Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Kvikken

#1
Lading i Sverige og Danmark / Sv: Lading i Danmark - Samletråd.
lørdag 23. april 2022, klokken 13:36
Skal kjøre 2019 Leaf (chademo) til Fyn  i Danmark i sommer og lurte på hva jeg må skaffe av ladekort og lignende? Har med type2 og schuko-kladd.

Holder det eks. å registrere elbilforeningen sin ladebrikke på e-on?
#2
Fikk til slutt orden på det. Når appen sier "forbereder gjenoppretting" etter at man har trykket "gjenopprett" så må man trykke gjenopprett en gang til for at den skal starte. Så gikk det helt greit og den gjenopprettet til ny firmware v375 (fra v373). Selv når det ikke er noe lys på skjermen og den virker helt død.

Hun hadde stått inntil laderen hele tiden når den avbrøt. Var visst nok at telefonen skiftet skjerm et par sekunder.

Ellers var norsk support meget hjelpsomme og de opprettet en sak med "kritisk prioritet" den 22. desember og på formiddagen 23. desember ringte en tekniker oss. De spurte hva slags telefon det var og er en helt vanlig samsung 2 år gammel telefon.

Prosedyre:
- Slå av sikringen i 20-30min.
- Slå på sikringen
- stå inntil laderen med telefonen (blåtann på)
- Gjør menyvalgene i appen og velg gjenopprett
- Når den sier "forbereder gjenoppretting" trykk så gjenopprett med grønn tekst en gang til.
- Etter 2-3 minutter er den ferdig.
- Lyser som den skal når den er ferdig.

Dette var visst en forholdsvis vanlig brukerfeil i følge support. Support hadde åpent helt til kl. 20:00 som var ålreight og reddet dagen.

Tillitten til Wallbox Pulsar produktet er gjenopprettet og den har ellers aldri gitt noen issues.
#3
Har vært i kontakt med support og forsøkt diverse ting.
- slå av sikringen i 10 minutter (etter det er det ingen lys i boksen). Hadde den også av i 2 timer.
- Forsøkt gjenoppretting med telefonen helt inntil boksen. Bare evig lastesirkel (forsøkte i 30 minutter)

Dette var visst en vanlig problemstilling og det er jo utrolig sårbart om man kan brikke veggladeren ved at skjermen skifter fokus i et par sekunder til en annen app.
#4
Min mor har en Wallbox Pulsar med kun blåtann tilkobling. Via app på telefon styrer hun ampere og annet.

I dag når hun skulle sette ladestrømmen ned til 12.5A så kom det medling om firmware oppdatering. Hun startet oppdateringen og ventet.

Så midt i oppdateringen kom det en innkommende telefonsamtale som "minimerte" wallbox appen og tok opp "innkommende samtale". Hun la på med en gang og gikk tilbake til wallbox appen.

Den restartet oppdateringen men står nå med rødt lys ca. 60% i lyssirkelen (siste dioden er rød, resten er blå) og har ikke beveget seg videre siste 15 minutter. Progresjonsbaren i appen starter bare på nytt når den kommer til ca. 90% og har gjort det mange ganger nå.

Har forsøkt å søke for henne på internett men finner ingenting. Hun har latt telefonen ligge med appen åpen i bilen men jeg må ut å hjelpe henne.

Hva gjør man?


EDIT:
Jeg var der når laderen ble montert for et par år siden og da gikk firmware oppdatering glatt uten noe problem. Versjonen hun så på skjermen nå som skulle installeres tror hun var V375.
#5
Ariya / Sv: Ariya
søndag 09. august 2020, klokken 15:09
Så lenge man får skrevet kontrakt for momsfritak forsvinner så får man vel likevel med seg den biten?
#6
Model Y / Sv: Prisnedgang? Dollaren er billigere
onsdag 24. juni 2020, klokken 22:10
Har vurdert en Model Y en stund men når man ser på innstegsprisen kontra visjonen om "35.000 USD Car" så blir jeg litt skuffet.

Har den norske prisen endret seg særlig underveis og er det slik at man betaler prisen den stod med når man reserverte eller gjeldende pris når bilen blir levert?
#7
Det er en 2019 Leaf, bildet er gammelt. Tenkte at siden pluggen heter type-2 så er det type-2?
#8
Lading av Tesla / Kan Tesla MY lade på Wallbox Pulsar for Leaf?
onsdag 24. juni 2020, klokken 12:54
Vurderer å kjøpe en Tesla men har for ikke lenge siden fått opp en Wallbox Pulsar med type-2 kabel og lurte på om Tesla kan lade på denne?
#9
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kommunal parkering Oslo sentrum
onsdag 06. november 2019, klokken 15:35
Kvalifiserer ikke til HC ennå, og der er det en diskusjon jeg ikke har lyst til å ta opp her. :)

Arbeidsgiver har ikke mulighet og jeg ønsker ikke belaste de med min helsesituasjon. Jeg klarer fint å jobbe med utfordringene men lange gåtraseer kan være en utfordring som man ikke vil ha hver dag.

NB!
Jeg ser nå også på muligheter for parkering utenfor Ring1 og trikk eller t-bane til Oslo S området. Ser egentlig på alle muligheter.

SitatDen billigste løsningen er kanskje å kjøre til Lørenskog stasjon og ta toget derfra. Der er det beboerparkering i Høybråtenvegen hvor elbiler kan stå gratis, og i tillegg reiser du for Oslotakst med toget til sentrum.
Godt tips, takker :) det er jo halve prisen for 30-dagers. Jeg trodde lørenskog var sone 2Ø til 1 (Oslo S) og at man da betalte for 2 soner?

SitatJeg hadde behov for sentrumsparkering noen ganger i fjor, men da var det fullt allerede kl 06:30. Den gangen var det gateparkering å oppdrive. Nå som også det er borte, tror jeg du skal være svært tidlig ute for å få sikker plass. (Men har ingen nylig erfaring med dette).
Takker. Skal prøve å være der noen ganger i 05:45 til 7 tiden for å se hvordan ståa er. Hva er makstid der?

Andre steder som har makstid på 16 timer blir ofte brukt som "privat parkering" av de som bor i næområdet. Håper ikke det er slik der.
#10
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kommunal parkering Oslo sentrum
onsdag 06. november 2019, klokken 15:32
Jeg klarer fint å gå innenfor 10-15min men blir det lenger enn det så blir det ofte en dårlig dag på jobb.

SitatTallet er nå null. Her er gjeldende parkeringskart, og innenfor Ring 1 er det kun sone 2040, dvs varebilparkering. I tillegg er det en del HC-plasser.
Ok, så man kan parkere på disse varebilparkeringene om man bytter elbilen til en elbil med grønne skilter? Eller er det fortsatt da 2 timer som gjelder?
#11
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kommunal parkering Oslo sentrum
tirsdag 05. november 2019, klokken 21:15
Ah de er begrenset til 2 timer ja, det forklarer saken :) Hvor tidlig må man være ute for å få plass i festningsgarasjen?
#12
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kommunal parkering Oslo sentrum
tirsdag 05. november 2019, klokken 20:22
Innfartsparkering kan være et alternativ. Nærmeste for meg er da Lillestrøm eller Strømmen.

Festningsgarasjen er et alternativ som kan være levelig i gåavstand, det blir da bare 1 gåtur hver vei. Men den er vel full kl. 7 om morningen?

EDIT:
Men det står på sidene til Oslo Kommune at alle kommunale parkeringsplasser også innenfor Ring 1 skal være tilgjengelig for elbiler. Stemmer ikke det?
#13
Ladeplasser og ladekabler / Kommunal parkering Oslo sentrum
tirsdag 05. november 2019, klokken 19:31
Etter lengre tid med tog og buss er jeg nå pga. helsesituasjon og dårlig til beins nødt til å kjøre bil til jobb i Oslo sentrum.

Det blir å kjøre min elbil og jeg lurer derfor på hva som finnes av muligheter i området rundt Oslo S? Og når bør jeg være der om morningen for å være sikker på å få plass?

Alternativt hva koster det å leie parkeringsplass i et parkeringshus i samme området?

Alle tips mottas med takk. De kan også sendes på PM.
#14
Lade hjemme / Sv: Elkontrollen og mangler ift. elbillading
fredag 11. oktober 2019, klokken 16:00
Takk :) Jeg bor ikke langt fra Lillestrøm.
#15
Lade hjemme / Sv: Elkontrollen og mangler ift. elbillading
fredag 11. oktober 2019, klokken 15:51
Supre innspill. Har ligget syk et par  uker så dette er planlegging før action.

Det ble gravd provisorisk sist og vi fikk beskjed i 2008 om at det måtte være rødt rør da det signaliserer
strømførende kabler. Vi fikk ikke tak i det som privatperson og måtte bruke annet rør. Den gang ble det gravd ned for hånd (tok altfor lang tid i hard grunn) til ca. 25cm dybde. Nå vil jeg ha rødt rør i 45cm dybde. Ergo vil hele greia gjøres om. Grunnen er veldig våt her og mettes fort i regnvær så jeg vet ikke om det å lage hull for drenering av røret er det beste.

Denne gangen graves det ned rødt rør da jeg har fått tak i et firma som selger det. Leter i øyeblikket etter et firma som kan levere og hente minigraver, samt også en stålplate da biler må kjøre over grøfta hvis den må være åpen.

Vet ikke hvor jeg får tak i "dobbelt vegget rør som er lettere å trekke i"? Og holder det at jeg lar det bli en snurr på et par meter utenfor garasjen (kommer frem på forsiden av rekka). Hvis jeg skal trekke rør til baksiden av rekka risikerer jeg å grave opp det naboer har lagt ned til sine garasjer (veldig provisorisk, uten rør men såkalt "panserkabler" som ikke krevde rør?).
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA