Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Cobos

Sider: [1] 2 3 ... 75
1
Tesla / Sv: Tesla parkeringsskade reparasjon anbefalning?
« på: Fredag 08. Januar 2021, klokken 11:12 »
Jeg har god erfaring med MPS micropaint på Ensjø (rett ved siden av Ensjø T) og med tidligere Bulk bilskade(mener de har byttet navn) også på Ensjø for større skader. MPS er mye billigere for riper-skraper og minimalt med bulker.
Bulk tok skaden via forsikringsselskapet når jeg hadde en uoverenstemmelse med en 80 tonns full Italia-trikk, det ble veldig fint.


2
Tesla / Sv: Økt forsikringspremie?
« på: Torsdag 07. Januar 2021, klokken 18:18 »
Her ville jeg vel vært litt skeptisk til at alle airbags ble utløst fra bare 30km/t kollisjon. Det høres rart ut? Jeg trodde du måtte lenger opp hastighet før det skjedde. Nå er jo airbags eksplosiver, så hvis nesten 10 eksplosjoner har skjedd inne i bilen er det ikke veldig rart at det er dyrt å fikse.

3
Tesla / Sv: Hva vil Tesla aksjen være verdt ved slutten av året 2020?
« på: Fredag 01. Januar 2021, klokken 11:30 »
Jeg vil bare påpeke at jeg tippet $600-$700 men mente det kansje var litt vel pessimistisk, og ser jeg fikk nesten rett. Det var teknisk pessimistisk men ikke med mye :)
Jeg vet ikke om dere som er skeptiske til Beta-autopilot har sett videoen av en Tesla som kjørte downtown SF til LA helt av seg selv. Det er jo ikke verdens vanskeligste rute, men peker på at ting begynner å skje.

4
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Fredag 18. Desember 2020, klokken 22:54 »
Index fondene pleier å oppdatere antall aksjer de har etter at after-market er lukket. Ihvertfall ser jeg andre har rapportert dette tidligere. Tipper det er rimelig spennende i natt norsk tid, evt imorgen.

5
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Lørdag 05. Desember 2020, klokken 13:25 »
For meg vil det ved ca $1500-1600 være frivillig om jeg eller kona skal tjene noe mer penger.
I forhold til aksjekurs bryr jeg meg faktisk ikke, såfremt selskapet er på riktig vei. Og med det norske FIFO prinsippet har jeg ikke råd til å selge hvis ikke jeg ønsker å selge alt. Dermed er salgsgrunn for meg en av to ting. Jeg trenger pengene til noe annet, jeg er usikker på Teslas fremtid/jeg er sikker på at Teslas fremtid er dårlig. Aksjekursen betyr ingenting på det tidspunktet, og jeg har ikke nok aksjer til å påvirke prisen på aksjen når jeg selger.

6
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Lørdag 05. Desember 2020, klokken 01:52 »
For å si det slik, hvis du sitter på aksjer nå er det rimelig merkelig å selge før julaften i år.
S&P inkludering skjer 21.12 og mange av de kan kjøpe opptil ca 7 dager etter det. Sjansen for et stort fall før 21.12 er liten. Sjansen for en enorm økning er der og sjanse for en 10-25% økning fra dagens kurs er rimelig stor. Etter julaften derimot er det mulig vi får et fall. Så har du aksjer ville jeg aldri solgt på mandag. Har du ingen men ønsker aksjer ville jeg ventet til romjulen evt tidlig januar etter en forventet justering ned.
For meg som har for store gevinster skattemessig er det bare å bli sittende videre :)

7
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Fredag 27. November 2020, klokken 21:40 »
Ta en titt på en av analytikerne som anbefaler å selge TSLA fra Citigroup, en relativt kjent bank/finansinstitusjon.
https://www.tipranks.com/analysts/itay-michaeli

Han er rankert som #7002 på listen som går til #7111. Gjennomsnittelig resultat er -20% på de selskapene han uttaler seg om.
Han anbefaler kjøp av GM forresten men salg av Tesla. Når du jobbber med spådommer så burde det ikke være lov å ta såpass feil over lengre tid. Spesielt innen Wall Street som skryter av at de har de beste hodene...
Ser på de amerikansk finansmedia trekker frem er det typisk sånne som han. Jeg er ikke imponert for å si det sånn.

8
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Fredag 27. November 2020, klokken 19:11 »
Blant de som hevder at kursen er for høy, så er det for all del ikke lov å peke på stadig flere fabrikker, stadig bedre avanse på produktene, en kontinuerlig innovasjon av både teknologi og programvare, stadig nye utvidelser av selskapets  andre produkter ift energiproduksjon og lagring.

Bare Tesla sin ledelse på batteripriser og nå med nye produksjonsmåter på celler og måte å bygge batteripakker på med 4680, virker som de store etablerte produsentene sliter med å ta igjen. Det ser ut som de blir bare hengende langt etter.

Tesla holder på å bygge et grunnlag for å kunne selge software og etterhvert andre produkter i det som snart er en million nye biler, hvert år. Og dette vil forsette å stige videre

Verdien av datamengde som bilene samler inn som grunnlag for maskinlæring kan ha en voldsom verdi i fremtiden, hvis/når FSD eller robottaxi realiseres. Men det må sees helt bort fra.

Konklusjonen til motstanderne er soleklart at markedet tar feil og de har rett
La meg gjette, ironi?

Litt mer seriøst, kunne ikke sagt det bedre selv. Og det ER symptomatisk at de analytikerne som gjennomgående mener at Tesla er for høyt priset er i nedre halvdel av, evt nedre femtedel av listen på Tipranks. Personlig mener jeg at enhver som tipper aksjer som et levebrød bør være bedre enn en gjennomsnittelig ape som kaster dart.

9
Tesla / Sv: Hva vil Tesla aksjen være verdt ved slutten av året 2020?
« på: Fredag 27. November 2020, klokken 19:08 »
Kan legge til at waymo har startet med robottaxi i arizona. Med svindyre biler siden de bruker lidar.

Det Waymo gjør nå er dyrt av mange årsaker, Lidar er ikke spesielt dyrt lenger.

Hver Waymo bil har nå 3 personer som følger med.  En som sitter på en sentral og overvåker bilen, han kan endre på rute og få bilen til å stoppe.

I tillegg er det en følgebil med to personer, der en av dem kan overta taxien og kjøre når det går helt galt.

Waymo må også lage ekstremt nøyaktige "HD"/3D kart alle steder der bilene skal kjøre.

Tesla sin tilnærming er bedre på den måten at de kun skal være avhengig av kamera (+ litt radar) for å kjøre overalt.  Men dette betyr også at Tesla i dag kjører dårligere enn Waymo gjorde for 10 år siden.

Dette i seg selv gjør at jeg ikke tror Tesla kommer med noen robotaxier som gjør det Elon har lovt de nærmeste 20 årene, dette er nok først og fremst lovnader for å selge biler og drive opp aksjekursen.
Du har sett de siste FSD videoene med selvkjøring fra California denne uka ikke sant? For meg tyder det på at det veldig snart begynner å bli brukbart.

Jeg bemerker at jeg stemte på $600-$700 og prisen var idag ca $3 unna nedre delen av range'en min. Jeg tenkte originalt at jeg var litt optimistisk, nå lurer jeg på om jeg har vært for pessimistisk....

10
Tesla / Sv: Hva vil Tesla aksjen være verdt ved slutten av året 2020?
« på: Mandag 23. November 2020, klokken 21:38 »
Værre .... bedre
Potato .... tomato

Er det så nøye da :-)

11
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: ſøndag 22. November 2020, klokken 11:29 »
De er vel formelt ikke stengt ned, men ville overraske meg om bevegelse gjennom havna i Zeebrugge ikke akkurat er tipp-topp nå. Så det er min gjetning på lockdown de snakker om.
Det ville overraske deg om bevegelse gjennom havna ikke er tipp-topp?
Mulig jeg var litt muntlig i formen...
Poenget mitt er at med all smitten som er i Belgia hvor deler av landet er nedstengt og de sliter med kontroll av smitten ville jeg tippe at havna ikke klarer å flytte biler gjennom havna like fort som de gjorde for et år siden. Om det er 10% av hastigheten eller 80% av hastigheten vet jeg ikke.

12
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: ſøndag 22. November 2020, klokken 00:07 »
Belgia har visst noe greier med noe influensating....

Mer seriøst, Belgia er hardt truffet og Nederland er ikke langt bak i Covid-19 saker. Primært Belgia er jo hovedhavn for bilimport til Europa såvidt meg bekjent, men noen store havner også i Nederland. De er vel formelt ikke stengt ned, men ville overraske meg om bevegelse gjennom havna i Zeebrugge ikke akkurat er tipp-topp nå. Så det er min gjetning på lockdown de snakker om.

13
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: ſøndag 04. Oktober 2020, klokken 14:51 »
Trump har jo ført til mye usikkerhet og ustabilitet på tross av at han desperat ønsker seg høyere aksjekurser.
Dermed vil en Biden vinn føre til mye mer stabilitet i styringa men kanskje ikke så mye pengetrykking og en svak skatteøkning. Sum a summarum for TSLA tror jeg det blir det samme. Men sterker fokus på EVs og grønne initiativ trekker jo i Biden retning.
Sett med Bidens/demokratenes øyne tror jeg det "beste" er hvis Trump blir syk, Pence tar over noen uker før valget men Trump overlever. Da er sterke leder profilen til Trump svekket og av den sykdommen han har mye prestisje i at er ufarlig.

14
Tesla / Sv: Battery Day. Alle nyheter?
« på: Torsdag 01. Oktober 2020, klokken 16:29 »
Hvis jeg har forstått dette systemet mistenker jeg at både frontdelen og bakdelen kan byttes som hele deler. En stor haug med festebolter, klips ++ som må ut men helt sikkert mulig å gjøre på en arbeidsdag. Med en spesialbukk eller tilsvarende kan det gjøres og man smelter om den gamle aluminiumsramma. Tilsvarende med batteriet det byttes også som en komplett del.
Nå har jo Sandy Munro sagt at dette er en fantastisk endring og han kan jo litt om bildesign/bilproduksjon. Samtidig sier han at du må velge enten noe som er lett å reparere eller noe som har lite feil. Og han mener dette er et steg i lite feil retningen.
Denne typen tekniske ingeniør valg har jo Tesla veldig god track record på, så tviler på at de hadde innført dette såpass tydelig uten at de har tenkt gjennom flere scenarior.

15
Model S / Sv: En liten dekk- og felgguide
« på: Onsdag 30. ſeptember 2020, klokken 00:29 »
Noen som kan dele erfaringer med Pirelli Ice Zero på TMS?
Kan desverre ikke si noe om piggdekkene til Pirelli men opplever som jeg har nevnt tidligere Sottozero 3 som veldig gode vinter/vår dekk. Overraskende gode på det lille jeg møter av snø i Oslo, glimrende i høy hastighet og temperaturer opptil 17 grader pluss. Så er vel blandt de aller beste kontinentale vinterdekkene. (Har Michelin X-Ice for vinter/vinter perioden). Sottozero 3 er DYRE da, så vet ikke helt om Ice Zero er i samme prisklasse?

Sider: [1] 2 3 ... 75