Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - LN-YOV

#1
Hei kjøpte (privat) en 2014 C-Zero på fredag den 13/12 (igår)!
Bilen virket helt normal under prøvekjøring og hjemkjøring.
Satte den på ladning i natt.
Kom så ut i morgest å bruke bilen, så da at varsellampen for høyspenning lyste :-(.
Når jeg skrudde på tenningen ble det et helt lysshow på  dashbordet!
Målte 12V batteriet til ca 11V.
Satte på batterilader i håpet om at det var 12v batteriet som var kaputt.
Etter et par timers ladnin så startet bilen normat men efter 20-30 sekunder så kom varsellampe for høyspent igjen og spenningen på 12v batteriet var igjen nede på 11 tallet!
Huff!
Lurte på om dette tyder på ACDC Converter feil? eller om det kan være en annen høyspentkomponent som svikter? (varmeapperat var såhvit jeg kunne se av (nybil for meg))!
Hvis det er ACDC Converterens14V del som er sviktet, så ser det jo ikke så vanskelig ut å fikse hvis det er disse condensatorene som vises i denne videoen:
https://www.youtube.com/watch?v=63ZWosSyq7Q
og
https://www.youtube.com/watch?v=ynFKclou-LI&t=5s
Skulle tro det var mulig å bytte disse uten å ta boksen ut av bilen, slik at man slipper å forstyrre kjølesystemet!

Hmmm! Håpet resten av tiden med C-Zero blir bedre en starten! :-)
#2
Ja det er sørgelig efter 5 år 11 måneder og ca 160 000km :-(
#3
Skiftet batterikassen sist helg, den var så rustet at det er et under at ikke batteriet hadde falt ut! :-(
Den nye boksen gikk greit inn og i en uke var man i paradiset!
Kjørte hverdag 5 til 10 mil og selv om bilen hadde stått siden i februar så var rekkevidde og ytelse som det alltid har vært!
Kjøret ca 10 mil på lørdag men idet jeg kom hjem fra en tur på byen søndag morgen (med min andre bil), så jeg at det lyste rødt i dachbordet til Thinken! :-(
Det var rød skiftnøkkel og da jeg nå imorgest prøvde å starte bilen fikk jeg "powerlimit" lys :-( (se video)!
Tok ut 12v batteri i ca 1/2 time, målte spennimng til 13.4v (fra koblet).
Når den er koblet til laderen vieker alt noemalt, car connect og grønt lys på dashbordet (ikke lading da  batteriet vistnok er 100% oppladet)!
Spørsmålet er: er det noen her på Sørlandet som har noe en kan diagnostisere en Think med?
https://www.youtube.com/watch?v=Vu_PAplfBJk&feature=youtu.be
#4
I vinter så jeg noe som stakk ned under bilen!
Det viste seg vet nærmere eftersyn å være batteriet!
Hele fronten på batterikassen var rustet opp! :-(
Heldigvis hadde jeg en annen batteriboks stående på gåresplassen, problemet var bare det ødelagte batteri sto i den, og med en vekt på 250kg og veldig lite å ta tak i for å løfte det!
Kjøpte 4 kant rør fra biltema og sveiset sammen et åk.
For å få tak i batteret kuttet jeg til et av 4 kant rørene slik at jeg fikk to L formede stykker, et av de sveiset jeg på åket slik at det går under flensen på batteriet, det andre gjør det samme men er holdt sammen med skruer og mutterer til åket! 
Etter å sommlet et halvt år fikk jeg endelig (med hjertet i halsen :-)) løftet det ut.
Skal nå bare antiruste den "nye" kassen så skal jeg få drift på Thinken igjen :-)
https://www.youtube.com/watch?v=q3JFW1V0YUg&feature=youtu.be
#5
Elsker min Webasto TermoTop EVO!
4 Deilige KW i vinterkulden! :-)
[ You are not allowed to view this attachment ]
#6
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Ion-Zebra
mandag 18. september 2017, klokken 08:57
Hei!
Du har nok rett!
Sikkert jeg som ser problemer der det ikke er noen. :-)
Skal se om jeg får byttet neste helg!

WN
#7
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Ion-Zebra
tirsdag 05. september 2017, klokken 12:49
Hei!
I Oktober er det 4 år siden jeg kom hjem med min 2010 Blå Think!
Det har vært en posestiv opplevelse, så for å forlenge den så langt som mulig kjøpte jeg i vår en dele bil, dette er også en 2010 modell, men viste seg å ha en gen1 PCU, den blå har en gen2 PCU!
Men det ville være svært greit å ha en reservebil, så da Vwspirit la ut et Li-ion batteri tilsalgs på forumet, så kjøpte jeg det (og fikk bilen med på kjøpet :-) ), var i Bergen å hentet bilen (godt råd!: unngå å kjøre på vestlandet med bil henger mitt i fellesferien ;-) )!
Så jeg har nå:
2010 Zebra gen2 (blå)
2010 Zebra gen1 (sort)
2010 Li-ion gen2 (Spy-gul,Gåen CPU)
Har tatt ut batteriet av begge delebilene.
Slik jeg forstår det så ville den logiske tingen være å sette Li-ion batteriet inn i den blå (gen2) og Zebra batteriet inn i den sorte gen1 bilen?
Det skulle bare være plug and play?
Problemet er at den blå, som nå nesten har passert 119 000 km (hvorav jeg har kjørt 100 000 km). 
Virker helt perfekt!
Når jeg kommer frem til jobben, efter 52 km, så står nåla på samme plass som den gjorde for 4 år siden!
Var en tur på byen for noen dager siden, da jeg var halvveis hjemme, oppdaget jeg at jeg hadde glemt noe, slik at jeg måtte kjøre tilbake!
Åkkesom, turen ble på 15,5 mil og det var 8% igjen!
Den fungerer derfor så greit, at jeg kvier meg meget for å begynne å ta ut batteriet av den!
Som Amerikaneren sier: «If it ain`t broke don`t fix it»! ;-)
Men jeg må jo finne ut om det batteriet jeg kjøpte, tar ladning og er ok, dessuten vil jeg jo gjerne få reservebilen opp å gå!
Så jeg ser to alternative løsninger:
      1. sette Li-ion batteriet inn i gen1 Zebra bilen!
         Er det noen som har/kan lage en konverteringa kabel gen1 CPU<-->Li-ion BMI?
    Eventuelt har koblingskjema gen1 CPU<-->Li-ion BMI?
      2,   Prøve å få tak i en gen2 CPU!
   Hvis man fikk tak i en gen2 CPU, hvor vanskelig er det å få den til å snakke med  en «ny» bil? Og er                        lednings settet, CPU<--> bil gen1 og bil gen2 det samme?

Håper på svar         Walter Nyberg
#8
Smart for two / Sv: Smart ForTwo Electric - erfaringer?
torsdag 16. februar 2017, klokken 10:09
Har kjørt ca 160 000 km i min diesel Smart og har aldrig hatt en bil jeg har vært mer glad i! :-)
#9
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Støy
mandag 12. desember 2016, klokken 10:11
Hei!
Sånn tenkte jeg også :-) Helt til jeg kom på at det jo er et indre og et ytre lager i huben og de blir jo forskjellig belastet i sving!
Hvis man jekker en side om gange opp og setter under en støtte, så kjører (forsiktig) hjulet, så vil en med en gang høre om lagret på den siden er ok eller ei!
#10
Samme problem, min vil heller ikke lade på de virkelig varme dagene!
Litt merkelig?
Men heldigvis starter den igjen når solen går ned :-)
#11
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Lading! :-(
onsdag 08. juni 2016, klokken 09:48
Takk for svar :-)
Skal komme tilbake til saken om litt :-)
#12
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Lading! :-(
mandag 06. juni 2016, klokken 17:23
Kladden liket tydeligvis ikke det varme været :-( Ville ikke lade nå igjen!
Jeg kjøpte for 1 1/2 år siden en  Mainepine kontroller, som siden har ligget i skuffen!
Kanskje på tide å gjør noe med den!
Kontaktor og jordfeilbryter burde ikke være noe problem å få tak i, bil støpsel derimot er vel verre å få tak i?
Er det noen har liggende en havarert lade kladd eller et løs støpsel man kunne få kjøpt mon tro?
#13
Samme problem også når de ikke henger fast av en eller annen forunderlig grunn!
Husker jeg rett så var det Peugeot 306.
Tror jeg skrev om det en eller annen plass her !?
#14
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Lading! :-(
lørdag 04. juni 2016, klokken 22:33
Takk for svar!
Heldigvis ser det ut som om ting er tilbake til normalen igjen :-)
Men skal skaffe meg en  reserve kabel!
#15
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Lading! :-(
lørdag 04. juni 2016, klokken 09:20
Takk for svar!
Men batteriet er under et år gammelt.
Har også voltmeter som indikerer spenninge og det viser hvilespenning på over 12v.
Men i løpet av natten hadde den heldigvis begynt å lade igjen :-)
Lurer på om det er varmen den ikke tåler?
Men tror jeg vil prøve å få tak i en reserve kabel!
Lurer på om alle kladder går omværandre?
F.k.s. er det noen problemer forbunnet med å bruke en kabel fra 2008 på en 2010 bil?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA