Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - rotor

#1
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Drivakselmansjett
onsdag 20. januar 2021, klokken 21:14
Biltema. Kjøp en delbar mansjett der, klipp den til de rette målene og lim. det gjorde jeg, fungerer utmerket. :D
#2
Ja jeg kjøpte en rekke av deg og før det en motor.
Men først og fremst en STOR takk til alle dere som hjalp meg ;D
Det er blitt sånn nå at når #lillegutt# ikke er frisk blir jeg også nedfor men nå ser det foreløpig lyst ut.
Etter at jeg satte inn det nye batteriet (B4) ble det en rar spenning. Utskriften viste bare 8 volt på B4 mot rundt 13,4 på de andre.
Etter noe grubling skjønte jeg det var satt inn feil vei.
Det er nå snudd og balansert opp til nivå med de andre (ca 7 volt) fant ut at billaderen leverer max 89,8 volt som tilsvarer en maks batterispenning på 7,48 volt.
Deretter ble billaderen koblet til for å fullada alle mens jeg fulgte med.
Det så bra ut, differansen mellom B4 og det verste
(Battery 9-10 +14.29 volt  Dif. 14,4-14,29=0,11Volt
Etter kjørt ca 1,6 mil dif. er B4=12,34-B9-12=12,17=0,17volt
nå står den til ladning (65%) med største avvik B4-6,7V mot B6-6,67V. Altså differansen som økte ved kjøring minker ved lading.
Så får vi se.
Angående kapasiteten på batteriene så er jeg usikker. Byddy sier de ble laget av GP menhar ikke funnet noe der.
Kanskje hvær selle er på ca 100AH siden de gamle blybuddyene hadde 2 p 100ah noe mer vet jeg ikke.
#3
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Defekt NiMh-rekke!
tirsdag 15. september 2020, klokken 13:41
Fint å høre at du fikk gang på bilen.
Jeg har samme problem, har en 2011 M9 med nimh. den er gått over 98000km og den døde også plutselig. hadde normal rekkevidde, men plutselig døde den etter 4km. Etter lading våknet den men døde da etter bare 200 meter .
Batteri 4 var synderen de 2 fremste sellene var rustet hull i bunnen.
Fikk tak i nytt batteri og satte inn men det vil ikke samarbeide med de gamle selv om jeg har avstemt spenningen til samme nivå på alle.
Når jeg så setter den til lading stiger spenningen bare på de gamle batteriene.
Buddy sier de må ha inn bilen for å fikse den, men å sende den fra Bryne til Oslo + fiksing er jeg redd blir for dyrt.
Så nå, Hva nå??
#4
Fint :+1: Har lagret dit tlf. nr. tar kontakt når jeg har undersøkt hvem og hvor mange batterier som er dårlige.
muligens ila. neste uke.
#5
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Forhjulslager/Hub til Buddy 2012 Type M9
torsdag 27. august 2020, klokken 00:13
Artikkel nr 119222, Orginalnr 5890994 hos Skruvat no passer. husk skruebolt gjennom navet på fremhjulene så det henger sammen.
#6
Har du tatt ut en servisrapport? hva viser den?
#7
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: 2009 Buddy går bare bakover?
onsdag 26. august 2020, klokken 23:42
Begynn med å sjekke at ikke bryteren har hengt seg, hvis den for eks. kobler både fremover og bakover samtidig skulle en tro sikringen ryker.
#8
Har en 2011 modell Buddy med nimh batteri som bare kjører noen få 100 meter før den dør. våkner igjen når den lades.
Utskriftrapporten etter den døde viser ca 1,37volt lavere spenning en gjennomsnittet på batteri 3-4, når den lades blir spenningen 2,85 volt høyere en gjennomsnitt på samme batteri. etter fullading når den har stått en stund er det nesten ingen forskjell.
Ser ut som sellene er paralellkoblet 2 og 2  så da er nok begge to dårlige.
Har kjørt den over 98000 km men jeg håper å pine den over 100,000 for da får jeg kake :-)
NOEN som kan hjelpe meg?? :+1:
#9
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Kortslutning i field spolene
mandag 27. juli 2020, klokken 17:47
Jeg har en motor der rotoren kortsluttet,  feltviklingere er helt i orden men det er bare 3 av 4 igjen,  jeg har brukt den ene. Hvis noen er interessert i en eller alle 3 ta kontakt.
Vikingene (spolene) løses med en eller 2 skruer fra utsiden.
#10
Har en Buddy 2011 modell men motorene er vel like på alle Buddyene med 72V batteri.
En vikling i rotoren har flydd ut og kom i kontakt med statorjernet, det likte bilen ikke noe særlig og det resulterte først i endel rykking og deretter låste bakhjul. når jeg slo av tenningen rullet den fint men straks jeg gav gass skjedde det samme igjen. Så nå har jeg en fungerende stator.

Noen som har en rotor eller eventuelt hele motoren så er jeg interessert, :o
#11
Tesla Roadster / Sv: Erfarne tips om lading av Roadster
fredag 07. oktober 2016, klokken 23:00
Du, eller en som kan hjelpe deg må ha god erfaring innen elektro og så må dere kunne borre, lodde og vite litt om mekaniske krefter ettersom kontakten bør tåle litt røff bruk. Jeg monterte en strekkavstiver av nylontstropp.
Det er også  noen små deler som må passes på og en liten låseskrue på jordingspluggen som du må finne og løse.
Men du finner gode forklaringer med bilder på nett, Morten V har en god forklaring her på forumet under tittelen* Modell S til Roadster adapter*
Ellers er det en fordel å bygge den så kort som mulig da er den lettere å lagre. Jeg satte også på en #kabelordner# som jeg festet til noen av skruene på lokket til batteripakken, da fikk jeg lagre begge ladekablene oppå der hvor de er lette å hente frem.
#12
Tesla Roadster / Sv: Erfarne tips om lading av Roadster
mandag 03. oktober 2016, klokken 22:04
 ;D Det er bare å plugge i.
#13
Tesla Roadster / Sv: Erfarne tips om lading av Roadster
onsdag 28. september 2016, klokken 14:19
Det er laderene som er merket Type 2 som du bruker.
De har som regel 32A, og da må du ha med egen type 2 kabel mellom ladestolpe og bil, noen få har 60A de har kabel sol vises på bildet.
Roadsteren har kun likeretter for enfase maks 70A AC.
Jeg vet bare om en til Roadsterlader og den står i Kvinesdal ved porten til smelteverket på Øye.Du finner den i de fleste ladekarter bla. 1881 kartet når du huker av for ladestasjoner.
Lykke til med en fantastisk bil. :-)
#14
Tesla Roadster / Sv: Erfarne tips om lading av Roadster
tirsdag 27. september 2016, klokken 15:17
Vedlegg :o
Angående demontering og montering av Roadsterkontakten finner du på nettet.
#15
Tesla Roadster / Sv: Erfarne tips om lading av Roadster
tirsdag 27. september 2016, klokken 14:56
Du kan bygge om den Teslakontakten som står på den 13 A ledningen til en type 2 hunn-kontakt.
Så kjøper du også en type 2 hann-fastkontakt (en sånn beregnet til fastmontering i bilen. Den kobler du mot Teslakontakten vha 10mm2 ledninger.Så monterer du en type 2 hann på 13A ledningen der teslakontakten satt.
Og vips så kan du lade på alle type 2 ladestasjoner med intil60A enfas.
Vedlegger koblingsskjema.
Delene kjøper du hos Elbilhjelpen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA