Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - TRM

Sider: [1] 2 3 ... 56
1
Model Y / Sv: LR eller Performance ?
« på: Onsdag 10. November 2021, klokken 23:21 »
Er det virkelig så stor forskjell på Nokian og Conti cv7 ?
Ja. Nokian er for mykt, og gir en dårlig kjørefølelse sammenlignet med CV7. I tillegg er er det langt mindre støy fra CV7.

Nokian har vært leverandør til Tesla helt siden vinteren 2013/14. Da vi fikk vår første Model S ble jeg anbefalt Nokian R2 av flere Teslaeiere, og når Tesla i tillegg gikk god for de valgte jeg det.
De ble byttet etter første sesongen, og erstattet med Continental. En helt annen verden.

Sjokkerende at det kan være så stor forskjell på to "premiumdekk". Anbefaler å google Tesla Nokian vs Continental for ytterligere brukererfaringer.

2
Model Y / Sv: LR eller Performance ?
« på: Onsdag 10. November 2021, klokken 13:08 »
Hei

Jeg lurer litt på en Y. Skal prøvekjøre den til mandag, og hvis den faller i smak blir det mest sannsynlig at jeg legger inn en bestilling.

Så kommer dilemmaet, LR eller Performance? Slik jeg ser det hadde jeg villet hatt noen 20` sommer hjul uansett hvis jeg hadde gått for LR.  Hvis jeg går for Performance, er 21` inkludert. Vinterhjul kommer man heller ikke unna. Da får jeg det til at det er en differanse på 36500,- fra LR til Performance.

Er det vært det? Det er jo en forsvinnende liten sum når man handler bil til over 600k uansett, er det ikke? Hvis man ser på youtube og testere der, er deg liksom ingen vei tilbake når man først har prøvd Performance.

21`sommer hjul, er dette veldig stivt og stumpete å kjøre på?
Siden du spør er du nok litt over gjennomsnittlig interessert i bil og bilkjøring. Da ville jeg gått for Performance.

Økonomisk er det sannsynligvis ingen grunn for å ikke gjøre det. Mellomlegget mellom LR og Performance vil du nok i stor grad få igjen ved salg.

Forsikringen blir kanskje et par tusen over i året. Dekkslitasjen bestemmer du selv.

Utstyrsmessig er det ingen grunn til å ikke velge Performance da denne nå også kommer med hengerfeste (noe M3P ikke gjorde).

Tvert imot så får du bedre bremser, finere felger, bedre dekk, røde kalipere som tåler salt langt bedre enn standardkaliper, spoiler og alupedaler.

Rekkevidden er noe lavere, men det er nok utelukkende pga større felger. Årstiden du ønsker minst mulig reduksjon i rekkevidde kan du uansett velge 19" (kanskje 18"?), og ha samme rekkevidde som LR.

Hvis Track Mode kommer blir det et stort pluss hvis du har tenkt deg på isbane (feks).

Jeg har bestilt Y Performance. 🙂

PS: ikke bestill vinterhjul fra Tesla. Du vil IKKE ha Nokian på bilen din! Den fortjener Conti CV7!
(Ja, jeg har prøvd begge deler)

3
Model Y / Sv: Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen
« på: Onsdag 01. ſeptember 2021, klokken 09:39 »
Polestar setter ned prisen - kanskje som et tilsvar på introduksjonen av TMY?

Tipper flere følger etter, og til slutt Tesla med Model Y.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/XqRz5B/dropper-prisene-ytterligere-paa-polestar-2?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row11_pos2

"Det er ikke lenge siden Polestar lanserte en ny og billigere variant av Polestar 2, og nå setter de ned prisen ytterligere.

I april kostet deres «enklere» Polestar 2 Single Motor Standard Range 389.000 kroner, men settes nå ned med 40.000 kroner til 349.000 kroner.

Varianten med lengre rekkevidde, Polestar 2 Single Motor Long Range, settes ned med 20.000 kroner. Fra 409.000 kroner til 389.000 kroner.

Prisen for Long Range Dual Motor-varianten vil fortsette å være 429.000 kroner."

4
Model Y / Sv: Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen
« på: Mandag 26. April 2021, klokken 20:36 »
Hvis noen fortsatt lurer på om prisen på Model Y skal ned før den kommer til Norge:

*Ioniq 5 Long Range RWD Premium: 464.000 kroner pluss levering

*Ioniq 5 Long Range AWD Premium: 494.000 kroner pluss levering

https://tinyurl.com/5brxx2pj

5
Model X / Sv: Model X - Dekk og felger
« på: Onsdag 31. Mars 2021, klokken 11:04 »
Dekkmannen min anbefaler 255/45-20 + 275/45-20 Falken FK510 sommerdekk til X'en. Noen som har erfaringer med disse?
Byttet til disse etter at det ene michelin dekket fikk en flenge, fikk bare kjørt 3000-4000km med de før bilen ble solgt, men et av de beste dekkene jeg har hatt, spesielt på vått føre.
Hvordan er støynivået på Falken kontra Michelin?

6
Model X / Sv: Tilkobling homelink mot Aperto 868 Portåpner
« på: Torsdag 17. Desember 2020, klokken 20:04 »
Her er bilde av utstyrsspesifikasjonen til begge bilene. En har Homelink 5 opt 1 og den andre har Homelink 5 opt 2. Jeg klarte å få koblet opp med Model S som har opt 1, men fikk den ikke til å operere porten. Klarte aldri å konfigurere helt gjennom når man skal trykke på motoren.

Må jeg da kjøpe noe tilleggsutstyr for å få satt den opp mot Model X med opt 2?
Vet ikke om jeg har 1 eller 2 (sept.2018 X), men måtte programmere på nytt igår, etter at systemet resatte seg fullstendig... Knota lenge, før jeg fant ut at T1-knappen ikke har noe med programmeringa å gjøre.

Følgende funket hos meg:
*Standard tilkobling
*Les av koden med håndholdt garasjeportåpner mens du står foran bilen
*Trykk på "code-knappen" (nr 22 i bruksanvisning), slik at diode en eller to lyser vedvarende. Skal IKKE blinke.
*Gå til bilen, og lær opp ved å trykke "neste" eller lignende
*Test oppkoblinga

Lykke til!

7
Model X / Sv: Tilkobling homelink mot Aperto 868 Portåpner
« på: Onsdag 16. Desember 2020, klokken 23:46 »
Jeg prøvde som dere sa på Model X, men fikk ikke noe kontakt med bilen. Så prøvde jeg på vår Model S, og da fikk jeg kontakt med bilen med fjernkontrollen. Kom til steget hvor man skulle trykke på learn på garasjemotoren, men klarte ikke å få det til å fungere etter det. Jeg holdt inne T1 knappen på garasjemotoren. Da blinker den konstant og for meg virker det som om den da er i opplæringsmodus. Bilen sa at alt var ok og lært, men skjer ingenting når jeg trykker på å åpne porten.

Tips?
Fant du ut av det?

8
Model X / Sv: Tilkobling homelink mot Aperto 868 Portåpner
« på: Torsdag 26. November 2020, klokken 17:38 »
Jeg har denne portåpneren:
Jeg har samme portåpner. Står vel "Mora" på den, men er en Aperto.
For å få den til å virke måtte jeg trykke på en eller annen knapp på selve portåpneren (mener det var en knapp i området rundt lyset?). Etter å ha gjort det fungerte parringa mot bilen.

9
Model X / Sv: 19" Landsail 588 sommerdekk på Model X - lovlig eller ei?
« på: Torsdag 22. Oktober 2020, klokken 18:46 »
Landsail ls588 i dimensjon 275/45x20 har riktig lastindeks, men hastighetskode  V (240km/t). Tesla må ha minst hastighetskode W. Derfor er ikke Landsail LS588 OK på Tesla X. LS588 i dimensjon 235/55x19 har riktig LI og hastighetskode og er innenfor på rulleomkrets, og er derfor lovlig på X.

Min X hadde opprinnelig bakakselvekt 2052 kg i vognkortet, selv om typeskiltet i bilen sier 1800 kg. Dette er nå rettet opp i systemet til SVV, og har fått nytt vognkort med riktig vekt.

Vurdere selv å gå for LS588 i 235/55x19 på sommerdekk. Har den dimensjonen på vinterhjul, og det er så mye mer komfortabelt enn dekk i originaldimensjon, og sporer mye mindre enn originale 20" hjul på dårlig sporete norsk asfalt.
235/55/19 er notert.

Vil LANDSAIL LS 588 265/50R19 110Y også passe, eller blir det utfordringer med såpass brede dekk foran?

10
Model X / 19" Landsail 588 sommerdekk på Model X - lovlig eller ei?
« på: Torsdag 22. Oktober 2020, klokken 01:32 »
Har skjønt at 20" Landsail 588 ikke er lovlig på Model X, men gjelder det 19" også?

I tilfelle lovlig - hvilken dekkdimensjon er anbefalt?


11
Model X / Sv: Skvettlapper Model X?
« på: Tirsdag 13. Oktober 2020, klokken 20:54 »
Buick Lacrosse skvettlapper.

Passformen var ikke optimal, men etter å ha klipt av noen cm av enden som går under bilen fikk jeg presset skvettlappene godt inntil.

Bortsett fra at bilen er grisemøkkete ser dette ganske bra ut.

  [ You are not allowed to view attachments ]  
  [ You are not allowed to view attachments ]  

12
Lading av Tesla / Sv: Bilder og info om superladere som er under bygging.
« på: Mandag 05. Oktober 2020, klokken 19:52 »

Ok. Det er jo bare ca 25 km fra Eidfjord laderne. Trodde ikke de var så  mye belastet at det var behov for økt kapasitet akkurat der.

Sist jeg ladet i Eidfjord var på en helt vanlig ukedag, midt på dagen. Jeg fikk den siste ledige laderen. Kan godt tenke meg det er kaos der på utfartsdager.
Eidfjord er en av få Superladerne jeg har stått i kø på, så sånn sett er Maurset en grei plassering.

Kjører en fra Bergen er Eidfjord litt tidlig å stoppe (153 km), men Måbødalen koster mye strøm, så en stopp på Maurset (177 km) passer fint.

13
Lading av Tesla / Sv: Bilder og info om superladere som er under bygging.
« på: Mandag 05. Oktober 2020, klokken 08:58 »
Status Hardangervidda vest, pr 04.10.20:

  [ You are not allowed to view attachments ]

Hvor er dette? Har ikke fått med meg at det åpnes en ny i nærheten av Hardangervidda

Det er nok i Maursetparken i Sysendalen.... Er vel på vei fra Odda til Geilo...etter en har kommet opp på fjellet. Er VELDIG overrasket over at de ikke velger å bygge tak over... REF SNØ.

https://www.picuki.com/tag/maursetparken
 [ You are not allowed to view attachments ]  

14
Lading av Tesla / Sv: Bilder og info om superladere som er under bygging.
« på: Mandag 05. Oktober 2020, klokken 00:16 »
Status Hardangervidda vest, pr 04.10.20:

  [ You are not allowed to view attachments ]  

15
Model X / Sv: Tung på rattet - bilde av aktuell del
« på: Onsdag 30. ſeptember 2020, klokken 16:59 »
Jeg byttet mitt hos EV services i Bergen.

Er en to timers jobb (ofte en time mer dersom den sitter godt pga rusten), taes fra innerskjerm.
Vet du om delen er forbedret, eller om det er samme driten som settes på igjen?

Sider: [1] 2 3 ... 56