før du får kjøre videre".  Så får man avgjøre selv hva som er mest problematisk for den enkelte...
Noen som har blitt kontrollert/veid noen gang med personbil? Jeg har kjørt bil i 40 år og har aldri blitt kontrollert/veid.

... Og dette har vi nå sagt GANSKE mange ganger i både denne og den andre tråden.  Senest i melding #50 på forrige side:

Sitat
Tidligere har dette vært et "rent bobilproblem" ettersom de fleste personbiler har hatt mer enn høy nok tillatt maksvekt til at det "aldri" er noe problem.  Dermed har selvsagt også sjansen for å bli vinka inn til vektkontroll med vanlig personbil vært minimal.  Det gir ingen mening å veie masse biler som du vet ikke vil ha overvekt uansett.  Men med elbiler begynner dette å gjelde flere, at de kan ha overvekt, kankje til og med uten å være klar over det. Og de er nok SVV interessert i å luke ut.

Og vi vet også at det på en del strekninger og perioder er intensiverte vektkontroller.  Det er det flere som har rapportert om av egne erfaringer.

Det er der hunden ligger begravet.  Ikke om du får bot ved 500 eller 600 eller 1000 kg bagasje.  Men at du får kjøreforbud til bilen veier under maks tillatt titalvekt, og at det er sannsynlig at antall kontroller av elbiler kommer til å øke.

Jeg skjønner ikke hvorfor det at du aldri har blitt vinka inn til vektkontroll med en bil som "garantert" er under maks tillatt totalvekt har noen som helst betydning på sannsynligheten for å bli vinka inn til vektkontroll med en bil som veldig fort kommer over maks tillatt totalvekt.

SVV er jo ikke idioter.  De fisker der det er enklest å få fisk. Og i denne sammenhengen er (en rekke) elbiler med vinterferieoppakning et rent oppdrettsanlegg...

15
Model Y / Sv: Noen som har hatt problemer med for mye last?
« på: Torsdag 23. ſeptember 2021, klokken 10:56 »
Svart klistremerke gir bot - 100kg overvekt gir ikke bot...så det er mindre alvorlig enn et klistremerke.

100 kg overvekt gir "Plukk ut hundre kilo av bilen før du får kjøre videre".  Så får man avgjøre selv hva som er mest problematisk for den enkelte...

Sider: [1] 2 3 ... 55