Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Electrix

Sider: [1] 2 3 ... 94
1
Model 3 / Sv: Er det normalt at det renner eller drypper vann fra innsiden av taket?
« på: Onsdag 06. Januar 2021, klokken 21:28 »
Kikket du opp på taket før du startet bilen? Har man varm fuktig luft inne i bilen pga våte klær eller snø fra sko og parkerer i kuldegrader er det ganske vanlig at man får mye rim på vinduene inne, når dette smelter igjen blir det en del vann kan renne nedover vinduene, eller dryppe ned når det er takvindu. Tipper dette forsvinner når bilen får tørket opp. Tørk av vann med klut eller lignende og la bilen stå med god varme på en god stund, så burde problemet forsvinne.

2
Elbiler i media / Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
« på: Onsdag 06. Januar 2021, klokken 21:12 »
Det er jo et par viktige ting her som de dessverre ikke går inn på, muligens fordi det ville redusert poenget deres noe. Når du får den nesten nye bilen din, som har flere år igjen på garanti, skadet av en annen bil, og dekket av den andre parts forsikring, vil du da akseptere at de bare setter inn noen brukte deler uten garanti, og som da også ødelegger den garantien du har igjen på bilen? Bare for at den skyldige eller den skyldiges forsikring skal spare noen kroner? Tror de fleste sier nei her og krever bilen reparert tilsvarende før kollisjon og med full garanti på deler og rep.

Når man skader sin egen bil selv derimot, eller når ting går istykker "av seg selv" utenfor garanti, da er det lurt å sjekke bruktmarkedet for deler siden man kan spare mye. Dette er jo også ganske vanlig.

I tillegg har man selskaper som gjør akkurat det som de gjorde i programmet, kjøper opp flere skadede biler og setter sammen igjen slik at de får noen komplette biler som selges. Dessverre er nok mange slike bilmekanikere mest opptatt av eksosbiler siden det er det de er kjent med, men regner med at mange kommer til å kaste seg over elbiler også nå som de ser avansen som kan oppnås i dette markedet.

Til slutt skal man også være klar over at bilene som regel ikke presses før det meste av deler som kan selges er plukket og solgt, og det skadede batteriet i egolfen får nok også et nytt liv etter demontering som båt eller hyttebatteri.

3
Elbil og økonomi / Sv: Flytting med elbil til Danmark
« på: Tirsdag 05. Januar 2021, klokken 20:00 »
11. Lading i Danmark er grisedyrt. Tegn abonnement hos e-on eller Clever, om du ikke har lademulighet i din nye danske bolig.
Strømavgifter og nettleie i Danmark er grisedyrt, de har vel rundt 400% påslag på strømprisen i motsetning til Norge som har ca 100% påslag. Det kan være lurt å vurdere solceller hvis man har en egnet bolig, og gjerne lade på egenprodusert strøm hvis det passer til bruksmønsteret av bilen.

Ellers en veldig fin beskrivelse, da får du bilen med deg nesten uten avgifter da?

4
Kjøpe elbil? / Sv: Kan du taue en elbil for å lade den opp?
« på: Fredag 18. Desember 2020, klokken 23:15 »
Som andre nevner her så blir tauing som å kjøre en lang nedoverbakke, og skal gå bra. Men man bør(må?) da ha noe strøm igjen på bilen slik at man får slått den på som normalt og satt den i "drive". Jeg tipper produsentene er redde for at noen tauer bilen uten at den er ordentlig på slik at sikkerhetssystemer virker og motorkontrolleren har kontroll og styring på strømmer som induseres i motoren.

5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Avstemning: Rustproblem? / Have you got any rust on your EV?
« på: Tirsdag 15. Desember 2020, klokken 22:15 »
Vet ikke helt hvor du vil med denne undersøkelsen, det er vel ikke sannsynlig at vår 8 år gamle Leaf er uten noen form for rust?

Men det ser ut til å gå greit likevel, bremseskiver er fremdeles originale, det er litt rust på viskerarmen der viskerbladet festes, men slik har det vært i flere år nå, og ser ikke ut til å bli værre. I tillegg ser man litt rust på understell, men ikke spesielt mye eller dypt.

Har ikke sett noe rust på Model 3'n, men den er under to år.

6
Model 3 / Sv: Eaasy- lader i golvet.
« på: Fredag 11. Desember 2020, klokken 12:18 »
Hvis ikke laderen virker så er det en sak mellom deg og leverandøren av laderen. Posten er ikke din motpart her.
Jeg vet nå ikke det. Snakket med kundeservice i Tibber i går,som var raske til å påpeke at reklamasjonrett\garanti ikke var gyldig, om "noen" hadde mistet boksen i golvet. Følte meg med ett mistenkeliggjort selv.

Hvis dette skjedde før pakken ble utlevert til deg, er det ikke ditt problem åkkesom. De får da krangle seg mellom. Er det synlig skade på pakken, bør det være tilstrekkelig dokumentasjon.
Ja, slike skader er normalt enkle, men man må gi beskjed så fort man blir klar over skaden, ellers ser det for alle andre ut som at han har mistet den selv i etterkant. nå har han allerede vært i kontakt med Tibber så det hjelper jo en del.

7
Model 3 / Sv: Eaasy- lader i golvet.
« på: Fredag 11. Desember 2020, klokken 12:16 »
Problemet hvis du godtar pakken som "uskadet" fra posten og først klager 2 uker etterpå og påstår at "noen" på posten mistet den i gulvet så vil det lett fremstå som at du mottok den uskadet fra posten og senere mistet den i gulvet selv hjemme og så forsøker å legge skylden på posten.

Og hvis du forsøker deg på angrerett eller liknende så er det egentlig svindel som du kan bli straffet for fordi du forsøker å lure dem til å ta imot en skadet vare som om den var ny. Og nå kjenner de saken også...

Det viktigste er å få alle opplysninger, ta bilde av esken, få navn på person ol, og gi en god beskrivelse på hendelsen. Helst få bekreftet hendelsen fra ansatt. Det er ikke straffbart å gjøre uhell på jobb...

Aller helst bør slike skader tas bilde av og dokumenteres med en gang man blir obs på de. Har man mistanke om skade kan man gjerne ta bilder når man mottar, og underveis når man pakker opp. De fleste bedrifter vil rydde opp og ha et godt forhold til kunder, men det er alltid en del som vil forsøke seg med svindel, derfor handler det om å gi best mulig info om forhold slik at de kan plassere ansvar rett sted.

8
Enkle batterispørsmål / Sv: Nissan Leaf 2011 hurtiglader treeiigt
« på: Torsdag 03. Desember 2020, klokken 21:25 »
Det hørtes lavt ut ja, men hvis batteriet er kaldt tar det lite lading selv når bilen var ny. Hvor mange streker har du på batterikapasitet? De 12 korte strekene.

9
Leaf 2010-2017 / Sv: Leaf 2013 - Plutselig defekte celler
« på: Torsdag 03. Desember 2020, klokken 21:17 »
Dette er vel en åpenbar sak der bilen ikke har holdt den kvalitet som kan kunne forvente ved kjøp. Altså reklamasjonssak, eventuellt avslag i kjøpssum.

At batteriet har 12 av 12 barer betyr vel bare at det ikke har sunket under 85% kapasitet ennå, den testen sier ikke noe om kvalitet på enkeltceller etter det jeg vet.

Når det er sagt så var det jo en veldig høy sum de skulle ha for brukt batteri, 50 000 er vel det Nissan skal ha for et NYTT batteri, forutsatt at de får det gamle i innbytte... https://www.reddit.com/r/leaf/comments/ew5zv2/for_those_wondering_if_they_can_buy_a_40kw_to/

Uansett er det vel mulig å ta ut batteriet og bytte de defekte cellene med noen andre selv eller på et verksted som mekker med elbil. Det er jo mye brukte Leaf-batterier i omsetning.

10
De tar ikke med at elbiler (med børsteløse motorer) kan kjøre inn i områder hvor man mistenker gasslekasje uten fare for antenning. Og dermed kan evakuere og redde liv som ellers kunne gått tapt.

Uten fare for antenning av gass blir den nok ikke da det sikkert er mange releer ol som kan skape gnist. Kravene til eksplosjonssikkerhet, som f.eks. ATEX er ganske strenge.

Men en fordel er at den kan kjøre inn i tunneller og lignende og hente skadede uten fare for at bilen stopper opp pga for mye CO2 eller for lite O2 slik ICE biler gjør.

11
Model 3 / Sv: Den store Model 3 forsikringstråden
« på: Fredag 06. November 2020, klokken 14:16 »
Forsikringspris : 9 684 kr/år
Avtale sist fornyet: sommer 2020
Alder: 40-45, alle førere over 24
Model: LR AWD
Selskap: Frende via Spareskillingsbanken
Bonus: 75 % 3. år
Egenandel 6 000 kroner
Forsikringstype Kasko m/leiebil
Kjørelengde: 20 000 km
Parkeres normalt i garasje i Kristiansand

12
Du kan jo også ta direkte kontakt med noen av de huggerne, eller noen lokale huggere. Det er godt mulig de har skadede Leaf uten at de har lagt ut alle delene. En del steder ble man ihvertfall tidligere bare sendt ut på område for å plukke deler selv om de ikke hadde noe klart, og da til en bedre pris siden de ikke hadde så mye jobb med det.

Har en i familien som nettopp måtte bytte den elektriske håndbrekkaktuatoren, og der ble prisen ca 10% av nypris, med pengene tilbake garanti på noen måneder. Han bestilte da fra en hugger og fikk lokalt verksted til å montere.

13
Nå står jeg og hurtiglader. Da er det siste symptomet på plass. Pokker altså, dere skulle ha visst hvor mye biltrøbbel vi har hatt siden august...og elbilen var liksom den stødige her. Har sendt en forespørsel om pris på diagnose og reparasjon til en lokal forhandler, så kan det hende at jeg napper i deg en gang til på jakt etter brukt lader, @leafnor. Kan en titomlet apekatt gjøre denne jobben, altså noen på mitt ferdighetsnivå?
Kjedelige greier. Vil det si at den tar imot hurtiglading eller ikke?
Hvis du forteller hvor du bor sånn ca så kan det godt være at noen andre har en OBDII i nærheten og kan lese av feilkoder og eventuelt slette de.

14
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil med "strømuttak"?
« på: Tirsdag 03. November 2020, klokken 07:39 »
Det ble reklamert med at Nissan e-nv200 skulle ha 230V stikkontakt bak et sted, men jeg vet ikke om det ble noe av det. En del elbiler har mulighet for å hente ut ganske mye strøm på 12V, mener gamle Leaf kan hente ut rundt 1kW.
Har tenkt på å skaffe en inverter selv for å kunne ha strøm tilgjengelig rundt omkring og ved strømbrudd, men de koster litt, og så er det ikke så ofte det er behov.

Sist gang det var strømbrudd under storm her så fant jeg ut at vi bor akkurat i et skille mellom to høyspentlinjer, den ene naboen vår får strøm fra en annen høyspentlinje, så da fikk jeg trekke skjøteledning fra utekontakta hans og inn i huset vårt så jeg fikk plugget kjøl, frys og kaffetrakter i den :-)

15
Nissan / Sv: Setevarme High virker ikke, Årgang 2012
« på: ſøndag 01. November 2020, klokken 23:05 »
Litt sent svar kanskje, men siden det heller ikke lyser i bryteren når du velger high så vil jeg tro at bryteren ikke gir strøm ved high og at det bare er å bytte bryteren.

Sider: [1] 2 3 ... 94