Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Hansi

#1
jkirkebo her på forumet har vel en batteribank med brukte elbilbatterier offgrid på hytta hvis jeg ikke husker feil.

Dala's EV Repair i Finland jobber mye med dette om dagen, han er vel også her på forumet, men usikker på nick. Se f.eks. her https://youtu.be/QCXeLO6gFRA?si=tr-hnpz7GdLo6foQ
#2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
mandag 18. desember 2023, klokken 07:11
Kraftig satsing på energieffektivisering og havvind, solceller på alle bygg, oppgradere og utvide vannkraft der det ikke går på bekostning av natur, samarbeide på tvers av landegrenser, vindkraft på land forbeholdes områder med allerede eksisterende inngrep og infrastruktur, opprettholde og videreutvikle Norges miljøer innenfor utdanning og forskning på moderne atomreaktorteknologi for å fortsette å bidra til å øke sikkerheten i de landene som har slik produksjon, ikke elektrifisere sokkelen med fornybar kraft fra land, da dette primært vil grønnvaske den klimaskadelige olje- og gassproduksjonen.

Jeg er ikke enig i at dette er å satse alt på havvind kortet, strutsepolitikk etc.
#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
søndag 17. desember 2023, klokken 21:33
Counterpointer, her https://www.mdg.no/strom_og_energipolitikk kan du lese om MDGs politikk på feltet. Jeg syns det er mye fornuftig her.

SitatMDGs energipolitikk i korte trekk:
Automatisk strømstøtte når prisen er høy, med samme sum til alle.
Satse stort på havvind.
Nei til å sende fornybar kraft fra land til oljeplattformer.
Energisparing i bygg og solceller på tak.
Nei til vindkraft på land som er i konflikt med natur og urfolks interesser, og nei til kraftutbygging i vernede vassdrag.
Tett energisamarbeid med Europa som bidrar til utslippskutt og gir stabile strømpriser.
All kraftproduksjon må ta hensyn til naturverdier, friluftsliv og urfolks interesser.
#4
Kjøpe elbil? / Sv: Ny Jobb pendler
mandag 11. desember 2023, klokken 03:05
2021 eller nyere SR med LFP batterikjemi som tåler flere ladesykluser.
#5
Takk for at du prøvde @Marla0111.

Har du direkte lenke til saken hvor man fikk medhold @eisa01?
#6
Jeg syns det er bra man ser på avgifter og tenker tenker dette https://elbilforum.no/index.php?topic=63583.msg1115389#msg1115389 bør være grunnlaget for avgiftene :)
#7
Flott, takk for svar, jeg sender deg melding @helge89 :)
#8
Hei,

En del av av utfordringene knyttet til e-Golf synes å være relatert til vanninntrenging ladeluke:
- feil på høyspent kabelnett (UX4?)
- feil på utløser ladeluke
Er det noen som har kompetanse til å designe og 3D-printe et deksel som kan dekke ladeport når den står åpen og bilen lader? Jeg er interessert i å kjøpe et slikt deksel i så fall, kanskje er det flere av landets ca. 48 300 e-Golf-eiere som kan være interessert også?

Eksempler på et slikt deksel:
Nissan Leaf: https://www.polesworth-garage.com/news/charging-port-lid-cover/
Polestar 2: https://www.begood.no/products/ladeportbeskyttelse-polestar-2
#9
e-Golf / Sv: Printet deksel over ladeluke/ladekabel
tirsdag 31. oktober 2023, klokken 11:49
Takk for tips, jeg har kontaktet Begood og fikk følgende svar:
"Hei, det har vi dessverre ikke.
Vi har et trekk for ladeluker som er et mer universelt produkt. Hvis det er av interesse er det viktig å lese produktinformasjonen."

Har laget ønskes kjøpt tråd :)
https://elbilforum.no/index.php?topic=65721.0
#10
e-Golf / Sv: Retrofit 35,8KWH batteri i 24,2 KWH E-Golf
søndag 29. oktober 2023, klokken 10:08
Bumper denne..
Er det ingen tredjepart elbilverksteder i Norge som kan gjøre dette de visstnok kan gjøre i Danmark?

Merkeforhandler kan visstnok også gjøre det, men de vil sikkert ikke gjøre det hvis det ikke er garantisak
https://elbilforum.no/index.php?topic=63417.0
#11
e-Golf / Sv: Printet deksel over ladeluke/ladekabel
søndag 29. oktober 2023, klokken 09:38
Takk for tilbakemelding. Jeg hadde foretrukket noe tilpasset bilen, men dette er jo et alternativ..
#12
e-Golf / Sv: Nytt batteri
søndag 29. oktober 2023, klokken 09:37
Wow, dette er interessant.. Har du mulighet til å legge ut testdokumentet fra TÜV @oyove?
Kan du si hvilken forhandler som har gjort batteribyttet?

Jeg forbereder meg på å måtte bytte 24 kWh batteripakken, har gått 200' nå, vil helst bytte til 36kWh utgave..
#13
e-Golf / Printet deksel over ladeluke/ladekabel
fredag 13. oktober 2023, klokken 11:59
Hei,

En del av av utfordringene knyttet til e-Golf synes å være relatert til vanninntrenging ladeluke:
- feil på høyspent kabelnett (UX4?)
- feil på utløser ladeluke
Er det noen som har kompetanse til å designe og 3D-printe et deksel som kan dekke ladeport når den står åpen og bilen lader? Jeg er interessert i å kjøpe et slikt deksel i så fall.

Eksempel på et slikt deksel for Nissan Leaf:
https://www.polesworth-garage.com/news/charging-port-lid-cover/
Jeg tenker i utgangspunktet det ikke trenger å være like heldekkende som dette, men dette finnes det sikkert noen her som har bedre greie på enn meg
#14
Det kommer til å gå dårlig med Europeisk, Amerikansk, Japansk, Koreansk etc. bilindustri dersom de ikke går all in på helelektrisk så snart som mulig er min spådom..
#15
Sitat fra: daktari på fredag 06. oktober 2023, klokken 10:49Et poeng med produksjon i Kina vs eiet fra Kina kan illustreres slik, noe forenklet:

Av bilprisen vil "alle" kostnader ligge igjen i produksjonlandet i lønn, fabrikk, materialer, strøm, skatt&avgift osv. med lokale ringvirkninger i samfunn og økonomi.

Av bilprisen vil profitten gå til landet selskapet eies, altså eierne.

Det har litt å si hvor R&D foregår, hvor plan og design-senteret er også, fint at det er i Europa.

Eksempel en Cupra Tavadcan produsert i Kina så vil profitten havne tilbake i VAG i Tyskland (forenklet), mens en Cupra Born produsert i Zwickau gir størst effekt for tyskerne.

En Tesla produsert i Berlin er å foretrekke jmfr en produsert i Kina, men overskuddet går uansett til eierne i USA, så da bør man sympatisere med dem.

Verst er de kinesiske eide selskapene med produksjon hjemme.

Helt enig.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA