Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - D.O

#1
Mazda MX-30 / Sv: Hvorfor kjøper så få denne bilen?
torsdag 14. oktober 2021, klokken 23:46
Jeg gikk for denne i Cosmo utgave etter å ha prøvd en drøss med elbiler. Er overimponert! Den har begrensninger, men for en opplevd kvalitet og kjørefølelse  :) . Min har da aktive matrise led og kun Polestar har like bra lys etter min mening. Stereo er også noe av det beste jeg har hørt av original anl. Bedre enn premium i model S, men ønsker litt flere innstillinger. Så langt er denne bilen en glemt perle etter min mening. Mulig jeg endrer syn i vinter?
#2
Model S 2013 - 2022 / Sv: Vibrasjoner i ratt
tirsdag 11. oktober 2016, klokken 13:15
Sitat fra: TRM på lørdag 10. september 2016, klokken 00:06
Sitat fra: TRM på onsdag 24. august 2016, klokken 20:45
Sitat fra: Bjørn Tore Vibeto på onsdag 24. august 2016, klokken 20:26
Jeg bor i Larvik, men tar gjerne en tur til Oslo en ettermiddag, hvis en klarer å samle en gjeng.
Flott! Jeg har time hos Tesla førstkommende onsdag. Holder tråden oppdatert om de har klart å komme med en fix.
Fått tilbake bilen. Ingen fix. Lånebilen hadde samme tendenser til vibrasjon (S70D). Prøvekjørte Model X samtidig. Den også hadde samme issues.

La ut dette: "Is there a fix for this? My S85D has had light vibration since delivery in october 2015. Recently had the car to a service center, but they couldn't find anything."

på denne siden https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/p85d-front-motor-vibration-issue.40949/page-2

og fikk dette til svar: "Can't answer RE: fix, but I did notice it's worse with PS2 than Conti Silent. The vibration seems to be triggered by road harmonics, if they're less than perfect. I don't have the issue on new black top."

Og det stemmer på en prikk med min bil! Asfalttype har stor betydning for hvordan jeg opplever vibrasjonen. Og dekktype har betydning. Og jeg mistenker at temperatur har betydning (kalde sommerdekk vibrerer mer).

Har begynt å miste håpet om at Tesla skal fikse dette. Får lære meg å leve med det. Eller selge, og kjøpe RWD igjen... :)

Har nå en facelift s70d loaner, og irriterte meg over denne vibrasjonen. Var det første jeg merket når jeg begynte å kjøre. Den oppstår som regel rundt 90kmt, men ikke alltid, og kan være der i noen minuttet før den plutselig er borte. Bilen er gått 6k og det er definitivt ikke samme risting som ved ubalanse i ett dekk. Rattet rister ikke fra side til side, men mere som vibrasjon i selve stammen som ved linjevarsleren.
Jeg vil si det minner om ubalanse i stikkakslinger, og at det er ubalanse i begge, slik at når de tilfeldigvis får ubalansen på samme punkt så oppstår det vibrasjoner.

Sånn off topic, så føles facelift bilen som den har et mye bedre understell enn både min p85 og tidligere p85d. Den er også tightere og stillere en begge overnevnte. Men bilen er mye tregere og mangler responsen når gasspedalen presses ned. Føles som at man gir gass og kan telle til 3 før bilen reagerer, mens på p85 skjer det umiddelbart. Noe annet negativt er at tilpassing på lister og pakninger er minst like dårlig i 2016 som det var i 2013 og 2015. Jeg merker også når motorene veksler mellom drift foran/bak og irriterer meg over ulingen fra frontmotor(særlig ved ca 40-50kw og på regen) Må si at av alle Tesla jeg har kjørt er rwd Tesla fortsatt mye bedre å kjøre.
Synd man ikke får rwd med 90 eller 100kwh
#3
Model S 2013 - 2022 / Sv: Modifikasjon av førersete ved service?
torsdag 07. juli 2016, klokken 09:26
Har hørt at Tesla kan justere setet mykere ved å klippe noen tråder på undersiden. Da synker du noe lengre ned. Men tviler på dette er gjort uten at du har bedt om det, men mulig disse tråden kan ryke av seg selv? Setet fra -13 er fastere (og bedre) enn den oppgraderte som kom i -14 en gang. Har begge typer, og -14 er mykere og bedre å sette seg ned i, men ikke bedre å kjøre langt med.
#4
Model S 2013 - 2022 / Sv: Manglende/fraværende kundeservice
tirsdag 24. mai 2016, klokken 14:48
Sitat fra: rmr på mandag 23. mai 2016, klokken 15:50
Heisann Muffinman

Kan du si noe mer om klikkingen bakfra? Vet du hva dette er? Har en eller annen ubeskrivelig klikking i min bil også , 85D juni -15 , men Tesla opptrer som om de ikke vet hva det er. Jeg har avtalt en kjøretur med mekaniker på torsdag , har time da. Hjelper veldig om du har tips :)

Sitat fra: Muffinman på mandag 23. mai 2016, klokken 12:59
Sitatskiftet tannstang samt alt av ledningsnett ifbm. denne
Hmm, det var en bulletin på at styringen skulle sjekkes for vanninntrenging, og noe endres slik at slik at vann ikke kunne komme inn. Var det noe i den dur på din bil? Jeg har siden bilen var nesten ny bemerket at en til tider ekkel følelse i rattet av at man drar rattet over en treghet ved sving til venstre i visse hastigheter. Det er stabilt og har ikke utviklet seg, men teknikerene har ikke klart å kjenne det. Og min bil hadde ikke vann i snekka. Så det blir i likhet med mobilstøy i høyttalerene og et par andre ting jeg har godtatt at de ikke klarer å utbedre, jeg orker ikke stå der som en dust etter å ha klaget enda en gang,  så finner man ikke feilen.

P85`en er inne i Ålesund i dag for utbedring av diverse, og der er det ikke noe å si på servicen. Hyggelige folk som har orden i sysakene virker det som. De hadde ingen problemer med å kjenne ustabiliteten, og hørte klikkingen bakfra bedre enn meg. Veldig spent på om det blir ny kromlist på bakluka denne gangen - den  ble vel satt på ordrelista i september 2015, men det var tomt ved besøket i vinter.  Nuvel, tålmodighet er fremdeles en dyd. Gutta på servicesenteret virket ihvertfall veldig opptatt av at det skulle bli et godt resultat. Kjørte hjem i dag med en nydelig ny 90D loaner.

Lurer også på dette, har opplevd en lyd som minner om setebeltet som klikker mot plastdeksel, men det er ikke det. Mistenker noe av elektronikken under baksetet. Er kun periodisk.
#5
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 10. mai 2016, klokken 11:38
Sitat fra: Havebigfun på fredag 06. mai 2016, klokken 19:39
en naturlig måte å hente penger på er en emisjon- utdeling av flere aksjer. Der er vel derfor kursen gikk videre ned etter q1 presentasjonen (riktignok etter å ha steget litt først)
Er litt nybegynner på dette... Hva vil en emisjon si for verdien og antall av eksisterende aksjer?
#6
Model S 2013 - 2022 / Sv: Har Model S priset seg ut av markedet?
mandag 18. april 2016, klokken 08:43
Sitat fra: Brede på mandag 18. april 2016, klokken 08:35
Da vi bestillte vår Model S i mai 2013 så brukte vi 200.000kr mere enn vi hadde komme til å bruke på noen annen bil. Da hadde jeg en hovedplan og en backupplan i bakhodet:

1. Forhåpentligvis ville Model S vise seg som en driftssikker bil med få feil og servicelokasjonene ville innen to-tre år kunne ta unna småfeil i løpet av få dager.
2. Dersom punkt 1 viser seg å ikke stemme, var planen å kjøpe ny Model S etter fire år for så å starte på ny garantiperiode.

Punkt 1 har jo ikke slått til og nå har punkt 2 blitt umulig for oss med dagens priser, må jo opp i nesten millionen nå for en "tilsvarende" bil som den vi kjøpte.

Model 3 er alt for langt fram i tid og har løsninger jeg er for usikker på passer våre behov.

Så da blir alternativet å enten satse på å tviholde på Teslaen etter endt garantiperiode eller å krype tilbake til fossilverdenen og kjøpe en ny Mondeo, Avensis eller whatever..  :(
Nå er jo garanti på bilen 5år. Og i tillegg er batteri og drivverk på 8år. Jeg tror du trygt kan beholde bilen i 8år uten de store kostnadene. Så langt synes jeg Tesla har vært villig til å ordne problemer, selv om det noen gang har tatt litt tid. Ville ikke bekymret meg :)
#7
At enkelte feil er ordnet og ikke blir produsert på nye biler må man håpe på. Allikevel er det bare i løpet av de siste 3 dager kommet flere innlegg på facebooksidene som gjelder helt nye biler med lekkasje i takluke, vann i trunk/baklykter, vindsus fra dør, pakninger som kryper o.l altså feil som ble adresert og utbedret for 2-3 år siden.  :o
I tillegg beskrives det nye feil, som trigger "power reduced, need service pull over saftly/may not restart", dugg i frontlykter, ulyd fremre motor, vibrasjon i ratt(ikke kast), defekt/løs sidestøtte på Next-gen, dårlig tilpasning av innerskjerm og plastlist/kanal, vibrasjon i bremser.
Så jeg tror den service bulletinslista vil nok utvides for hvert år, etter hvert som de nye feila blir adressert.

Men noen blir plaget og andre ikke, så det er ujevn kvalitet og det bør være ordnet før model 3. Men også model x har nye feil og dårlig tilpasning så de har noe å jobbe med.
Samme med umc, er fortsatt noen som plages med disse. Jeg har måttet låne bort min 3 ganger til andre som ikke har annen lademulighet da deres umc har sviktet. Min er umc 2,5år og har alltid virket, til og med knappen for å åpne luka virker. ???
#8
Tesla / Sv: Tesla aksjer
torsdag 07. april 2016, klokken 14:56
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 07. april 2016, klokken 13:05
Tesla kvartalsrapporten for Q2 tror jeg blir en veldig god opptur. Free cash flow positiv er trolig litt vanskelig å få til for Q1, men i Q2 vil Model X ha vært i stor produksjon hele veien, så da bør det være lett å få til.

Du har også oppstart av celleproduksjon ved Gigafactory som nærmer seg - det er en viktig milepæl.

Med reservasjonstallene på Model 3 kan det også bli aktuelt med ny bilfabrikk i Europa og Gigafactory 2. Nyheter om dette kan lett føre til oppgang.

Samme med neste generasjon Autopilot.

Jeg tenker at det er en rekke faktorer som er nært frem i tid, og det vil komme andre faktorer etter hvert. Men på tross av dette forventer jeg en dipp etter at shorterne er utslettet. Men jeg tror vi avslutter dette året over 300.
Men 300 gir bare 11% avkastning om man går inn i dag. Er penger det og, men skal man tjene noe tror jeg man må satse på en dipp ned mot 200 igjen. Men man vet jo aldri med Tesla, kan fort være verdt 1500... De er jo mye mere enn bare en bil fabrikk
#9
Tesla / Sv: Tesla aksjer
torsdag 07. april 2016, klokken 12:35
Spørsmålet er om det kommer en dipp man kan kjøpe seg inn i, mellom lansering og produksjon av model 3? Føler det ikke er mye som kan trekke mere opp, annet en høye reservasjonestall og det som Elon skal si i del 2. Gikk selv ut på 249, og det var kanskje dumt, men gikk rett til Scty og der ble avkastningen større for tiden. Har dog en liten rest jeg vurderer i Tsla om det kommer noe nedgang.
#10
Sitat fra: Cookie Monster på mandag 04. april 2016, klokken 14:39
Sitat fra: D.O på mandag 04. april 2016, klokken 14:32
Cookie du fikk ikke med deg poenget.
Kort sagt. Verditap/bruktpris er relatert til hva bilen kostet ny. Dem som kjøpte tidlig til lav pris og lav dollar har et bedre utgangspunkt.
Dollar er nå lavere enn i før noen mnd siden og en enda lavere dollar vil ramme dem som kjøpte når bilprisen var høy.
En nyere bil kan vise seg å bli utdatert veldig fort, hvis en facelift kommer. I tillegg er AP funksjonen trolig vesentlig bedre på den nye modellen.

Så ja jeg tror på det jeg skrev. Jo nyere bil før facelift(og ny ap) kommer, jo større tap i kroner.

Skal være enig i at de som kjøper for full pris med kursen som er nå rett før en facelift vil ha et høyere tap ja. Men når har mange av oss betalt betydelig mindre vi som bestilte bilen høsten 2014 ;)

Samtidig har de som har kjøpt litt senere fått en del endringer/forbedringer som vi ikke har igjen som fikk levert bilen tidlig 2015, men det er jo vanskelig å få mer for noe som ikke "vises" også.
Og jeg tror også det vil være en overgangsperiode med model s vs model 3. Om model S har fått nytt utseende og ny ap før (eller samtidig) som model 3 er på markedet, så vil ikke disse vurderes mot hverandre i samme grad, men mere som 3 serie vs 5 serie. Er mulig prisøkningen som er varslet på S er ett forvarsel om at den blir å få en oppgradering.
Edit: og jeg tror oppgraderingen er ny front og kanskje baklykter, samt siste nytt fra godterihyllen hos Mobileye
#11
Cookie du fikk ikke med deg poenget.
Kort sagt. Verditap/bruktpris er relatert til hva bilen kostet ny. Dem som kjøpte tidlig til lav pris og lav dollar har et bedre utgangspunkt.
Dollar er nå lavere enn i før noen mnd siden og en enda lavere dollar vil ramme dem som kjøpte når bilprisen var høy.
En nyere bil kan vise seg å bli utdatert veldig fort, hvis en facelift kommer. I tillegg er AP funksjonen trolig vesentlig bedre på den nye modellen.

Så ja jeg tror på det jeg skrev. Jo nyere bil før facelift(og ny ap) kommer, jo større tap i kroner.
#12
Model 3 / Sv: Prioritering av reservasjoner
mandag 04. april 2016, klokken 12:58
Sitat fra: Dawg Dee-Lux på søndag 03. april 2016, klokken 21:00
Sitat fra: nime01 på søndag 03. april 2016, klokken 15:28
Hvordan vil folk utstyre sin TM3?

Minste batteri = mest miljøvennlig, lettest bil, og ladestasjoner finnes det nok av, særlig om to år
RWD = Eneste som gjelder for min del, dessuten blir bilen lettere, får bedre styrefølelse og det gir større plass i rommet foran

Ellers ønsker jeg bra lyd, og gode seter.
Vil heller ikke ha 4x4, men rwd og skikkelig frunk. Alt utstyr ellers. Problemet mitt er at den kommer ikke med stor-motoren bak og dermed må man ha 4x4 for å få maks futt :-\ og da må jeg vel ofre både frunk og kjøreglede.
På en annen side kommer den nok med Level 3 eller 4 ap og dermed er det ikke sikkert kjøreglede er det som sto i høysetet uansett.
#13
Jeg tror ikke Model 3 har noe å si på bruktprisen på de eldre Model S, men på nyere Model S med ap tror jeg på fall i bruktprisen.
Dette pga:

  • Biler kjøpt i 2013-tidlig 2014 var billigere i utgangspunktet(fler økninger på lydpakke, soltak, felger o.l i 2014/2015 som ikke er valuta relatert)
  • Dollar lå på 5,7 i 2013, men i 2015/16 lå den på så høyt som 8,9. Dollar har siden falt og kan falle ennå mere. Gjør den det blir model 3 billigere.
  • Nye Model 3 vil trolig ha Level 3 eller 4 autopilot og det vil få dagens ap til å virke utdatert. Videre utvikling av dagens ap vil etter hvert stoppe.
  • Model S kommer nok med facelift (lik model 3 i front) og den nye ap (slik som model 3 får).
Så jo nyere bil før facelift jo større tap. Jeg for min del har reservert model 3, men skal beholde model S til evig tid da jeg er 100% sikker på at rwd Model S vil bli en klassiker.

Størst verdifall vil nok fossile konkurrenter ha. ;)
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: Firmware v7.1x
fredag 18. mars 2016, klokken 08:33
Sitat fra: mrydningen på torsdag 17. mars 2016, klokken 11:13
2.14.50 her nå, ser ut til å ha fikset et problem med at vindusviskerne stoppet på maks hastighet etter noen sekund :)
Og kartet laster MYE raskere i min bil, så enten er noe skjedd med denne sw eller så har senderne i området blitt oppgradert. :o
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: 85D - markant klakkelyd ved pådrag
torsdag 17. mars 2016, klokken 08:21
skjer dette når du stopper i ett kryss og svinger ut på veien? altså slik at differensialen jobber. Hadde dette på min, mener det var stikkakslingene, men hele DU skulle byttes uansett. Men jeg har den store motoren.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA