Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - AlexM5

#1
Model S 2013 - 2022 / Sv: Brukt Model S eller vente på Model 3?
torsdag 18. januar 2018, klokken 19:24
Har hatt en P85 med performance seter (ikke Nextgen) siden mars 2014. Setene er blant de mest komfortable jeg har prøvd (spesielt på langtur). De har ikke mye synlig sidestøtte, men jeg kan nevne at jeg har en BMW M5 også, så jeg sammenligner ikke med Toyota Yaris seter heller. Jeg veier ca 76 kg som en referanse. Det er god plass til større kropper også.
#2
Model S 2013 - 2022 / Sv: Vaske tesla tak ceiling
onsdag 25. mai 2016, klokken 17:01
En fuktig microfiberklut vil vanligvis fikse dette. Jeg måtte gjøre det selv etter at takluken ble byttet av Riis bilglass.
Jeg fikk det rent. Bruk evt. en veldig mild såpeblanding.
#3
Model S 2013 - 2022 / Sv: Total bremsesvikt
torsdag 04. februar 2016, klokken 07:17
Jeg har fremdeles de samme bremsene som kom med bilen i mars 2014 og har ikke hatt problemer med manglende bremseeffekt utover rett etter høytrykksspyling av bilen, og da kun i noen få meter. Bilen står aldri i garasje og brukes i regn stort sett hver eneste dag. Naboen som har en S85 levert en måned eller to etter min (kjører nok noe roligere enn meg) har opplevd sviktende bremser og fikk satt på skjold osv. Jeg mistenker også at for lite aktivt bruk av bremsene er medvirkende til problemene som noen andre enn meg har.
#4
Jeg har hatt bilen i snart 2 år nå (25000km) og har hatt en del feil med den underveis, men hver eneste feil av nevneverdig betydning har blitt løst innen noen få dager etter at jeg rapportert om de. Bilen blir alltid vasket og har aldri blitt skadet under verkstedbesøkene. Fri leiebil eller lånebil har gjort hele prosessene utrolig smertefri. Jeg har med andre ord bare lovord å si om servicen til SC i Bergen. Ja jeg kunne tenkt meg mindre feil fra fabrikk, men bilen har virkelig vært en fryd å eie fra ny frem til nå, og mye av det er på grunn av enestående service.
#5
Hjul, dekk og felg. / Sv: Pigg eller ikke pigg?
torsdag 17. desember 2015, klokken 18:02
TS bor i Bergen og da vil jeg så absolutt si at piggdekk burde være unødvendig. Er vel knapt nødvendig med vinterdekk her. Har Sottozero selv og det fungerer veldig bra her i Bergen, men for den siste bakken opp til parkeringen i Myrkdalen har jeg vurdert et par autosock'er.
#6
Model S 2013 - 2022 / Sv: Piggfrie vinterdekk: Continental vs. Hakka
tirsdag 17. november 2015, klokken 20:54
Sitat fra: Cobos på tirsdag 17. november 2015, klokken 19:52
Jeg har tidligere ment at Sottozero dekkene er elendige vinterdekk, men tror jeg skal moderere meg litt. Senest igår var det så glatt (men tynn tynn is) på parkeringsplassen på Brynsenteret at jeg følte meg ukomfortabel når jeg gikk til bilen. Jeg har Sottozero selv som er 2 sesonger gamle og jeg klarte ikke å fremprovosere sladd eller blink fra anti-spinn lampa på den isen. Dette var rett før de stengte så nesten tom parkeringsplass og jeg så meg godt for, og farten var jo ikke særlig høy. Likevel for ismengden du ser i Oslo funker Sottozero faktisk ganske bra.
Mye snø/slaps ser de ikke ut til å like særlig, og 1cm med blankis er det jo bare pigger som liker. Men jeg har vel avfunnet meg med at de er helt OK.

Cobos


Må si meg enig her. Soleklart de beste vinterdekkene jeg har kjørt med noensinne (på vanlig føre, a.k.a. ikke snø og/eller is). Helt ok på de få dagene i året jeg opplever noe annet dette også.
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: Viskerarmer som "knakk" ved inspeksjon
fredag 09. januar 2015, klokken 18:31
Sitat fra: ELbilist1 på fredag 09. januar 2015, klokken 17:47
I dag ble det slapse vær på Sørlandet..
Etter en dag på kurs, satte jeg meg inn i bilen. som det lå litt tung snø på.
"Knekk" hørte jeg, da viskeren starta automatisk.
Hmmmm.
Nå har jeg stått i garasjen og demontert hele viskerarmen, som er knekt 2 plasser.
Føler at her skulle det vært et vern, som sa fra at motoren skulle stanse, og ikke bare gi på?!
Får håpe di kan sende en over, temmelig vanskelig å bruke bilen på denne årstia uten visker...
Det samme skjedde med meg 3. juledag. Det har tatt en stund å få inn deler til dette, men nå har de kommet til Bergen. Viskerene skal fikses på mandag når bilen skal inn for skifte av DU.
#8

[/quote]

Det var betryggende... å kjøre på langtur med bilen etter dette beskjed... Man ønsker jo ikke være strandet på fjeller
fjellet midt på natta med unger i bilen ..
[/quote]

Nei man gjør ikke det, men det er som med mye annet her i livet ikke overveldene sannsynlig. Man får jo stort sett ganske så god varsel før DU feiler helt også. Selv kjører jeg sjelden over fjellet på natten, med unger, vinterstid, så problemet omtrent lik null.
#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: Sikkerhetspakke
tirsdag 25. november 2014, klokken 20:08
Det er vel heller få cons på denne opsjonen her? Den koster omtrent ingenting i forhold til andre tilvalg og har flere fordeler som mye tryggere alarm og strømtilgang for dashcam. Alarmen kan slås av ved behov i menysystemet, og den forblir avslått om noen skulle ha behov for det. Den kan i tillegg gi ekstra rabatt ved forsikring.
#10
Fysikken er grei. Både luft og ren nitrogen oppfører seg så godt som identisk når det gjelder trykkforandring ved konstant volum og endret temperatur. Det betyr ikke at ren nitrogen ikke har fordeler som fyllgass for dekk, men at trykket ikke forandrer seg ved endret temperatur er ikke en av de.
Fordelene er: Nitrogenmolekyler er større enn oksygenmolekyler og lekker dermed saktere ut av dekket.
Nitrogen vil ikke reagere (oksidere) med gummien i dekket.
Mengden med fuktighet i nitrogen vs luft er kun avhenging av hvor godt gassen blir tørket under/etter komprimering. Man kan ha like tørr luft som nitrogen. Når det er sagt er det sannsynlig at når det produseres "ren" nitrogen, så vil den være tørr.
#11
"Når dekk fylt med vanlig trykkluft kjøres varme, øker lufttrykket. På samme måte reduseres trykket når det er kaldt ute. Nitrogen holder samme trykk upåvirket av temperaturskiftninger."

Man skal ikke ha hatt mange timer fysikk på skolen for å skjønne at det er komplett vrøvl.
http://www.physchem.co.za/OB11-mat/kinetic2.htm
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ulyd i vifte til klima og styring!
onsdag 23. juli 2014, klokken 07:58
Jeg fikk nylig fikset knakelyden ved store rattutslag selv:

Arbeidstekst: Steering Notchy Feel or Clicking Sound
Betalingsmåte: Garanti
Utført arbeid: Add Shim to Steering Mount Bolt and Retorque Subframe Bolts
retorqued subframe bolts to power steering
#13
Eneste endring her er vel at de nå har oppgitt prisen for 8 års avtalen med moms?
Betingelsene for 5 års avtalen har vært 5 år eller 100 000 km (det som kommer først) hele tiden. Dette er jo en helt vanlig betingelse for service (og garanti for den slags skyld).
Sitat fra mail om ny serviceavtale sendt 17. Februar: "*5 år eller 100.000 km, avhengig av hva som kommer først"
#14
Jeg fikk elspeil paa min P85 som jeg hentet i dag. Mener den gikk i prod. 16.01.  Veldig fornoeyd med det :) maa bare faa endret til norsk tastatur naa.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA