Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Quintilian

#1
Lading av Tesla / Sv: Sakte lading Model 3 HL LR?
fredag 09. august 2024, klokken 12:00
Tusen takk for gode innspill alle sammen!  :-*
#2
Lading av Tesla / Sv: Sakte lading Model 3 HL LR?
torsdag 08. august 2024, klokken 19:44
Den siste laderen var visst gammel type. Flyttet bilen over på ny generasjon og da fikk jeg maks 160. Bedre, men hadde jo håpet på nærmere 250kW!
#3
Lading av Tesla / Sakte lading Model 3 HL LR?
torsdag 08. august 2024, klokken 19:28
Ny bil i gården. Ladet for noen dager siden og var aldri overn 150 kW.

Kom frem til SC nå nettop med 7% batteri. Navigasjon til laderen var på og den kjørte precondition på batteriet.

Får 63 kW - ingenting mer.

Noen som vet hva som er greia? :)
#4
Model 3 / Sv: Ventilerte seter - støy?
søndag 04. august 2024, klokken 14:58
Jo takk skjønner at det må være vifte med lyd, men ble litt overrasket over at lyden kom fra rett bak hodet.

Forventet at viften var under setet, og da skulle man kunne forvente at viftesuset kom derfra og et eventuelt vindsus fra under rumpa, men nå virker det som om selve maskineriet sitter 10 cm bak hodet... men er vel noe man blir vandt til; ikke så ille på hastighet 1 og 2.
#5
Model 3 / Ventilerte seter - støy?
søndag 04. august 2024, klokken 08:01
Hei!

Da ble det model 3 her i gården og ventilerte seter for første gang.

Synes de lager ganske mye lyd; høy during/viftestøy som føles som den kommer fra rett bak hodet når man sitter i setet... er det kanaler for uteluft høyt oppe i ryggen som gjør dette?

Har mine unormalt lyd, eller er det bare slik det er? :) kan jo overdøves med musikk, men allikevel  ::)
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Nytt bilkjøp, valgets kvaler
mandag 29. juli 2024, klokken 21:18
Sitat fra: Moas på mandag 29. juli 2024, klokken 15:14Jeg anbefaler også vurdere en tm3, enten ny eller brukt, hvis dere liker lave brukskostnader. Akkurat nå får du ny tm3 fra 325k kr med lav kampanjerente. Tesla tilbyr også rimelige vinterdekk.

Tm3 har aldri vært billigere å kjøpe enn akkurat nå.

"Akkurat nå".... Forventer man at prisen går opp igjen? Om de bruker kampanjerente for å pushe salg betyr det vel at etterspørselen ikke er hvor de ønsker den skal være, og da hjelper det jo ikke å sette opp prisen  akkurat.....

Litt relevant spørsmål for meg, da jeg har bestemt meg for en TM3 Highland men vil aller helst kjøpe neste år for å spare opp mer egenkapital først.... Men om den spretter opp 20k i pris er det jo litt... kontraproduktivt  :laugh:
#7
Model 3 / Sv: Prisutvikling model 3 fremover (ny)
søndag 28. juli 2024, klokken 20:17
Hvorfor bestille før? Man får vel levert bilen før 1.1.2025 om man bestiller etter fremleggingen også? Ev kan man plukke opp en leveringsklar bil...
#8
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
søndag 28. juli 2024, klokken 17:08
Forventes det at prisen på fsd i Norge skrus opp når vi har «parity" med den amerikanske varianten? Det er vel en prisforskjell nå som reflekterer det at vi har en lobotomert versjon?
#9
Model Y / Sv: Råd om kjøp TmY - samt finans -
tirsdag 23. juli 2024, klokken 19:34
Sitat fra: Contango på tirsdag 23. juli 2024, klokken 12:40Kjøp bil før statsbudsjettet. Nesten utenkelig at det vil fortsette med så lite MVA.

Denne endringen kommer vel ikke før 2026? Ev gyldig fra januar 2025? I så fall må vel bilen være utlevert senest 31.12?
#10
Hyundai / Sv: Lade Hyundai på Tesla Wall Connector?
mandag 22. juli 2024, klokken 11:41
Takk for svar alle. =) forsiktig optimist, så får vi se om det blir Inster eller ikke etter hvert.. synd den ikke allerede er i salg!
#11
Model 3 / Prisutvikling model 3 fremover (ny)
mandag 22. juli 2024, klokken 11:39
Hei!

Hva tenker dere om hvordan prisutviklingen på (ny) model 3 blir fremover?

Tesla satt jo nylig ned prisen, sannsynligvis for å kompensere for økt konkurranse. Så denne siste nedgangen er nok strategisk og permanent, men er det andre faktorer som tilsier at de kanskje justerer prisen noe opp igjen snart?

For eksempel, er det slik at de gjør justeringer ofte for å ta høyde for endringer i valutasvingninger, eller sparer de opp endringene over en periode og så gjør justering feks en gang i året? I tilfelle sistnevnte, er det noe slikt på blokka igjen snart? :)


Beklager om det er ett spørsmål med et enkelt svar («ingen vet, vent og se!»), men tenkte jeg i hvert fall kunne høre med dere andre som har mer peiling og erfaring enn meg selv. :)


Jeg er også litt overrasket over hvor mye dyrere AWD er enn bakhjulstrekk; 85 000.-!

For Y er differansen kun 35 000.-

Er det vanligvis så stor forskjell, eller er det noe nytt? Er RWD ekstra billig, eller er AWD ekstra dyr nå?


#12
Sitat fra: SurSnasen på torsdag 18. juli 2024, klokken 08:40
Sitat fra: Quintilian på torsdag 18. juli 2024, klokken 06:52Tenker å beholde bilen i ti år så det kan være greit å ha det på plass om det faktisk funker... erfaringer?

- har tesla nylig satt ned prisen på FSD? Den er vel ca. 60k nå, men ser på amerikanske forum at de nevner prisen 12k titt og ofte.

Prisene du nevner er i norske kroner her til lands, og USA-dollars der borte. 12k USD er godt over det doble i forhold til hva vi betaler her til lands. Men så skal det sies at amerikanerne i det minste får en eksperimentell FSD der borte, hvor den stort sett kjører bra, men hvor den plutselig finner på noe dumt slik at du likevel må følge med hele tiden.

Nå er det 5 år siden du hadde Model 3 med FSD første gang. Og funksjonaliteten er fremdeles fullstendig fraværende her på berget. Punger du ut 60 000 kroner nå for denne pakken, er det fremdeles en gambling opp mot fremtiden. Jeg ville heller sett an, og eventuelt kjøpt i ettertid når det faktisk ville blitt introdusert her (annet enn snake oil).


Som forventet og fryktet da altså. Takk. :)

Edit: relevant - https://www.notateslaapp.com/news/1953/tesla-gears-up-for-european-roads-fsd-beta-set-to-launch-following-new-unece-regulation
#13
Takk for svar.

Forventer man lansering av FSD supervised her også eller er det blokkert i EU/EØS UFN?
#14
Hei!

Hadde FSD i første mod 3 når den ble lansert, og det var helt ræv. Foretrakk AP i konas gamle S med god margin. Vurderer nå kjøp av ny M3 og da blir spørsmålet FSD eller ikke?

Tenker å beholde bilen i ti år så det kan være greit å ha det på plass om det faktisk funker... erfaringer?

- har tesla nylig satt ned prisen på FSD? Den er vel ca. 60k nå, men ser på amerikanske forum at de nevner prisen 12k titt og ofte.
- en av hovedgrunnene til at jeg kan tenke meg FSD er å bli kvitt naggingen om å berøre rattet.. denne skal visstnok være borte i siste FSD (12.4?). Stemmer dette? Er vi på annen beta-build her i Norge?

Synes å huske at det var noen eu-reguleringer som gjorde at vi hadde annen versjon her...
#15
Model 3 / Sv: Stor reparasjon på 104000km - garantisak ?
tirsdag 16. juli 2024, klokken 14:54
Tror dessverre du rett og slett har vært uheldig her..

Reklamasjon/garanti har en cutoff på 5 år (med unntak av utvidet 8 års garanti på drivverk/batteri), og det er derfor mange anbefaler en sjekk hos f.eks. NAF rett før garantien går ut. Har selv en bekjent som gjorde dette nylig, og da ble det avdekket en del grums som Tesla har sagt de skal fikse på garanti.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA