Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Cowboystrekk

Sider: [1] 2 3 ... 141
1
Kia Niro EV / Sv: Varme i bilen
« på: Onsdag 11. November 2020, klokken 10:38 »
Du bør generelt bruke auto ja, da veksler den mellom å bruke AC som varmepumpe eller tradisjonell AC kombinert med evt varmekolbe.

2
Kia Niro EV / Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
« på: Fredag 30. Oktober 2020, klokken 09:55 »
Selv om ID4 har flere fordeler med litt bedre plass, mer hengervekt etc så har E-niro særs god garanti, veldig bra kvalitet og er i toppklassen på effektivitet\rekkevidde ut ifra batterikapasitet.

3
Bestilling og levering / Sv: Innbytte - hva skal Tesla ha med fra gamle bilen?
« på: Fredag 30. Oktober 2020, klokken 09:37 »
De tar imot tredjeparts vinterhjul og, fikk det bekrefta da jeg vurderte innbytte på min TMS. Da jeg kjøpte TMS i 2013 hadde de store problemer med å levere vinterdekk flere steder og mange ordna seg tredjeparts da Tesla rett og slett ikke hadde dekk inne på flere av utleveringsstedene.

4
Bestilling og levering / Sv: Overraskende innbyttepris?
« på: Fredag 30. Oktober 2020, klokken 09:36 »
Hei! Har lest diverse innbyttetårder på forumet, og her er mine spørsmål knyttet til det. Ba om innbyttetilbud på min 2014 mod Volvo V60 D2. Ble (positivt) overrasket over innbytteestimatet jeg fikk på mail, og tenker at prisen er for god i forhold til hva tilsvarende ligger for på finn. Nesten for godt til å være sant.

Slik jeg har forstått denne prosessen så må jeg legge inn bestilling av ny bil for å godta dette tilbudet. Deretter har jeg Volvo'n frem til levering av ny bil. Først etter bytte til ny bil gjør oppkjøper en tilstandsrapport og kan sette endelig pris. Er dette riktig? For min del er jo innbytteprisen en forutsetning for om det blir kjøp eller ikke. Synes det er skummelt å skal godta nå, for så at prisen ender opp på noe helt annet til slutt.

Frykten min her er at oppkjøper har fratrekk på alt mulig, eksempelvis små riper man kan forvente på en bruktbil. Bilen er slik jeg ser det i god stand, både kosmetisk og teknisk, selvfølgelig en ripe her og der, men ingen svære greier. Fulgt alle servicer og garantitiden er akkurat utløpt.

Selv har jeg mulighet til å levere bilen allerede i morgen så oppkjøper kan gi endelig pris og beholde bilen omså, men det er kanskje ikke slik de opererer? Noen som har levert fra seg bil og fått endelig pris før ny bil er klar for levering? Blir betenkt når innbyttepris er såpass høyt, mye høyere enn hos Volvo forhandler for eksempel.
Ville anbefalt å sjekke ut nettbil. Null forpliktelser, men du kan potensielt få en veldig bra pris. Om de gir ca samme eller bedre enn innbytte, gå for dem så slipper du evt fratrekk for tilstand om de skulle finne noe pirk :)

5
Model Y / Sv: Model Y fra Berlin får nytt batteri
« på: Fredag 30. Oktober 2020, klokken 09:17 »
Håper nytt batteri får bedre egenskaper i kaldt vær både med tanke på lading og regenerering. Ser betydelig forskjell på f.eks regenerering i kulda med Tesla vs Nissan og Kia som jeg kjører mye. Selv i noen minusgrader etter ei natt ute får du noe regen på Kia\Nissan uten forvarming, mens i TMS\TMX virker det som om regen slår seg av om utetemp er under 5+. I TM3 går grensa på ca 0C. Lithiumbatteri kan fint lades selv om det er minusgrader, men du må ha lav hastighet for å unngå lithiumplating (har ikke noen god norsk oversettelse). Bedre med litt regen enn 0 om det uansett ikke skader batteriet tenker jeg. Finnes forsøk hvor man lader li-ionbatteri ned i -20C uten skader på svært lav hastighet.

6
Model Y har betydelig større areal å varme opp, kommer og litt an på om man har på trekket over bagasjerom eller ikke......
Model Y har vel ikke slikt trekk? TM3 har derfor uansett betydlig mindre volum å varme opp.
Trodde den hadde det slik S og X har, men ikke sjekka så nøye.

7
Begynner å komme data om hvor effektiv varmepumpen i TMY er. En canadisk test (ca 100 km, amatørtest men gir en grei pekepinn) viser at i -8 hadde en TMY 2 prosent lavere forbruk enn en TM3 LR awd uten varmepumpe. Så en bil som er 8-9 mindre effektiv etter wltp ble 2 prosent bedre i kulde med varmepumpe. Tallene er tatt litt på husk, men testen kommer nok fram hvis man søker på canada, tmy og heathpump med filter på siste uke.

Kan man håpe på inntil 10 prosent forbedring på TM3 med varmepumpe i tilsvarende værforhold er jo det veldig bra.
Model Y har betydelig større areal å varme opp, kommer og litt an på om man har på trekket over bagasjerom eller ikke, men tipper forbedringa på TM3 kan bli minst like stor om ikke større. Dog vil størst mulig utbytte av VP forutsette at man forvarmer bilen så VP har mer å hente varme fra. Gevinsten på langtur og spesielt ved SC vil nok være betydelig høyere enn på korte turer med lite\ingen forvarming.

8
Du MÅ ikke lade jernfosfatbatterier til 100%, men de kan bli ubalanserte pga minneeffektiv over tid siden cellespenning er relativt like på 10% som 100% (rundt 3.2V) så det bør gjøres med jevne mellomrom om ikke cellene skal bli ubalanserte og du "mister" kapasitet, forskjellen er at de tåler å stå på 100% over tid mye bedre enn NCA :)

Jeg synes LFP er et smart valg for SR+. De hadde ikke fått plass i LR\P pga lavere energitetthet, men de tåler langt flere fulle oppladninger enn NCA (2000 vs 500 før 80%) og en SR+ vil i snitt lade i et større SOC-intervall enn LR\P. Det får og ned prisen, både pga lavere priser for råmaterialer, men og mindre sikring for brann\overopphetning da LFP tåler høy temp mye bedre enn NCA.

9
Kia Niro EV / Sv: 16" felger og tpms?
« på: Torsdag 22. Oktober 2020, klokken 08:54 »
Passet 16” altså? Hørte de ikke gikk pga større bremseskiver på Elbilvarianten.
Gikk helt fint, de på dekkverkstedet anbefalte 16 fremfor 17. Det er mulig at enkelte 16-felger ikke passer, men null problem med de valgte (PH Turbin).

10
Kia Niro EV / Sv: 16" felger og tpms?
« på: Onsdag 21. Oktober 2020, klokken 09:34 »
205/60-16 ble det, de er fornøyde så langt. 13k vs 21k hos Kia. Selv Kia-selgeren sa at vinterdekkprisene var alt for høye hos Kia, men det ble bestemt sentralt fra BOS at de skulle være sånn og selgere fikk ikke gi rabatt på vinterhjul. Han anbefalte tredjeparts dekk selv.

11
Model 3 / Sv: TM3 SR+ kommer til Europa fra Kina
« på: Tirsdag 20. Oktober 2020, klokken 09:33 »
Det er jernfosfatbatterier. De har konstant cellespenning rundt 3.2Vish. Siden både 5% og 100% er nærme 3.2V gjør det at de tåler endringer i SOC mye bedre enn NCA hvor du har 4.2V ved 100% og under 3V ved 0%. De tåler og langt flere ladesykluser, tåler varme bedre og er mye mindre brannfarluge. Ulempa er høyere vekt pga energitetthet og at de bør lades til 100% med jevne mellomrom oga en viss minneeffekt. Lader du mellom 20 og 80% hele tiden vil de bli ubalanserte pga konstant spenning.

12
Model 3 / Sv: SR+
« på: Onsdag 14. Oktober 2020, klokken 10:46 »
Ok, du gjør ca det samme som meg :) Etter oppdateringa i vinter endra Tesla batterivarminga på alle biler. Den er nå bare aktiv ved forvarming, navigering til lader og når celletemp ligger på noen få minus. Dette gjalt både med og uten RM i TMS som jeg solgte i februar.

edit: På gamle SWer på TMS/TMX funka ikke batterivarming med RM på unntatt ved - 5C eller kaldere. RM av førte til forvarming opp til rundt 10-12C. Med ny SW varmer visst alle Teslaer opp batteriet til noe over 20C ved forvarming. Null varming ved kjøring unntatt navi til lader eller veldig kaldt batteri.

13
Kia Niro EV / Sv: 16" felger og tpms?
« på: Onsdag 14. Oktober 2020, klokken 10:11 »
215/60 eller 205/65 var alternativene. Takk for svar :)

14
Model 3 / Sv: SR+
« på: Onsdag 14. Oktober 2020, klokken 09:25 »
Med klima på auto stemmer nok 30 mil godt om vinteten. Om du setter klima på manuell, dropper AC når det er tørt, vifte på max 2-3 får du noen mil til.
+1 Tesla har et stykke igjen på klimareguleringen, hele året egentlig. Det betyr mye for rekkevidden.
Jeg har fått ut mellom 10 og 15 % ekstra rekkevidde med klima i manuell på vinteren.

Samme her. Her er ett eksempel fra tur fra Asker til SuC Aksdal fredag ettermiddag med Long Range AWD, temperaturen varierte fra 12 til 1 grad. Hele turen i en go. Snitt forbruk 121 wh/km :-)

Det vil si 585 km fra 100% til stopp med mitt litt degraderte batteri under "på vei til vintertemperaturer". (71.7 kwh tilgjenglig til bruk i følge Canbus måler)
Imponerende! Hva har du vifta på? Og hvor sender du lufta? Har testa litt med 1-2 mot kun vindu og funker stort sett greit, må opp på 3 når bilen er full pga dugg, 2 med AC går og, men lufta blir litt kaldere da så må opp litt med temp, dermed forsvinner vinninga.

Tesla burde komme med en "range mode" på auto ala TMS\TMX, vifta gikk svært sjelden over 3 med RM på TMS unntatt ved kald bil helt i starten av kjøreturen da.

15
Kia Niro EV / 16" felger og tpms?
« på: Tirsdag 13. Oktober 2020, klokken 08:30 »
Hei, foreldrene får snart sin E-niro. Den lokale dekkbutikken gir 16' som alternativ og oppgir ferdigprogrammerte tpms. Går 16' på E-niro? Må man resette tpms vua noe i displayet ved bytte?

Sider: [1] 2 3 ... 141