Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Jalla

Sider: [1] 2 3 ... 24
1
BMW iX3 / Sv: iX3 LCI "facelift"
« på: Onsdag 24. November 2021, klokken 21:57 »
Bestemte meg for a ta en rask titt på spesifikasjonene mellom pre-facelift og facelift bare fordi og fant noen ganske interessante forskjeller. pre-facelift har mye høyere "max axle load front/rear", 1220/1650kg vs 940/1040kg, overraskende stor forskjell, kan ikke helt forstå grunnen til det. En annen interessant og mer velkommen fakta er at facelift modellen er god del raskere 80-120km/t, den gjør det på 2.5 sekunder mens pre-facelift på 4.1 sekunder.
Og hvor henter du last-data for den "gamle" ix3? I følge data fra lanseringen hos BMW så var tallene helt like for den. Du kan sjekke her selv - https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0314265EN/specifications-of-the-bmw-ix3-valid-from-07/2020?language=en
BMW sin egen presse nettside, der slipper de ut teknisk data for hver ny bil som blir lansert.
Det tviler jeg på, for den linker jeg til. Please find attached the specifications of the BMW iX3, valid from 07/2020.
Max axle load, front/rear kg 940 / 1040.

2
BMW iX3 / Sv: iX3 LCI "facelift"
« på: Tirsdag 23. November 2021, klokken 22:57 »
Bestemte meg for a ta en rask titt på spesifikasjonene mellom pre-facelift og facelift bare fordi og fant noen ganske interessante forskjeller. pre-facelift har mye høyere "max axle load front/rear", 1220/1650kg vs 940/1040kg, overraskende stor forskjell, kan ikke helt forstå grunnen til det. En annen interessant og mer velkommen fakta er at facelift modellen er god del raskere 80-120km/t, den gjør det på 2.5 sekunder mens pre-facelift på 4.1 sekunder.
Og hvor henter du last-data for den "gamle" ix3? I følge data fra lanseringen hos BMW så var tallene helt like for den. Du kan sjekke her selv - https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0314265EN/specifications-of-the-bmw-ix3-valid-from-07/2020?language=en

3
BMW i4 / Sv: Prøvekjøring
« på: ſøndag 21. November 2021, klokken 18:43 »
Har de fått biler for prøvekjøring enda?
Hvis ikke, når regner man med dette er tilgjengelig?
Hva med å sjekke tråden "Demobiler"?

4
Model S / Sv: Datatrøbbel?!
« på: Lørdag 20. November 2021, klokken 13:38 »
Jeg må innrømme at visse journalister virkelig provoserer meg. Ett klassisk eksempel oå Fake News…

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2021/11/20/195803392/datatrobbel-hindret-tesla-eiere-fra-a-bruke-bilen
Hva er "fake news" i den artikkelen? Hadde ikke flere eiere av Tesla rundt i verden problemer med å få brukt bilen? Er det feil at Elon Musk har svart en bruker i Sør-Korea? At mange fortsatt kunne bruke sine biler gjør ikke artikkelen til "fake news"

Begynner å lure på om du i det hele tatt har en Tesla?! Jeg er sikker på at andelen eiere som bruker Tesla-appen for å åpne og starte bilen er forsvinnende liten. Om det i det hele tatt finnes noen. Ja - appen er en ekstra sikkerhet hvis du f.eks. mister nøkkelen og ikke er hjemme og that´s it. Om du ikke evner å forstå at overskriften er ett klassisk eksempel på clickbait - da sier jeg bare god bedring. Jalla :+1:
Takk i lige måte, og håper du er god til å ro. nuff said

5
Model S / Sv: Datatrøbbel?!
« på: Lørdag 20. November 2021, klokken 11:12 »
Jeg må innrømme at visse journalister virkelig provoserer meg. Ett klassisk eksempel oå Fake News…

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2021/11/20/195803392/datatrobbel-hindret-tesla-eiere-fra-a-bruke-bilen
Hva er "fake news" i den artikkelen? Hadde ikke flere eiere av Tesla rundt i verden problemer med å få brukt bilen? Er det feil at Elon Musk har svart en bruker i Sør-Korea? At mange fortsatt kunne bruke sine biler gjør ikke artikkelen til "fake news"

6
BMW i4 / Sv: Tester av BMW i4
« på: Onsdag 27. Oktober 2021, klokken 21:41 »
Hos bimmerpost har noen lagt ut følgende manualer som sikkert noen vil like å bla i.

BMW i4 Owners Manual
https://bmwi.bimmerpost.com/forums/attachment.php?attachmentid=2727988&d=1635193632

BMW i4 Navigation Guide
https://bmwi.bimmerpost.com/forums/attachment.php?attachmentid=2727989&d=1635193632


7
BMW i3 / Sv: Bytte 12v startbatteri selv?
« på: Fredag 22. Oktober 2021, klokken 21:34 »
Vurderer sterkt å kjøpe meg et diagnoseverktøy for lettere å kunne gjøre ulike servicejobber selv. Har også bil fra annet merke enn BMW så det blir i tilfelle en "mutlibrand"-utgave av f.eks. iCarsoft CR Plus som kan nullstille elektronisk parkbrems, bremsevarsel etc.

Er det noen som vet om et slikt verktøy også er tilstrekkelig for å kode inn nytt startbatteri?
Du kan lese om det her, og vurdere om dette er noe du ønsker å prøve på...
DIY: Register and Code a New Battery
https://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=1338302

8
BMW iX / Sv: Tester av iX
« på: Lørdag 16. Oktober 2021, klokken 21:53 »
Den slåes vel ihjel av det Daktari skriver, at dette ikke er tillatt etter dagens regler. Da må det i tilfelle gjøres en regelendring, ellers så er ikke reglene uhildet. Må forvente at reglene ikke er produsentavhengig, men like for alle.
Tja, du kan stå utenfor en 5-serie i dag, og parkere den med nøkkel. Var vel det du var ute etter?

9
BMW iX / Sv: Tester av iX
« på: Lørdag 16. Oktober 2021, klokken 21:34 »
Bilen kan parkere seg selv etter å ha memorert en strekning på inntil 200 meter en gang. Neste år kommer fjernstyring for denne funksjonen, da kan parkeringen gjøres uten fører som oppasser bak rattet.
Da må det vel regelendringer til. Tesla sin “Smart Summon” er jo i praksis ubrukelig i EU grunnet en maks avstand på 12m. Kommer sikkert regelendringer nå da en av de tyske produsentene har teknologi klar som trenger nye regler.
Testet dette i en iX3 nylig (satt i bilen), og ganske kult hvordan bilen rygger tilbake der den kjørte.
Men i praksis så har det jo ingen praktisk nytte, om en ikke deler bil med noen som har parkeringsnerver.

Selv synes jeg det går alt for tregt, og siden man uansett må sitte i bilen mens det utføres, så gjør jeg dette best selv.

Skulle det hatt noe for seg for min del, måtte det fungert uten at jeg sitter i bilen selv, slik at jeg kan parkere tight, uten å bli "låst inne".
Hva står etter det du siterer av lmor?  Neste år kommer fjernstyring for denne funksjonen, da kan parkeringen gjøres uten fører som oppasser bak rattet

10
Audi e-tron / Sv: Kampanjer 2020!
« på: Lørdag 16. Oktober 2021, klokken 15:26 »
Blir vel kampanje snart, få ut noen e55 før mva klinker til fra 1.1.2022... da blie E55 en veldig mye dyrere bil over natta.
Sannsynligheten for moms fra 1/1-2022 er vel tilnærmet lik null.

12
BMW iX / Sv: Tester av iX
« på: Tirsdag 05. Oktober 2021, klokken 18:50 »
Har det stått noe om bremsene på bilen i noen av testene?
Med en totaltvekt på 3100kg med maks last skal det være intessant å se bremselengene.

13
BMW i4 / Sv: i4 - Din bestilling (farge, utstyr osv)
« på: ſøndag 03. Oktober 2021, klokken 22:11 »
Hva vil det si at bilene ikke er låst? Kan man gjøre endringer? Jeg er usikker på om jeg burde tatt med den utvendige karbonen. Er det mulig å legge til fortsatt? Eventuelt hvor lenge? Kunne tenkt meg se en bil med det først. Veldig usikker på om jeg liker hekkspoiler i en annen farge enn bilens.
Normalt kan endringer gjøres frem til ca 4 uker før produksjonsstart for vedkommende bil. Noen har klart å få gjort endringer også etter dette, men det krever stor innsats både av selger og importør.

14
BMW iX / Sv: Tester av iX
« på: Onsdag 29. ſeptember 2021, klokken 21:05 »
Er det noen som har funnet ut hva slags dekk som sitter på testbilene ?
Vi får gå ut fra at dekkene er de samme som på bilene som blir levert til kunder.
Det er Bridgestone på den han tyskeren tester i linken fra LMOR, og han viser en annen som har Pirelli p zero

15
BMW iX / Sv: Produksjonsuke og levering
« på: Tirsdag 28. ſeptember 2021, klokken 21:40 »
Du har rett:

In the BMW iX xDrive40 their combined maximum output is 240 kW/326 hp (front axle: 190 kW; rear axle: 200 kW; system output: 240 kW). The maximum output of the drive system in the BMW iX xDrive50 is 385 kW/523 hp (front axle: 190 kW; rear axle: 230 kW; system output 385 kW).

Synes fremdeles er litt rart at det bare er 30kW mer bak gir 145kW mer totalt, men jeg er ingen ekspert..
Tror tallene dine for den store ikke stemmer helt. 200kw front og 250kW bak gir 385kw samlet

Sider: [1] 2 3 ... 24