Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Luring

#1
Drittsider..
At dei ikkje klarer å få med vektasvgift er jo bra..
#2
Sitat fra: Håvar på onsdag 17. januar 2024, klokken 07:35Nok et priskutt, Y RWD koster nå fra 421 844,-. Det er det rimeligste noensinne.
Eg finn den fra 401 832,- ferdig levert (424 241,- inkl. vinterdekk) på sidene til Tesla,
så uansett bra.
Nokon som veit om mulighet til å flytte forhåndsbetalt lading fra X over på Y forsatt gjeld som den gjorde før jul?
#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
torsdag 04. januar 2024, klokken 19:10
Det må jo nødvendigvis bli slutt på solkonto når mange nok bruker det, dette er jo et reint tap for strømselskapene som dei kun har for å få positivt omtale og nye kunder, så ikkje regn solkonto inn i lønnsomhetsmodellen på lang sikt iallefall.
Så er det jo spørsmålet om kapitalskatt på salg av strøm, dette har jo egentlig alltid vore skattbart (litt slik som flyreiser på bonuspoeng) men det er vel ingen som har oppgitt det før, noko ein nå skal gjere for 2023. Så får me sjå om poltitkerne innfører ein særregel for dette.
https://www.skatteetaten.no/presse/nyhetsrommet/avviser-at-alle-inntekter-fra-solcelleanlegg-skal-skattlegges/
#4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
onsdag 03. januar 2024, klokken 07:49
Sitat fra: turfsurf på onsdag 03. januar 2024, klokken 05:34Det finnes pumpekraftverk i Norge. Men det er ikke poenget. Når det eksporteres strøm fra solceller kan produsentene i vannkraftverkene holde tilbake strøm i vannkraftverkene (billig når det er sol) som de kan selge senere (dyrt). Sånn sett fungerer det som ett batteri, og de tjener penger på det.
Det er strømleverandørene som tilbyr dette, og dei har ingen vannkraftdammer eller batteri.
Så dette er ein rein service som dei taper på (forutsetter her kWh solkonto og ikkje krone solkonto) så det er ein tjeneste som må nødvendigvis bli avviklet når tapet blir for stort. Einaste grunnen til at dei tilbyr dette er for å få kunder. Krone solkonto er nullsum spill.
#5
Nå er nok bil for de aller fleste (men ikkje her inne antar eg) ein bruksgjenstand og ikkje eit utstillingsobjekt, så kor pen ei frontrute er eller kor mykje av himmelen ein ser er vel relativt uinteressant.
Eg kjører E16 600 ganger kvart år så eg har sett det eg treng av bratte fjell.

Både når det gjelder frontrute og FWD er ulempene større enn fordelene slik eg ser det.
Kor mange hører ein om som har problemer med dørene på nye biler? Av dei her på jobb som eg kjenner som har X ( 5 stk) har alle hatt problemer med dørene bortsett fra meg (så langt - bank i bordet)
#6
X er sikkert større enn ein e-tron, men å seie det er god plass i ein X er vel kun korrekt relativt til småbiler.
Etter å ha gått fra ein landcruiser (stor type) må eg nå gå til innkjøp av skaphenger.
Bakluka øydelegg alle muligheter til å med seg noko meir enn ein tannbørste....

Eller er vel ikkje FWD ein god grunn til kjøpe X? 200 kg med lemaikk på taket? Det er kun ungene som liker de hos oss iallefall og muligens dei som må stå og feste setebelter på for andre.

Frontruta er også ein ting som kun er gimmic (slik som FWD), å konstant har blinking fra veglys som fyker forbi er irriterende for å ikkje å snakke om sola når den ein skjelden gang er på besøk....

Ellers er jo Møller grunn nok til å velge Tesla; det er eg enig i sjølv om det er nok mange utfordringer der også, men VAG arrogansen er iallefall fraværende. Det var jo VAG som sa at bilene var så gode at forbrukerene trengte ikkje meir enn 1 års garanti....

#7
Tesla / Sv: Forslag om nye regler for ekstralys
tirsdag 13. februar 2018, klokken 12:35
Antall gjelder så langt eg ser iht. § 28-1 4.9 kun lastbiler og busser, men mulgi de fjerner at det kun gjelder M3&N3 (samt N2&M2).
Kan jo håpe de klarer å få med personbiler også.
Max lyskravet gjelder personbiler også.
SitatRegler for ekstra lysutstyr på bil og tilhenger til bil - Tilbakemelding
Vi viser til Vegdirektoratets tilbakemelding av 1. desember på vårt oppdrag om å vurdere
reglene for bruk og montering av ekstralys/fjernlyslykter på kjøretøy.
Samferdselsdepartementet slutter seg til forslaget om at reglene for ekstra lysutstyr endres
etter svensk mønster.
Vi ber Vegdirektoratet sende det skisserte utkastet til endringer i kjøretøyforskriften § 28-1 nr.
4.9
om å frita biler fra det gjeldende kravet til maksimalt antall fjernlyslykter og maksimal
tillatt lysstyrke, på høring nasjonalt og i EØS så snart som mulig.

https://www.regjeringen.no/contentassets/355528be3a844989a6829207a74b622a/regler-for-ekstra-lysutstyr-pa-bil-og-tilhenger-til-bil---tilbakemelding-l1524120.pdf

Fann ikkje utkastet frå vegvesnet som kan være meir omfattende og presist.
#8
Sitat fra: KjellG på fredag 09. februar 2018, klokken 23:13
De var nok nye. Ingenting annet en ev kabelen skal henge i støpselet uansett om dette er schucko eller rundstift.

Poenget er at for meg ser det ut til at schucko som er i orden tåler det den er merket med, Nemko 16A.  Rundstift og ladestasjoner er selvfølgelig å foretrekke, men det virker som litt krisemaksimering rundt schucko.

I orden i 1 år , i 2 år?
Heile pantenten med små anleggsflater med fjærer som bli slappe er jo oppskrift på varmgang med høg last.
#9
Sitat fra: KjellG på fredag 09. februar 2018, klokken 19:48
Sintef skal ha kjørt schucko med 16A kontinuerlig i dagevis uten å observere feil.
Nye, tørre uten last (0,5 kg??).
Går fint det.
Ei tung kladd hengende i fuktig klima er noko anna. Fjærene blir slakkere etter kvart.

Eg kan ta bilde av ein flett ny elko som er brent, kan ha vore dårlig støpsel, men det er inn stikken det er brent.
#10
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 09. februar 2018, klokken 15:04
Min konklusjon er da at Schuko er SIKKERT NOK, selv om veldig mye dyrere løsninger er enda sikrere.

Eg trur me seier billigere og sikrere....

Ein slik stikkontakt koster kr. 69.....

og er langt sikrere enn ein Schuko til kr. 112 !!
#11
Som om Elko skulle være noko bedre??  Kanskje, men har som sagt brent to flett nye elko, og ja det var stikkontaktene. Om det er dålig kontakt i støpslet (der kabel er koblet) får ein ikkje sviskader på stikkontakten der pinnene går inni. Om ein ser kor lite flate det er i stikkontakten som har kontakt med pinnene på støpselet forstår ein kor utsatt dette er for varmgang.
#12
Sitat fra: Øystein16 på torsdag 08. februar 2018, klokken 22:51
Sitat fra: Luring på torsdag 08. februar 2018, klokken 21:32
VV berederen min (som står på stikk) er koblet om ned til 600W fram til eg få dette fast koblet.
Det kan og vera farleg. Varmtvann bør vel helst vera 75 grader for å ta knekken på legionella- og andre bakteriar...

Ein får like varmt vatn med 600W som ved 2000W.
#13
Model X 2014 - 2022 / Sv: Dårlige bremser?
torsdag 08. februar 2018, klokken 21:34
I dag gjekk pedalen nesten i bunn (føltes det som).
Sende epost til Tesla i dag, men eg må nok innom for å få kontakt.
#14
Eg har personlig brent (uten å få brann) to flett nye Elko stikkontakter med rundt 2kW belasting, ein med elektrisk grill og ein med luftkompressor, så eg har respekt for dette.
VV berederen min (som står på stikk) er koblet om ned til 600W fram til eg få dette fast koblet.
#15
Det er vel ett fett om det er el bil eller anna forbruksmateriell.
Kontinuerleg belasting over 1000W er dei ikkje brukande for ville eg sagt.
Krav til fast tilkobling for vv bereder er nå på 1500W (var først 2000 W ein perdiode).



https://www.rb.no/lokale-nyheter/slik-tok-stikkontakten-huset/s/1-95-5121960
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA