2
« på: Onsdag 06. Januar 2021, klokken 21:12 »
Det er jo et par viktige ting her som de dessverre ikke går inn på, muligens fordi det ville redusert poenget deres noe. Når du får den nesten nye bilen din, som har flere år igjen på garanti, skadet av en annen bil, og dekket av den andre parts forsikring, vil du da akseptere at de bare setter inn noen brukte deler uten garanti, og som da også ødelegger den garantien du har igjen på bilen? Bare for at den skyldige eller den skyldiges forsikring skal spare noen kroner? Tror de fleste sier nei her og krever bilen reparert tilsvarende før kollisjon og med full garanti på deler og rep.
Når man skader sin egen bil selv derimot, eller når ting går istykker "av seg selv" utenfor garanti, da er det lurt å sjekke bruktmarkedet for deler siden man kan spare mye. Dette er jo også ganske vanlig.
I tillegg har man selskaper som gjør akkurat det som de gjorde i programmet, kjøper opp flere skadede biler og setter sammen igjen slik at de får noen komplette biler som selges. Dessverre er nok mange slike bilmekanikere mest opptatt av eksosbiler siden det er det de er kjent med, men regner med at mange kommer til å kaste seg over elbiler også nå som de ser avansen som kan oppnås i dette markedet.
Til slutt skal man også være klar over at bilene som regel ikke presses før det meste av deler som kan selges er plukket og solgt, og det skadede batteriet i egolfen får nok også et nytt liv etter demontering som båt eller hyttebatteri.