Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Electrix

Sider: [1] 2 3 ... 95
1
Alternativ energi / Sv: SolarEdge SE7K problem
« på: Fredag 03. ſeptember 2021, klokken 22:14 »
For å ta det siste først, det er ikke sikkert at det er noe problem for inverteren at den er 40 grader. Godt mulig vifta starter ved 45 eller 50 grader, det står kanskje noe i instruksjonen om dette.

Det er også mulig at det er normalt at den ikke aksepterer så høye nettspenninger som du beskriver, 254V er allerede mer enn 10% over standarden, det er godt mulig den har en grense der slik at den ikke skal pushe på med mer strøm og muligens drive spenningen såpass høyt at annet utstyr tar skade. De vil nok ikke ha skylden for slikt.

Det er nok heller firmaet som installerte systemet som kanskje burde ha tilpasset trafo bedre til nettspenningen din. Når man installerer trafoer så velges ofte litt høyere spenning ut slik at man kompenserer for spenningsfall i installasjonen ved høy last, men her er det jo motsatt, man tilfører mer strøm på "ut-siden". Mange trafoer har flere tilkoblinger slik at man kan tilpasse dette, f.eks har man flere tilkoblingsklemmer slik at man kan velge 220, 230 eller 240V. Anbefaler å sjekke om din trafo har dette, da kan det være en quick-fix.

2
Model 3 / Sv: Gammel skiboks på model 3
« på: ſøndag 29. August 2021, klokken 21:46 »
Jeg har en gammel skiboks på vår Model 3, tror det er en packline. Måtte bore noen nye hull til feste pga Teslas takbøyler er tettere montert. Strammer den bare ned mot takbøylene, den bøyer seg litt i bunnen, men den er ganske myk i plasten så det ser greit ut.

3
Elbiler i media / Sv: Toyota driver lobbyvirksomhet mot elbiler i USA
« på: Tirsdag 27. Juli 2021, klokken 23:41 »
Toyota gikk også sammen med Trump og saksøkte stater som innførte strengere utslippsregler, og i tillegg gikk de til sak for å rulle tilbake eksisterende utslippsregler og tillate mer utslipp fra biler.

4
Her er eksempel på en Soul som ser ut til å ha nådd «end of life» etter 156kkm. Er det som forventet?

https://www.tv2.no/broom/14095855/

1.gen bilene bruker med sin små batterier mange ladesykluser for å nå 150kkm, så dette er åpnebart et forbigående fenomen. Dagen elbiler med 2-4ggr større batteri vil jo nå 300-600kkm med samme antall ladesykluser.

Men hvor mye er det rimelig å forvente ut av 1.gen biler? Er det stor forskjell mellom de forskjellige bilmerkene?
Det der er jo en tullesak, bilen fungerer jo fint og kan sikkert fungere fint i mange år til. Vår Leaf fra 2012 fungerer helt fint ennå, den klarer heller ikke 100km i et strekk lenger, og hurtigladingen er blitt treg, men den fungerer utmerket til dagligkjøring for oss som må ha to biler, så tar model3 seg av alle langturer. Hvis bilen får for kort rekkevidde for bruken så bør man heller bytte til en med nok rekkevidde og la noen andre kjøpe den man har.

Vi ser jo også på forumet her at en del 1.gen Leafer har passert 200k km og fungerer fint, og det med 24kWh batteri. Man kan kjøre veldig langt på et batteri, det er ofte like mye alder som reduserer kapasitet, og med større batteri kan man sånn sett kjøre ennå lenger. Med dobbelt så stort batteri blir også belastningen på batteriet mindre, færre dype ladesykluser og færre hurtigladinger fordi man oftere klarer seg med kapasiteten.

5
Leaf 2010-2017 / Sv: Sykkelholder
« på: Mandag 21. Juni 2021, klokken 16:06 »
Vi har brukt en slik noen ganger da vi fraktet med oss barnesykler til hytta, men ser den går ut nå.
https://www.biltema.no/bil---mc/laste-og-trekke/sykkelstativ/sykkelholder-2000033966

6
Elbiler i media / Sv: Innlegg: Den norske bilpolitikken er ikke bærekraftig
« på: Mandag 07. Juni 2021, klokken 12:26 »
Som vanlig glemmes lokale utslipp av partikler, NOx, stank, støy  og det som verre er. Dette er den viktigste begrunnelsen til å gå elelektrisk, klima er en nyttig bonus!
Partikler og støy er det nok av med elbiler også.
Stort sett dekkstøy som finnes i trafikken nå, (foruten enkelte sportsbiler, en god sjatt mc-er og trimmede mopeder.)
Men poenget er at det er mye mindre partikler og støy med elbiler, og ca ingenting NOx.

De groveste partiklene er hovedsaklig vei og dekkslitasje, og der sliter piggdekk ca 100 ganger mer enn piggfritt, eller om vi skal si ca 10 000% mer. Da er det gledelig at elbiler kjøres i mye større grad på piggfritt, med dette er uansett et separat valg og må håndteres separat gjennom egne avgifter/restriksjoner for piggdekk.

De fineste partiklene, som også er de farligste og trenger lengst ned i lungene er hovedsaklig fra forbrenningsmotorer, og det har jo elbiler ikke.

I tillegg har vi noe bremsestøv, men også der har elbiler mindre pga mindre bruk a bremser.

De fleste elbiler hvirvler også opp mindre veistøv når de kjører pga det der er mer fokus på aerodynamikk for å strekke rekkevidde.

Der fartsgrensen er ca 70 og oppover så kommer mesteparten av støyen fra dekk, ihvertfall på flatmark, men i bakker kan fort motorstøyen dominere.

I lave fartsgrenser, typisk i byer og boligområder hvor trafikkstøy er mest plagsomt så er dekkstøyen lav og motorstøy dominerer.

7
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvorfor har Leafen et så høyt forbruk?
« på: Mandag 31. Mai 2021, klokken 20:47 »
Har du varmemodden for å skru av varmelementet? Hvis ikke så vil leafen uansett bruke en del strøm på å varme opp "kjølevannet" til 70 grader eller noe sånn, og det er jo også en del varmetap i denne uisolerte tanken og rørene så den vil også bruke noe underveis...
Skrur man ventilasjonen helt av, eller bruker varmemodden til å skru av varmeelementet får man vesentlig lavere forbruk, spesielt på mange korte turer.

8
Leaf 2010-2017 / Sv: Håndbrekka sier farvel...hvilke deler må fornyes?
« på: Torsdag 20. Mai 2021, klokken 19:18 »
Hvis den bare virker en vei så kan det høres ut som slitasje/slark på den fysiske bremsen i trommelen, er det ikke trommelbrems på håndbrekket her?

Eventuelt så er det bare wirene som går tregt i strømpa, disse går jo i noen svinger fra aktuator til trommel så det kan hjelpe å bare smøre de opp litt.

Jeg tviler litt på at det er aktuator da den bare er av/på og gjerne virker eller gir feilmelding. Men om den er ødelagt så finnes det slike å få kjøpt brukt/overhalt for en rimelig penge. Eller du kan kjøpe deler fra han her som vurderer å vrake sin pga andre feil: https://elbilforum.no/index.php?topic=56151.0

9
Leaf 2010-2017 / Sv: Leafen synger på siste verset: Vrake eller selge?
« på: Torsdag 20. Mai 2021, klokken 19:13 »
Batteriet alene er vel verdt oppimot 10 000?
Navigasjonsenheten koster vel rundt 30 000 ny, det er jo noen som klarer å dunke et eller  annet i den skjermen så man får nok solgt den for noen tusen hvis man lar annonse ligge ute over tid.
Håndbrekkaktuator er også dyrt å bytte hvis den går, om den virker så får man nok lett en tusenlapp eller to for den.
Skjermer, panser og lykter er jo også ting som ødelegges lett og som folk er på jakt etter, det er jo veldig mange rimelige Leaf på veien nå uten garanti og endel uten kasko regner jeg med.

Tipper den er grei og selge hel til noen som vil plukke deler, eller du kan legge ut deler for salg selv, og så skrote den når det ikke er

10
Turer på kontinentet. / Sv: Hvor langt øst kommer man?
« på: Fredag 23. April 2021, klokken 16:14 »
Han her fra Tyskland har kjørt sin Model S over 1 300 000 km og bl.a. kjørt til Beijing så man kommer langt om man vil. Men det inkluderer nok en del planlegging og noe saktelading.

https://www.facebook.com/hansjorg.vongemmingenhornberg


11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hydrogen i tunge kjøretøy. - Har det noen fremtid?
« på: Torsdag 15. April 2021, klokken 16:19 »
Hydrogen kunne vært aktuelt som «energibærer» om vi var nesten 100% over på fornybar energi i verden, men det er vi ikke.

Om vi skal frigjøre oss fra fossile brensler så er det vind og sol som gjelder. En stor del av denne strømmen vil måtte gjøres om (og til dels kunne lagres) til hydrogen og i noen grad til andre energibærere (PtX). Denne utviklingen vil finne sted innen EU og etter hvert bre seg til resten av verden.
Men hvis man skal produsere hydrogen fra variable kilder som sol og vind så må man jo ha batterier eller annen lagring slik at hydrogenfabrikken har kontinuerlig forsyning. Det viser seg jo at hydrogen ikke egner seg til lagring, det blir altfor dyrt. Elektrolyseutstyret er for kostbart til å bare kjøres når det er overskudd.

Derfor ser vi at hydrogenstasjonene bare har små lager for 3-4 biler, og belaster strømnettet ekstra på morgenen og ettermiddagen.

Derfor måtte vindparken som skulle produsere hydrogen av "overskuddskraft" ha oppgraderinger i strømnettet slik at de kunne få strøm nok strøm fra nettet når det ikke blåser.

Derfor dropper den planlagte hydrogenfrabrikken på Herøya lagring. De kunne vært det perfekte eksemplet på H2-lagring med en stor stabil forbruker, og muligheten til å produsere H2 når prisen i nettet er lav og stoppe strømforbruket når belastningen i nettet er høy. Men det er visst altfor dyrt og den blir nå en ekstra stor belastning i nettet.

Det vi trenger av lagring idag og nærmeste fremtid er kortvarig lagring for å dekke effekttopper på noen timer av gangen. Så lenge vi ikke klarer å dekke strømforbruket med fornybart om sommeren er det ikke noe vits å kaste bort store menger energi på å lagre litt energi til vinteren. Da blir det i praksis å bruke 3kWh kullkraft om sommeren for å spare 1kWh kullkraft om vinteren.

Det meste vi har av transport kan idag dekkes av batteridrift:
Elbiler fungere bra, vi trenger bare flere elbiler og flere ladestasjoner.
El-lastebiler kommer, disse er bundet av kjøretidsregler og kan derfor ikke kjøre lenger enn 4,5 timer om gangen og må så ta en 45 min stopp, perfekte tider for hurtiglading.
Eltog har vi allerede, og der det ikke er kjøreledning passer det perfekt med batteritog, disse kan lade der det er kjøreledning og gå på batteri der det mangler. Mye billigere å sette opp litt kjøreledning der det passer enn å bruke kostbar hydrogen.
Kortdistanse flyging inntil 1 time kommer til å fungere fint med batteridrift, de stopper jo allerede i passe tid på etablerte flyplasser som kan utstyres med lading.
Langdistanseflyging er litt usikkert ennå.
Langdistanse skip kan nokkomme til å bruke flow-batterier, samme med langtidslagring for strømnettet.

12
Kjøpe elbil? / Sv: Hjelp til kjøp av elbil for kortere periode
« på: ſøndag 14. Mars 2021, klokken 12:14 »
Hei
Min kone har en et vikariat i de neste 5 mnd mens jeg skal være hjemme i pappapermisjon. For at vi skal komme oss rundt så tenker jeg at det kunne være praktisk om hun fikk en elbil for perioden.
Planen er å kjøpe den nå og så selge den i september når ungen er begynt i barnehagen og vi ikke trenger den lenger.

Hun har 25km tur/retur jobb, og vi kan ikke basere oss på at hun får ladet på jobb. Det er stort sett 70 og 80 sone, og relativt flatt. Jeg håper helst på en bil som er veldig billig, men ønsker jo også at den skal være mulig å selge relativt lett og uten for stort tap når vi er ferdige med den. Har i utgangspunktet tenkt maks 60000.

Jeg fant en i-miev fra 2011, med 108000 km på seg, til 33500kr. Jeg tenkte i utgangspunktet dette var en passe bil for vårt behov og til en hyggelig pris.
Men så ble jeg litt bekymret for at en så gammel bil med så liten batteripakke kunne bli litt vanskelig å selge, kanskje spesielt så tett på vinteren og kulda. I tillegg lurer jeg jo på hvor mye av en 80km rekkevidde som er igjen etter 10 år, og hvor lenge batteripakka kan vare før den må byttes.

Gode råd og forslag tas imot med en kjempestor takk.
Her er bilen jeg fant: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=209654404
Om noen har andre gode forslag, så bor jeg i Agder.
Med såpass lav pris er det begrenset hvor mye man kan tape på bilen. Disse billige iMiew og Leaf er rene kupp nå om dagen. Vi har hatt vår Leaf i 8,5 år nå og nesten ikke brukt penger på den, hverken vedlikehold eller rep. Eneste er nye bremseklosser som jeg byttet selv (fremdeles originale bremseskiver), og så har den byttet stabilisatorstag fremme pga slitte ledd, vanlige slitasjedeler som byttes for noen få tusenlapper.

Mange ikke-elbileiere er bekymret for kort rekkevidde på disse, men skal man uansett ha 2 biler, eller kan byttelåne med familie/venner når man skal på langtur er disse bilene rene sparegriser.

Det kan jo også være en mulighet å leie elbil gjennom en periode, vi har blandt annet leid ut vår Leaf litt gjennom nabobil, men har lagt det bort en stund siden de fleste vil leie bil for langtur og det er disse eldste elbilen ikke egnet til, da blir det bare støy å holde på. Kunne jo kanskje leid den ut for en slik periode, men tror egentlig du kommer bedre ut på å kjøpe en og selge igjen siden det er veldig lavt verditap på disse, de har stort sett gjort unna det meste av verditap.

13
Kjøpe elbil? / Sv: Familie med tre barn - trenger tips
« på: Lørdag 27. Februar 2021, klokken 16:23 »
Vi har barn på ganske lik alder, 7, 10 og 12. Vi kikket tidligere på Model X, men endte opp med en Model 3 og er veldig fornøyd. Man må pakke litt fornuftig til ferier, men Model 3 har bedre plass enn det ser ut til. På vinterferie og om sommeren med teltferie bruker vi skiboksen.

14
Kjøpe elbil? / Sv: Mellomstore elbiler med god vinterrekkevidde
« på: Torsdag 28. Januar 2021, klokken 19:09 »
Husk at 1x250km ikke er det samme som 2x125km på vinteren, hverken for elbiler eller for dieselbiler. Skal den stå stille i en dag eller to i minusgrader så vil den bruke ekstra energi (rekkevidde) for å varme seg opp igjen på returen.

Model 3 LR burde ikke ha noe problem med dette, men vær klar over at om du tenker å være på hytta i ei uke så vil den også bruke litt strøm hvert døgn på å opprettholde alle kontrollsystemene sine. Man kan deaktivere en del for å spare litt, men det beste er om man har tilgang på litt strøm mens man står der. Det er forøvrig gunstig for alle elbiler.

15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Klimaeffekten av en ebil
« på: Torsdag 28. Januar 2021, klokken 18:59 »
Hvorfor renner ikke vannet inn i turbinen, slik at det kan produseres strøm for eksport?

Fordi utenlandskablene allerede går med full last. Det er ikke plass til mer strøm. Og så må minstevannføring opprettholdes. Alt over minstevannføring er "bortkastet" energi.
Andre ganger flyter strømmen inn til Norge i stedet for ut. Typisk når det blåser i Danmark. Ta en kikk på Statnetts sider for data og diagrammer.
[/quote]Viktig å huske på at det at vann renner forbi turbinene pga "fullt strømnett" hører til sjeldenhetene, det var 2 måneder i sommer hvor noe vann rant forbi pga mye nedbør og flomstore elver og vann kombinert med lavt forbruk pga covid og nedstengt industri.

Vanligvis renner minimalt med vann forbi pga det er tap, og det sitter masse folk og regner på hvor mye de skal produsere og spare for å få mest penger for vannet.

I tillegg er det slik at prisene er lave når det blåser mye og om natta, og høye når gasskraft ol må starte opp pga høyt forbruk, vi importerer når prisene er lave, typisk om natta, og tar derfor unna en del overproduksjon og eksporterer når prisene er høye og begrenser bruk av de dyreste kraftkildene som kull og gass.

For diesel er det anderledes, her er det overproduksjon av olje i verden og prisen holdes kunstig oppe av produksjonskutt fra Saudi-Arabia og litt fra resten av Opec og Russland. Så oljekuttene skjer i Saudi-Arabia som gir mindre penger til dem og mindre støtte til islamistiske terrorgrupper.

Sider: [1] 2 3 ... 95