Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Tai

#1
Model Y / Sv: Tesla skadet bilen min under service
tirsdag 31. oktober 2023, klokken 08:56
Tesla skadet min bil under service også, da ringte de og forklarte hva som hadde skjedd. Fikset skaden to uker etterpå, men da jeg skulle hente ut bilen oppdaget jeg er stor skade på bakluken. De kranglet ikke på det, men det tok ett år før skaden var utbedret. Inn og ut av verksted, slett arbeid og dårlig oppfølging. Det er ikke kjekt å bruke masse penger på ny bil bare for å få den skadet, gleden av bilen blir forringet.Skjønner godt at du ikke ønsker å kjøre rundt i bulket bil.
#2
Tesla SW og AP / Sv: Automatisk avdugging
fredag 03. mars 2023, klokken 08:43
Fikk bilen tilbake i går etter to dager på verksted. Opprinnelig var det kun skifte av fuktsensor, men de fikk ikke resatt en feilmelding etter ny sensor var på plass.

Har kun kjørt bilen noen kilometer, men den gikk ikke umiddelbart i automatisk avdugging. Det har stått "kalibrere" over bilen på skjermen siden, og den registrerer ikke andre kjøretøy eller hindringer. Men jeg har vel ikke kjørt langt nok til å fullføre kalibreringen.
#3
Tesla SW og AP / Sv: Automatisk avdugging
torsdag 16. februar 2023, klokken 20:55
Jeg tok med bildene og snakket med Tesla her i Bergen for to dager siden. De skulle se på saken, venter spent på hva de har å si. Har i mellomtiden tatt nye bilder med temperatur som viser automatisk avdugging i en knusk tørr bil.

Er på min tredje Tesla og har hatt plenty med de å gjøre, må innrømme at jeg ikke har mye troen på en fiks...
#4
Tesla SW og AP / Sv: Automatisk avdugging
torsdag 09. februar 2023, klokken 21:01
Bilde 3
#5
Tesla SW og AP / Sv: Automatisk avdugging
torsdag 09. februar 2023, klokken 21:00
Bilde 2
#6
Tesla SW og AP / Sv: Automatisk avdugging
torsdag 09. februar 2023, klokken 20:59
Bilde 1
#7
Tesla SW og AP / Sv: Automatisk avdugging
torsdag 09. februar 2023, klokken 20:56
Hadde bilen inne mandag hvor de skulle sjekke avdugging, Viskerautomatikk, traction/antispinn og ulyd fra hjuloppheng fremme.
Selvsagt fikk jeg beskjed om at bilen fungerer som den skal, og at jeg måtte registrere når bilen gikk i avdugging.

I dag kjørte jeg ut kl 2000 og bilen gikk selvfølgelig i avdugging. 2030 var jeg hjemme og tok bildene under, 2045 stoppet bilen avdugging. Målingene ble gjort mellom 2030 og 2045.  Bilde 1 er fra frontruten hvor luften blåser inn, bilde to er ved skjermen og 3 er midtkonsollen. 33 grader på frontruten, 18 grader under skjermen og nesten 24 midt i bilen. Luftfuktigheten er 40% på det meste, noe som er tørt!

Må vi leve med dette? Bilen bruker jo mer strøm når den pøser på med varme, noe som igjen forringer rekkevidde.
#8
Tesla SW og AP / Sv: Park Assist for Tesla Vision? Avstemning
mandag 06. februar 2023, klokken 06:53
Sitat fra: turfsurf på mandag 06. februar 2023, klokken 05:20
Tror du har litt selektiv hukommelse. Viskerne på tidlig Model S (hadde 2013 og 2015) var ganske elendige, derav dårlig autofunksjon også.
DE fungerte ihvertfall vesentlig bedre enn det jeg har nå.
#9
Tesla SW og AP / Sv: Park Assist for Tesla Vision? Avstemning
søndag 05. februar 2023, klokken 23:51
Ingen funksjoner styrt per i dag av kamera fungerer spesielt godt på Tesla sine biler, hvorfor skal Tesla vision være bedre? Og om det fungerer dårlig, hvordan skal vi kunne stole på kameraet og bruke funksjonen? Det vil jo bli som å ha en bil uten parkeringssensor!

Kanskje jeg er litt negativ, men etter å ha kjørt Tesla i 9 år er jeg litt lei av å betateste funksjoner som andre bilmerker fikk til for 10-20 år siden. Men det absolutt verste er at min 2014 model S hadde glimrende autoviskere! Det er ikke nødvendig å finne opp kruttet på nytt hver eneste gang!
#10
Tesla SW og AP / Sv: Automatisk avdugging
søndag 22. januar 2023, klokken 17:44
Sitat fra: førategangtesla på søndag 22. januar 2023, klokken 15:24
Skal den inn pga overdreven bruk av automatisk avdugging? Hva har eventuelt tesla sagt om dette? Synes for min del at det har blitt bedre igjen, det var en periode hvor det var litt vel overdreven bruk synes jeg og den holdt på litt lenge. Så gi gjerne en oppdatering på hva de finner ut av. Jeg er ikke så sikker på at det nødvendigvis er noe galt. Når går den på ved fortsatt jevne mellomrom, men ikke lenger en kanskje 3-5 minutter hver gang.

Jeg har meldt inn flere feil. Automatisk avdugging, regnsensor, traction control og knekkelyd fra hjuloppheng.

Har ikke sett at bilen min går ut av automatisk avdugging etter mindre enn 30 minutter, tror det kun har skjedd en gang.
#11
Tesla SW og AP / Sv: Automatisk avdugging
søndag 22. januar 2023, klokken 14:46
Tesla skal ta bilen min inn til kontroll av dette og annet i begynnelsen av februar, håper det blir utbedret. Dette blir tredje gang bilen er på verksted siden utlevering 30 november.

#12
Model Y / Sv: Vinterkjøring med Y er utfordrende
søndag 15. januar 2023, klokken 20:56
Sitat fra: Autowinder på søndag 15. januar 2023, klokken 10:05
Tror du dette er realistisk at kommer til å skje? En bilprodusent slipper ikke dette opp og står klar til å ta ansvar for hva som kan skje om alle skal kunne tweake innstillinger etter eget forgodtbefinnende.
Vi må nok tilpasse oss produktet og lære bilen å kjenne og leve med det for uoverskuelig fremtid.

Dette var funksjoner som var tilgjengelig på bilene tin ganske nylig. Tesla har så fjernet dette og nekter oss muligheten å kunne tilpasse bilen måten vi kjører. Til om med på min NV 200E firmabil kan jeg justere nivået på regen, dette er enkelt for Tesla å fikse. Jeg er ikke ute etter å kunne justere fritt etter eget forgodtbefinnende, men 2-3 nivå på både regen og autovisker hadde vært fint. Slik vi hadde på.de gamle bilene.
#13
Model Y / Sv: Vinterkjøring med Y er utfordrende
søndag 15. januar 2023, klokken 00:28
Sitat fra: Øggen på lørdag 14. januar 2023, klokken 20:06
Mye rare opplevelser eller uvørne nervøse sjåfører her, men det at ingen andre biler oppfører seg slik er bare tull. Dessuten sier du "bremser" og da går jeg ut ifra at du bruker bremsepedalen. Hva er farlig da?

Kjører mye leiebiler, og hittil VW ID4, MG Marvel er de som har sjokkert meg mest ved regenererings retardasjon, mest fordi jeg ikke hadde rukket å teste noe før det skjedde. Men mange andre agerer på samme måte. Dette skrives IKKE for å si at MY er perfekt, men.....
Husk på, det er ikke bilens feil, det er dere selv og situasjonene dere utsetter bilen for som er feilen. Lær bilen å kjenne...

Du kan ikke si det er tull at andre biler ikke gjør dette, meg og flere andre opplever dette som et genuint problem. Det har ingenting med å lære bilen å kjenne, men alt å gjøre med at Tesla har funnet en oppskrift de vil ønsker skal passe alle. Desverre fungerer ikke virkeligheten slik, vi er alle forskjellige personer med forskjellige ønsker. Derfor burde bilen kunne tilpasses de forskjellige sjåførene, istedet for at sjåførene må tilpasse seg bilen!
#14
Model Y / Sv: Vinterkjøring med Y er utfordrende
lørdag 14. januar 2023, klokken 19:34
Sitat fra: Stig-Arne på fredag 13. januar 2023, klokken 14:56
Er desverre ingen måte å finne ut av dette på. Selv merker jeg absolutt ingenting på min Model Y.

Mitt beste forslag er følgende: Hopp over hele terrengmodusen i normal kjøring. Lær bilen og kjenne, spesielt ved regulering av hastighet med watt-pedalen. Den er litt vanskeligere å regulere hastigheten med kontra bremsepedalen, men i brunn og grunn gjør den samme jobben. Det verste man gjør er å slippe watt-pedalen helt, det er egentlig stort sett det samme som å hugge inn bremsene, og som oftest på Y`en så får man en liten sleng med bakhjulene før den henter seg inn. Og er det uvant, så er det også skummelt.
Så etter snart 7000 km med vår Model Y, så føler jeg fortsatt ett visst behov for tilvenning, men stort sett går det veldig bra nå.

Men for all del! IKKE slipp watt-pedalen brått.

Det er flott med alle velmenene forslag, jeg er sikker på at folk prøver å komme med tips om hvordan man kjører bilen. Personlig har jeg kjørt Tesla siden 2014, den første var en S med bakhjulstrekk. Den bilen hadde aldri nevneverdige problemer på glatten, og om det skulle skje kunne jeg redusere regen slik at jeg tilpasset meg føre. Model Y oppleves som nervøs og upålitelig, det skal utrolig lite til før hekken slipper. Mange refererer til at man ikke skal slippe watt pedalen brått, men det er en naturlig reaksjon om det oppstår en situasjon foran bilen. I hvilken som helst annen bil er dette ikke et problem, selv om man bremser hardt vil ikke hekken på en bil slippe på den måten bilen min gjør.
Tesla er godt kjent for å prøve å gjøre ting på sin egen måte. Noen ganger funker det, andre ganger not so much. Det eneste de trenger å gjøre er å gi oss muligheten til å redusere regen på bilen, jeg kan ikke skjønne at dette skal være så utrolig komplisert å få til?
#15
Tesla SW og AP / Sv: Automatisk avdugging
fredag 13. januar 2023, klokken 19:38
Jeg jobber i ventilasjonsbransje og har tilgang på diverse utstyr for å måle luft. Kontrollerte derfor luftfuktighet i bilen og den ligger på 45-55% noe som er helt innenfor normalen, spesielt på vinterstid.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA