Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Cobos

Sider: [1] 2 3 ... 71
1
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Lørdag 27. Juli 2019, klokken 21:56 »
Nå vil jeg vel påpeke at en som ikke ser forskjell på en 2012 og en 2019 Model S, kanskje burde ta en tur innom specsavers. Da tenker jeg ikke på de ekstra kameraene og ultralyd sensorene som ikke finnes i 2012 modellen men nesa og det faktum at lakken går helt ned. Rimelig synlig.
Men jeg ser poenget ditt, for noen er det viktig å vise at jeg har for mye penger og bruker de på nye biler.
Hver gang jeg hører folk snakke om hvordan alle de andre produsentene skal overrenne Tesla med nye modeller, vil jeg be folk se på hvordan salget av i-pace eller e-tron går i USA, sammenlignet med den 4 års gamle Model X. Hvor mange batterier har Audi faktisk en stabil leveranse av, ikke planer og tanker og ideer, fast leveranse. Uten batterier, ingen elbiler. Tesla og Panasonic har brukt hva nesten 5år på å komme seg til 28GWh/år. Jeg finner lite gode argumenter hvorfor de andre skal være så særlig mye raskere. Spesielt når de store bilprodusentene gjerne har kontrakter som har opsjoner på mange GWh men lite garantier.

2
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Lørdag 08. Juni 2019, klokken 17:07 »
Viktigste skatteregel å få med seg er FIFO prinsippet som skatteetaten bruker. Den «låser» deg fast hvis du har en tidlig gevinst av en viss størrelse. Altså den hindrer deg fra å drive med trading. Det var en 250 000,- kroners lekse for meg :(

3
Tesla / Sv: Hva må man regne med av ekstrautgifter?
« på: Mandag 06. Mai 2019, klokken 20:29 »
Hvis erfaringen din er med ordentlig gamle biler er det også å forvente at du bruker mer penger på vask av bilen.
Gjør du dette selv er det ikke veldig dyrt, men noe koster det. Byttet selv en nesten 16 år gammel Civic inn i min første Tesla og plutselig var pen lakk viktig :)
Tilsvarende kan du vurdere lakkforsegling, foliering eller annet som beskytter "investeringen" din. Skal bilen selges etter 3-5 år kan det lønne seg å stelle relativt pent med den.
På samme måte er det med små parkeringsriper og bulker, det er noe jeg fikser på min relativt nye Tesla men ikke gadd å bry meg om på Civic'en.

Men alt dette er jo teknisk sett forskjellen på ny bil og gammel bil og ikke direkte noe som har med Tesla å gjøre. Men det er vel kanskje et poeng at med ny Tesla snakker vi om ny OG høyverdi bil.

4
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: ſøndag 07. April 2019, klokken 13:37 »
https://www.dn.no/samferdsel/tesla/fiat-chrysler/bil/ft-fiat-chrysler-betaler-flere-hundre-millioner-euro-til-tesla-i-et-nytt-samarbeid/2-1-582663

Her er en interessant nyhet. 2020-kravene til EU gjør seg gjeldende. Kan vi også se Teslaer med Fiat-logo? Betyr dette at Fiat kjøper seg opp i Tesla? En Alfa Stelvio med batteripakke?
Det er såklart mulighet for større samarbeid, men i seg selv er dette en ren økonomisk transaksjon. Fiat betaler Tesla x euro for å slippe å betale ca 2 milliarder Euro i bøter til EU. Da regnes Tesla sine salg og Fiat sine salg som en gruppe. x er nok ganske mye mindre enn 2 milliarder, men helt sikkert ihvertfall 10%. Kanskje opptil 50% hvis Fiat får hjelp til å elektrifisere noen av sine modeller. 

5
Model S / Sv: Tesla i norske medier
« på: Lørdag 30. Mars 2019, klokken 14:54 »
Jeg har også møtt en defekt stolpe midt i Tyskland med rundt 10-15% igjen på batteriet og omtrent 25% til neste superlader. Var rimelig høy puls først når jeg trodde det var problemer med bilen. Men ja ellers tomt så byttet til ny stolpe, ladet fint og meldte Tesla. Det er vel snart 2 år siden og er min eneste erfaring med død stolpe.

6
Model 3 / Sv: Utsyn bakover i regnvær
« på: Mandag 18. Mars 2019, klokken 20:04 »
Jeg har en rull med tørkepapir/dopapir i min S. Det kan brukes til å forsiktig tørke av ryggekamera når det har vært regn/snø ute. Fordelen med å kunne bruke kameraet i fart er vel verdt det at det blir møkkete. Og på S'en er det rimelig ekstrem vidvinkel som faktisk lar meg se OK minus også til siden bak som jo er nyttig når man rygger.

7
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Fredag 01. Mars 2019, klokken 17:44 »
Mye styr med Model 3-bestillinger i dag. Det store bildet for disse endringene som ble varslet i går, er imidlertid at Tesla rykker flere hakk i fra konkurrentene, både for Model 3, Model S og Model X. Utsiktene bør nå være gode for økt salg av alle modellene. Du skal virkelig slite med å argumentere for å velge E-Tron eller I-Pace foran enten 3, S eller X.

Det viktige er at Tesla leverer bra i serviceleddet fremover. På specs (pris, størrelse, rekkevidde, akselerasjon osv) knuser jo Tesla konkurrentene fra Jaguar, Audi, Kia osv.

818k for en bil som er dårligere enn E-Tron i alt unntatt rekkevidde (si vidt)? En skal ha mye penger til overs for å ikke gå for E-Tron.
Nå vil jo noen påpeke at selv Audi tar godt betalt for bedre ytelse. Etter en lengre tur på Autobahn og i Belgia (hvor jeg så en e-tron bli kjørt av en bestemor) så vil jeg påpeke at med en X får man MYE bedre aksellerasjon og toppfart. Og nettopp i hjemlandet til e-tron er det jo det kommer godt med.

8
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Tirsdag 26. Februar 2019, klokken 20:44 »
Et earnings call er entydig markedsinformasjon og skal anses som like tydelig kommunikasjon fra firmaet som kvartalsrapporten.

9
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Mandag 11. Februar 2019, klokken 22:01 »
Men det teknologiske forspranget er på vei til å bli kraftig redusert. Tesla ligger i flere henseende etter når det gjelder funksjoner som konkurrenter har. Nå ser det ut som flere av "manglene" også er videreført til Model 3, slik som ikke-fungerende regnsensor, lys under pari, ikke skiltgjenkjenning, ikke justerbare setebelter, ikke 360º kameravisning, dårlig stemmestyring, proprietær media-løsning. ikke skipose osv, osv. Dette er betenkelig fordi mye av dette er endringer som ikke kan løses av software-oppdateringer. Men den siste nyheten nå er at vi snart får speil som husker når de skal foldes inn, klimavennlig innstilling for hund i bil, og lydvarsel for blindsonevarsler. Synes dette blir for smått (har ikke hund).
En viktig ting her da er i hvor stor grad er Matrix lys f.eks. utviklet av Audi eller Jaguar? Mistenker at siden du kan få det på en haug med forskjellige europeiske biler (ulovlig med Matrix lys i USA nå) at det lages av Bosch el. Det betyr at dette er ikke noe Audi/Jaguar kan men noe de har kjøpt, som også Tesla kunne kjøpt hvis det ikke var ulovlig i bruk i hjemmemarkedet sitt. Audi utvikler jo i liten grad selv elbilen sin. De skrur den sammen. Batteriene er jo ikke deres design engang.
Jeg mistenker Track Mode på M3 kommer til å vise hvor enormt mye større kontroll Tesla har på hele den tekniske delen av bilen og hvor fort de kan tune denne. Sammenlignet med mange av de andre større produsentene som i større grad syr sammen pakker fra de store leverandørene.
Artikkelen nå i tyske Managers Magazine viser jo at VW selv mener at deres highend plattform for elektriske biler som kommer i 2021 etter en titt på M3 er omtrent 3000€ for dyr. Det viser jo nettopp at Tesla ligger en god del foran de andre og dette er det som kommer til å påvirke aksje kursen etterhvert.

10
Model 3 / Sv: Navigasjon og lading SuC
« på: Mandag 11. Februar 2019, klokken 16:23 »
Den tar ikke med Kielferga i plottet fra Oslo til Hamburg :)
Og den er veldig forvirret en ca 10min etter at man kjører av ferga til den forstår at den plutselig er i Tyskland :)

11
Model 3 / Sv: Navigasjon og lading SuC
« på: Lørdag 09. Februar 2019, klokken 22:52 »
På langtur opplever jeg som andre her ruteplanleggeren litt tja. Og kjører en rute som jeg kjenner så pleier bare å plotte direkte til neste superlader.
Men det er en forbruksgraf (som jeg ikke husker helt hva het) som etter noen få km justering, jeg opplever som MEGET presis. Og den justerer seg etter faktiske forhold. Først sier den kanskje at jeg kommer fram med 18%. Litt hard på gassen og den synker sakte til 12% f.eks. Jeg tenker det er greit med litt margin og roer ned og den stiger oppover til kanskje 14%. På den måten opplever jeg at man ikke har rekkeviddeangst og kan presist justere forbruk til den marginen man føler man trenger.

PS: Dette var fra Autobahn hvor fart virkelig er viktig for forbruk :)

12
Model 3 / Sv: Ny pris på Model 3?
« på: Lørdag 09. Februar 2019, klokken 10:09 »
Såvidt jeg fikk forklart av en Tesla-ansatt da jeg kjøpte min X i 2017, så kom min (og andre biler til Norge og Sveits) på Ro-Ro til Belgia, ferdig montert, og gikk videre nærmest på direkten, mens biler til EU kom på "pall", uten drive unit, batteripakke og bakaksling (mulig det også gjaldt fremaksling på AWD-biler), for å få final assembly i Tilburg, og dermed omgå noe importavgifter til EU.

Men for å komme tilbake til Model 3, så får i følge Elon på Twitter Model 3 10% toll inn til EU, så de har tydeligvis valgt å droppe dette for denne modellen? De kommer jo tross alt på Ro-Ro skip, og må være trillbare.

Rart å droppe 10% besparelse for å slippe å "skru i den siste skruen".
Tipper det er mer enn bare siste skruen som nevnt over, og med de volumene M3 skal leveres til Europa i blir det for tungvindt. Det anlegget i Tilburg er jo også som nevnt en blåruss kreasjon og tenker det er bra at Tesla ikke bruker for mye penger på å bygge opp en "liksomfabrikk" for å omgå avgifter.

13
Model S / Sv: Tesla i norske medier
« på: Tirsdag 29. Januar 2019, klokken 19:32 »
Dette ser ut til å være en ikke-sak.
http://elbilsnytt.se/nej-transportstyrelsen-vill-inte-stoppa-tesla/
Har mer info.

14
Tesla / Sv: Erfaringer fra kalde vinternetter
« på: Tirsdag 29. Januar 2019, klokken 00:11 »
Jeg ville brukt utekontakten med minste Lade hastighet. Hvis ikke utekontakten er veldig gammel tåler den fint det. Så slipper du å komme på ladestasjon med iskaldt batteri. Ellers tar det i værste fall 30min før den begynner å lade. Det er nybegynner feil nummer en...
Ellers er det nok lurt å lade på veien til hytta når man ankommer med varmt batteri.
En relativt ny 10A kurs skal klare å trekke 6-7A gjennom hele natta uten problemer. Alternativt er trikset å kjenne på alt av ledninger/sikringer osv de første 10min, 30min, 60min og 120min er det ingenting som blir merkbart varmt skal det være helt trygt.
Siste tips blir å huske at ledninger ute som lader fort blir en +10C og da smelter de seg nedover i snøen, slutter du å lade vil da is og snø fryse hardt rundt den, som er litt kjedelig når du skal ha den med deg :)

15
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Mandag 21. Januar 2019, klokken 23:08 »
Amerikanerne er veldig glad i ferier lagt som enkeltdager rundt en helg. I motsetning til Norge som i større grad har enkeltdager i mai og ellers lengre ferier som påskeferien. Husker ikke helt men er vel 6 eller 8 slike mandager eller fredager i løpet av året. Børsen er gjerne stengt alle sammen.

Sider: [1] 2 3 ... 71