Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - El-boy

Sider: [1] 2 3 ... 19
1
Lading av Tesla / Sv: CCS oppgtadering. Hvorfor betale?
« på: ſøndag 21. Mars 2021, klokken 19:07 »
Finnmark har bare V3, men man har også 100kW chademo tilgjengelig hos ishavsveien.
Det er kanskje fordelen av å være sent på banen.
Troms har V2 ladere så vidt jeg har observert, og Nordland er jeg mer usikker på, men her kommer det nok an på alder vil jeg tro siden alt nytt er V3.
Chademo på 100kW får du ikke utnyttet med Tesla chademo adapter. Det er begrenset til 125A og du får vel i beste fall 44kW igjennom dette ...

2
Model S / Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« på: Lørdag 20. Mars 2021, klokken 13:24 »
Og der fikk jeg meg en stor regning på Understellsdeler og arbeid etter ca. 92.000km med "gubbekjøring" til den nette sum av 36.854,-
Jeg synes dette var svært "prematurt". Håper delene som ble erstattet er mer robuste enn de levert originalt 2013 .... ?

Bekymring: Understellsdeler og arbeid
replaced front for links both sides, front sway bar links both sides, rear toe links both sides and integral links both
sides.

Utført uten kostnad som Reacall: Replace Lower Rear Control Arm Assemblies
replaced rear lower control arms

3
Model S / Sv: Etter 3G ble skrudd av: Er Edge borte også nå?
« på: Onsdag 17. Februar 2021, klokken 22:07 »
Betalte 4323,- for LTE RETROFIT PACKAGE (1067726-00-A) i august 2017.
Dette var til en av de mange Model S levert i september 2013.
Har ikke angret på oppgraderingen, men 4G nettet stenges vel også om noen år for da er det 5G som gjelder... Da får vi tegne Starlink WiFi abonnement til Teslaen :-)

4
Model X / Sv: Hvorfor "skråskjærte" bremseklosser bak?
« på: Torsdag 26. November 2020, klokken 21:23 »
Jeg skiftet bremseklosser egenhendig nå i høst til merket Bocsh item no:0 986 494 880 og de var skråskjært.
Synes de "kniper" bedre enn det orginale, og er tyste.
Årsaken til at jeg skiftet var ikke slitasje av klossene men at "antihyle" blikket ble herpet etter noen demonteringer for såkalt "bremsesmørring" .... :-(
Altså dette var på en Model S forran.

5
Model S / Sv: Bytte av onboard lader.
« på: Lørdag 26. ſeptember 2020, klokken 18:20 »
Jeg måtte også skifte lader med samme problem slik offpist og muffin beskriver.
Min ble skiftet i 2017 etter 4år, pga røket sikring. Jeg fikk ladet med begrenset effekt på blått 32A adapter, men ikke på jobb med type 2 lader. Jeg vil anta delladeren der sikringen røyk var kortsluttet i og med Tesla skiftet hele laderen og ikke bare sikringen...

6
Tesla / Sv: Tesla Superchargers er blitt tilgjengelig for andre el-biler
« på: ſøndag 13. ſeptember 2020, klokken 21:38 »
For å ikke lage kaos på ladestasjonen så må parkeingsplassene ved ladestolpene tillatt for alle være ekstra brede for å takle ladelukeplassering både foran, bak, venstre og høyre side.
Enig med deg der. Slik det er idag er det ikke optimalt.

Uansett mener jeg om Telsa superlader nettverket åpnes for andre ikke-Tesla biler må dette betraktes som Drop-in og prises kommersielt, ala Grønn Kontakt, Ionity, BKK etc. (inkludret også sperreavgiften hvis blokkering etter fullading). For å få "medlemspris" må man ha Tesla. Da han man på en måte åpnet for alle, som jeg ser noen få argumenterer for, uten att det nødvengivis betyr att Superladerene blir nedrent av andre elbiler. Jeg vil tro de fleste vil bruke sin foretrukne lade tilbyder(e) for å bygge på kvantunsrabatten medlemskapet gir.

7
Tesla / Sv: Tesla Superchargers er blitt tilgjengelig for andre el-biler
« på: ſøndag 13. ſeptember 2020, klokken 12:43 »
Hvis Tesla tar betalt kommeriselle priser, ala Grønn Kontakt og Fortum etc. hvis/når andre enn Tesla biler lader på Tesla Superladernettverket er jo dette potensielt en "gullgruve" for Tesla. Ved å ta kommersielle priser tror jeg ikke ladenettverket blir nedrent av andre ikke-Tesla biler, jeg tror det ikke blir noe problem i så måte.

Problemet oppstår hvis Tesla åpner for lading til samme lave priser som vi med Tesla biler har. Det vil jo også potensielt bety at bilkjøpere lettere velger ikke-Tesla ved nybilkjøp for så likevel å lade på Telsa ladenettverkt. Jeg liker ikke helt tanken på å få blokkert Superladerene av VW og KIA ...

8
Model S / Sv: Ulyd fra motor på P85+
« på: Mandag 07. ſeptember 2020, klokken 23:00 »
Kanskje slitasjen i Splinen er årsaken til slakken i drivverket som kan kjennes?
Det nok en sannsynlig konsekvens av gåent pinjonglager...

@Muffin: ingen link til video fra Rich på tuben

9
Model S / Sv: Ulyd fra motor på P85+
« på: Tirsdag 25. August 2020, klokken 08:31 »
Det er tegnene ja. Samt økende slakk i transmisjonen.
Hvinelyden er nok pitting i motorlagerene pga strømlekkasje. Nye motorer har vistnok keramikkbelagte lager nå og har vist seg å holde "evig". (relatert til samme fenomen som Panasonic varmepumper hadde problemer med for slik 10-15 år siden) Slakke i transmisjonen har jeg sett her på forumet att skyldes slitasje i drivknuter etc. (manglende smøring eller feil type grease?).
Slakke/klunk i transmisjonen er ikke relatert til hvinelyden fra motoren.
Jeg er på min andre Drive Unit og har fått hvinelyden igjen og ganske så tydelig, men ikke ille nok til at Tesla vil skifte den. Viker som en må kjøre med det til det havarerer ...

10
Lading av Tesla / Sv: Eltilsyn, lav isolasjonsmotstand på UMC
« på: Onsdag 08. Januar 2020, klokken 22:03 »
Heisann,
Dette var nytt for meg. Jeg er litt i stuss om "strømlekkasjen" gjelder Tesla veggboksen TWC, eller den løse ladekabelen UMC eller begge? Er det eventuelt noen forhåndsregler mann bør ta?
Jeg bruker vanligvis 32A 1-fas 230V UMC lading hjemme med strømstyrke på 21-25A, men har en Zoe Zaptec 16A enfas boks vi bruker på den andre bilen men den er kanskje litt knapp til å lade Teslaen.
Bør jeg la være å bruke UMC?

11
Model S / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« på: Tirsdag 31. Desember 2019, klokken 11:56 »
Hei,
Jeg lurer på om reduksjon av superladereffekt i hovedsak gjelder biler med  solgt med gratis superlading eller gjelder det også for biler (model S og X) som betaler fullt ut for superlading?
Lurer også på om kappingen av ladeeffekt gjelder for biler som er solgt som innbyttebiler av Tesla med "inndratt" gratis superlading?
Mitt batteri var nytt reconditioned høsten 2018 men likevel sørgelig sakte superlading nå...

Virker på meg som det er de med eldre Model S og med gratis superlading som i hovedsak er rammet av denne kappingen. Bare spekulasjon fra min side men likevel det som sitter igjen som magefølelse  :-\

12
Zoe / Sv: Tesla UMC for lading av Zoe
« på: Tirsdag 19. November 2019, klokken 23:24 »
Samme erfaring som du. Lader med Tesla kabel på schuko 230V TN-nett, men rødt varsellys og ingen lading med 400V rødt adapter ...

14
Model S / Sv: hjelp, betaler plutselig for sc
« på: ſøndag 15. ſeptember 2019, klokken 15:41 »
Til trådstarter. Verdien av gratis superlading er nok verdt mer enn 12.750,- kr i verdi på bilen.
Gitt du trenger å superlade ett par ganger i uken gjennom året er nok dette inntjent igjen på ett år eller to, og ganske sikkert etter tre år  …
Du får få forhandleren til å levere bilen med den funksjonalitet som annonsert ellers ville jeg vurdert å heve kjøpet  :o

15
Model S / Sv: hjelp, betaler plutselig for sc
« på: ſøndag 15. ſeptember 2019, klokken 11:45 »
Skulle gjerne visst helt sikkert hva det kostet med superlading ut bilens levetid i slutten av 2013. Vår bil ble registrert første gang på eier november 2013!
[ You are not allowed to view attachments ]
Vedlagt faktura fra 27.08.2013 kostnad for "Supercharging Hardware" 12.750,- n.kr.

Ser forøvrig gratis superladning har vært diskutert for noen år siden også. Att Tesla "inndrar" gratis superlading ifra inventory-biler synliggjør jo at kostnaden med gratis superlading er blitt tung å bære for Tesla. (Jeg spekulerer i også at det er grunnen til at Tesla nylig har strupet ned ladeeffekten på superlading, og at det ikke har sin grunn i tekniske begrensninger i batteriet...)

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25663.msg436503.html#msg436503

Sider: [1] 2 3 ... 19