Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Electrix

Sider: [1] 2 3 ... 90
1
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe Leaf Gen 1? Fallgruver?
« på: mandag 02. desember 2019, klokken 15:53 »
Første gen Leaf er veldig enkle biler på godt og vondt. De har lite feil og veldig lite service-behov, men har også begrenset rekkevidde og hurtgladehastighet, spesielt på vinteren med kalde batterier.

Vi har hatt vår i over 7 år / 98 000 km, og regner nok med at den fremdeles er i drift om 5 år. Den har tapt 2 streker og det merkes mest på tur til hytta som er 83km der halparten er motorvei 100km/t. Det går fremdeles, men må ikke ligge over 100. Om vinteren må jeg begrense til maks 90 eller noe sånn og rekker akkurat frem, eller ta en 7 min stopp på hurtiglader.

Nå går den for øvrig ikke så mange lengre turer da vi har byttet ut dieselbilen med en Model  3 som tar alle lengre turer.

Spørsmålet ender nok opp med hvor ofte du har behov for lengre turer, er det et par ganger i året er det enkleste og billigste å leie bil disse gangene, er det en gang i måneden blir det lett for mye bry.

2
Kjøpe elbil? / Sv: Selge elbil?
« på: lørdag 30. november 2019, klokken 11:45 »
Hvis du skal tenke økonomi så er nok det beste å bytte ut e-niroen med en billig elbil i stedet for en fossilbil i samme prisklasse.

Da sparer du like mye i bom/drivstoff/årsavgift/vedlikehold. Siden du uansett har en Model X til langturer så burde det gå bra med kortere rekkevidde.

Vi er en familie på 5 og klarer oss akkurat med en Model3, men har også en Leaf vi har hatt i 7 år pga behov for 2 biler i perioder. Akkurat nå jobber jeg nær hjemme og jeg sykler derfor elsykkel og leier ut Leafen en del.

På de 7 årene har den vært på service 3 ganger, i tillegg har jeg byttet luftfilter selv en gang i året og byttet bremseklosser bak en gang. Ellers bare fyllt på vinduspylervæske. Tror ikke man finner bedre sparegris enn dette.

Ellers er det lurt å være obs på alle de nye elbilene som kommer på markedet neste år, da blir det ennå større mangfold i elbilmarkedet og ennå flere kan bytte ut eksosbilen med elbil. Ca halvparten av nybilsalget er elbiler, men på bruktmarkedet er det ca 50k eksosbiler og 4k elbiler, tar man i tillegg med at mange av de elbilene er bruktimporterte av forhandlere fordi markedet ikke klarer å dekke behovet for brukte elbiler så kan det bli ennå vanskeligere å selge eksosbilen om et år eller to.

3
Elbiler i media / Sv: VG: Tesla-eiere: Slår alarm om utslitte dekk
« på: onsdag 27. november 2019, klokken 18:50 »
Utfra det jeg leser på Tesla-gruppen på fb så er det vel stort sett et problem for de som kjører mest med bilen i laveste stilling. Blir spennende å se hvordan det går med Model3.

4
Dekk / Felger / Sv: Valg vinterdekk
« på: onsdag 27. november 2019, klokken 18:46 »
Ser at det er på tide å bytte ut de to originale vinterdekkene fra 2012, men ble litt forvirret nå.

På byttdekk finner jeg Nokian WR D4 205/60 R16 96H XL med rulle B, men på nokiantyres.com listes samme dekk med rulle C. Samme som 92H. Jeg ville jo tro at nokiantyres er produsentens egen side og at denne er mest oppdatert eller? Noen som vet fasit her?

Bilen kjøres mye som lokalkjøring så rekkevidde er ikke kritisk, men vil gjerne ha så bra som mulig hvis det ikke koster allverdens ekstra.

5
Kjøpe elbil? / Sv: Ikke kjøp elbil!
« på: mandag 25. november 2019, klokken 19:02 »
LOL

Lykke til med å tro at du får alle til å kjøpe dieselbil i stedet i et helt år fremover bare for å muligens får noen flere rabatter...

Faktum er jo at det begynner å bli godt utvalg nå både i størrelser og rekkevidde så de fleste burde klare å finne en elbil som passer dem, jeg vil heller advare mot å vente for lenge med å selge bensin eller dieselbilen for det kan bli veldig mange biler som skal selges etter hvert.

Løp og kjøp elbil!

6
Statens vegvesen har ofte lagt opp merkingen som at det normale er å kjøre rett frem i midterste feltet, og det høyre feltet er et ekstra avkjøringsfelt eller krabbefelt for saktegående kjøretøy.

De steder der det er meningen å ha 3 felt samme vei over lengre strekning burde selvfølgelig høyre felt fortsatt som høyre felt, venstre blitt til midtre felt og et nytt felt dukke opp helt til venstre.

7
Men det ville vært ennå verre om de som kjøpte elbil hadde kjøpt diesel-SUV i stedet...

8
Leaf 2010-2017 / Sv: Svært mye dugg på vinduene i en formodentlig tørr bil?
« på: onsdag 06. november 2019, klokken 20:47 »
I vått og kjølig vær fungerer ikke auto-instillingen på klima. Da sender den varm luft ned mot gulvet og nesten ingenting på frontruta. Ha man da våte sko/våt matte fører dette til ekstra fordamping av vann som kondenserer ennå lettere mot den kalde frontruta.
I slikt vær lar jeg den stå på auto og gir så et klikk (mener jeg å huske) på mode slik at den går til "nedover og frontrute". Den vil fremdeles justere viftehastighet og temparatur, men sender alltid en del luft opp på frontruta. Har ikke noen problemer da annet en at det kan komme litt dugg med en gang den starter opp, men det forsvinner ganske raskt.

9
Kjøpe elbil? / Sv: kjøp av brukt leaf og devaluering
« på: tirsdag 05. november 2019, klokken 15:56 »
For min del er det greit å bruke 170.000,- i en 2017 modell hvis jeg selger den for 160.000 om 3 år. VS. å kjøpe en 2014 modell for 90.000,- og selge for 70.000,- om 3 år (f. eks)
Sannsynligheten for det er nok veldig nærme 0.


Da er det mer sannsynlig at du kan kjøpe en for 170 000 og selge den 3 år senere for 130 000
eller kjøpe en for 90 000 og selge den 3 år senere for 70 000.

Leaf er enkle og driftsikre biler med lite feil og vedlikeholdskrav. Vår 2012 model er over 7 år og har bare gjort 3 servicer, ellers har jeg byttet kupeluftfilter til et par hundrelapper hvert år og byttet bremseklosser bak en gang til noen hundrelapper.


10
Model 3 / Sv: Kjøpe modell 3 uten hjemmelading eller umiddelbar nærhet til Supercharger?
« på: fredag 06. september 2019, klokken 23:13 »
Med jobbkjøringen vil du typisk trenge å lade ca 50kWh i uka, dvs ca:
1 time på 50kW hurtiglader eller
4,5 timer på 11kW type 2 ladestasjon eller
15 timer på 3,6 kW (16A enfase) ladestasjon eller
23 timer på vanlig stikk 10A uten å belaste det for hardt.

Merk at dette er totalt i uka, du kan fordele på flere måter, om du bruker 20min på handletur 3 ganger i uka kan du handle et sted med 50kW hurtiglader og lade mens du handler uten å måtte vente på lading. Hver gang du får mulighet til å lade på jobben blir det mindre behov for hurtiglading.

Hvis du lader der det passer så er det godt mulig du vil klare deg fint.

11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Skal vi ha renere luft i byene må Diesel bilene tilbake a
« på: fredag 06. september 2019, klokken 22:57 »
Merk at disse dieselbilene bare reduserer svevestøv de få dagene når det er høy luftforurensing i enkelte store byer, alle andre dager bidrar de med økt svevestøv. Kjempepraktisk med en bil som man ikke skal kjøre på landet, og bare i byene når det er høy luftforurensing. Hva om for mange bytter til elbil og slutter å fyre med ved slik at luftforurensingen aldri når opp i høyt nivå, da får de jo aldri kjørt disse bilene.

En annen ting er at denne testen kun tar for seg svevestøv, disse dieselbilene slipper fortsatt ut CO2, NOx og annen skit.

Dette blir først troverdig når vi leser at produsentene og forhandlerne av dieselbiler dropper ventilasjonsanlegget i kontorene sine og bare fører eksosslangen inn vinduet fra bilen som står på tomgang utenfor. Det bør de jo gjøre hvis lufta blir så ren...

12
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken av disse to burde jeg kjøpe?
« på: tirsdag 03. september 2019, klokken 22:15 »
Er 2012-modeller trygge av elbil? Kan ikke de ryke når som helst?
Det ryker ikke av elbiler, de har ikke eksos  8)

Vår Leaf er fra 2012, ingen dyre reparasjoner, eneste er at jeg har byttet bremseklosser bak til et par hundrelapper på biltema.

Nå er jo også dette rimelige bruktbiler, 25 000 er mindre enn det jeg ville brukt på bensin og bompenger på et år, dvs jeg kunne kjøpt en slik hvert år og likevel spart penger i forhold til å kjøre bensinbil...

13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Interressant om hydrogen
« på: torsdag 29. august 2019, klokken 18:32 »
Det blir jo en svært dårlig utnyttelse av produksjonsutstyret dersom dette bare skal produsere hydrogen når det er overskuddsstrøm tilgjengelig.

Det er nok ikke planen å bare bruke overskuddsstrøm, men det er så klart fordelaktig å kunne utnytte produksjonen når det likevel blåser/sola skinner/whatever. :)
Men hvis man produserer hele tiden kan man jo ikke "utnytte produksjonen når det likevel blåser/sola skinner/whatever". Da er man bare en baseload som nettet må dimensjoneres etter.
 Og da har man akkurat like stort problem med overskuddstrøm som uten H2 produksjon.

14
Andre elektriske doninger / Sv: For dårlig el-ferge skaper problemer for pendlere
« på: mandag 19. august 2019, klokken 21:48 »
Småferger med korte stopp ligger gjerne og skyver mot land mens de losses og lastes, men større ferger, som de som går til Danmark fortøyes gjerne da det tar lengre tid, og antakeligvis er sikrere med såpass store ferger.

Dieselgeneratorene går uavbrutt hele tiden uavhengig av om de ligger til kai 1 time eller hele natta. Noen steder, som Colorline i Oslo og Kristiansand har laget landstrømtilkobling som kobler til umiddelbart etter ankomst og holder båten tilkoblet slik at de kan stoppe dieselgeneratorer. Det gir ikke bare besparelse i diesel, men også i vedlikehold og støy samt mindre behov for vakthold i maskinrom.

15
Andre elektriske doninger / Sv: For dårlig el-ferge skaper problemer for pendlere
« på: fredag 02. august 2019, klokken 21:05 »
Det som overrasker meg mest er at det virker som om mange el-ferger er dimensjonert etter et akkurat minimum når det gjelder ladefart og rekkevidde. Når man bygger noe som er såpass nytt og uprøvd så bør man legge inn litt ekstra margin slik at man slipper slike problem.

Sider: [1] 2 3 ... 90