Takk for at du prøvde @Marla0111.
Har du direkte lenke til saken hvor man fikk medhold @eisa01?
Har du direkte lenke til saken hvor man fikk medhold @eisa01?
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: daktari på fredag 06. oktober 2023, klokken 10:49Et poeng med produksjon i Kina vs eiet fra Kina kan illustreres slik, noe forenklet:
Av bilprisen vil "alle" kostnader ligge igjen i produksjonlandet i lønn, fabrikk, materialer, strøm, skatt&avgift osv. med lokale ringvirkninger i samfunn og økonomi.
Av bilprisen vil profitten gå til landet selskapet eies, altså eierne.
Det har litt å si hvor R&D foregår, hvor plan og design-senteret er også, fint at det er i Europa.
Eksempel en Cupra Tavadcan produsert i Kina så vil profitten havne tilbake i VAG i Tyskland (forenklet), mens en Cupra Born produsert i Zwickau gir størst effekt for tyskerne.
En Tesla produsert i Berlin er å foretrekke jmfr en produsert i Kina, men overskuddet går uansett til eierne i USA, så da bør man sympatisere med dem.
Verst er de kinesiske eide selskapene med produksjon hjemme.