Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Cowboystrekk

Sider: [1] 2 3 ... 140
1
Model 3 / Sv: Klimaanlegg sommerstid
« på: Fredag 22. Mai 2020, klokken 11:50 »
Jag körde en resa igår och testade förbrukningen i scan my tesla.
Ca 15 grader ute och sol. Körde först manuellt utan AC och fläkt på 4-5 mot ansikte.
När man lägger i neutral ser man vad bilen drar totalt, då ligger förbrukningen runt 400watt.

Efter ett tag blev det lite för varmt i bilen och jag bytte till auto och 20 grader (med ac på), efter det låg förbrukningen i neutral runt 700watt och lagom kallt i kupé.
Så AC drog endast 300watt under dessa förhållanden.

Men om man höjer kupétemp till 21-22, då kickar värmepaketet in för att blanda kall och varm luft och då sticker förbrukningen iväg uppåt 2000watt, detta blir inget problem när det blir varmare ute.
Takk. Det var et sånt svar/info jeg ønska. Supert :)

2
Model 3 / Sv: Klimaanlegg sommerstid
« på: Onsdag 20. Mai 2020, klokken 10:17 »
Skal trolig til noen områder i sommer med lange strekker med lite lademuligheter så med SR+ og fullasta bil er det kjekt å ha nødløsninget tilgjengelig. Er ikke snakk om å kjøre uten klima, men hvordan man får det mest effektivt :)

3
Model 3 / Klimaanlegg sommerstid
« på: Tirsdag 19. Mai 2020, klokken 09:06 »
Tipsene om å kjøre vufta på 1-2 og ac av hjalp mye på forbruk i vintersesongen. Dere som har tilgang på canbus/SMT: Lønner auto seg sommerstid eller er en manuell varient best da og? Når det er 15 til 20C ute og oppholds skrur jeg av ac og setter temp på lav pluss vufte etter behov da jeg musliker den tørre AC-lufta. Over 20C og sol må jeg bruke AC, på auto drar den vell inn luft først og bytter til resirk etter ei stund om du har stått ute i sola og bilen koker? Manuell med luft inn, vifte ikke alt for høyt og resirk etter ei stund best for forbruk? Blir noen langturer til sommeren med lite lademuligheter så greit å ha triksene klare :)

4
Model S / Sv: En liten dekk- og felgguide
« på: Fredag 24. April 2020, klokken 09:06 »
Jeg solgte min TMS for ikke lenge siden så blir nok ikke så ivrig på å opodatere førsteposten framover. Om noen vil ta ansvaret kan jeg høre med en moderator om noen får overta den :)
Melder meg ikke frivillig, men vil benytte muligheten til å takke for "lang og tro tjeneste" :)
Denne tråden har vært nyttig for veldig mange, meg selv inkludert.
Takk for det og takk til alle som har hjulpet til med info etc :) Begynner å bli litt utdatert flere av dekkanbefalingene nå.

5
Model Y / Sv: Tesla Model Y har varmepumpe
« på: Onsdag 22. April 2020, klokken 09:35 »
Det dugger for med resirk på, selv med AC, går nok greit i tørt, kaldt vær en stund, men funka svært dårlig i TMS ihvertfall, ikke fått testa det så mye med 3 ennå.

6
Model S / Sv: En liten dekk- og felgguide
« på: Mandag 20. April 2020, klokken 09:19 »
Jeg solgte min TMS for ikke lenge siden så blir nok ikke så ivrig på å opodatere førsteposten framover. Om noen vil ta ansvaret kan jeg høre med en moderator om noen får overta den :)

7
Model S / Sv: Bruktmarked kollaps etter model Y?
« på: Mandag 20. April 2020, klokken 09:17 »
Kan virkelig anbefale nettbil.no for de som sliter med å selge. Interessa for vår 2013 S60 var overraskende bra, masse bud, null ansvar etterpå, fikk 240k for den :) I verste fall kan man droppe salget om prisen blir lav uten noen forpliktelser.

8
Model 3 / Sv: Overgangen fra S til 3
« på: ſøndag 29. Mars 2020, klokken 20:06 »
Vaduz: Tror du bør vente på Y SR+ :)

9
Model 3 / Sv: Overgangen fra S til 3
« på: Lørdag 28. Mars 2020, klokken 22:54 »
Vi har 3 barn og da tror jeg det blir for trangt i baksetet med Model 3. Model Y kunne fungert ift. bagasjerom men den er jo fortsatt like smal i baksetet.

Har du mer enn ett barn med barnesete kan du nok bare drømme om å klemme 3 kids bak ja.
Vi har to relativt smale isofix-seter, og da er det fullt. Man KAN klemme inn et tredje barn i midten, men det er veldig vanskelig å administrere setebelter. Det går for en og annen turen i halvåret, men hver dag? Nei takk.
Samme om barne kun har belteputer. Det blir trangt på benken.
vi har 2 barneseter og 3 barn i TM3. Går helt fint, største som sitter uten er 11 år, har greit med plass. I TMS gikk 3 barneseter fint baki. Skal du ha 3 seter må du være litt selektiv, vi har bevisst valgt relativt smale seter, men bare blant se som skårer bra i tester.

10
Model 3 / Sv: Overgangen fra S til 3
« på: Lørdag 28. Mars 2020, klokken 15:03 »
Jepp, skrev om min overgang, har prøvd 2017 TMS og det var noe helt annet :)

11
Model 3 / Sv: Overgangen fra S til 3
« på: Lørdag 28. Mars 2020, klokken 12:58 »
Jepp, hadde vi trengt barnevogn fremdeles måtte vi nok droppa 3.

12
Model 3 / Overgangen fra S til 3
« på: Lørdag 28. Mars 2020, klokken 09:30 »
Etter 6.5år i S60 kjøpte vi en 3 SR+ for noen uker siden. Så langt har den overgått forventningene og det er få ting jeg savner med S.

Bedre med 3:
- Fysisk mindre så lettere å parkere
- Mye bedre seter
- Mye bedre regenerering når det er kaldt. Får brukbart med regen selv etter et døgn utenblading med et par minus ute uten forvarming, i S var det 'regen disabled' om utetemp var rundt 5C eller lavere noen timer.
- Mye lavere forbruk, merkes med 400kg mindre, litt bedre aerodynamikk og mer effektiv motor. Ligger ca 20% lavere på forbruk, spesielt oppover i høydemeter bruker den lite. Bruker klimatipsene med vifte på 2 og luft på vindu og fører, slår range mode i S lett.
- Hengerfeste og takrails gir mye mer frihet og muligheter.
- Litt bedre ytelser.
- Bedre takhøyde baki.
- Bedre støyisolert.
- Mer praktisk inni med lommer i dørene, midtkonsoll, lommer på ryggen av forsetene og kleskrok av alle ting over vinduene bak, ungene bruker det som solskjerming ;)

Bedre med S:
- Litt bredere i baksetene.
- Større og mer praktisk bagasjerom både foran og bak.
- Programmerbare scrollehjul på rattet.
- Gratis superlading.
- Tøffere frontlykter.

Alt i alt er 3 en mye bedre bil på nesten alt :)

13
Model Y / Sv: Tesla Model Y har varmepumpe
« på: Onsdag 25. Mars 2020, klokken 11:03 »
Mulig nevnt før, men Y har visdtnok ikke ptc-varmer, men bruker ekstraprodusert spillvarme fra motor og kompressoren ved temperaturer hbor varmepumpa ikje er effektiv. Varmepumpa er litt mer komplisert enn en vanlig AC, men ved å droppe ptc og alle komponenter tilhørende ptc som kabling, styrungsenhet etc har man kanskje netto kommet ut med en mindre kompleks løsning. Eneste jeg sliter litt med å forstå er hva som gjøres når man trenger både avfukting og varme samtidig. Her veksler f.eks Kia og Nissan mellom VP og AC kombinert med ptc.

14
Model Y / Sv: Tesla Model Y har varmepumpe
« på: Mandag 23. Mars 2020, klokken 09:46 »
Tenker det er OK, men det er flere komponenter som krever vedlikehold og som kan gå i stykker. Virkelig ikke vært et savn som Teslaeier i flere år..

You can't miss what you never had  ;D
Lavere forbruk i kulde er vel og bra det. Varmepumpe har ikke vært et savn, men det er et fremskritt.

Men - en trenger ikke eie en bil med varmepumpe for å forstå og merke ulempene ved varmepumpe. En ting er kompleksitet, reparasjon etc. Noe annet er bråket som følger med. Jeg hørte godt during fra varmepumpe i en tysk bil jeg prøvekjørte, og en i nabolaget har I3 med varmepumpe som bråker kraftig når han forvarmer. Varmepumpe er åpenbart ikke uten ulemper. Og når det virkelig kniper i 15-25 minus og varmebehovet er veldig stort, faller varmepumpens effektivitet drastisk. Med stort batteri faller varmeforbrukets andel av kapasiteten kraftig, så det er langt mer viktig på biler med lite batteri enn biler med stort.

Når det er sagt - i hvert fall denne vinteren har temperaturen stort sett vært i et meget godt arbeidsregister for varmepumpe, så det har sine fordeler. En sparer jo noen kroner i løpet av et år på dette. Kanskje flere hundrelapper. Ikke sikkert det er regningssvarende i bilens livsløp ift reparasjonskostnader, men det vil i hvert fall være gunstig de første årene.
Hører godt når 18-åringen nærmer seg med Leaf`en og varmen står på, for å si det slik. Absolutt et poeng. Men med det lille batteriet i den er rekkeviddefordelen markant.

Nå er det vel ikke så mange flere deler i en bil med varmepumpe enn en med konvensjonell AC? Det er jo samme kompressoren men noe slags ventil/sjalting som gjør at den kan "snu retningen" akkurat som en ordinær varmepumpe for hus? Ulempen er naturligvis at man ikke får brukt den til varme om vinteren om man mister gass eller annen feil oppstår, men da har man jo PTC-elementet i tillegg.

Den mest åpenbare ulempen med varmepumpe i bil er at man ikke får avfuktet lufta når man bruker oppvarmingsmodusen. Pumpesystemet kan jo ikke gå begge veier samtidig, og det kan medføre en del fuktproblematikk i bilen i utsatte perioder om vinteren. Skrevet en del om det på Leaf-forumet. Men det går helt sikkert an å konstruere seg forbi problemet; og det skulle ikke forundre meg om Tesla har gjort det på denne.
Sannsynligvis vil systemet switche mellom ptc+ac og vp, erfaringsm3ssig fra Kia/Hyundai funker det fint, kjørt mye i fuktig vær me f.eks Soul og den kjører vp uten ac det meste av tiden uten at det dugger ned noe særlig. I kaldt, tørt vær er behovet for ac svært lite. Nissan sin implementering er ikke like god, sliter mer med dugg i jobbleafene enn i Soul/Kona.

15
Model 3 / Sv: Forslag til minnepen el harddisk for dashcam?
« på: Torsdag 19. Mars 2020, klokken 12:04 »
Noen som har testa med ekstern 2.5 hdd? ;)

Sider: [1] 2 3 ... 140