Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Torpedo Ted

#1
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
fredag 14. juni 2024, klokken 10:45
Jeg syntes først fjerning av USS var helt idiotisk, men mener nå at det egentlig gir ganske god mening.

1. USS sensorer har store svakheter, og har alltid hatt det. De ser kun rett bak, ikke hva som er direkte over og under. Rygger du mot noe som stikker ut 1 meter over bakken, vil ikke sensorene registrere det. Både jeg og min bror har knust bakrute på varebil på denne måten, uten en lyd fra sensorer. De registrerer heller ikke høye fortauskanter når du er kommet nært de.

2. Å kutte de ut gir nok en stor fordel i produksjon og service. Selve sensoren i seg selv er nok ikke så frytkelig dyr, men alle ledninger, tilpasning av bumper, og arbeid med å installere (+ koble fra ved servicearbeid) medfører nok en ganske betydlig kostnad.

3. Vision er på ingen måte perfekt og var en katastrofe i begynnelsen. Den er mindre nøyaktig på direkte måling av avstand til bilen bak, men har en stor fordel i at den registrerer ting som USS ikke registrerer (fortauskanter, objekter som stikker ut). Totalt sett mener jeg derfor at Vision allerede nå er mer nyttig enn USS, og den blir vel potensielt enda bedre i fremtiden.

4. Regnsensor derimot er absolutt ingen unnskyldning. Helt latterlig avgjørelse.
#2
Jeg ser gang på gang det gjentas at grunnen til at Cybertruck ikke vil bli solgt i Europa er pga de skarpe kantene, og harde stålet ikke tilfredstiller krav til kollisjonsikkerhet.

Er det noen som har noe som helst kilde til dette? Så vidt meg bekjent, er det veldig få krav til sikkerhet på tunge kjøretøy. Cybertruck vil jo havne i klasse C1.

Jeg finner for eksempel dette: "Mandatory regulation at EU level has been limited to date and though technical standards exist they tend to be optional."

Men selv i klasse B - er det noen som klarer å finne noe som konkret som forbyr designet til Cybertruck? Jeg klarer ikke helt å se at denne skal være vesentlig verre enn mye annet som eksisterer, eller har eksistert. Kantene i front, er jo ikke så veldig skarpe. Støtfangeren har ingen skarpe kanter.

Det er uansett ganske udiskutabelt at Cybertruck er tryggere enn de fleste andre pickuper når det gjelder påkjørsel av fotgjengere. Den har lavere front en vanlige pickuper som er det som betyr desidert mest når det kommer til dødlighet ved påkjørsel.

Det er jo rimelig åpenbart hvilke av disse to bilene som er soleklart mest farlig for fotgjengere:
#3
Sitat fra: RJK på torsdag 14. mars 2024, klokken 15:38Hvordan gjør man dette med ice-biler?
Har aldri sagt at det ikke er noe herk med ICE biler også, men fordelen der er at det holder som regel å være kunde hos én leverandør, siden en som regel passerer en av deres stasjoner i god tid før det er helt tomt.
#4
@RJK mente bedrifter med mange brukere. Kan ikke gi kredittkort til alle ansatte.

@vinterdekk: Ja, har sett på det men det er en unødvendig dyr løsning. Saken er at våre ansatte lader 95% på jobb/hjemme. Men de MÅ ha mulighet til å lade på hurtiglader også. Med en fast månedskostnad, blir fort bare månedskostnaden like stor utgift som kW-kostnaden for selve ladingene... Det henger jo ikke på greip...

Jeg har allerede ordnet fakturakonto hos Eviny, MER og Fortum, så siden hovedutfordringen da allerede er løst, var det jo bare å bestille en brikke til alle bilene tenkte jeg, uten å være klar over at det betydde noe HVILKEN brikke jeg bestilte. Så da kastet jeg vekk flere hundre kroner på brikker som kun kan brukes på Fortum  >:(
#5
Sitat fra: RJK på onsdag 13. mars 2024, klokken 16:22Den beste, enkleste og minst diskriminerende løsningen er på vei, kortbetaling direkte.
For privatpersoner ja, men dette løser ingenting for bedrifter, som i mitt tilfelle...
#6
Takk for svar. Ser nå at MER kun skriver at de kun støtter brikker fra utvalgte partnere.

Finner det smått utrolig at det ikke er påbud om at alle ladebrikker skal støttes hos alle leverandører. En mer idiotisk kunstig begrensning finnes jo knapt. Det spiller da ingen trille hvilke brikke som brukes, så lenge den er registrert. :o
#7
Dum som jeg er, trodde jeg at det var samme hvor ladebrikken bestilles fra.
Vi har flere gamle sorte ladebrikker fra elbilforeningen som vi har fått lagt inn hos flere leverandører uten problemer.
Men så bestilte jeg brikke fra Fortum, som jeg skulle legge inn hos disse leverandørene, men det gikk ikke like bra.

De sorte brikkene har serienummer i formatet A1XXXXF5
Fortum sin brikke har påskrevet NOA3XXX4

Når jeg prøvde å legge inn fortum sin brikke i Eviny, fikk jeg feil brikkenr (Elbilforeningens gikk bra).

Når jeg scanner Fortum sin brikke med NFC mobil app, er jo serienummeret mye lenger. Jeg fikk lagt inn dette lange nummeret i Eviny, men har ikke forsøkt om det faktisk fungerer enda. Men hos MER godtas ikke det lange nummeret...

Noen som har peiling?
#8
Bestilling og levering / Sv: Kjøpsvurdering februar 24
torsdag 29. februar 2024, klokken 14:27
Det er vel helt urealistisk at det kommer noe Model Y refresh det neste året.

1) Det eksisterer ingen foto eller konkrete detaljer om refreshen til Model Y. På Model 3 begynte vel observasjonene av denne i langt over 1 år i forveien.
2) Model 3 var ca 7 år gammel når den fikk facelift. Model Y er bare 4 år nå. På Giga Berlin har den bare vært produsert i 1,5 år. Virker ganske urealistisk at de skal fullstendig endre produksjonen så raskt etter oppstart.
3) Siden Model 3 nettopp har fått facelift ønsker de nok en boost i salget der en god stund først.
#9
Bestilling og levering / Sv: Fargevalgets kvaler…
torsdag 15. februar 2024, klokken 08:50
Hvis vi ser vekk fra det verste vintersølet bak, så blir ikke hvit skitten, den mister bare glans. Dvs, den ser fortsatt ren ut, men i en matt farge.

Ellers synes jeg de ekte fargene til Tesla er helt klart laget for California. De ser kun bra ut i sterkt sollys. Er det ikke sol, ser de bare mørke og kjedelig ut.
#10
Sitat fra: lars667 på fredag 17. november 2023, klokken 22:18Alle inventorybiler jeg finner har "redusert" pris og ender derfor opp med dyr finansiering, så det blir dårlige deals.
Hva mener du med dette?
#11
KIA / Sv: Kia EV9
søndag 01. oktober 2023, klokken 16:48
Jeg forstår ingenting av prissettingen her. I USA er denne priset fra 55k, ikke så mye mer enn Model Y. Så ca 580 000 kr + ca 50 000 i avgifter.

Prisen skulle altså vært fra 633 000 kr!?
#12
Lading av Tesla / Kontakene sitter fast i superladerene
onsdag 30. august 2023, klokken 12:24
Opplever stadig at superlader-kontaktene sitter fast i superladerene. Som regel får jeg jo de løs ved å riste litt, men har 3 ganger opplevd å ikke få den ut, og måtte flytte meg til en annen lader.

Er det noe jeg ikke har forstått, eller er "huset" til kontaktene elendig patent!?

Er denne her jeg ikke får løs...
#13
Sitat fra: geear på mandag 14. august 2023, klokken 08:55Det er veldig lett å si, men ganske utopisk i tett trafikk rundt storbyene, der denne type ulykker ofte skjer. Hvis avstandene skulle vært så lange der, så hadde det vært evinnelige køer. Filskifter hadde blitt umulige, alle hastighetsendringer ville fått enorme forplantninger bakover. Skulle du plukket alle det gjelder ut en dag, så snakker vi tusenvis, kanskje titusenvis. Man MÅ kunne ha en forventning om at kjøretøyet foran ikke plutselig skal finne på å bråbremse midt i en tunnel eller på motorveier med viltgjerder og kun kjøretøyet. Da mener jeg ikke avstand tidsnok til å justere hastigheten fordi bilen foran bremser litt, som er normal atferd, men å stå på bremsene.
Det du skriver gir jo ingen mening - avstanden skal være så lang at du klarer å bremse hvis bilen foran bremser. Så enkelt er det, har ingen betydning om det er i tett trafikk. For øvrig er det for kort avstand til bilen foran som SKAPER køene.

Og hvis du mener at man ikke bør ha forventning om at kjøretøyet foran ikke kan bråbremse når som helst, bør du kanskje vurdere å levere førerkortet tilbake. For ulykker skjer hver dag og folk bak som ikke er klar til å bremse kan gjøre den ulykken vesentlig mye verre.
#14
Tesla SW og AP / Sv: Hvordan lagre dashcam klipp manuelt?
torsdag 10. august 2023, klokken 12:33
Sitat fra: geear på torsdag 10. august 2023, klokken 12:28Trykk på bilen ("Innstillinger" på skjermen) og trykk på "Innspilling" på det første skjermbildet. En av de fire store knappene på hovedsiden.

Du kan også velge å skru på lagring av klipp ved tuting for eksempel.

Ja, men problemet er at jeg vil ha den på auto slik at det automatisk lagres hvis jeg er i en kollisjon og naturlig nok ikke husker/klarer å lagre klipp selv.

Men jeg vil jo også ha mulighet for å lagre et klipp manuelt når det ikke er kollisjon... F.eks nestenulykke, eller hvis andre kolliderer som jeg er vitne til.
#15
Tesla SW og AP / Hvordan lagre dashcam klipp manuelt?
torsdag 10. august 2023, klokken 12:16
I instillinger er det valg for å kun lagre manuelt. Men jeg ønsker jo naturligvis å ha den på auto, men vil jo samtidig ha mulighet for å lagre et klipp manuelt hvor det ikke er kollisjon. Går ikke dette?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA