Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Hansi

#1
Takk for at du prøvde @Marla0111.

Har du direkte lenke til saken hvor man fikk medhold @eisa01?
#2
Jeg syns det er bra man ser på avgifter og tenker tenker dette https://elbilforum.no/index.php?topic=63583.msg1115389#msg1115389 bør være grunnlaget for avgiftene :)
#3
Flott, takk for svar, jeg sender deg melding @helge89 :)
#4
Hei,

En del av av utfordringene knyttet til e-Golf synes å være relatert til vanninntrenging ladeluke:
- feil på høyspent kabelnett (UX4?)
- feil på utløser ladeluke
Er det noen som har kompetanse til å designe og 3D-printe et deksel som kan dekke ladeport når den står åpen og bilen lader? Jeg er interessert i å kjøpe et slikt deksel i så fall, kanskje er det flere av landets ca. 48 300 e-Golf-eiere som kan være interessert også?

Eksempler på et slikt deksel:
Nissan Leaf: https://www.polesworth-garage.com/news/charging-port-lid-cover/
Polestar 2: https://www.begood.no/products/ladeportbeskyttelse-polestar-2
#5
e-Golf / Sv: Printet deksel over ladeluke/ladekabel
tirsdag 31. oktober 2023, klokken 11:49
Takk for tips, jeg har kontaktet Begood og fikk følgende svar:
"Hei, det har vi dessverre ikke.
Vi har et trekk for ladeluker som er et mer universelt produkt. Hvis det er av interesse er det viktig å lese produktinformasjonen."

Har laget ønskes kjøpt tråd :)
https://elbilforum.no/index.php?topic=65721.0
#6
e-Golf / Sv: Retrofit 35,8KWH batteri i 24,2 KWH E-Golf
søndag 29. oktober 2023, klokken 10:08
Bumper denne..
Er det ingen tredjepart elbilverksteder i Norge som kan gjøre dette de visstnok kan gjøre i Danmark?

Merkeforhandler kan visstnok også gjøre det, men de vil sikkert ikke gjøre det hvis det ikke er garantisak
https://elbilforum.no/index.php?topic=63417.0
#7
e-Golf / Sv: Printet deksel over ladeluke/ladekabel
søndag 29. oktober 2023, klokken 09:38
Takk for tilbakemelding. Jeg hadde foretrukket noe tilpasset bilen, men dette er jo et alternativ..
#8
e-Golf / Sv: Nytt batteri
søndag 29. oktober 2023, klokken 09:37
Wow, dette er interessant.. Har du mulighet til å legge ut testdokumentet fra TÜV @oyove?
Kan du si hvilken forhandler som har gjort batteribyttet?

Jeg forbereder meg på å måtte bytte 24 kWh batteripakken, har gått 200' nå, vil helst bytte til 36kWh utgave..
#9
e-Golf / Printet deksel over ladeluke/ladekabel
fredag 13. oktober 2023, klokken 11:59
Hei,

En del av av utfordringene knyttet til e-Golf synes å være relatert til vanninntrenging ladeluke:
- feil på høyspent kabelnett (UX4?)
- feil på utløser ladeluke
Er det noen som har kompetanse til å designe og 3D-printe et deksel som kan dekke ladeport når den står åpen og bilen lader? Jeg er interessert i å kjøpe et slikt deksel i så fall.

Eksempel på et slikt deksel for Nissan Leaf:
https://www.polesworth-garage.com/news/charging-port-lid-cover/
Jeg tenker i utgangspunktet det ikke trenger å være like heldekkende som dette, men dette finnes det sikkert noen her som har bedre greie på enn meg
#10
Det kommer til å gå dårlig med Europeisk, Amerikansk, Japansk, Koreansk etc. bilindustri dersom de ikke går all in på helelektrisk så snart som mulig er min spådom..
#11
Sitat fra: daktari på fredag 06. oktober 2023, klokken 10:49Et poeng med produksjon i Kina vs eiet fra Kina kan illustreres slik, noe forenklet:

Av bilprisen vil "alle" kostnader ligge igjen i produksjonlandet i lønn, fabrikk, materialer, strøm, skatt&avgift osv. med lokale ringvirkninger i samfunn og økonomi.

Av bilprisen vil profitten gå til landet selskapet eies, altså eierne.

Det har litt å si hvor R&D foregår, hvor plan og design-senteret er også, fint at det er i Europa.

Eksempel en Cupra Tavadcan produsert i Kina så vil profitten havne tilbake i VAG i Tyskland (forenklet), mens en Cupra Born produsert i Zwickau gir størst effekt for tyskerne.

En Tesla produsert i Berlin er å foretrekke jmfr en produsert i Kina, men overskuddet går uansett til eierne i USA, så da bør man sympatisere med dem.

Verst er de kinesiske eide selskapene med produksjon hjemme.

Helt enig.
#13
VW kjøper andel i Xpeng
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/volkswagen-expand-china-line-up-with-xpeng-saic-partnerships-2023-07-26/

Vil dette føre til mer kinesiske komponenter og programvare i VW? Jeg skulle helst sett at europeisk bilindustri klarte å konkurrere uten det, men det er nok vanskelig, spesielt når satsingen deres på elektrifisering synes å være halvhjertet.
#14
Jeg har også problemer med å få startet supercharging på en 2015 e-Golf, bare timer ut. Har meldt inn til Tesla kundeservice, de skulle gi beskjed hvis de fant ut av det..
#15
Takk turfsurf, jeg er helt enig med deg  :+1:  :)
© 2023, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA