meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Jafo

#1
Bra du kom deg hjem, kebabi :)

Sitat fra: bobakka på onsdag 21. februar 2018, klokken 21:02
...
Det kan skyldes at det har stått for lenge med for mye eller for lite lading eller at det er brukt mye hurtiglading.
Vi kjøpte vel denne bilen i 2013, hvis jeg ikke husker feil.

Første eier bodde Drøbak og pendlet til Gardermoen, drøye 80 km med noe stigning og så og si kun motorvei og en del 110 fartsgrense . Det kan nok være han måtte hurtiglade en del for å klare den turen i all slags vær. Av en eller annen grunn hadde han byttet til tesla :).

I de 5 årene vi har hatt bilen har ikke vi ikke  hurtigladet det jeg vil kalle mye, vil tippe under 20-30 ganger totalt før batteriet rett før salg plutselig ble betydelig dårligere.
Skilpaddemodus vil jeg tro vi har opplevd under 5 ganger, mens skilpaddelyset har vært noe vanligere. Å gå helt tom for strøm slik at bilen ikke vil bevege seg mer har kun skjedd en gang og det var turen beskrevet tidligere i tråden etter at ladeproblemene startet.
Med bilens relativt modererate kapasitet (selv som "feilfri") stod den jo så og si alltid tilkoblet (og fulladet klar til daglig bruk) når vi er hjemme, mens laderen ble koblet av når vi har vært på ferie.

Alt i alt relativt vanlig bruk slik jeg ser det :).

Vi har vel forøvrig aldri sett de helt store rekkeviddetallene på Guess-o-meteret, men klarte 100 km på sommerlig motorvei tur/retur Moss når vi fikk bilen.

#2
Da er bilen solgt for 35.000,- inkludert 32A Type 2 til type 1 ladekabel og den overnevnte Ratio ladestasjonen med det som trolig er kabelbrudd.

God interesse for billige El-biler med over 2000 visninger av annonsen på 4 dager og 3-4 mer eller mindre fornuftige bud.
#3
Sitat fra: TB på mandag 05. februar 2018, klokken 19:30
Vil ikkje påstå du selger opp bilen i teksten din
#5
Sitat fra: elekTrond på søndag 04. februar 2018, klokken 21:28
Takk til canIon-samaritanen TB, og alle hjelperne her. :+1: :+1:

Jeg ville ikke løpt og kjøpt akkurat dette batteriet, men hvis målet er å få til en feilfri nærmiljøbil og/eller gjøre den mer salgbar:

BATTERI 12V MITSUBISHI I-MIEV, 2010->>
Delnr 585169   Pris: 6250,- Inkl.mva 

MITSUBISHI I-MIEV H Årsmodell: 2011, KmStand: 89903
Motor/gir: El, MiEV Y4F1,  2WD
Kombi, BLÅ
Kommet inn dato: 05.10.2017
Østfold Bildemontering (Tlf: 69 12 72 22)

*** PRODUKSJONSDATO: 2010-12-26 (?) ***

Sitat fra: Jafo på søndag 04. februar 2018, klokken 21:31
Jo takk for link :)

Tenker jeg kanskje forsøker 12V batteriet, men aller først ser litt hvordan bilen oppfører seg nå når den første gang på en uke har kommet seg til 100%
Vent litt, forsøker de å selge et 7 år gammelt 12v batteri som ikke har vært i bruk på minst et halvt år for 6250,-??
#6
Jo takk for link :)

Tenker jeg kanskje forsøker 12V batteriet, men aller først ser litt hvordan bilen oppfører seg nå når den første gang på en uke har kommet seg til 100%
#7
Sitat fra: TB på søndag 04. februar 2018, klokken 20:54
Ref https://www.mitsubishi-motors.no/service/garantibetingelser/#!
SitatMitsubishi Motors garanterer at kapasiteten på fremdriftsbatteriet på EV-biler solgt etter 2011 er 70% eller mer i perioden 5 år eller 100.000 km, avhengig av hva som inntreffer først.

Denne bilen er over både alder og km, men var den under 70% alt før garantien var ute, eller kom denne endringen brått? Om det kom brått kan det være ei, eller eit lite antall celler som er problemet?
Det er lenge siden bilen har kunne kjørt 100 km på en "tank" (i over 80 kmt), og nå i vinter har selv 50-60 KM i motorveihastighet begynt å bli et problem, så den er nok på vei ned.
Bilen var på service rett før 5 år og batterisjekk utført, men jeg fikk ikke beskjed om at noe var galt (og ei heller mitt konkrete resultat)
Men etter hendelsen med at bilen ikke ladet over natta og deretter fikk AC/DC diagnose hos verkstedet, gikk det fra "litt kort rekkevidde" til "ubrukelig" og "upålitelig"
#8
Edit: startet å skrive før de tre siste svarene i tråden...


Da er litt mer feilsøking gjort og en feil funnet, men den forklarer ikke alle problemene.

Ladestasjonen min her hjemme har tydeligvis en vakkel, trolig brudd en av lederne til pistolen slik at den kobler opp, men starter aldri å lade.
Det fant vi ut når vi skulle koble til TB's bil når han kom med app og plugg. :o

Med bilens orginale 13A/220V lader ladet bilen, og den ladet uten stopp til batterimeteret på dashen meldte 100% :)
Så mye for Mitsubishis diagnose om å bytte en batterilader til 30k...

TB's EvBatMon fortalte at alle celler lader rimelig jevnt, ingen celler pekte seg særlig negativt ut, men appen rapporterte at batterikapasiteten totalt sett var rett over 52% (hvis jeg ikke husker feil) ved 116.000 km som med god margin er den laveste verdien målt på kapasitetstråden: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=33622.0

For kapasitetsmålingen har jeg opplevd et fenomen, særlig vinterstid det siste året (muligens i to år) og det er at når en blir liggende "lenge" i 110 på motorveien og gir på kommer skilpaddelyset (og effekten reduseres), men blir borte igjen når en letter bittelitt på gassen..
På lørdag når bilen gikk fra 40% til tom på 15 km hadde jeg problemer med å komme opp i 80 - skilpaddelys (og redusert effekt) ved normalt pådrag over 60 og det samme ved hardere pådrag i lavere fart, 30-60 kmt.
Batteriet (og bilen) har vært på "batteriutjavningsservice" for ikke alt for lenge siden (1-2 år siden).

Hvorfor ville ikke bilen lade på stolpe når problemene begynte?. Her kan det selvsagt være at akkurat denne stolpen var defekt, men at bilen deretter ikke ville lade på verkstedet er jo mildt sagt underlig. 12V batteriet kan jo være et tema, men verkstedet var klar over og nevnte at det kunne lage "morsomme" feil og jeg blir egentlig litt ovverasket hvis de ikke startet sin feilsøking med å sjekke enkle problemkilder de selv allerede har nevnt.

For problemene med hurtigladingen kan det jo selvsagt være 12V batteriet der også, det er jo tross alt 20-30 grader kaldere oppe ved hurtigladeren enn i garasjen min.

Jeg kan ikke helt se at problemer med 12V batteriet på noen som helst måte burde gi de overnevnte problemene med "høyt effektuttak" de par foregående vinterene, så tja...

Uansett, en stor takk til TB som tok turen innom for litt diagnose.
At det lå et problem i ladestasjonen hadde vært en utfordring å finne ut av uten å ha en annen bil å teste mot. 220V laderen er ikke mye brukt for tia og med melding fra verkstedet om av AC/DC enheten var defekt hadde jeg neppe tenkt tanken på å koble inn den...

Noen tips til hvor en får et passende 12v batteri til en fornuftig pris?

Uansett, en Mercedes B250E kommer på gårdsplassen innen få dager, så i-mjau'en blir nok solgt, med eller uten lade og batteriproblemer ;)



#9
Batteri målt til 12,6 - med tenning av.
Ved å skru på nærlysene (uten tenning på) gikk spenningen raskt nedover et stykke ned på 11 tallet.
Etter å ha skrudd nærlysene av igjen og ventet litt var spenningen 12,4.

Min ELM BT plugg virket ikke helt kompatibel med bilen, omtrent alt av gule lys lyste på dashen med den tilkoblet, og Torque (brukt på den andre bilen) klarte ikke å koble seg opp mot bilen. Med 200 kroner for Evbatmon og usikkerhet om pluggen min i hele tatt kan snakke mievsk, tar jeg gjerne et besøk fra noen med app og plugg en vet fungerer :)
Bilen står i oppvarmet garasje (og som tidligere nevnt bare par hundre meter fra hurtiglader) og jeg kan by på kaffe og strøm fra 16A ladeboks her hjemme :)
#10
Takk for tips. Er Kiwi Bøleråsen, som er "min" ladeplass for tiden, ja :)

Har hatt det litt travelt idag (lørdag) så ikke fått gjort noe særlig mer med i-mjau'en enn å starte ved Nygårdskrysset med 5-6 streker (40ish %) og måtte bli tauet de siste meterene opp til butikken..
En tur på 15 km spiste det bilen mente nesten var halve batteriet...
Noen som vil ha en billig i-mjau??

Stort sett det eneste jeg har fått gjort utover en tauetur er å få litt WD40 på giroverføringen uten at det hjalp noe (annet enn at spaken ble mer samarbeidsvillig).
Har ikke målt 12V batteriet og det er ikke byttet i min tid, men (med motor av) blir ikke kupelyset noe nevnverdig svakere når jeg skrur på nærlysene, og lysstyrke og sentrallås oppleves som normalt.




#11
Med kun 60% kapasitet som max tror jeg Lørenskog blir litt langt unna Langhus for min del.

Pluggen jeg har er en BT, men var ikke spesiellt dyr da den ble kjøpt, så forsøker den i løpet av helgen med forslagene som har kommet.

Kan jo starte med å smøre opp gir-leamikken (igjen) og se om det hjelper. :)

Legger ut info her i tråden om det hjelper eller bilen skal bli solgt :)
#12
Det er hvertfall de vanlige lydene
#13
For å ikke kidnappe tråden med mer eller mindre samme problem, tenkte jeg å starte min egen versjon.

Hendelsesforløpet er relativt likt som den andre tråden og er som følger:

Bilen tok ikke lading over natta i hjemmeladeren (ladestasjon fra Elbilhjelpen).
Når jeg kobler til starter vifta i bilen (og stopper) som normalt, men i stedet for å starte lading blir det "dødt".
Bilen ble kjørt til jobb med 2 streker og satt på lading fra stolpe uten at den ville ta lading der heller.
Bilen ble lirket til nærmeste Mitsubishi-forhandler og kom relativt tom for strøm inn på verkstedet der.
Bilen ble satt på lading og alt så tilsynelatende ut til å fungere, en stund.
Så var det stopp og feilen ble diagnosert som defekt AC/DC-enhet - pris 30 lapper hos forhandler.
Elbilmek skal ha rett over 16.
1300 kroner fattigere ble bilen tatt med hjem.

Vi har vel egentlig konkludert at bilen ikke er verd en påkost på 30 (og kanskje egentlig ikke 16 heller) og vurderer å bytte til en Zoe 400 eller den nye Leaf'en. Rekkevidden på den 7 år gamle i-mjau'en begynner å bli en utfordring og 300'ish praktisk rekkevidde gjør jo disse to nye bilene betydelig mer anvendelige.

Vi har en hurtiglader 200 meter hjemmefra. Dette så ut til å kunne fungere som en nødløsning, men den lader aldri mer enn rett over 60%, da sier ladestasjonen at "Bilen har avsluttet ladingen". Både meteret på ladestasjonen og meteret i bilen mener at bilen er ladet rundt 60%
Nedtelling av antall minutter til fulladet (eller 80%) ser ut til å sammenfalle med tiden til bilen er ladet til de rundt 60%

Nå et par dager senere stopper den gjerne hurtiglading etter en 5-10 minutter med samme "Bilen har avsluttet..." melding, trenger ikke å koble fra en gang, bare restarte så går den en 5-15 minutter til....

På meg virker det som bilen har et missforhold mellom antall % tilgjengelig kapasitet og hva bilen mener er "fulladet"

Så spørsmålet, har min lokale forhandler feildiagnosert og foreslått bytte av en dings til 30 lapper, mens det egentlig er batteri eller batteristyring som har problemer?

Har en ODB-plugg som sitter i den andre bilen, men har aldri forsøkt den i i-mjau'en, hvor sitter kontakten og hva slags app er det man bør bruke for å se fornuftige data?
#14
Da må nok MMC inn og få Statens vegvesen til å oppdatere den typegodkjenningen også. Gikk rimelig kjapt via Facebook chat for meg.
#15
Er din basert på samme typegodkjenning som min (6055.001/2010)?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA