Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - frekri

#1
Jeg hørte med NAF sine advokater om hvilke rettigheter man har. Her er svaret:

Dersom det foreligger en mangel kan du gjøre gjeldende følgende mangelsbeføyelser; retting, omlevering, prisavslag, heving og erstatning.

Forutsatt at Tesla er av den oppfatning at ulyden i motoren utgjør en mangel og skal bytte ut motoren på denne bakgrunn, vil dette være å anse for retting etter forbrukerkjøpsloven. Prisavslag kan ikke kreves i tillegg til retting jfr. § 29.3. I tillegg til retting kan du kreve erstatning, jfr. forbrukerkjøpsloven § 33, forutsatt at du kan gjøre gjeldende at det foreligger et økonomisk tap som følge av mangelen. Dersom bilen f.eks har vært mulig å kjøre, eller du har hatt tilgang til leiebil skal det en del til for å dokumentere at du har lidt et økonomisk tap som følge av mangelen.

Dersom det viser seg at feilen eller mangelen ikke lar seg utbedre, vil det kunne være aktuelt å gjøre gjeldende andre mangelsbeføyelser som nevnt innledningsvis.
#2
Da jeg skulle hente bilen i drammen da den var ny, så hadde de glemt å gi beskjed videre om at bilen skulle utleveres. Den var ikke klar da jeg kom. Dro tilbake og fikk de til å klargjøre bilen ferdig noen uker senere.

Rett etter jeg fikk bilen bestilte jeg en time for å utbedre noen småfeil. Da hadde Tesla glemt timen min. Det tok over 1 time å levere inn bilen. Fikk tilbake bilen samme dag, jeg tror ikke de kikket på den.

Vi hadde også avtalt at en ting skulle fikses av en amerikaner den dagen. Tesla ringte meg på ettermiddagen og spurte om jeg hadde glemt å levere bilen. Det viste seg at jeg leverte bilen på Skøyen og amerikaneren var i Drammen. Jeg kjørte da samme kveld til Drammen og fikk dette fikset.

Det er nå 10 måneder siden jeg varslet Tesla om klunkelyd i motor. Jeg måtte inn 2 ganger for at de skulle ta opp lyden. De gjorde akkurat det samme begge gangene. Har nå fått beskjed om DU skal byttes.

Har forhåndsbetalt service for 8 år. Bestilte service desember 2014 og fikk time i 26. februar 2015. Har vært innom 2 ganger med bilen hvor de har sendt meg hjem igjen fordi de timen var har blitt flyttet. 9. Juli har jeg nå servicetimen jeg bestilte desember 2014. Jeg har ventet i 7 måneder på service. Egentlig prøvde jeg å bestille i Oktober/November 2014, men da fikk jeg ikke svar på mail.

Det er skikkelig kjipt å kjøre med en ødelagt motor i 9-10 måneder på en ny bil. Det er kjipt at Tesla ikke varsler om at servicetime er flyttet før jeg møter opp med bilen. Det er ikke greit at de skyver på min servicetime uten å skyve på alle sine slik at jeg beholder min plass i køen. Og det å kjøre med den rustflekken bakpå i flere måneder er litt pinlig. Men jeg holder bilen litt skitten, så synes den ikke så godt.

Jeg har akkurat sendt en mail til NAF for å høre med juristene der om jeg har krav på prisavslag. Det blir interessant å høre om Tesla har noen plikter etter så mye rot. Sist jeg prøvde å levere bilen var i mars og jeg merker jeg er irritert ennå over behandlingen jeg har fått. :(
#3
Model S 2013 - 2022 / Sv: Garanti på restkapasitet
mandag 15. september 2014, klokken 03:33
Den nyeste forskningen viser at høy batteritemperatur er grunnen til at batteriene slites ned. Vi vil se disse problemene i varme områder av USA med god margin før noen i Norge vil få problemer.
#4
Model S 2013 - 2022 / Sv: Stoppe bilen fra telefonen ved tyveri
lørdag 06. september 2014, klokken 23:23
Mulighet til slå inn fartreduksjon er jo nesten en god ide, men hvis noen hadde gjort det mens jeg kjørte kunne jeg raskt krasjet som følge av overraskelsen over sperren. Det er jo ikke ønskelig at tyver krasjer og lager fare i trafikken.

Kanskje bedre å kunne slå på startsperre slik at tyven ikke får bilen i gir etter han har stoppet.
#5
Model S 2013 - 2022 / Sv: Skryt når det er fortjent
tirsdag 05. august 2014, klokken 22:39
Var dette skryt? Tesla fremstår jo som fullstendig håpløse før de reddet seg inn igjen! :)
#6
Bestilling og levering / Sv: Endringer i konfigurator
torsdag 24. juli 2014, klokken 15:05
Ut i fra bildene synes jeg den gamle fargen er finere, men det vanskelig å avgjøre før jeg får se de i virkeligheten.
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: Trunk lar seg ikke lukke
søndag 13. juli 2014, klokken 00:23
Jeg hadde også problemer med dette etter jeg vasket bilen. Frunken åpnet seg 4-5 ganger på rad, til slutt måtte jeg bare kjøre ut av vaskehallen og prøve utenfor. Da gikk det fint å lukke det.
#8
Model S 2013 - 2022 / Sv: Panotak eller ikke?
tirsdag 01. juli 2014, klokken 14:47
Jeg snakker om baksete ja... Kanskje greit å presisere. :)
#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: Panotak eller ikke?
tirsdag 01. juli 2014, klokken 14:19
Når jeg satte meg inn i en bil uten pano, så var hodet mitt nær taket hele tiden. Jeg er 184cm høy.
#10
Model S 2013 - 2022 / Sv: Panotak eller ikke?
tirsdag 01. juli 2014, klokken 12:27
Blir litt lavt under taket i baksetet uten. Merker ikke trekk om vinteren. Merker ingen støyforskjell.
#11
Jeg har kun lyd fra beltet. Ellers er det ingen ulyder hos meg.
#12
Tror det blir nedtur for de som bytter. Du vil jo miste den gode kjørefølelsen siden det er SUV.
#13
Valgte grå, hadde gått for Brun hvis jeg hadde sett den før jeg bestilte.
#14
Model S 2013 - 2022 / Frontrute-vifte støyer
tirsdag 20. mai 2014, klokken 00:17
Når jeg stiller inn vifta på frontruta og øker hastigheten på viftene, så høres det som vifta vibrerer. Jeg har ikke tilsvarende lyd på de andre innstillingene. Er det slik hos dere også eller trenger min bil en ny vifte? Min teori er vel at kulelageret i vifta er ødelagt.
#15
Standard er mye mykere i akselerasjonen. Det er litt vanskelig å kjøre performance pent og mykt... :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA