Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - staleand

#1
NY PRIS: 29.000,- ferdig prutet. Utover at dekkene kan hentes i Bodø kan de også leveres gratis i Tromsø.
#2
Kjøp og salg av deler og utstyr / Nye originale 22» Tesla turbin hjul
tirsdag 24. september 2019, klokken 16:21

Selger et komplett sett Onyx 22" nye dekk og felger. Pris 32.000,-

Referral fra Tesla.

Kan hentes i Bodø eller sendes mot at kjøper betaler frakt.
#3
Model 3 / Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
tirsdag 02. juli 2019, klokken 00:18
Jeg oppdaterte min zaptec-boks til 2.7.0 nå nettopp. Kan ikke ha den i «stand alone»-modus da jeg bor i borettslag, og det er andre zaptec-bokser tilkoblet samme kurs som meg. Får fortsatt i overkant av 7kWh på min TM3. Skuffende. Den helt store majoriteten av zaptec-eiere vil jo ikke få nyttiggjort seg av oppdateringen?
#4
Model S 2013 - 2022 / Sv: Batteribytte 85 -> 90/100?
torsdag 06. juni 2019, klokken 00:01
Reklamasjonsreglene er regler som begrenser forbrukerens rett til å gjøre gjeldende misligholdsbeføyelser (heving, prisavslag, retting etc.). Med reklamasjon menes å "gi beskjed" om den aktuelle feil/mangel. Reklamasjonsreglene er både absolutt og relative. Den absolutte reklamasjonsfristen gjør at selger etter utløpet trygt kan belage seg på at han ikke blir møtt med krav, slik at han kan frigjøre eventuelle avsetninger. Dette avhjelper selger og gir han forutberegnelighet i driften sin.

Den relative reklamasjonsfristen er et utslag av lojalitetsplikten. Selger har av flere grunner ofte behov for å få beskjed om en feil så raskt som mulig, bl.a fordi det kan koste selger unødvendig mye å være lenger i misligholdsposisjon enn nødvendig. Forbrukeren har derfor en plikt etter forbrukerkjøpsloven §27 om å gi selger melding "innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget [mangelen]". Hvis kjøper er illojal eller lat kan han altså miste retten til å gjøre mangelskrav gjeldende. Videre følger det av første ledd at i forbrukerforhold så kan aldri den relative fristen være kortere enn to måneder.

Den absolutte reklamasjonsfristen ved mangler følger av forbrukerkjøpsloven §27 andre ledd "Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen". Dette er riktignok bare utgangspunktet. I andre punktum står det "Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år". Selger kan som utgangspunkt belage seg på at han ikke kan bli møtt med krav når to år har gått, men dersom tingen "er ment å vare vesentlig lengre" må han vente i fem år før han er fri for ansvar.

Hvis man har overskredet den absolutte fristen har det ingenting å si at man sa i fra når man oppdaget eller burde oppdaget mangelen. Derav betegnelsen "absolutt". Spørsmålet er så hva som skjer dersom selger har utbedret en feil, og samme feil viser seg på nytt noen år senere. Gjelder da en ny absolutt frist? Nei iflg. Høyesterett. Er det reklamert i tide en gang gjelder det ikke noen ny absolutt frist hvis samme feil viser seg på nytt. Den relative reklamasjonsfristen begynner dog. å løpe på nytt ved hvert tilfelle.

Reklamasjonsreglene er altså regler som "begrenser" forbrukerens rettigheter, og er til av hensyn til selger. Hvis man overskrider enten den relative eller absolutte reklamasjonsfristen mister man en rett man uten reklamasjonsreglene ville hatt.

Her er sammendrag fra lovdata fra den nevnte dommen:

"Selger av en bruktbil hadde foretatt en mislykket utbedring av en rustskade. Kjøperen reklamerte over nye utslag av den samme rustskaden seks år etter kjøpet. Høyesterett kom til at den opprinnelige, absolutte reklamasjonsfristen på fem år i forbrukerkjøpsloven § 27 andre ledd ikke gjelder for mangelsinnsigelser mot selgers utbedringsarbeid, når disse er knyttet til mangler som det allerede er reklamert over innen fristen. Slike mangelsinnsigelser må imidlertid fremsettes innen rimelig tid fra det tidspunkt kjøperen blir kjent med eller burde ha blitt kjent med at mangelen ikke var utbedret på tilfredsstillende måte. At kjøperen allerede forut for den første, mislykkede reparasjonen var blitt kjent med at bilen hadde en mangel som selgeren var ansvarlig for, medførte ikke at tilleggsfristen i foreldelsesloven § 10 nr. 1 ikke fikk anvendelse"
#5
Model S 2013 - 2022 / Sv: Batteribytte 85 -> 90/100?
onsdag 05. juni 2019, klokken 01:21
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 04. juni 2019, klokken 15:03
Ikke ny garanti på det nye batteriet, her er det gjenværende tid av de opprinnelige 8 år som gjelder. Men man kan kanskje hevde 5 års reklamasjonsrett på nye deler. Men foreldelsesfristen kan vel avbryte absolutt reklamasjonsfrist muligens. Usikker på hvordan dette virker i praksis.

Hvis det er reklamert i tide første gang er den absolutte reklamasjonsfristen avbrutt en gang for alle, og man står igjen med relativ reklamasjonsfrist (utslag av lojalitetsprisipp) for senere reklamasjoner. Dette følger av Høyesterettspraksis (Rt. 2013 s. 865). Foreldelsesfristen virker uavhengig av reklamasjonsreglene i forbrukerkjøpsloven.
#6
Model 3 / Sv: HW3 og VIN
torsdag 30. mai 2019, klokken 12:58
Hva er problemet? Du får jo uansett ettermontert HW3?
#7
Model 3 / Sv: Vi som venter (u)tålmodig på levering i Tromsø
tirsdag 12. mars 2019, klokken 15:57
Ser at min bil ble registrert på meg i dag. Kan tyde på at utleveringsavtalen i morgen kl 12:00 heldigvis ikke er proforma! :D
#8
Model 3 / Sv: Vi som venter (u)tålmodig på levering i Tromsø
torsdag 07. mars 2019, klokken 11:05
Tesla Tromsø leverte hele to biler i går, noe som førte til utbrenthet hos de ansatte. De unner seg derfor en velfortjent pause i dag.
#9
Model 3 / Sv: Vi som venter (u)tålmodig på levering i Tromsø
onsdag 06. mars 2019, klokken 12:29
Hvis det du sier er riktig så er det jo intet annet enn sjokkerende. Til sammenlikning så leverte Trondheim ut 14. stk i går. Han nevnte som sagt at vinterhjulene mine skulle komme i dag. Kanskje det er hjulene de har ventet på likevel? Regner med at bilene fra fabrikken kommer med sommerdekk.
#10
Model 3 / Sv: Vi som venter (u)tålmodig på levering i Tromsø
onsdag 06. mars 2019, klokken 11:40
Ringte serviceavdelingen. Fikk svar. De er vissnok i full sving med å klargjøre biler. Min bil var selvsagt ikke motatt (har aldri lykken på min side i slike situasjoner), men det kan jo tyde på at andre her inne muligens kan glede seg... :-) Ellers så sa han at det var forventet en ankomst av biler iløpet av kvelden eller morgendagen. Vinterhjulene mine, nokian piggdekk, skulle komme iløpet av dagen.
#11
Model 3 / Sv: Vi som venter (u)tålmodig på levering i Tromsø
onsdag 06. mars 2019, klokken 11:32
Blir bare overført til «en spesialist ved Teslas hovedkvarter» når jeg ringer salg... Mangelen på underretting er utrolig irriterende. Hvorfor tar ikke Tromsø salgsavdelingen et par telefoner og informerer om ståa? De virker ikke å ha hendene fulle med registrering av biler akkurat... *holder på å gå på veggen*
#12
Model 3 / Sv: Vi som venter (u)tålmodig på levering i Tromsø
onsdag 06. mars 2019, klokken 11:26
Jeg ringer de nå. Oppdaterer når jeg har snakket med de.
#13
Model 3 / Sv: Vi som venter (u)tålmodig på levering i Tromsø
tirsdag 05. mars 2019, klokken 20:21
Sitat fra: DeepFu på tirsdag 05. mars 2019, klokken 19:34
Endelig begynner det å skje noe!! Ja, nå må de bare få ut fingeren der oppe. Begynner å mistenke at dette har noe med dekk å gjøre. Hva har dere bestilt? Pigg? Piggfritt? 18,19,20 toms felger?
Jeg har bestilt pigg på aero, og lurer på at de ganske enkelt ikke har det.

Plausibel hypotese. Jeg har bestilt samme som deg, piggdekk (finnes det noen i Tromsø som kjører med piggfritt?!?) på aero.
#14
Model 3 / Sv: Vi som venter (u)tålmodig på levering i Tromsø
tirsdag 05. mars 2019, klokken 18:13
Fantastisk at du oppdaterer funnene dine, det setter i allefall jeg stor pris på!

Når det er sagt så lurer jeg litt på hva som foregår hos Tesla Tromsø? 3stk Model 3 registrert i Tromsø så langt og biler som blir stående i nesten en uke på kaiområde?! Merkelige greier.
#15
Model 3 / Sv: Vi som venter (u)tålmodig på levering i Tromsø
tirsdag 05. mars 2019, klokken 17:43
Sitat fra: tmfredriksen på tirsdag 05. mars 2019, klokken 17:36
Det kom mange flere enn 10 biler til Tromsø i dag. Det står 17 ute, og flere står inne i et bygg ved kaia. Ingen adgang inn på området for å se. Bilene kommer direkte fra Nederland. Da er det bare å smøre seg med tålmodighet og satse på at Tesla gjør alt de kan for å levere ut disse bilene.

Så det er intet poeng i at jeg tar en buss til jekta for å lete etter en med mitt VIN?

[EDIT] Ser nå at jeg misforstod. Ikke på Teslas eiendom altså.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA